s'ochtends rillend van de kou, deken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

s'ochtends rillend van de kou, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 23:42

Elke ochtend ga ik naar mijn paardje om hem op de wei te laten.
In de afgelopen week heb ik mijn paardje nu al 3 keer rillend aangetroffen s'ochtends. Ik heb hem al ongeveer 5 jaar en ik heb hem nog nooit rillend gezien. Hij staat 24/7 buiten zonder schuilstal ( met 2 vriendjes). Ik kan hem wel op stal zetten maar dat vind ik niet mijn eerste keus omdat ik overdag moet werken. Dan staat hij overdag de hele tijd op stal. ( hij krijgt trouwens s'avonds genoeg hooi voor de hele nacht)

Ik werk bijna nooit met dekens, maar is het een idee om s'nachts ( als er regen is voorspeld) een regendeken op te doen? Overdag zonder deken?
Kan het kwaad om dus de ene nacht ( met verwachte regen) wel de deken op te doen en de andere nacht ( verwachting: droog) niet?
Moet de deken gevoerd zijn, of alleen met fleece? Hij heeft nog een paar winterharen aan zijn buik hangen, verder heeft hij zijn zomervachtje al.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alvast bedankt!

ps. ik hoop dat het hier goed staat

daphneM

Re: s'ochtends rillend van de kou, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:47

Misschien moet je wat meer over de vacht opzoeken.
Wat doet de vacht, als je paard trilt wat betekend dat!
Paarden zijn geen mensen, als wij rillen hebben wij het koud.
een paard houd zich zelf warm door te rillen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:54

Het beste middel tegen de koude is eten (= verbranding= energie en warmte). Blijkbaar valt er niet genoeg te eten? Ik zou dan zorgen dat ze genoeg hooi hebben om 'snachts door te eten.
Verder is het de moeite waard om na te gaan of er geen sprake is van ziekte of tekorten (bloed af laten nemen), want een paard mag het niet koud hebben in normale temperaturen.

Als je met dekens in de weer gaat die je niet het hele seizoen ophoudt, maak je hem vatbaarder.
Ongevoerde regendekens zijn dierenbeulerij, zorg dan voor een gevoerde waterdichte deken als een New Zealand dek. Ofdoe idd een fleecedek eronder.
En dan is het een kwestie van 'savonds op doen en na beweging (of eten) 'smorgens aflaten.
Maar beter wordt je paard er niet van bij onregelmatig dek gebruik.

Is het een bejaard paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:27

Als hij 's ochtends in de wei staat te bibberen heeft hij 's nachts dus te weinig ruwvoer om zich mee warm te eten. Dan heb je dus 3 keuzes: meer ruwvoer geven, deken erop of op stal parkeren.
Als op stal parkeren betekent dat hij dan ook overdag binnen moet blijven staan, lijkt dat me geen optie. Deken erop bij de natte en winderige nachten kan, maar is er dan iemand die de deken eraf kan halen 's ochtends als de zon weer gaat schijnen?
Voorkeur is dus om (meer) hooi bij te voeren in de avond. Maar als dat niet kan is een deken best een werkbare optie.

Ongevoerde regendekens kunnen uitstekend, ze houden de regen van de vacht af en ze houden ook de wind tegen. Dat zijn de 2 factoren waardoor in ons klimaat paarden te sterk afkoelen. De nachttemperaturen zijn niet zo laag dat de deken gevoerd hoeft te zijn, de (te sterke) afkoeling komt doordat de combinatie regen en wind enorm veel warmte kan afvoeren, als je dat weggevangen hebt zal een paard gewoon op temperatuur kunnen blijven.
Onregelmatig gebruik van een deken is ook geen probleem voor een paard als je maar nadenkt over waar je mee bezig bent. Zorg dat die deken er alleen op ligt als hij nodig is en er dan dus weer afgaat als hij niet nodig is. Ook als dat betekent dat je 's morgens voor je werk nog even de deken af moet doen (wat in deze tijd van het jaar zeer waarschijnlijk is). Maar bij een gezond paard is het niet zomaar nodig om met dekens te werken in dit seizoen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:25

winia4ever schreef:

een mens rilt ook om warm te worden

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:28

Als hij dit nooit eerder gedaan heeft, zou ik ook even kijken of het nodig is een bloedonderzoek oid te doen. Is hij verder gewoon fit, vrolijk, attent?
Je zou hem 's nachts gewoon een deken op kunnen doen, maar misschien is het dan wel prettig als iemand hem 's ochtends af kan doen, dan staat hij niet heel de dag met een deken.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:23

heb hier warmbloeden en koudbloeden staan en de 2 warmbloeden hebben het met langdurige regen ook koud.
hun zomervachtje is daarvoor gewoon niet warm genoeg. dus krijgen ze hier een regendekentje op.
maar alleen als het langdurig regent.als het tussen de buien door zonnig is dan drogen ze snel weer op en is het niet nodig
maar als het bijvoorbeeld snachts langdurig regent dan is een dekentje geen overbodige luxe.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:08

Hier hetzelfde verhaal als van Missje.
Ik werk met langdurige regen 's nachts ook met regendeken ivm snel koud hebben van KWPN merrie en in de zomer is een ongevoerde regendeken voldoende. Overdag met buien en zon is het snel te warm, dan kan hij beter af. Bij droog weer laat ik hem af (of vliegendeken op nu de dazen weer komen)

Mijn pony kon er vroeger prima tegen, maar nu is het met continue regen en winderig weer ook te koud. Met af en toe een bui, of motregen overdag en warme temperatuur gaat het prima.

De theorie van paardnatuurlijk is leuk, maar mijn praktijkervaring is anders. Ook bij onbeperkt ruwvoer en/of gras tot hun beschikking.
Maar goed, de paarden hier schuilen ook wel graag in hun schuilstal of onder afdak... Ze kunnen zelf kiezen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:53

karev schreef:
winia4ever schreef:

dat weet ik, alleen omdat je gaat rillen als je het koud hebt, denken mensen vaak dat daarom paarden het ook koud hebben. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:58

winia4ever schreef:
dat weet ik, alleen omdat je gaat rillen als je het koud hebt, denken mensen vaak dat daarom paarden het ook koud hebben. :D

Een paard heeft het ook koud als het staat te rillen, rillen is een manier om je temperatuur omhoog te halen en dat doe je pas als je temperatuur te laag is. Dus ja, een paard dat rilt heeft het heus wel koud.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:13

Waratje schreef:
winia4ever schreef:

Een paard heeft het ook koud als het staat te rillen, rillen is een manier om je temperatuur omhoog te halen en dat doe je pas als je temperatuur te laag is. Dus ja, een paard dat rilt heeft het heus wel koud.

precies. we rillen om dezelfde reden, energie opwekken om warm te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:21

idd, je lichaam krijgt t te koud en je hersenen reageren met het laten trillen van je spieren= arbeid en arbeid leverd warmte vd spieren op ,het gebeurd geheel willekeurig ,je hebt er zelf dus geen invloed op je kan er niet zo maar mee stoppen of het zelf starten bedoel ik daarmee. dat is bij paarden dus net zo :) dus ts kan twee dingen doen meer hooi neerleggen en als t paard dan nog rilt een ongevoerd regendekje op snachts .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:09

je kan er een deken op leggen, maar bij een 0 grams is het risico dat je paard kouder word nog groter. Door de deken verliest het paard de mogelijkheid om zelf zijn haren op te zetten( de haren gaan omhoog staan om warmte vast te houden, te isloeren). als je er een deken op legt, kan ie dat niet meer doen. je moet er dus zeeker van zijn dat ie op dat moment genoeg heeft aan een 0 grams regendeken, omdat de deken alleen het paard dan nog warm kan houden, en hij zelf niets meer kan regelen.

Ik zou in dit geval het ruwvoer verhogen, zodat ie zelf meer kan eten, meer energie kan maken om warm te blijven

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:27

dat klopt wel wat je zegt maar als je paard helemaal nat is geregent kunnen de haren niet meer rechtop staan hoor.
mijn paarden worden echt warm als ze dan een ongevoerde regendeken opkrijgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:16

bij mij is ook de ervaring dat ze t met een ongevoerde regendeken goed redden,en de meeste regendekens hebben wel zo een dun katoenen\nylon voering,dat zal allicht schelen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:05

is misschien ook anders met koudbloed en warmbloed

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:07

Misschien een dunne zomerdeken?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:45

noah , wat een raar antwoord. of je hebt niet goed gelezen.
hij heeft het koud bij slecht weer/regen. een gewone zomerdeken is niet waterdicht

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:07

Dankjewel voor jullie antwoord!!

Inmiddels heb ik goed nieuws, ik mag een schuilstal gaan bouwen 8-) ! Zo kan hij ook uit de zon, uit de regen en uit de wind staan.
Ik wil wel een regendeken aanschaffen voor noodgevallen, ik heb genoeg fleece dekens maar die zijn niet waterdicht...

Tot dat de schuilstal klaar is: In het kader van beter voorkomen dan genezen krijgt hij s'avonds gras bij ( strookbegrazing) en kan hij de hele nacht gras eten. ( overdag hooi)

thanks allemaal!

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:05

mooi dat het zo kan! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:17

Zolang het alleen rillen is, dan is er niets aan de hand en probeert je paard zichzelf op te warmen (bloed beter te laten stromen). Als hij echt staat te shaken (dus als zijn lichaam als een pudding schudt), dan is het verstandig om hem 's nachts toch op stal te doen en alleen overdag naar buiten. Deken op en dan weer af zorgt er juist voor dat een paard geen weerstand kan opbouwen en zelfs sneller ziek kan worden. Je doet er dus goed aan om de deken af te laten, vooral omdat hij deze niet gewend is. ;)
Wat wel opvallend is, is dat hij het dus met deze temperaturen doet (boven de 10 graden). Even in de gaten houden en bij twijfel toch een VA laten komen of om raad vragen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

xxNoah schreef:
Misschien een dunne zomerdeken?

Dat werkt juist tegen: het paard kan de haren niet meer rechtop zetten om zo een isolatielaagje te creëren. Je paard zal het dan juist sneller koud hebben, vooral omdat zo'n dun stofje geen zoden aan de dijk zet. Dekens zijn eigenlijk meer een geruststelling voor de eigenaar dan voor het paard zelf. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:19

karev schreef:
winia4ever schreef:

Alleen hebben wij geen vacht (meer) om onszelf op deze manier warm te houden: het paard zet zijn haren omhoog om een isolatielaag te maken. Door te rillen gaan de haren omhoog en wordt de bloedtoevoer gestimuleerd. ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:10

het gaat erom als het paard nat is geregend en het daardoor koud krijgt.
hier staan ze als pudding te shaken , ook al is het boven de 10 graden. zijn toch wel gezonde paarden hoor.
en ook schuilstal is aanwezig maar gaat ie niet in staan.
en ook overdag kan dat dus voorkomen.
een regendeken op met regen is echt niet slecht hoor.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:57

ik zou je paard 's nachts toch een (dun) dekentje opleggen :)