nieuwe stal voor mijn shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniqueBAAS

nieuwe stal voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:36

Ik heb een shetlander van 15 jaar en wil voor haar graag een nieuwe (buitenstal)

Ze heeft nu een binnenstal, maar ver weg van haar weiland. Ik wil graag een in/uitloopstal.
Dan kan ze erin en eruit wanneer ze wilt. Ik heb genoeg ruimte voor een stal.

wat ik graag zou willen:

- in/uitloopstal
- houten buitenstal
- warm genoeg, water/sneeuw dicht
- 3x4 m

heeft iemand misschien ideetjes (bijv. sites of foto's) of weet iemand hoeveel dit ongeveer gaat kosten?

alvast bedankt!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:37

probeer het ook eens via google..kom je al een heel eind..
wij weten niet hoeveel ruimte je hebt enzo :)
en het gaat hier om 1 shet?dus deze komt alleen te staan?

Ibbel

Re: nieuwe stal voor mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:00

Ga eerst even na óf je uberhaupt mag bouwen op je weiland. 99% kans dat dat niet mag...

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:38

ik heb 3 hectare grond, dus ruimte genoeg ;)
ja, 1 shet maar binnekort (als de nieuwe stal er is) komt er nog eentje bij!

En we mogen bouwen, maar je hebt van die bouwpakketen waarvoor je geen vergunning nodig hebt, toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:55

Vergunning gaat pas van belang zijn als je een bouwblok hebt. Dus éérst moet je bestemming van je weiland (voor een deel) bouwbestemming zijn, en dán pas hangt het van het bouwwerk af of er een vergunning nodig is. Geen bouwblok = niet bouwen, ook niet vergunningsvrij.

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:41

en hoe werkt het met een tuinhuisje ombouwen tot buitenstal?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:21

Ik zou een stal maken met een stuk bestraat, een zandpaddock en een (zand)pad naar de wei toe.
Heeft ze een maatje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:54

Je mag idd alleen bouwen als er een bouwblok op het land staat. Kwam ik ook pas te laat achter. Vergunningvrij bouwen mag tot een x-aantal m². op een bouwblok.

Zelf heb ik een houten buitenstal laten plaatsen. Die kun je ook 3x4 laten maken. Ik heb nu zelf 3 stallen van 3x3.

Afbeelding

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:07

je zou indd een tuinhuisje kunnen ombouwen tot een inloop :j

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 22:16

ik denk dat het een tuinhuisje word, aangezien ze het niet erg leuk vind om in een stal te staan, alleen bij regen. vandaar ook dat ze er zelf in en uit moet kunnen lopen.

mooie stallen! @capopjekop, alleen dat word voor mij iets te prijzig..

@marionblo ja, als er een nieuwe stal is komt er een shetlander bij.

bedankt voor de reacties~!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 06:31

ik denk dat dat qua prijs ongeveer gelijk ligt aan een tuinhuisstal is ook gemaakt door een tuinhuizen bedrijf. alleen deze stallen zijn beter bestand tegen paarden, want er zit een extra houten wand in die in tuinhuizen missen. kunnen ze er niet doorheen trappen en andere deuren natuurlijk.

ForSure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:02

capopjekop schreef:
ik denk dat dat qua prijs ongeveer gelijk ligt aan een tuinhuisstal is ook gemaakt door een tuinhuizen bedrijf. alleen deze stallen zijn beter bestand tegen paarden, want er zit een extra houten wand in die in tuinhuizen missen. kunnen ze er niet doorheen trappen en andere deuren natuurlijk.

Voor een shetje zal een tuinhuisje wel voldoende zijn toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:02

Als het een rustige shet is wel. Je wilt het iig niet hebben dat hij door de muur heen schopt, dan kunnen ze zichzelf flink verwonden. Maar volgens mij zijn die tuinhuisjes nog vrij duur, dus qua prijs zal het niet veel schelen met een enkel stalblok. Mijn stal komt trouwens bij shäffer tuinhuizen vandaan. Daar staan ook veel tuinhuizen op, alleen volgens mij geen prijzen.

Edit: Staan wel prijzen op, zie trouwens dat ze wel flink duurder zijn geworden, 5 jaar geleden was mijn stalltje in verhouding goedkoper.

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:13

mijn shet is erg rustig, ze trapt nooit! ik ben ook druk op het internet aan het zoeken wat nou het beste is en het goedkoopst. ;)

en ik dacht net ook aan een '' damwand stal '' iemand daar ervaringen mee? het schijnt erg sterk te zijn en goed tegen de regen/sneeuw/storm.

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:27

@capopjekop ik had even op de site gekeken van shäffer tuinhuizen, sommige tuinhuisjes vind ik echt mooi en het valt me reuze mee met de prijs! zullen die stevig zijn voor 2 kleine shets? stel als ze een trap geven tegen de houtenmuur?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:44

Ligt eraan welk model je op het oog hebt. Die van Schäffer zijn over het algemeen wel stevig, we hebben thuis ook een tuinhuis van ze staan, daar zou ik met gerust hart mijn pony's inzetten. Het is namelijk wel wat stevigere kwaliteit dan bijv een gamma tuinhuis. Ik ben banger voor de deuropening van zulke huisjes. Zijn die veilig genoeg om weg te komen bij een ruzie? En er zit wel veel glas in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:56

de wanden kun je aan de binnenkant gewoon (voor de onderste helft) aftimmeren met steviger plaatmateriaal of dikkere planken. Dat hebben wij ook gedaan toen ik voor de buitenkant van onze zelfgebouwde schuilstal te dunne planken had gekocht. met 18mm of dikker moet je het wel kunnen redden voor een shet.

Zelf bouwen is meestal goedkoper dan kopen. Damwand is mooi voor de buitenkant en het dak, maar zou dan de binnenkant en buiten hoeken wel aftimmeren... Het is erg scherp namelijk en wel kwetsbaar.

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 22:36

@capopjekop - ja, dat vond ik ook! maar ik dacht; als ik die deuren er nou uithaal en er een draaideurtje zelf in maak, waar ze met hun hoofdjes bovenuit kunnen? en mijn shet heeft nu ook een raam in haar stal, doet ze niks mee!

@joyce B - ja, ik had gezocht naar voorbeelden van een stal van damwand en dat leek me ook wel iets. aan de binnenkant was het dan ook helemaal afgetimmerd, maar zou het voor lang blijven staan of is een houtentuinhuis dan toch een beter idee?

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:45

je kan ook nog tralies voor het raam zetten, dan kunnen ze er niet doorheen.:P

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 22:51

haha, kan ook maar vind ik niet zo mooi :$ en ze passen ook niet door het raam!
ik ben het meeste bang voor dat ze een trap tegen de wand aan geven en dat er dan iets gaat gebeuren... en of de stal wel stevig staat, niet dat het bij een enorme storm het dak doorzakt.....