Wat is reeel om te verwachten (eigen pony van 7 a 8 jarige)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wat is reeel om te verwachten (eigen pony van 7 a 8 jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:22

Als je mijn topiclijst ziet, zie je meerdere vragen over de aanschaf van een pony voor dochter. We zijn er nog niet aan toe, maar denken wel over alle voors en tegens na. Zodat we een goede afweging kunnen maken. Nu kun je als moeder allerlei dromen en verwachtingen hebben, maar ik ben benieuwd naar hoe dat in realiteit gaat uitpakken.

Situatie is als volgt (voor degenen die mijn andere vragen nog niet gezien hebben :o )

Dochter is nu 6,5 jaar jong, in december wordt ze 7. Heeft eerst toen ze 3,5 a 4 was een jaar meegehobbeld op de verzorgshet van zoon. En is nu de afgelopen 2 jaar verder gegaan met onze eigen Friese ruin. Op hem heeft ze veel ervaring opgedaan in alle gangen mbt de zit, de beenhulpen en daarnaast natuurlijk de verzorging. Momenteel heeft ze ook ong 6 lesjes gehad op een C-pony op stal en ze doet het erg goed (en gaat daar ook mee door). En zo werd het plan geboren om haar wrs als ze 8 wordt een pony voor haar verjaardag te geven :D MITS ze rijden nog steeds leuk vind en ze er echt voor wil gaan. Plannetjes over hoe we dat gaan aanpakken zweven al in onze gedachten rond (grote strik om pony heen, versierde stal, verrassing!!!!! :D ) Maar daar zal ik dus nog anderhalf jaar op moeten wachten -O- .

Inmiddels hebben we thuis wel gesprekjes over hoe vaak je nu naar je paard toe moet (ze weten dat ik elke dag ga bijv) en hoe belangrijk verzorging, beweging etc is. En natuurlijk wil ze haar best doen. MAAR... wat is nu een reeele verwachting van een meisje van 7 a 8 jaar? Pony zal op pension komen te staan (zomer 24/7 wei, winter paddocktijd) wat met de auto 10 minuten rijden is. Dus niet aan huis en ze kan er niet zelfstandig heen (tot ze tiener is) Mama (ik dus) heeft tijd om enkele dagen in de week de pony te verzorgen, want 7 dagen per week kind naar pony toe slepen vind ik al niet reeel. Ze moet ook tijd overhouden voor spelen en andere hobby's. Maar wat is wel reeel (en is het dus wel eerlijk tov de pony om er eentje aan te schaffen?)

Ik verwacht eigenlijk dat dochter eens per week les heeft op pony en daarnaast minstens 1 a 2 keer op hem gaat rijden. Dat is dus 3 keer per week naar haar pony toe. Is dat te weinig? (Ikzelf zal pony ook 2 a 3 dagen aan het werk zetten met longeren, lange lijnen etc en een rustdag. Dus het is niet zo dat als dochter niet gaat pony stil staat) En is het reeel om van een meisje van 7 a 8 ter verwachten dat ze 3 keer per week naar pony gaat en zal blijven gaan? Hoe gaat/ ging dat bij jullie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:28

Ik heb geen ervaring met kinderen van die leeftijd maar vindt in elk geval 3keer in de week aandacht voor een pony zeker voldoende als dat dier voldoende buitenkomt en contact heeft met andere dieren en dus niet sip in zijn stal staat. Dat is bij jou zeker niet de bedoeling lees ik dus daar zou ik me in elk geval geen zorgen om maken.
Laatst bijgewerkt door troi op 25-06-11 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Re: Wat is reeel om te verwachten (eigen pony van 7 a 8 jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:30

Als de pony op de pensionstal genoeg buiten staat, kan het volgens mij prima.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:07

Heb je de pony dan op een ander adres staan als je paard? Want ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat dus niet werkt. Doodvermoeiend, dat pendelen tussen 2 stallen.
Wat betreft je vraag over wat reeel is voor een kind van 8, dat hangt heel sterk van het kind af. Er zijn er die moeiteloos 5x per week naar een pony gaan en er zijn er die aan 2x meer dan genoeg hebben. Dat zul je dus samen met je dochter moeten uitmaken. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor andere hobby's ze gaat hebben en hoeveel tijd daar dus in gaat zitten. Er is dus geen pasklaar antwoord voor je. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:11

Verwacht ook geen pasklaar antwoord, want je weet nooit wat er gebeurd. na 37 jaar weet ik dat wel. ik vraag gewoon om ervaringen van andere ouders met pony-kinderen.

Pony komt trouwens op dezelfde stal als paard te staan dan hoor. Dus geen gependel tussen 2 stallen en thuis :D Gewoon 1 adres voor de hoefdieren en 1 staladres voor de edele dieren O:) Dus kan dan lekker paard en pony tegelijk verzorgen.

Verdere hobby's die ze nu heeft: zwemmen bij reddingsbrig 1 keer per week, tekenles 1 keer per week, turnen 1 keer per week. Verder spelen met vriendinnetjes.

Ze rijdt nu ook eens per week op onze Fries en eens per week rijles. Maar dat zou dan dus allemaal richting eigen pown verschuiven.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:27

Een kind moet wel heel gek zijn op ponies om er een paar keer in de week heen te willen en iets met de pony te gaan doen. Mijn ervaring met kinderen van die leeftijd en ponies is dat je zelf als ouder heel veel moet helpen en sturen. Om het voor het kind en de pony leuk te houden. Dat maakte dat ik vaak moest kiezen voor mijn eigen pony, of hun shet, en dan werd het toch vaak die van mij.
Ik vind het erg veel gevraagd van een kind van 7-8 jaar. Blijft er dan nog tijd over voor vriendinnetjes en later ook school?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:26

marionblo schreef:
Een kind moet wel heel gek zijn op ponies om er een paar keer in de week heen te willen en iets met de pony te gaan doen. Mijn ervaring met kinderen van die leeftijd en ponies is dat je zelf als ouder heel veel moet helpen en sturen. Om het voor het kind en de pony leuk te houden. Dat maakte dat ik vaak moest kiezen voor mijn eigen pony, of hun shet, en dan werd het toch vaak die van mij.
Ik vind het erg veel gevraagd van een kind van 7-8 jaar. Blijft er dan nog tijd over voor vriendinnetjes en later ook school?

Nou, daarom denken we er dus nog hard over na :j Kijk het aansturen etc heb ik niet veel moeite mee. Maakt mij niet uit of ze nu op onze Fries zitten of hun pony. We doen toch veel samen. Maar ons gaat het er idd om:

1. Hoeveel tijd houden ze naast pown nog over voor vriendinnetjes, andere hobby's en later school
2. De eerste weken is het natuurlijk leu-euk zo'n eigen pown... maar vanaf wanneer wordt het "gewoon"... en schiet het beessie erbij in (tenzij ik er zelf mee ga lopen...)

Hoewel ik vroeger elke dag op de manege te vinden was (was 10 a 12 jaar en kon erheen fietsen) en ze nu OOK onze Fries nog steeds geweldig vinden en er meerdere keren per week heen gaan, nu na 2 jaar nog! Alleen het rijden wat minder omdat ie zo lomp groot is :+ Zeker nu ze op de pown les heeft (les-pony dus) merkt ze het verschil tussen C-pown of 700 kilo Fries wel erg goed op. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:36

Even uit nieuwsgierigheid, ze heeft heel veel hobbies nu. Is het de bedoeling dat ze 1, haar pony, overhoudt of blijft ze ernaast turnen zwemmen en tekenen? Want dat lijkt me een loodzwaar programma als ik heel eerlijk ben..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:42

Zelf denk ik dat 2/3x per week netjes is voor zo'n jong meisje, maar het is net wat je zegt dat kan veranderen als het gewoon wordt. Maar van de andere kant laat ze nu toch ook zien dat ze het leuk vindt om iedere week een aantal dagen naar de pony te gaan? Je kunt ook een pony zoeken die beleerd is voor de wagen, dan kun je ook gaan mennen, mocht dochter een keer niet zo'n zin hebben om te rijden. Dan kun je ook met het gezin ritjes maken.

Zelf heb ik op mijn 10e mijn eerste pony gekregen, mijn ouders hadden helaas niet veel ervaring met dieren, dus ik heb vanaf het begin af aan alles zelf geregeld. Die heb ik nooit als zwaar ervaren,maar het scheelt dat de pony nog jong was en niet bereden werd. Ik mestte wel iedere dag de stal uit en voerde 2 a 3x per dag. Zorgde dat er hooi bezorgd werd, dat er voer was, dat de smid kwam enz. Anders had ik de pony ook nooit gekregen als ik dat niet had gedaan. Ik reed toen overigens nog wel 1x per week op de manege en 1x per week bij mijn verzorgpony en ik voetbalde toen ook nog en natuurlijk ook nog vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. Maar goed, tussen 8 en 10 jaar zit al weer een heel verschil.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:59

Mijn dochter van nu 8 heeft nu een jaar een eigen pony (gekregen van opa) en ze "moet" van mij 1 keer in de week net als elke andere sport. Mijn ervaring leert dat ze gemiddeld 3 keer in haar pony rijd. Daarnaast turnt ze ook nog 1 keer in de week. Wat ik wel merk is dat hoe afwisselender ik het houd hoe leuker ze het vind. Dus niet iedere keer in de bak maar ook eens lekker langs de weg samen, koekje en drinken mee en wij genieten!! Maar ook een keer samen rijden met een vriendinnetje valt in de smaak. En een half uur per keer is meer dan genoeg, wil ze langer mag dat, maar als ze het zat is mag ze er af. Ik heb haar pony ook nog 2 keer in de week in de handen, aan de lange lijnen, aan de fiets of aan de longe. Veel plezier met de voorpret!!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:05

Op die leeftijd had ik een eigen pony(wel thuis staan) ik reed bijna elke dag. 2x clubles 1 x prive (allebij niet thuis) en de rest thuis . Als ik naar een vriendin wilde kon dat. Ik zat niet op een andere sport.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:15

ik was dan iets ouder dat ik eigen pony kreeg, maar ik ging wel 6x per week vond het geweldig en nog steeds ga ik elke dag heen.
maar ik was niet zo fanatiek met vriendinnetjes spelen enzo..
denk dat je ook vooral met je dochter er over moet praten wat ze zou vinden om vaker naar jou paard te gaan..(dan hou je het idee eigen pony nog wat achterwege) of misschien op de les pony dat ze die eerst 3x per week verzorgt?
en dan merk je snel genoeg aan je eigen kind of ze het leuk vind of toch wat te veel..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:16

troi schreef:
Even uit nieuwsgierigheid, ze heeft heel veel hobbies nu. Is het de bedoeling dat ze 1, haar pony, overhoudt of blijft ze ernaast turnen zwemmen en tekenen? Want dat lijkt me een loodzwaar programma als ik heel eerlijk ben..

Dat houden wij echt wel in de gaten... Daarbij is het zeker niet de bedoeling dat ze 3 keer een vol uur of langer gaat rijden per week.

Ik vind dat loodzware wel meevallen hoor. Maar tekenen of zwemmen zal er wrs wel af gaan tegen die tijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:38

Dat geloof ik direct hoor, maar drie niet-paard hobby dagen en dan 3 paardendagen betekent wel bijna elke dag in de weer naast school (wat ook best heftig is op die leeftijd) en spelen met vriendinnen/vrienden. Dat bedoelde ik eigenlijk.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:48

meisje van 8 dat ik lesgeef rijd elke dag, ze is dan ook heel fanatiek
maar zij heeft de pony ook bij huis staan en heeft geen andere hobby's
ze houd gewoon de woensdag en vrijdagmiddag vrij om met vriendinnetjes te spelen
maar hoe vaak ze rijd ligt er ook aan hoe fanatiek ze is
en ze heeft er wel veel hobby's naast

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:38

ik vind 3 maal ook wat veel, daar ze ook nog de andere hobby's heeft (is zes dagen in de week dingen dat ze "moet" doen)
ik zou het pakken op 2 maal per week (een maal les, een maal vrij rijden, of longeren, of wandelen, of gewoon tutten, op die leeftijd als ze eens per week rijdt is dat al voldoende denk ik)
als je toch perse drie maal wil zou ik dan twee maal laten rijden, en eenmaal laten kiezen wat ze doet (mss wil ze gewoon maar eens borstelen)
of die ene maal zo indelen dat ze bv mag voeren, mesten, borstelen, maar niet rijden, leert ze ook dat een pony niet enkel maar rijden is

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:29

doordat mijn dochter zeer geintresseerd was in mijn jonge paarden hebben wij een shetlander voor haar gekocht. (Super braaf en vertrouwd). Doordat zij veel mee moest naar paardenactiteiten (ik zat in een bestuur en moest regelmatig naar keuren waarbij zij mee moest) heb ik nooit druk op haar gelegd betreffende de pony. Wel de verplichting in de avond de pony zelf eten te geven, alle andere voerbeurten deed ik zelf (indien nodig).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:52

Persoonlijk zou ik voor 1 of twee keer rijden per week geen eigen pony kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:01

Je zou altijd kunnen proberen om het rijden met de manegepony tegen de tijd dat ze 7,5 is op te schroeven naar 3x per week (bijvoorbeeld 1x les, 2x 'zelf' rijden, als dat een mogelijkheid is). Mocht ze na een half jaar nog steeds stuiteren van enthousiasme dan komt het met een eigen pony vast goed.

Misschien kan je in je gesprekjes over hoeveel tijd het kost eens meenemen dat ze die 3x per week kan rijden op de manegepony maar dat ze dan nog één ander ding erbij mag/kan doen, tekenen, of turnen of zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:23

Ervaring heb ik hier niet mee, maar waarom zou je de lasten nog zwaarder maken (financieel en qua tijd), terwijl ze nu al 2x per week rijdt? Als ze echt verder wil dan kun je haar toch beter een eigen pony geven als ze wat ouder is ? Ja is leuk, pony geven met strik enzo, maar dat is meer voor jullie :-). Vraag me af of ze zelf de pony wil of dt het jouw idee is ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:29

Bwaa loodzwaar, op die leeftijd had ik ook bijna elke dag van de week een andere hobby! Tekenen bv is heel rustig, je zit op een stoel te tekenen he!

Misschien is het wel leuk voor je dochter de dingen samen met mama te doen? Dus samen (jij met je paard, zij met de pony) gaan poetsen, wassen,... hierna kan ze dan rijden, of gaan jullie samen buiten wandelen enz. Denk dat ze het gemakkelijker volhoudt als je haar zo wat mee op sleeptouw neemt, maar ze wel zef 'verantwoordelijk' is voor haar pony.

Een meisje hier uit de buurt (nu 9 jaar) heeft al twee jaar eigen pony, van haar opa gekregen. Het is geweldig om ze bezig te zien, de opa verzorgt de pony, maar zij borstelt wel. Ze staat dan te borstelen tussen enkele meisjes van 18 jaar, en ze voelt zich dan super groot natuurlijk :D Daarna gaan ze buitenrit doen, opa neemt pony altijd aan de longeerlijn mee, ze galopperen zo zelfs samen (fitte opa :P ) Eén keer is ze ook samen met ons mee gaan wandelen, dat vond ze echt geweldig, zij met haar mini pony en opa tussen onze grote paarden. Dus, ik denk dat meedoen met de rest het fijnste is! Dan blijft het ook wat spelenderwijs :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:50

Ik heb vanaf mijn achtste ook 3x in de week gereden, al was dit niet met een eigen pony maar gewoon op de manege. Daarnaast zat ik op turnen en bij een musicalvereniging. In de winter ging ik ook nog elk weekend naar schaatstraining en stond ik regelmatig op de borstelbaan te skiën. Ik had genoeg tijd voor mijn vriendinnetjes en andere leuke dingen.
Qua school is er sinds mijn tijd wel veel veranderd, als ik hoor dat die kleintjes tegenwoordig huiswerk meekrijgen en toetsen moeten maken, dus daar kan ik niet over oordelen.

Probleem van een eigen pony is dat het niet meer vrijblijvend is. Ik persoonlijk zou mijn kinderen geen eigen pony geven TOT na de pubertijd.
Zolang jouw kind zelf graag naar haar pony toe wil en niet gepusht wordt, is het toch goed?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:53

Zelf ben ik ooit een paardenmeisje geweest die geen eigen paard of pony had en wel op een manegepony reed. Was natuurlijk best leuk, maar ik wilde veel meer natuurlijk.
Mijn dochter bleek behept met hetzelfde paardenvirus en tijdens het zoeken naar een koophuis hebben we gezocht naar een huis waar ze eventueel een pony zou kunnen houden. Na lang zoeken een betaalbaar huis met grond gevonden en toen op zoek naar 'de pony'. Mijn dochter was 7 toen ze haar pony kreeg. Daarvoor zat ze wel op voltige en op ponyrijden. De pony stond aan huis, wat een heel innige band gaf. De pony is gebleven tot mijn dochter uit huis ging en ik er door loopproblemen niet meer voor kon zorgen. Ze is samen met mijn paard (ook die droom is later eindelijk uitgekomen :)) weggegeven voor een goed huis. Dat goede huis is er, maar we missen paard en pony nog steeds.

Ik zou wel een paar adviezen willen geven als je inderdaad een pony aanschaft, behalve de gebruikelijke: gezondheid etc.

Bedenk of je de pony liefst voorgoed zou houden, of dat je na verloop van tijd zeker een andere (betere, grotere) wilt

Neem een makke pony, dat wil eigenlijk ook zeggen, geen te jonge pony. Een van boven de tien is vaak de wilde haren kwijt en omdat pony's gewoonlijk best oud worden heb je er nog heel lang plezier van. Een makke pony is veiliger en ook geschikter voor dingen die kinderen graag doen zonder dat het meteen zo gevaarlijk is, zoals buitenritten, misschien eens aanspannen, overal mee naartoe nemen...

Neem een niet te kleine stevige pony. Je dochter rijdt nu op een Fries, dat is groot, dus ze kan wel wat aan wat dat betreft. Een grotere pony is vaak rustiger en ze kan er veel langer op rijden als ze groeit.

Je hebt het voordeel dat je zelf al een paard hebt, en dus eventueel de verzorging van de pony kunt opvangen als je dochter niet kan, wil of ziek is. Samen buitenritten maken is ontzettend leuk!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:08

ik denk dat het per kind verschilt.de een is heel erg fanatiek en de andere vind het allemaal wel goed.
dus denk dat je zelf wel weet hoe je kind in elkaar steekt en je zelf moet zien hoe het loopt.
maar je plan is goed en de pony heeft het dan ook goed als ik je plan lees.
dus gewoon doen. wens je veel plezier met alles

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:44

Iedereen dank voor de reacties.

Ergens wordt veronderstelt dat de wens een pony te geven MIJN wens is ipv die van dochter.... Nou ik hoef er echt geen pown bij hoor voor mezelf :n Ik heb al een Fries. De reden ligt geheel bij dochter die sinds ze 4 is al een eigen pown wil. Natuurlijk rijdt ze ook op onze zwarte kroelkip, maar dat is aan de longe. Want sturen kan ze dat slagschip nog niet. Daar is ie echt te groot voor. Vandaar ook de rijlessen op de C-pony bij ons op stal. Dan zie je gewoon dat dat een betere match is qua grootte enzo. Dochter is pas 112 cm en 18 kilo licht... :D En ze blijkt ook echt aanleg te hebben voor rijden.

Iemand zei ergens ook om andere dingen te doen. Dat doen we nu idd ook al met de Fries. Zo doet dochter grondwerk met hem (kan nooit kwaad om dat met 700 kilo te oefenen... Dan lukt eht straks met een C-pony ook wel ;) ) en natuurlijk poetsen etc. Juist omdat we al 2 jaar een paard hebben denk ik dat dochter een reeel beeld heeft van hoeveel tijd en werk erin gaat zitten. En wij ook (als de pony erbij komt hoeveel extra zorg, tijd, geld dat kost).

NU is dochter echt nog te jong met haar 6 jaar. Maar als ik zo naar zoon kijk die nu 9 is, dan denk ik dat zij met 8 jaar echt wel aan kan geven of ze het nog ziet zitten, een eigen pown. Moet er wel bij zeggen dat dochter haar leeftijd (helaas) vooruit is. Ze zit al in groep 4 volgend jaar en leest ver boven niveau evenals rekenen en taal etc. Het is er eentje die bezig moet blijven anders gaat ze alleen maar rekenen en taalwerk doen. Dus sporten vinden we belangrijk voor haar. Daarbij kijken we idd wel naar belasting etc. En ze hoeft ook zeker pown niet alleen te doen.

Wat betreft de grootte etc (RosiePosie's post) Dochter is nu 6 en is pas 112 cm. Ikzelf ben 159. De verwachting is dat ze niet lang gaat worden en op een C zal blijven passen. Daarbij gaan wij er eigenlijk vanuit dat een dier bij ons blijft tot ie met de pootjes omhoog ligt. Dus niet na een jaar omdat ze eruit gegroeid is of er geen zin meer in heeft weg doen. Vandaar ook dat we dus alles goed aan het doordenken en overdenken zijn... En idd een makke, wat oudere stabiele pown met tonnen ervaring die een proefje achterwaards uit zijn hoofd kent met 2 hoeven in zijn neus.... DAT is het plan :D