Vliegendeken 12 dagen op laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Vliegendeken 12 dagen op laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:02

Hallo allemaal,

In augustus ga ik 12 dagen op vakantie, nu gaat mijn paard deze periode de wei in. Nu is zij alleen gewend om er af en toe een dagje in te staan.
Ik vraag mij af of zij een vliegendeken op kan houden of dat ik deze toch maar beter niet kan doen met het risico dus veel last van vliegen!
Ik twijfel een beetje., het moet wel een vliegendeken zijn met bilkoorden, maar zou ze na de tijd schuurplekken overal hebben of blijft die niet liggen?
Ik twijfel hier over., wat zijn jullie ervaringen?

groet

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:24

Je kunt je paard gewoon zonder deken laten, ze hebben een prima vliegenverjager aan het eind van hun billen hangen ;)

Ilsje_007

Re: Vliegendeken 12 dagen op laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:27

Als je paard niet veel last heeft van de vliegen zou ik lekker geen deken doen. Mijn paard is de afgelopen weken al helemaal lek geprikt en heeft daarom nu noodgedwongen een vliegendeken, liever heb ik hem lekker bloot.
Is er niet iemand die je paard tijdens jouw vakantie in de gaten houdt, die kan dan ook naar de deken kijken.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:29

Als er veel toezicht is op het land kan je het wel doen.
Als je paardje ergens achterin het land staat zal ik het niet doen als ik jouw was.
Je paard kan er gemakkelijk in verstrikt raken, door rollen of spellen met anderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:31

elmo1 schreef:
Je kunt je paard gewoon zonder deken laten, ze hebben een prima vliegenverjager aan het eind van hun billen hangen ;)

Maar als er veel dazen zijn, is het prettig voor ze om een deken te hebben.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:21

Wordt je paardje tijdens die periode niet bijgevoerd? Zo ja, kan je die persoon vragen om deken op en af te doen?

Zo doe ik dat toch als ik op vakantie ben: 's morgens bij het voeren wordt het deken opgelegd, 's middags bij het voeren gecontroleerd en 's avonds bij het voeren weer afgehaald.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:24

Als er veel dazen zijn zou ik hem wel met vliegendeken laten staan. Zit je in een gebied waar geen dazen zijn, dan zonder. Maar er is toch ook wel iemand die af en toe eens komt kijken of alles nog goed is met je paardje, die dit een beetje in de gaten kan houden?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:47

De kans is veel te groot dat je paard verstrikt komt te zitten oid. Vliegendekens zijn wat dat betreft ondingen naar mijn mening.
Dus als er weinig toezicht wordt gehouden zou ik het niet doen. Heeft het paard niet de mogelijkheid om in een schuilstal te staan? Zo kan ze daar overdag in staan als ze teveel last van vliegen en dazen heeft en dan kan ze 's nachts de wei op.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:52

Ik zou de deken niet omlaten als er amper toezicht is. Stel dat ze vast komt te zitten in de deken, of hij schuift helemaal af/scheef etc. Wel gevaarlijk!

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:17

Ze komt in een weiland te staan dichtbij een doorlopende weg, dus genoeg mensen kunnen haar zien en er is ook wel een vriendin die haar in de gaten houdt. Maar ze staat in de vakantie met nog 5 a 10 paarden in de wei, dus als de deken scheef ligt kan zij er niet zo makkelijk bij in, anders komt de hele horde naar haar toe met kans op ongelukken of andere risico´s.., er zijn wel veel dazen overdag! Geen schuilstal., wel deken met singel + bilkoorden.,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:22

Kun je met de andere eigenaren niet samen een dazenval aanschaffen, die dingen werken goed, tenminste dat is mijn ervaring. Ik zou geen deken overdoen als er meerdere paarden staan, dan is hij zo stuk en dat maakt het gevaarlijk i.v.m loshangende koorden enz. Het feit dat het weiland aan een drukke weg ligt wil niet zeggen dat alle voorbijgangers in de gaten hebben dat er wat aan de hand is met jouw paard. Als ik langs een weiland kom waar een paard apart van de kudde staan dan kijk ik twee keer of er wat aan de hand is, de andere 99 mensen valt dat niet eens op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:24

Als je voor een deken gaat, zou ik een deken voor eczeempaarden doen. Die schuren echt niet maar helpen wel onwijs goed tegen de vliegen/dazen! En als er iets gebeurd scheurt hij zo kapot, heb er nog nooit ongelukken mee zien gebeuren! (als ze namelijk blijven hangen scheurt het onwijs snel en is het paard zo los)..

Edit] En dan bedoel ik iets van Pagony (geen rambo).
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 24-06-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:24

als je kunt regelen dat er dagelijks iemand even gaat controleren zou ik het wel aandurven.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:31

Er komen dagelijks wel veel mensen ook paardeneigenaren langs., ( weiland van grote manege) dus ik denk wel dat er veel zicht op is, staan ook veel huizen aan de overkant., en deze deken is denk ik ook zo kapot mocht die af gaan vallen, ik heb geen paniekerig paard maar als ze allemaal gaan rennen ja dan wordt het gevaarlijk.., maar met bilkoorden blijft die vast wel zitten, hoogstens wat naar achterren schuiven., wat wel schuurplekjes laat zien, maar dat weegt denk ik niet op tegen al die dazen en vliegen., (waarna die eruit komt met allerlei bulten en ze niet rustig in het zonnetje kunnen staan.. ).. tja moeilijk.,

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:41

Ik zou het niet aandurven om zolang de deken om te laten. Maar als iemand hem 's ochtends om kan doen en 's avonds af is het wel een goed idee.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:43

Nee dat is niet mogelijk, was dat maar waar..

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:43

En ik ben nu al een beetje aan het testen, maar 1 dag in de wei inclusief rollen/rennen blijft die wel gewoon zitten, hoogstens iets naar 1 kant, maar weer de andere kant op rollen en hij is recht .. ja ik weet niet.,

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:47

andere voorbijgangers zijn niet verantwoordelijk voor jou paard, dat ben je zelf, dus of je laat de deken af of doet hem aan en je regelt iemand die de verantwoording overneemt
Wat als het gaat regenen?
Dan heeft je paard een koude natte deken die plakt aan zijn lijf, kan zijn haren niet meer rechtop zetten en krijgt het koud,
gezien jou situatie zou ik de deken mooi in de kast laten,
jammer dat ze niet kunnen schuilen, voor zon, regen en vliegend gespuis

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:47

Neem nu gewoon geen risico en zet hem zonder deken in het land, die paar steken komt hij ook wel weer overheen, als hij kleine wondjes van de deken krijgt en daar komen met het warme weer vliegen bij is ook niet fijn en s'nachts is er geen toezicht.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:52

Ik zou hem aflaten, je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren.
En mensen van buitenaf gaan echt niet opletten of jou deken wel recht ligt hoor!
En dazen prikken ook door de dekens heen daar hebben ze geen moeite mee.
Mijn paard staat met grasmasker, maar met mijn vakantie gaat dat masker toch echt 10 dagen af.
Dan maar wat meer eten, maar moet er niet aan denken wat er kan gebeuren.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:57

Zeker af laten! Paarden hebben niet voor niets een staart ;) en daarbij denk ik altijd aan wilde paarden. Die overleven dazensteken ook, anders had God ze wel een andere huid gegeven :)* Je loopt veel meer risico als een deken opligt, je zegt zelf dat ie nu al scheef ligt na een dag. Je zegt wel: een keer de andere kant op rollen en hij ligt recht. Maar wat als ie nou weer dezelfde kant op rolt? Dan hangt die deken dus al helemaal scheef met alle gevolgen van dien! Onze paarden staan 24/7 buiten het hele jaar door en denk maar niet dat die een vliegendeken op krijgen: ze krijgen er schuurplekken van en als die open gaan en jij bent er 12 dagen niet moet je niet verbaasd zijn als er als je terug komt allemaal vliegen eitjes in hebben gelegd.. En wat als het regent, dan maakt die natte deken het onnodig koud.

Kortom: AF +:)+

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:02

Ik zou zo'n koeien antivliegenclip in de manen en staart hangen. Daar zit vliegendodend middel in.
Dan zijn ze wel een tijdje beschermd. Helemaal niets doen en dat je paard lek wordt gestoken zou voor mij geen optie zijn. :n
Ze gaan rennen, zich druk maken en worden nog erger gestoken.
Paarden in het wild kunnen ook wegkomen waar minder vliegen zijn of staan elkaar de vliegen weg te wapperen (in grote kuddes). Dat kunnen onze paarden niet, dus vind ik niet vergelijkbaar.
Bovendien stonden de koeien vroeger allemaal buiten en alle paarden ook, de vliegensteken werden verdeeld over al die dieren. Nu al die vliegensteken over die enkele paarden en die enkele koe die buiten staat, de vliegendruk is dus zeer groot.
Wij beschermen onzelf toch ook?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:41

vergelijking met wilde paarden vind ik ook niet terecht.

je kunt imo niet uitgaan van mensen die langs jou wei komen rijden. gewoon even iemand vragen of hij elke dag even wil checken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:02

sharontjee1 schreef:
Ze komt in een weiland te staan dichtbij een doorlopende weg, dus genoeg mensen kunnen haar zien en er is ook wel een vriendin die haar in de gaten houdt. Maar ze staat in de vakantie met nog 5 a 10 paarden in de wei, dus als de deken scheef ligt kan zij er niet zo makkelijk bij in, anders komt de hele horde naar haar toe met kans op ongelukken of andere risico´s.., er zijn wel veel dazen overdag! Geen schuilstal., wel deken met singel + bilkoorden.,

Wat heb je liever? Een paard dat wat last heeft van vliegen en dazen maar verder weinig risico loopt wbt ongelukken of een paard dat geen last heeft van vliegen door het vliegendeken maar bij een regenbui zeiknat blijft en grote kans loopt op ongelukken? Vooral die bilkoorden zijn verschrikkelijk, als het deken los komt/kapot gaat en de bilkoorden komen vast te zitten kan dat tot flinke paniek leiden, ook bij een rustig paard (en ik spreek helaas uit ervaring, DA moest paard sederen om het tot rust te krijgen en het van stukken vliegendeken te verlossen. Als er toen niemand in de buurt was geweest was dat helemaal verkeerd afgelopen).

Als je paard erg veel last heeft van vliegen/dazen en zonder vliegendeken hele dagen rond blijft rennen is het niet slim om hem hele dagen op een onbeschutte weide te zetten. Je kunt niet verwachten dat voorbijgangers jou paard in de gaten houden en zelfs helpen als er iets aan de hand is. Dan zou ik toch niet met een fijn gevoel op vakantie gaan.

Hoe staat je paard nu? Kan het niet gewoon blijven staan waar hij nu staat als weidegang zonder vliegendeken geen optie is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:19

12sterre34 schreef:
Zeker af laten! Paarden hebben niet voor niets een staart ;) en daarbij denk ik altijd aan wilde paarden. Die overleven dazensteken ook, anders had God ze wel een andere huid gegeven :)* Je loopt veel meer risico als een deken opligt, je zegt zelf dat ie nu al scheef ligt na een dag. Je zegt wel: een keer de andere kant op rollen en hij ligt recht. Maar wat als ie nou weer dezelfde kant op rolt? Dan hangt die deken dus al helemaal scheef met alle gevolgen van dien! Onze paarden staan 24/7 buiten het hele jaar door en denk maar niet dat die een vliegendeken op krijgen: ze krijgen er schuurplekken van en als die open gaan en jij bent er 12 dagen niet moet je niet verbaasd zijn als er als je terug komt allemaal vliegen eitjes in hebben gelegd.. En wat als het regent, dan maakt die natte deken het onnodig koud.

Kortom: AF +:)+

Wilde paarden kunnen naar gebieden trekken waar minder/geen dazen zijn.
Hier in Nederland staan ze helaas in de wei.

En ja overleven doen ze de steken wel, maar mijn paardje had vorig jaar de bulten op zijn lijf staan.
(echt van nek, rug, buik tot kont), en maar heen en weer rennen....
Door de bulten kon ze geen tuig op.
Nee hoor, dan krijgt zij echt van mij een deken op.