mening over pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nik4

mening over pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:16

hallo bokkers,
voor een opdracht heb ik jullie hulp nodig.
ik moet een onderzoek doen naar de tevredenheid over pensionstallen.
graag wil ik antwoord van jullie op de volgende 4 vragen

1. wat is je negatieve ervaring met een pensionstal.( slechte service o.i.d graag met voorbeeld situatie)
2. wat zou je graag anders zien aan een pensionstal. ( denk hierbij aan modderige paden waar je door moet om de wei te bereiken, slechte verlichting in de stallen etc.)
3. wat vind je positief aan een pensionstal (denk hierbij aan ruime open stallen, goede weidegang etc.)
4. als je zelf een pensionstal zou hebben wat zou je anders doen als alle andere stallen.

ik hoop op veel reacties mag ook pb
alvast bedankt allemaal

mika11

Re: mening over pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:23

1. Beloftes die gedaan werden maar niet werden nagekomen (bv aantal uren dat paard naar buiten kon, over het voeren)

2. Buitenbak goed onderhouden, beter de stallen uitmesten

3. paarden die in een vaste groep naar buiten kunnen, paard staat nooit alleen, luik in de stal

4. Contract maken (heb ik nog nooit meegemaakt, dat dat er was)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:46

1. wat is je negatieve ervaring met een pensionstal.( slechte service o.i.d graag met voorbeeld situatie)
* Dat de paarden ver van het staladres in het land kwamen, lange weilanden en dan helemaal achteraan. Waardoor je zeker een kwartier moet lopen naar je paard. (met de auto verboden gebied).
* corvee diensten op stal, altijd door dezelfde personen.

2. wat zou je graag anders zien aan een pensionstal. ( denk hierbij aan modderige paden waar je door moet om de wei te bereiken, slechte verlichting in de stallen etc.)
* goede paddocks zodat de paarden veel naar buiten kunnen, met name ook in de winterperiode.

3. wat vind je positief aan een pensionstal (denk hierbij aan ruime open stallen, goede weidegang etc.)
* dat de paarden op vaste tijden gevoerd worden, naar buiten en binnen gehaald worden. Kortom de volledige verzorging. Ideaal zodat je weet dat als je niet of later komt je paard toch te eten heeft gehad en buiten staat. (met name buiten het weideseizoen).
* de kennis over paarden bij de stalhouder.
* gelijkgestemden op stal

4. als je zelf een pensionstal zou hebben wat zou je anders doen als alle andere stallen.
Die mogelijkheid heb ik inmiddels voor mij was het dat ik nu zelf de verzorging heb en dat het dus gaat zoals ik dat wil, gaat het niet zoals ik wil dan zal ik dat zelf op moeten lossen / veranderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:12

Wat voor soort onderzoek is dat precies als ik vragen mag?

Het grote probleem met een pensionstal is dat je de stal pas echt leert kennen als je er eenmaal staat.
daarvoor heb je wel een beeld van hoe het er ongeveer aan toe gaat, maar als je er eenmaal staat komt meestal de aap pas uit de mauw.

1. Ik ben niet heel tevreden over de hoeveelheid weidegang op mijn huidige stal. In de winter is weidegang helemaal onmogelijk.

2. Zie punt 1 meer weidegang en ik mis paddocks.

3. de sfeer is over het algemeen goed, ook de accomodatie is niets op aan te merken grote binnenbak en buitenbak met in verhouding weinig ruiters.

4. Is een hele lastige vraag, het ideale is toch wel als je je paard aan huis kunt hebben, dan bepaal jezelf wanneer je paard naar binnen of naar buiten kan, en bepaal jezelf wanneer je je paard voert en dergelijke. Ook heb je je paard dan altijd binnen handbereik en heb je verder met niemand anders iets nodig.

Ik vraag me echt af waar dit onderzoek voor bedoelt is.
Pensionstallen hebben maar een beperkt aantal plaatsen en een select groepje vaste klanten.
Er zijn per stal maar een klein aantal mensen die ervaring met een bepaalde stal hebben.
Mensen die weggegaan zijn hebben vaak hele nare ervaringen met een stal(of zijn zelf verhuist of gestopt met paardrijden)
Bij een stal weggaan ode je niet om een paar minpunten omdat je van tevoren ook niet weet wat de minpunten op je volgende stal zullen zijn.
Het hangt van zoveel factoren af of je tevreden bent over je stal.
Ook de afstand van stal naar je huis is niet volledig onbelangrijk.
een goede stal uitkiezen is toch heel iets anders dan een goede televisie uitzoeken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:23

- te weinig weidegang, indien er wel weidegang was met te veel paarden in een weiland waardoor ik verplicht was zelf een stuk land bij te huren
- te weinig uitmesten
- slechte kwaliteit voer en hooi
- te weinig hooi
- bak nooit vrij om te rijden, altijd groepslessen
- bakken werden niet goed onderhouden dus vaak te hard, te modderig, ...

- weidegang
- dagelijks uitmesten
- keuze van voer (bv keuze geven tussen twee verschillende merken, of op zijn minst tussen recreatie en sportbrok)

helaas, ik heb geen positieve punten gevonden... misschien het sociale aspect?

zie puntje 2

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:31

1) zelf uitmesten (is zo gebeurd, geef ik toe, maar toch lekker als het voor je gedaan wordt!)
2) met name in de winter zorgen dat het terrein goed begaanbaar blijft (sneeuwvrij)
3) geen last van manegeruiters
4) extra service, bijv. paarden dagelijks in de stapmolen/paddock zetten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:39

Ergens op goed vertrouwen vanuit gaan, en dat het vervolgens niet gebeurd. Toen ik kwam kijken op
mijn vorige stal, werden er allemaal dingen gezegd waarvan ik dacht; zo dat is goed geregeld.
Vervolgens gebeurd dit maar half of helemaal niet. Daar werd ik zo gek van.

Op die stal zouden de stallen veel schoner moeten en meer opgestrooid, beter gevoerd moeten
worden (hooi beschikbaar hebben ipv kuil) en de winterpaddocks zouden vele malen beter
gedraineerd moeten worden. Er was daar ook slechte watervoorziening. Ook was daar een buitenbak die niet rijbaar was ivm de zware bodem.
(er was wel een binnenbak) Het solarium was altijd kapot.

Er was heel veel weiland en de paarden stonden in groepen die best goed bij elkaar pasten, en ze mochten daar ook 24/7 op de wei. De binnenbak was altijd goed te rijden en erg mooi.
De wasplaats was ook top.

Ik zou grote boxen aanbieden met rubber matten als bodem met wat stro eroverheen, (4x4) met buitenluik. Goed gedraineerde paddocks voor de winter
met automatische waterbakjes en mogenlijkheid tot hooi voeren. Redelijk grote weilanden voor de zomer, met mogenlijkheid tot 24/7 buiten (alleen in de zomer) Schone stallen, goed ruwvoer, goed onderhouden bak.

Op mijn huidige stal (een manege nota bene) is dit allemaal een stuk beter. :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:47

Minder weidegang dan beloofd. Bij elk wissewasje alweer naar binnen...

Voldoende weidegang, liksteen in de wei, slowfeeder, en genoeg ruimte om op te zadelen

Veel weidegang 24/7, een binnenbak om in te rijden en niet teveel stallers ;)

Geen stallen, maar wei met een schuilstal, compleet anders indelen dus, meer PP achtig.
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 24-06-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:47

nik4 schreef:
hallo bokkers,

Slecht voerbeleid, te weinig weidegang.
Dat de paarden te eten krijgen naar behoefte.
Genoeg weidegang, binnen/buiten zetten.
De mogelijkheid bieden tot 24/7 weidegang en in de winter onbeperkt ruwvoer.

alvast bedankt allemaal

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:08

nik4 schreef:
hallo bokkers,

totaal niet,alleen soms de bak moeten delen maar dat is logisch.
snachts ook weidegang, nu is het tot ong. 8 uur.
Genoeg paarden vriendjes, altijd hulp als er iets is, gezelligheid en zekerheid.
Meer weidegang en geen paarden aannemen waar niks mee word gedaan ookal zijn de braaf
en niet oud, want dat vind ik zo zielig.

Ik sta gewoon op een geweldige stal! :)

alvast bedankt allemaal

paardje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:41

-niet nakomen van de mooie belofte's
-slecht onderhoud van de stallen, en het erf, veel rotzooi op het erf waar je paard zich lelijk aan kan verwonden.
-alles draait alleen maar om geld en niet om het paard
-slecht voerbeleid (verschillende tijden)
-slecht uitmesten van de stallen ( als deze door pensioneigenaar word gedaan)
-geen baas meer over je eigen paard
-te weinig weidegang
-kleine donkere sombere stallen
-geen keuze met voer (met name de brokken keus tussen sport of basis etc)
en nog veeeeeeel meer

-geen loslopende honden die aan alle kanten langs je heen schieten als je met je paard loopt
-inderdaad meer verlichting in de stallen
-schonere stallen
-dat ze niet alles voor jou paard willen bepalen
en verder zie punt 1

-de mogelijkheid dat je paard word buiten en binnen gezet
-dat het paard word gevoerd

-iedere klant zelf laten beslissen hoelang zijn paard de wei in moet
-mensen soort voer laten kiezen
-alles in overleg
-het geroddel aanpakken en de grootste roddelaar eruit schoppen