ridderzuring, wie haalt het eruit etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wat doen jullie met ridderzuring

eruit steken
13 (41%)
niks
2 (6%)
doodspuiten
8 (25%)
de wat voor ding?
8 (25%)

Totaal aantal stemmen: 31

hagelslag

ridderzuring, wie haalt het eruit etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:33

ridderzuring is een veelkomend probleem in de paardenweides.

je hebt 2 soorten,
1 met een langwerpigblad en dus ook een langwerpige wortel.

1 met meer ronderblad en dus ook een ronde niet diepe maar wel vervelende wortel.

nu is mijn vraag, wat doen jullie aan het probleem.
niks, eruit steken of dood spuiten.

wij hebben het al die jaren er netjes uitgestoken en onze buurman van wie we nu een stuk mogen afmaaien vind het vreemd dat we de ridderzuring eruit staken met wortel en al. we hebben hem toen het verschil tussen beide uitgelegd en dat als je ze met wortel en al eruit hebt ze niet terug komen.

tamary

Re: ridderzuring, wie haalt het eruit etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:56

Bij de grond afknippen en zo plant uitputten, blad en zeker stengels met zaad afvoeren. Uitsteken heb ik de kracht niet voor en spuiten is geen optie vlak voor het maaien.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:19

goedzo!
ik heb dus wel de kracht om het simper er uit te steken. vooral de langwerpigblad zuringplant is makkelijk eruit te halen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:05

De grote planten heb ik er van de week handmatig uitgetrokken. Door de regen ging dat nu aardig. De kleintjes trok ik kapot op de wortel, maar de volgroeide gingen er soepeltjes uit.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:08

Bij ons wordt het hele land eerst gemaaid dan worden alle plekken waar zuring groeit doodgespoten daarna laten groeien aflaten maaien en hooi van laten maken.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:08

ik trek ze er uit of maai ze met de bosmaaier.
ze worden nu echt wel minder

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:20

Trek ze uit of maai ze af...kan het redelijk onder controle houden zo.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:25

Ik steek het eruit en heb het nu goed onder controle...maar als je het eenmaal hebt staan en je doet er even niets aan, ben je wel de Sjaak. Maar de eerste keer uitsteken...ik heb 2 grote groene containers vol gestoken toen we er net woonden...!! Spuiten vind ik geen optie met de paarden in en om de wei, dan zou je ze langer binnen moeten houden en ik kan ook geen stuk afzetten want het staat redelijk overal.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:27

doodspuiten,een week wachten en walla weg zijn ze en de paarden kunnen er dan gewoon weer in.als je er niks aan doet kom je er helemaal onder

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:31

Wij laten eerst de paarden het gras kort af eten en daarna steken we het uit. Maar is wel een zware klus om ze uit te steken want ze zitten echt heel diep. Ik denk dat als je het niet bij houdt je na verloop van tijd helemaal geen beginnen aan is. Maar goed het beter om weg te halen want anders houdt je weinig gras over als ik dat in sommige weides zie.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:35

@Tigra_
klopt als je het laat zitten ben je de klos!
maar als je de ridderzuring eruit steekt voordat je paarden het kort hebben dan is het nog niet aangestampt en is het iets makkelijker.

wij hadden vroeger vrji veel last van de buuwman zijn wij, die deed er helaas niets aan.
dus elk jaar mochten we weer

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:39

Bij ons spuit de boer ze dood. Dit doet hij op het moment dat de paarden er niet op staan, en dan zeker 3 weken ze er ook niet op gooit. Tijd genoeg om dan helemaal af te sterven!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:22

ik heb zelf niet echt verstand van het moment van spuiten, moet dit juist als er regen aan komt, net geweest is of met zon?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:25

hagelslag schreef:
@Tigra_
klopt als je het laat zitten ben je de klos!
maar als je de ridderzuring eruit steekt voordat je paarden het kort hebben dan is het nog niet aangestampt en is het iets makkelijker.

Ja dat is wel zo maar het gras is vrij lang en wij doen aan strookbegrazing. Anders steken we teveel gras mee uit.
Maar goed we hebben nu iemand die het voor ons doet haha wel zo makkelijk.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:28

pff die ridderzuring. Die hebben wij er vorig jaar allemaal uitgegraven(schep) . Nu heeft de gemeente gebaggerd en staat er weer allemaal rotzooi op het land. We hebben gelukkig nu een andere wei als optie. Maar op hun kosten word de wei volgend jaar gespoten.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:33

Zuring (Rumex) is een geslacht van meest overblijvende, kruidachtige planten uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae). De ongeveer tweehonderd soorten komen van nature voornamelijk voor in de gematigde streken van het noordelijk halfrond, maar zijn wereldwijd geïntroduceerd.
Zuring groeit meestal op zure grond. De soorten worden vaak beschouwd als onkruid. Sommige soorten, zoals de veldzuring, hebben echter eetbare bladeren die in salades gebruikt worden.
De planten bevatten oxaalzuur. Hierdoor kunnen ze bij consumptie van grote hoeveelheden aanleiding geven tot vergiftigingsverschijnselen bij herkauwers en paarden. Deze plant wordt onder andere gegeten door de zuringwants (Coreus marginatus).

dat betekent dat als je de grond minder zuur maakt, er geen zuring meer zal groeien.
en dat is denk ik de meest juiste benadering om dit probleem op te lossen.

onkruid geeft de bodemgesteldheid aan, verander je die dan verander je de omgeving ook en verdwijnt het onkruid.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:38

Ik wil geen gif gebruiken dus steek het eruit. Wat heet; mijn man steekt het eruit op mijn verzoek :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:46

Wij maaien het, word wel minder omdat je de plant uitput en het geen kans heeft om te zaaien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:13

Ik heb dit voorjaar kalk gestrooid en ik heb toch het idee dat er minder staat dan voorgaande jaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:17

mylene32 schreef:
dat betekent dat als je de grond minder zuur maakt, er geen zuring meer zal groeien.
en dat is denk ik de meest juiste benadering om dit probleem op te lossen.

Rijtje eik langs de weide = veel blad op je land = verzuring en daar valt bijna niet tegenop te kalken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 13:40

@mylene32
dat klopt!
je kunt het eruit halen maar als je niks aan de bodemverhouding veranderd komt het waarshijnlijk weer

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:07

Aaargh, ridderzuring _-:(

Vroeger liet ik ertegen spuiten maar aangezien ik een wei kwijt ben kan ik de paarden jammer genoeg niet meer verhuizen voor een weekje of twee en nu moet ik ze handmatig verwijderen. Maar die dingen zitten zo vast dat ik ze er dus niet uitgetrokken krijg... Ik snap niet hoe jullie dat doen?
Morgen ga ik weer een rondje doen, maar ik neem een schaar mee zodat ik de hardnekkige exemplaren kan afknippen (helaas minder effectief).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:21

Elfie schreef:

Vroeger liet ik ertegen spuiten maar aangezien ik een wei kwijt ben kan ik de paarden jammer genoeg niet meer verhuizen voor een weekje of twee en nu moet ik ze handmatig verwijderen. Maar die dingen zitten zo vast dat ik ze er dus niet uitgetrokken krijg... Ik snap niet hoe jullie dat doen?
Morgen ga ik weer een rondje doen, maar ik neem een schaar mee zodat ik de hardnekkige exemplaren kan afknippen (helaas minder effectief).

Afknippen werkt wel, maar je moet en alle blaadjes weghalen en heel regelmatig herhalen (elke week/2 weken ongeveer), anders slaat de wortel weer energie op en kan plant blijven uitlopen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 20:16

Elfie schreef:

de greep(de 4 tand ding) eronder zetten, als hefboom naar beneden doen, dan nog een stukje proberen vlakker eronder te krijgen, als je dan hoort knakken zit je goed, zo niet dan je greep er weer uit, en aan de andere kant of zijkant nog weer een keer.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:42

het enige is, dat vanaf dat er nog een stukje wortel is achtergebleven, het gewoon opnieuw groeit.