wat kun je met je veulen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

wat kun je met je veulen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:14

omdat 5 oktober spirit ons welsh veulentje komt,ben ik benieuwd wat jullie zoal doen met jullie veulen.

bestaat er iets zoals voest of natural ballance(iets waardoor je leert communiceren met je veulen)

of soort spelletjes die je kunt doen,behalve wat wandelen en poetsen,en natuurlijk veel kroelen!(niet dat dat niet leuk is hoor!)

of weet iemand een goed boek daar over?

alvast bedankt,

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:16

Met een 'klikker' bepaalde dingen leren en belonen is volgens mij ook heel leuk. Die dingen kun je bestellen via de Dierenbescherming. Ik heb er ook 1 (met boek), maar ben er nog steeds niet aan toe gekomen... Druk, druk, druk...

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:17

ja goed idee!ik ga eens informeren..

bedankt!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:22

Ikzelf vindt het nooit zo'n goed idee als mensen met hun veulens gaan spelen. Ik vind het gewoon te jong, ze moeten dan zoveel verwerken, ik vind dat niet gezond.
Ik zou hem bij leeftijdgenoten zetten, lekker op een flink land, dat is veel leuker, en een stúk beter voor zijn mentale én fysieke ontwikkeling.
Als ie een jaar of 2,5 is zou ik dat soort dingen gaan doen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:27

ik denk dat jij iets anders bedoeld dan ik.
ik wil graag goed leren communiseren met mijn veulen,denk en hoe zij denkt en proberen haar taal te verstaan.met mijn shetje kon ik tikkertje spelen in t paddock,dit is geen werken,maar spelen.ze heeft geen leeftijds genootjes daar,en over een maan of 1.5 mogen ze niet meer het land op.wel even op t voor stukje of ik de bak of paddock.
het is niet zo dat ik haar echt wil gaan leren te knielen oid noem maar even iets hoor.maar gewoon de taal van paarden leren begrijpen en kunnen spelen met haar,bijv. net als met mijn shetje tikkertje in de bak.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:29

Een veulen breng je naar een plek waar meer veulens zijn, en je laat ze daar op NATUURLIJKE wijze opgroeien. Dus geen Voest, geen clickerstraining, geen NH, niets van dat alles; gewoon PAARD LATEN ZIJN.
Kan geen goeroe tegen op.

En pas als ie 3 jaar is, mag je alle onzin op hem loslaten. Tot die tijd laat je hem met rust en geef je de natuur de kans om er een sterke sociale pony van te maken. Veulens zijn geen speelgoed dingen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:29

jeetje wat een aanvallen zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:31

Nu leren mee lopen en dat je hem overal aan kunt raken.
dan kan hij de opfok in.
Want dat een mens niet eng is vergeet hij dan nooit meer.
En je krijgt het fijnste paard ter wereld.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:33

ik heb juist voor een veulen gekozen om de band op te bouwen,en als ik me dan wil leren te verdiepen in het opvoeden en het communiceren enz.
word ik gelijk aangevallen.ik ga echt geen onnodige dingen doen en leren maar wil haar leren begrijpen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:35

Hoe oud is het veulentje ebony?! Dat is misschien ook wel belangrijk!!

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:35

ebony schreef:
jeetje wat een aanvallen zeg!


Het is maar net wat je later van je pony verwacht: wil je een rijpony die echt kan werken en respect heeft voor de baas, en bovendien sterk en gezond is; dan laat je hem opgroeien tussen soort/leeftijdsgenoten en blijf je er van af.
Wil je een straalverwend vals ding, dat geen onderscheid kan maken tussen mens en speelkameraad, kortom een lastig te houden zure pruim, die bovendien om de haverklap wat mankeert kwa gezondheid, moet het vooral als enigst veulen laten opgroeien met elke dag visite van een knuffelig mens.

Koop voor dat laatste een cavia, voor het eerste een paard.
Het is de waarheid. Of je hem wil horen is een tweede....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:39

Misschien komt het hard over wat Dees nu zegt, maar ze spreekt wel de waarheid.

Met leeftijd genoeten spelen maakt een paard ook sterk in de benen.
Sprintes trekken en die dingen.
Daar kan een paard niet zonder om een goede bouw van pezen enz te krijgen.

ook geestelijk heeft een paard dat nodig.
Jij wilt wel een bamd met je paard, maar wil hij dat ook alleen maar van jou?

Stel je voor jij word appart gehouden van je soorgenoten en mag dus nooit praten, spelen met andere mensen, fijn he Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:46

Ik wilde met de klikker gaan werken met mijn Haf (5 jaar) en mijn veulen (nou, ja veulen....?) loopt in een Natuurgebied in Zeewolde. Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen wat het best is voor zijn/haar veulen. Er staat er ook 1 bij ons op stal, die komt een 1/2 uurtje per dag buiten, ook 's zomers. Het is maar net wat je wilt, ieder zo het zijne. Laten we ieder nu lekker z'n gang gaan. Iedereen wil het beste voor z'n paardje!!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:49

het veulen is 5 maanden en komt als ze precies een half jaar is naar ons toe.
ik denk dat ik maar ga vragen om een slotje,ik vroeg alleen wat jullie met je veulen doen,behalve de opfok dus!en of er iets is om goed op te voeden en leren te communiseren met je veulen,en of er boeken over zijn!niet iedereen brengt zijn veulen naar de opfok...ooit een shet in opfok gezien wat betaalbaar is?plus dat ik er dan ook niks aan heb en haar ook juist aan de kinderen wil leren wennen.en er zijn genoeg kameraadjes daar,alleen niet van haar leeftijd .

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:52

runningkawa schreef:
Misschien komt het hard over wat Dees nu zegt, maar ze spreekt wel de waarheid.

Met leeftijd genoeten spelen maakt een paard ook sterk in de benen.
Sprintes trekken en die dingen.
Daar kan een paard niet zonder om een goede bouw van pezen enz te krijgen.

ook geestelijk heeft een paard dat nodig.
Jij wilt wel een bamd met je paard, maar wil hij dat ook alleen maar van jou?

Stel je voor jij word appart gehouden van je soorgenoten en mag dus nooit praten, spelen met andere mensen, fijn he Lachen


Ik vindt wat Dees zegt ook wel erg hard over komen. Maar dat is haar mening.

Ebony bedoeld het niet zo volgens mij. Ze wilt de veulen wel in het land laten, maar toch iets doen om een band op te bouwen. Dus af en toe een klein stukje lopen ofzo. Iets om elkaar beter te leren kennen, maar niet dat de veulen een zware taak (voor een veulen dan) moet verichten. Ik denk dat ze dat zo bedoeld.

Voor een veulen van een half jaar zou ik nog niet veel doen. Af en toe aaien. Als ie ongeveer 1/1,5 jaar is alvast het wennen aan een halster, en aan de borstels. En als die daar aan gewend is, een stukje lopen. Beginnen in het land zonder touw (voor als die schrikt van iets en hij springt weg, kun je hem loslaten). Dan 5 minuten in een rustige omgeving. En zo stap voor stap wennen aan het verkeer etc... Als die 2 jaar is (volgens mij) kan je beginnen met vrijheidsdressuur. Maar dat duur nog wel een tijdje.
Laatst bijgewerkt door Relliej op 07-09-03 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:53

ebony schreef:
ik denk dat jij iets anders bedoeld dan ik.
ik wil graag goed leren communiseren met mijn veulen,denk en hoe zij denkt en proberen haar taal te verstaan.met mijn shetje kon ik tikkertje spelen in t paddock,dit is geen werken,maar spelen.ze heeft geen leeftijds genootjes daar,en over een maan of 1.5 mogen ze niet meer het land op.wel even op t voor stukje of ik de bak of paddock.
het is niet zo dat ik haar echt wil gaan leren te knielen oid noem maar even iets hoor.maar gewoon de taal van paarden leren begrijpen en kunnen spelen met haar,bijv. net als met mijn shetje tikkertje in de bak.


Je kunt het als aanvallen zien, maar ik zou eerder gewoon leren hiervan.

Ik denk dat iedereen zijn paard wilt begrijpen en kunnen communiceren. Maar hij is een paard, en jij een mens. Laat hem in zijn waarde en laat hem opgroeien bij zijn eigen soortgenoten. Dan pas krijg je een echt ontwikkeld paard, geestelijk en lichamelijk.
Echt hoor, ik spreek ook uit ervaring.

Chester, mijn Shire kocht ik als zielig jaarlingetje. Had totaal geen karakter en wist gewoon niet waar wat en wie hij was.
Nu staat hij altijd tussen andere jonge paarden, en het is een compleet ander paard geworden. Heeft zijn karakter gevormd, is lichamelijk beter geworden etc. etc.
Het is echt een superpaard, wat zich gewoon super ontwikkeld heeft.

Het zijn echt geen aanvallen naar jou toe, maar meer van'let op'!! En dat is niet voor niets.
Dees heeft echt gelijk, ook al brengt ze het iets minder subtiel. Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:54

Vind je dan zelf niet dat je de plicht hebt een veulen datgene te geven wat noodzakelijk is voor hem/haar?
Voor een veulen is het noodzakelijk op te groeien met leeftijdgenootjes. Kun je die mogelijkheid niet bieden, moet je niet aan een veulen beginnen.

Toen mijn veulen afgespeend werd, heb ik er een veulentje bijgekocht zodat ze samen konden opgroeien. Inmiddels zijn de heren een jaar oud en ziet het er naar uit dat ik een van de twee moet laten inslapen door een zeer ernstige schouderblessure.
Daarna zijn er voor mij 2 opties, of ik koop er weer een jaarling bij, of ik verkoop mijn andere jaarling aan iemand die hem leeftijdgenootjes kan bieden.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:55

juist relliej,bedankt!

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:57

ebony"]
... en of er iets is om goed op te voeden en leren te communiseren met je veulen,en of er boeken over zijn!
[/quote]
Is er niet, je kan er alleen maar gigantisch de fout mee ingaan.

[quote="ebony"]
niet iedereen brengt zijn veulen naar de opfok...ooit een shet in opfok gezien wat betaalbaar is?
[/quote]
Shetjes groeien anders wel op in grote groepen, kijk van het winter maar in de weilanden - allemaal shetjes in groepsverband.

[quote="ebony schreef:
plus dat ik er dan ook niks aan heb en haar ook juist aan de kinderen wil leren wennen.en .

Nee, je hebt ook helemaal niets aan. Een veulen koop je opdat je dan op een voordelige manier aan zo'n beestje kan komen. Wil je meteen lol, moet je gewoon een volwassen dier kopen. Kan je heus nog een goede band mee kregen. Ik dnek zelfs dat daar een betere band mee te krijgen is als met een veulen. Een veulen verpest je met het opdringen van 'een band met jou'.
En er zal nog tijd zat zijn om haar aan kinderen te laten wennen....

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:57

Weggehaald.
Was een beetje dubbel. Hierboven was alles al gezegd Knipoog

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 21:59

jeetje mina.....mag ik een slotje?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:59

ebony schreef:
jeetje mina.....mag ik een slotje?


Waarom stel je een vraag als je alleen de antwoorden wil horen die je zelf blijkbaar al weet?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:01

Mensen ga niet steeds offtopic!! Dat is echt behoorlijk irritant voor diegene die deze topic geplaatst heeft. Jullie kunnen het ook op een zachtere manier zeggen, want sommigen zeggen het ook niet op een vriendelijke manier. Als je iets weet om te doen, zeg het dan. Maar steeds offtopic gaan is ook niet prettig. (dit is mij ook wel eens overkomen)
Laatst bijgewerkt door Relliej op 07-09-03 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 22:01

nee ik krijg geen antwoorden op mijn vragen!!!
kan mij niet wijs maken dat iedereen zijn ponytje naar de opfok brengt of er nog een bijkoopt.en ik heb er wel degelijk iets aan !en niet als ik haar 3 jaar niet zie.en ik kan haar en de andere pony s genoeg bieden wat ze nodig heeft om een gezond wel denkende pony te worden

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:02

Ik snap ook gewoon niet wat er mis is met onze adviezen? Kun je zelf echt niet inzien wat het beste is?
Probeer het goed te lezen, want we bedoelen het echt wel goed.

Ik heb ook van alles in de opfok hoor, van shetlander tot Shire. Knipoog Dat maakt echt niet uit.