Hoe krijg je een volle staart en hoe onderhoud je hem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Hoe krijg je een volle staart en hoe onderhoud je hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:12

Ik heb een paard met een niet al te volle staart. Aangezien ik bijna wekelijks op wedstrijd ga moet ik hem zeker 1 keer per week wassen en uitkammen. Nu vroeg ik met af hoe die paarden met die prachtige volle staarten verzorgt worden op vlak van die staarten. Hoe kom je aan die mooie dikke staart en hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft? Alle ideeën welkom.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:14

Groot gedeelte is genetisch bepaald, paard heeft een dikke staart of niet.

Verder doe ik er heel weinig aan. Dat is mijn truk. Iig zeker niet elke dag borstelen.

Edit: en bij voorkeur als je de staart uit de knoop wilt halen, veel anti klit, gewassen en uitpluizen.

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:21

een mooie volle staart heb je of heb je niet!!!!!!!!!! Dat krijg je mee bij je geboorte!!!
Als je niet zo'n volle staart hebt dan moet je zorgen dat deze niet te lang wordt. Iets korter toont wat voller met een mooie rechte onderkant.
Mijn paard heeft een volle staart en ik rag daar iedere dag met zo'n harde pinnenborstel doorheen. Doordat ik het iedere dag doe heb ik ook bijna nooit klitten. Begin wel onderaan maar in max 2 minuten ben ik klaar met de hele staart. Af en toe wat uit die oranje spuitbus er op voor antiklit of glans. Als ik mijn paard afspuit wordt ook de staart deels nat. Mijn vorige paard heeft tot aan zijn 35e jaar ook altijd een ielige staart gehad. Het enige wat je kan doen is het accepteren, er zijn vast wel dingen aan je paard waar je wel supertrots op mag zijn.

friesiszwart

Re: Hoe krijg je een volle staart en hoe onderhoud je hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:07

Buiten het hebben van een volle staart kun je deze het beste zo min mogelijk borstelen etc. Zelf haal ik de stro'tjes eruit (met de hand) en een enkele keer haal ik een borstel door de staart. De meeste van mijn paarden hebben een dikke en volle staart (friese paarden)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:10

Met veel uitpluizen (niet borstelen), en cowboy magic gebruiken kun je in ieder geval voorkomen dat de staart dunner wordt. Ik vlecht het bovenste deel van de staart als ze in de staart poepen. Meestal is het met een stukje invlechten verholpen. Zo blijft de staart langer schoon, dus minder wassen, wat ook altijd wel wat haren kost.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:53

Niet dagelijks borstelen, maar hooguit 2 keer per week. Eerst even wat anti-klitspray erin doen, even laten "intrekken" en je vliegt er met je borstel doorheen. Verder zo min mogelijk aan doen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:04

Mijn twee paarden met volle staart borstel ik gewoon en mijn verzorgsters ook. De 2 met een dunne staart borstel ik nooit. Alleen als ze voor een keuring gaan (hooguit eens per jaar), wordt de staart gewassen, mag hij zelf grotendeels drogen, dan gaat er heel veel antiklit en in en dan uitpluizen, iig nooit borstelen, daamee breken haren af.
Het is genetisch bepaalt of ze een volle staart hebben of niet, dus verder is er weinig aan te doen.
Je kan er eventueel een deel nepstaart in zetten.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:14

Het is natuurlijk ook voor het grootste deel genetisch bepaald of je paard een volle staart heeft of niet, maar sowieso wat hier boven mijn post ook al wordt genoemd zo min mogelijk borstelen, het liefst één keer in de week en als je het dan doet eerst anti klit erin en dan even in laten trekken, dat werkt het best. Één van mijn pony's had/heeft ook een aardig dunne staart maar met deze taktiek lijkt het wel voller te worden.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:27

uhm, ik las een keer een heel forum over iets van cowboys magic spul..
maar zo min mogelijk borstelen en een vlecht er een paar dagen in laten zitten..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:43

Je kan ook de bestaande staart aanvullen met een namaakstaart, dit wordt regelmatig gedaan bij paarden voor halter wedstrijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:48

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:51

Hier zijn volgens mij al meerdere topics over geweest in het verleden, dus je zou ook even de zoekfunctie kunnen gebruiken.

Ik zorg altijd dat de staart goed uitgepluisd is en gebruik ook regelmatig anti-klit. Om de maand ongeveer knip ik de punten bij, dan kun je zelf ook een beetje bijhouden hoe snel/veel de staart groeit. Een volle staart groeit namelijk van boven naar beneden, dus het soort sowieso wel een paar jaar tot hij echt mooi, vol is (als je begint met een dun staartje dan hehe ;))!

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:57

gewoon borstelen met harde borstel is beter dan met een borstel met pinnetjes.
niet te vaak doen.
verder is een korte staart inderdaad wat voller.
voor de wedstrijden zou je ook iets leuks kunnen doen met strikjes of invlechten ofzo

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:47

Ja een volle staart heb je of niet, ik spuit in die van mij gewoon enorm veel anti klit en eigenlijks kom ik er veder niet veel aan, ik laat de staart een staart zijn.
Maar door die vele lading anti klit kan ik voor een wedstrijd hem uitpluizen en dan is die nog een stuk voller.
Ik knip de staart ook altijd netjes bij en eigenlijks wat kort, vind ik persoonlijk mooier omdat die dan nog voller lijkt :D.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:00

Mijn Fries is gezegend met een enorme staart. Gelukkig maar, want zijn manen zijn een drama.
Aan de staart doe ik nooit iets. Alleen voor een wedstrijd heel veel antiklit erin en daarna uitkammen. Ik heb zo'n speciale Oster manen/staart-borstel, die bevalt heel goed.
In de zomer was ik zijn staart regelmatig, omdat hij een lichte vorm van ZE heeft.

Ik zou zeggen: niet teveel aan de staart van je paard doen. Wassen alleen als het nodig is, bv bij een schimmel. Verder alleen antiklit voor een wedstrijd en daarna voorzichtig uitpluizen/borstelen.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:38

Alsje paard van nature geen volle staart heeft, niet met een harde borstel borstelen, zoals al gezegd is,maar voorzichtig uitpluizen. Met wassen dit ook voorzichtig doen en zachte conditioner erin, als de staart zacht is klit hij ook niet zo.

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:41

mijn paarden hebben ook allebei een volle staart.
ik spoel ze wel gewoon uit met alleen water en verder niet wassen o.i.d
ook uit kammen doe ik 1 keer in de week en dit met een borstel wat wij als mensen ook hebben
heb ervaren dat deze er toch minder uit trekken... en vraag me niet hoe het kan want dat weet ik niet haha.
verder doe ik altijd met een zachte borstel na en dan is het weer mooi los zonder dat er teveel haar kapot is geknapt

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:49

het rare is dat mijn paard een jaar geleden nog een hele volle staart had, en nu drie iele sprietjes, hoe komt dit, en hoe krijg ik die volle staart weer terug?