Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Ik rijd dan 5 dagen per week waarvan 2 dagen 1 uur dressuurmatig in de bak en 3 dagen bos/straat.
Ik probeer 1x in de week een rit van ongeveer 2 tot 3 uur te maken met veel stap en draf, galoperen doen we maar kleine stukjes omdat je daarmee de meeste energie verbruikt.
Klasse 1 kan elk "type" paard in principe uitlopen mits ze natuurlijk een beetje conditie hebben.
Wat vooral belangrijk is is dat je goed naar je paard kijkt/luisterd. Er zijn zogenaamde doodlopers maar over het algemeen zal een paard je wel laten weten of hij/zij moe aan het worden is en zal uit zichzelf meestal wel gaan stappen...

Heb er echt weer zin in alleen moeten wij heel rustig opbouwen en dat doe ik liever met mijn eigen schema. We hebben nu de afgelopen 4 maanden steeds een buitenrit gemaakt van 60 minuten waarvan 45 min stap en 15 min draf.
Ik deed dan steeds 9 min stap/3 min draf/ en dit 5x..
Als we in de bak reden reed ik 30 min waarvan 15 min draf (5 min stap/ 5 min draf/3x) Na het rijden in de bak stapte ik nog 10 minuten over de verharde weg.
Dit jaar gaan we nog niet starten maar in Maart of April wel weer.