We zijn momenteel bezig een tweede paardenstal te bouwen. Deze is bedoeld voor een pony van 1.05meter met fijn beenwerk (appaloosa). Ze is vrij zenuwachtig en om te voorkomen dat ze over de stal klimt als ik met mijn paard ga rijden worden de zijmuren 1.30 betonblok en daar bovenop 30 cm hekwerk. De voorkant van de stal wordt 80cm en daar bovenop hekwerk tot 1.60m.
Nu wil de lasser graag weten hoe ver de spijlen van elkaar af moeten worden gelast. De pony mag niet met haar hoefjes vast komen te zitten maar het moet ook geen gevangenis worden.
Wie kan mij vertellen hoe ver de spijlen van elkaar afmoeten?
1 cm smaller dan de breedte van de hoeven. Waarschijnlijk kom je dan ergens rond de 5 cm uit. Voor het aanzicht natuurlijk niet ideaal, maar veiligheid lijkt me belangrijker dan hoe 't er uit ziet.
Xx_Mitt_xX
Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-11 23:23
De huidige eigenaar stelde zo'n 11 a 12 cm voor zodat het zodanig ruim is dat ze niet klem kán komen te zitten.
nee, maar als ze haar benen er tussen krijgt en dan bv draait, kan ze alsnog haar been breken. Ik zou 5cm aanhouden.
Eirikur
Geplaatst: 22-06-11 00:03
Als er een poot tussen de spijlen door past, kan dat zomaar met een breuk - en dus een enkeltje salami - eindigen. Ik zou ze smal laten zetten. Onze eigen boxen hebben spijlen die h.o.h. 10 cm uit elkaar bevestigd zijn. Om narigheid te voorkomen, heb ik op het schot tussen de boxen die we voor de merries met veulens gebruiken aan weerskanten van de tralies een halve plaat betonplex bevestigd.