Hoe in het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Hoe in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:24

Mijn pony stond bij de vorige eigenaar volop in het land 24/7. en had daar een heel groot stuk land waar heel kort gras stond

hier is een wat kleiner stuk land (niet te klein hoor) en de helft is halflang gras en de andere helft is kort gras. Nu dacht ik dat het verstandig was om hem eerst op het stuk met kort gras te zetten, echter kan dit niet omdat hij dan niet bij zijn drink bak kan.

Nu is mijn vraag hoelang kan ik hem nu eigenlijk buiten zetten op een stuk land met redelijklang en kort gras? of kan ik dit beter verdelen op de dag? Bijvoorbeeld in de ochtend 3 uur en eind middag 3 uur?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:33

Het is jammer dat je de weide niet kunt afzetten, dat zou praktischer zijn geweest, dan had je iedere dag of om de dag er een strook langer gras bij kunnen geven zodat je pony hier aan kan wennen.

Ik weet niet hoevaak je naar je pony gaat of dat deze aan huis staat, maar je zou kunnen proberen om je pony bijvoorbeeld 2 uurtjes op de weide te zetten en daarna bekijken hoe deze dit opppakt, de ene vreet zich helemaal vol en moet bij wijze van spreken echt even uitbuiken daarna, de andere eet wat gematigder en kan dezelfde dag nogmaals enkele uurtjes op deze weide.
Afhankelijk van het eetgedrag en gras wat op de weide staat.....

Zelf zou ik de pony eerst 2 uurtjes op de weide zetten en dan eraf halen, als de pony niet echt volgevreten lijkt zou ik deelfde dag dit nogmaals doen, met enkele uren daartussen.
Ik weet of de pony op stal moet als deze niet op de weide kan of in een uitloop/bak gezet kan worden?
De volgende dag zou ik hetzelfde doen en dag daarna ook....gaat dit goed dan zou ik dit langzaam uitbouwen en iedere dag een uurtje erbij doen.

Of:
Kun je de weide niet alsnog afzetten met schriklint en dan een bak water of grote emmer plaatsen?
Totdat de pony gewent is...want dan kan deze weer bij de normale watervoorziening.............

Mariska88

Re: Hoe in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:40

ik heb hem vanmorgen 3 uurjes buiten gedaan
en heb hem nu ook weer buiten voor 2 uurtjes, gisteren dit ook gedaan en dat ging goed.
Denk dat ik dit langsaan aan kan opbouwen?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:41

als hij uit de wei is, staat hij in stal er word nog een ''zandbak'' gemaakt :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:49

Mariska88 schreef:
ik heb hem vanmorgen 3 uurjes buiten gedaan
en heb hem nu ook weer buiten voor 2 uurtjes, gisteren dit ook gedaan en dat ging goed.
Denk dat ik dit langsaan aan kan opbouwen?

Dat is naar mijn idee een goede optie, wat jezelf al zegt: s'morgens 3 uurtjes en later op de dag 2 uurtjes, mocht de 3 uur net teveel zijn dan heb je dat stukje al wat ingeperkt door je pony later op de dag maar 2 uurtjes op de weide tedoen.....niets is vervelender dan s'avonds een koliek te constateren en de DA te moeten bellen.

Of je dit verder uit kunt bouwen kun je denk ik het beste zelf beoordelen, ik kan jouw pony niet zien achter mijn pc-tje vandaan........

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik morgen weer zo doen en als dat goed gaat bijvoorbeeld de 2e keer (later op de dag) ook 3 uurtjes ipv 2.
En dat een paar dagen vol houden en dan weer een uurtje erbij in de ochtend, dus smorgens 4 uur en later op de dag 3 uur en dan na een paar dagen s'morgens 5 uur en later op de dag 4 uur..dan zit je al zo goed als op een volle dag.

Maar houdt je pony goed in de gaten, je ziet vrij snel wanneer het teveel is of je te snel gaat, dan moet je gewoon nog even wachten met verder uitbouwen en wat langer vasthouden aan je huidige schema.

Wil je wel op het hart drukken dat dit een advies is en geen 'dit is perse goed' verhaal, het is een idee hoe je het zou kunnen doen afhankelijk van je pony.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:09

ik begrijp dat dit een advies is en lastig te bepalen via een computer
maar ik vind het ook lastig te bepalen want hij stond natuurlijk wel eerst de hele dag te grazen en nu maar een paar uurtjes.

als ik weer beter ben wil ik voor hem z'n speel appel kopen voor in de stal zodat hij daar ook wat te spelen heeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:13

Ik weet helemaal niet hoe de huisvesting er verder uit ziet en wat je bedoeling is, maar je kunt evt ook als je pony helemaal gewent is een afdak maken in de weide of in het stukje zand welke jullie nu aan het maken zijn.
Dan zou je pony wel 24 u.pd naar buiten kunnen en bijvoorbeeld tijdens hele natte periodes s'nachts op stal.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:33

die zandbak is meer zodat hij zich niet te vol kan eten maar wel buiten kan staan :) voor afwisseling met de weide zegmaar
s avonds gaat hij zo ie zo naar de stal

Maar zo straks wilde hij het land niet uit. Hij zette zich helemaal schap ik heb hem maar gelokt met snoepjes. waaran hij 1 kreeg toen hij in de stal liep. Het is misschien niet helemaal de oplossing maar er was niemand die bij even kon helpen en ik ben ziek dus eel ernergie heb ik momenteel niet

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:18

Wij doen de paarden bij hoog gras 2x per dag een half uurtje naar buiten en dan rustig uitbouwen.
Gelukkig konden we het na een paar dagen maaien en kunnen ze nu gewoon lekker lang op de wei.