Elke dag rijden, longeren, wandelen of ook een dagje rust

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reekie

Elke dag rijden, longeren, wandelen of ook een dagje rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:48

Moet een recreatiepony, die in de zomer de hele dag buiten op de wei staat en in de winter overdag in de paddock en 's nachts op stal elke dag worden gereden, beweging krijgen? M.a.w. is een dagje of twee dagen rust per week wel of niet wenselijk? Het zal dan gaan om een volwassen pony van tussen de 12 en 17 jaar. (We hebben nog geen pony, vandaar niet erg specifiek). Natuurlijk komen we wel elke dag langs om te knuffelen, borstelen, kijken hoe het gaat.

LEKKERGEK

Re: Elke dag rijden, longeren, wandelen of ook een dagje rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:50

Een dagje vrij is natuurlijk altijd wel fijn voor je pony.
Elke dag rijden is niet noodzakelijk.
Je kunt ook andere dingen doen zoals longeren en wandelen wat je zelf ook al aangeeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:52

De gemiddelde pony heeft er geen moeite mee om een dag of meerdere dagen niet gereden te worden.
Als deze gehuisvest wordt met soortgenoten en weidegang heeft of zoals je aangeeft in de wintermaanden in een (ruime) paddock met anderen pony's/paarden en voldoende ruwvoer dan vermaakt de pony zich wel.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:55

OK duidelijk, bedankt voor de snelle antwoorden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:56

Van alle pension klanten en 1/2 pension klanten die hier staan, is er geen 1 die het paard elke dag rijd. De meeste rijden 4/5 dagen per week. Dat kan inderdaad alleen als ze veel buiten staan, staat je paard de hele dag op stal is het beter om hem er in elk geval een paar uurtjes uit te halen.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:01

Hé grappig aerdenhout1. Heette julie stal vroeger niet de Ruige Rijders? Heb ik als kind nog gereden :) :) Monty was toen mijn favoriet. *\o/*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:56

Inderdaad...de ruige rijders...wat een naam he, hoe verzin je zoiets?
Nu al jaren stal Aerdenhout, we zijn geen manege meer maar pensionstal. Monty is inmiddels niet meer, maar Fancy en Swiebertje zijn er nog wel, volgens mij is dat ook zo'n beetje in jou tijd hier?

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:53

Ja! Ik heb nog in een Pennystickerboek alle namen staan van de toenmalige pony's. Fancy heb ook nog wel eens op gereden. De juf heette Greet en ze werkte er samen met haar moeder. Soms gingen we een buitenrit maken en er was wel eens een spelletjesdag. Echt Pennytijd voor mij. Ik mocht toen rijden als er geld was en was afhankelijk van de moeder van een vriendinnetje voor het vervoer erheen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:56

HiHI...die juf Greet ben ik! De eigenares van de hele bubs!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:58

Zou ik misschien een vraag tussendoor mogen stellen?
cissie schreef:
Als deze gehuisvest wordt met soortgenoten en weidegang heeft of zoals je aangeeft in de wintermaanden in een (ruime) paddock met anderen pony's/paarden en voldoende ruwvoer dan vermaakt de pony zich wel.

Hoe zit het bij een pony die alleen staat? Mijn verzorgpony staat namelijk alleen, ben benieuwd of hij dan meer beweging moet hebben. Hij staat 24/7 buiten.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:01

Mijn paardje is een aparte, als je niet op haar gaat rijden dan kun je haar niet pakken. Dat heeft ze door als we gelijk met eten aan komen lopen. Dan wordt ze echt chagrijnig. Ze staat 24/7 op een weitje, wel met schuilstal. Gelukkig krijgt ze ook wel elke dag beweging.
Maar de meeste andere paarden maakt volgensmij niet zoveel uit. Maar we weten het natuurlijk niet zeker, vraag het ze maar XD.
Mijn paardje staat trouwens wel met soortgenoten.
Laatst bijgewerkt door Tara_Jenny op 21-06-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:01

@irmy: Dat je verzorgpony alleen staat is zoiezo niet goed, een paard is een gezelschapsdier en een ezel/schaap voldoet niet aan gezelschap, maar alleen een ander paard erbij doet dat. Nou is het natuurlijk jouw verzorgpony en kan jij er dus niets aan doen, maar het lijkt me niet dat hij dan meer beweging moet hebben, maar wel meer aandacht.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:02

@Irmy:
Op zich maakt het wbt de beweging niet zo heel veel uit in combinatie met de vraag wel of niet rijden.
Paarden die in een kudde staan of in kleinere koppels worden wat meer geprikkeld om te bewegen, daarnaast vind ik het een belangrijk uitgangspunt bij de huisvesting van een paard/pony.....maar dat is weer een hele andere discussie en erg off-topic ben ik bang.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:06

Oké, bedankt voor de reacties! Ik dacht dat hij dan misschien minder beweging heeft, want hij rent nooit in zijn eentje door het weiland.
Verder zal ik niet meer offtopic gaan.
Ik weet dat het niet goed is dat hij alleen staat, ik kan ze alleen moeilijk dwingen om er een pony bij te kopen, helaas...

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:09

Haha wat grappig. ongeveer 25 jaar later kom ik notabene via internet iemand tege die mij nog paardrijles heeft gegeven. Leuk!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:10

Irmy schreef:
Oké, bedankt voor de reacties! Ik dacht dat hij dan misschien minder beweging heeft, want hij rent nooit in zijn eentje door het weiland.
Verder zal ik niet meer offtopic gaan.
Ik weet dat het niet goed is dat hij alleen staat, ik kan ze alleen moeilijk dwingen om er een pony bij te kopen, helaas...

Misschien heeft de pony wat minder beweging omdat hij alleen staat, daar kom je alleen achter door een andere bij te zetten, maar ook dat went.......en dan zou de pony misschien wel wat meer lopen maar veel meer zal het ook niet zijn (na wenperiode).
Mijn paarden staan in een kudde maar die rennen echt niet hele dag door de weide, ze sjokken wat rond en af en toe spelen ze met elkaar of jagen elkaar wat op....jennen.
Dus puur en alleen voor het bewegen is het niet zo rampzalig dat je pony alleen staat, wbt het sociale contact en het welzijn vind ik het wel bezwaarlijk, maar goed daar kun jij verder niks aan doen en ook niks aan veranderen.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:11

Aan iedereen, hartstikke bedankt voor jullie duideloijke antwoorden. Handig hoor zo'n site waar je al je vragen kunt stellen :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:34

Mijn mendurance shetten werken maar 2 a 3 keer per week, de rest staan ze in de wei om te herstellen van het werk

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:39

Het komt bij mij soms zelfs voor dat hij in 2 weken maar 1 keer gereden word.. Examentijd, moeder (die ook rijd) is weg, tja dan gebeurt zoiets snel. Geen probleem, hij staat 24/7 buiten en heeft ook zijn water op andere plek staan dan waar het nieuwe strookje gras staat, dus hij moet bewegen en hij speelt ook :)
Anders zo'n 2, 3 keer per week.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:16

Ik ben het met LEKKERGEK eens.