mijn pony is te mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

careltje03

mijn pony is te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:11

ik heb een fjord en die eet alles wat eetbaar is (of lijkt), maar toch te dun is.
wie weet wat ik haar moet geven?
want toen we haar kochte was ze normaal
in het begin stond ze op stro maar dat at ze op, dus hebben we haar op zaagsel gezet.
ik weet niet of dat er ook mee te maken kan hebben.
wie kan mij helpen?!

BiBiQ

Re: mijn pony is te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:15

Hoeveel voer krijgt ze? En hoeveel ruwvoer?
Hoeveel beweegt ze? Zonder deze info kunnen we denk ik niet veel...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:16

Ik weet niet wat je haar nu geeft, of hoe oud ze is?
jonge paarden hebben last van groeispurten waarbij ze vaak wat invallen.
Hooi is een goede manier om ze wat dikker te maken en dat ze de hele dag onbeperkt mogen eten, verder heb ik ooit van een fjordenfokker meegekregen dat hij als zijn 3jarige fjorden iets te schraal waren voor een keuring, hij ze elke dag een kilo slobber gaf.
Een fjord is vaak te dik, dus misschien lijkt ze wel mager in vergelijking met de dikkertjes,
verder kun je der ook laten testen op wormen of bloedwormen, of haar gebit?
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:18

Graag even wat info over leeftijd, arbeid, leefomstandigheden, wat en wanneer je voert in welke hoeveelheden, en ven wat algemene info over bv wanneer laatste tandsartscontrole, wormkuur, en evt medicijngebruik.

careltje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:25

ze is zeven en ik rij elke dag minstens een uur op haar.
ze krijgt 's ochtends en 's avonds best wel veel kuil.
ik ga denk ikhooi geven als ze daar dikker van wordt en een slobber is ook een idee!
maar je ziet bij haar, haar ribben en voelt ze ook heel goed
binnenkort komt de tandarts dat deed de vorige eigenaar van haar volgens mij nooit

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:26

Je zou ook gewoon nog een plak stro bij kunnen voeren (onze welsh staat op vlas en die krijgt ook wat stro bijgevoerd)!

careltje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:29

is ook een idee!
ik kan haar trouwes niet onbeperkt laten eten want er staat nog een fjord bij en die wordt dan weer te dik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:33

careltje03 schreef:
is ook een idee!
ik kan haar trouwes niet onbeperkt laten eten want er staat nog een fjord bij en die wordt dan weer te dik

Ik denk dat dit het "probleem" is.
Als je 2 paarden op dezelfde manier houdt en de 1 heeft meer eten nodig dan de ander, dan wordt deze te mager.
Mijn arabiertje moest ook extra worden bijgevoerd omdat hij bij een paardje stond wat veel minder mocht hebben.
Je kan 2 dingen doen. Of bij een ander paardje zetten die wel onbeperkt mag hebben, of elke dag extra bijvoeren met bv slobber/brok.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:34

Brainless schreef:
careltje03 schreef:
is ook een idee!

Ik denk dat dit het "probleem" is.
Als je 2 paarden op dezelfde manier houdt en de 1 heeft meer eten nodig dan de ander, dan wordt deze te mager.
Mijn arabiertje moest ook extra worden bijgevoerd omdat hij bij een paardje stond wat veel minder mocht hebben.
Je kan 2 dingen doen. Of bij een ander paardje zetten die wel onbeperkt mag hebben, of elke dag extra bijvoeren met bv slobber/brok.

ik zou eerder voor slobber kiezen als voor brok, van brok kunnen ze nogal eens heet worden :o

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:35

Zou je haar niet gewoon krachtvoer kunnen geven? Klinkt best heftig, elke dag een uur rijden en dat ze het alleen maar moet doen op hooi of kuil. Dan krijgt ze gewoon tekort aan voeding. Ruwvoer moet ze eigenlijk de hele dag beschikking over hebben, maar helaas is dit niet op elke pensionstal mogelijk.

Ik zou haar rustig een beetje bix gaan bijvoeren. Dat moet best kunnen en dan zal ze ook wel wat aankomen. Ook kan je na het rijden muesli geven om weer een beetje aan te sterken.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:36

Ilse_123 schreef:
ik zou eerder voor slobber kiezen als voor brok, van brok kunnen ze nogal eens heet worden :o

Dat valt best mee. Als jij gewoon een basis brok geeft zal ze echt niet door het dak heenspringen. Je hebt geen sport brok of haver nodig, hiervan zullen ze wat heter worden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:36

Lastig als ze niet dikker willen worden. Je weet zeker dat ze geen wormen heeft? Anders kun je namelijk voeren wat je wilt, maar zal ze waarsch niet dikker worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:35

bo0tjeee schreef:
Ilse_123 schreef:

Dat valt best mee. Als jij gewoon een basis brok geeft zal ze echt niet door het dak heenspringen. Je hebt geen sport brok of haver nodig, hiervan zullen ze wat heter worden.

nee klopt, maar ik nam aan dat de fjordie al brokkies kreeg en dat ze meer wilde gaan geven ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:40

Ik voer mijn paard ook bij, naast haar hooi. Mijn paard staat met nog 6 paarden 24/7 buiten. Ik zet haar dan even in een stal en laat haar daar rustig haar brokken (subli, basisbrok) opeten en dan zet ik haar weer buiten. Werkt prima :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:44

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:11

Zover ik kan lezen krijgt de Fjord helemaal geen brok. Ik denk dat hij dan wel wat dingen tekort komt.

careltje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:40

volgens mijn moeder mogen fjorden geen brok krijgen omdat ze daar extra gevoelig voor zijn.
maar ik ben vanavond begonnen met een plak stro erbij te geven.
ik hoop dat het werkt!
mijn pony staat trouwens gewoon bij huis.
Laatst bijgewerkt door careltje03 op 21-06-11 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:43

Wat een onzin TS. Blijkbaar heeft ie het wel nodig en zolang je basisbrok gebruikt en niet teveel voert kan er echt niets gebeuren hoor. Je pony is niet voor niets te dun.

Stro en hooi bijvoeren helpt om ze een 'gras'buik te laten aanmaken. Vet op de ribben moeten ze toch echt krijgen van krachtvoer.

Maar nogmaals mijn vraag: weet je zeker dat ze geen wormen heeft?

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:47

wij hadden eerder een fjord die snel te dun was, die gaven wij altijd mais. en echt binnen no time was ze weer lekker op gewicht (of zelfs een beetje te dik). geloof dat er niet heel veel energie maar gewoon veel vet in zit, maar weet dit niet zeker.

ik moest wel ook meteen aan wormen denken. zal dat iig even bekijken.

Succes

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:48

Ten eerste wat Rowo zegt wormen.

Als jouw fjord geen brok mag krijgen wat ik betwijfel, heb vroeger op een fjordenmanege les gehad en daar kregen ze allemaal brok, kan je ook gewoon kruidenmusli geven (daar zit niets in waar ze heet van kunnen worden).

Onze pony die in de winter ook altijd naar de dunne kant neigt, geven we dat altijd als extra, naast de brok en hooi die ze al krijgt.
En pas op dat het andere paard wat erbij staat, niet alles opeet van jouw fjord.

careltje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:50

ik denk dat ik gewoon biks ga bijvoeren, want het is tenslotte mijn pony en niet die van mijn moeder.
maar volgens mij wou mijn moeder ze morgen allemaal een wormenkuur geven
dus als ze wormen zou hebben is dat als het goed is snel over!
ik voer ze altijd op stal dus de andere kunnen er niet bij
Laatst bijgewerkt door careltje03 op 21-06-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:51

Ik denk ook meteen aan wormen.. Vooral deze tijd van t jaar.. Al is het idd een feit dat fjordje met zo'n zware (?) arbeid echt wel wat krachtvoer kan gebruiken..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:55

careltje03 schreef:
ik denk dat ik gewoon biks ga bijvoeren, want het is tenslotte mijn pony en niet die van mijn moeder.
maar volgens mij wou mijn moeder ze morgen allemaal een wormenkuur geven
dus als ze wormen zou hebben is dat als het goed is snel over!
ik voer ze altijd op stal dus de andere kunnen er niet bij

Misschien is het handiger om van beide pony's even een mestonderzoek te doen? Dat is nog goedkoper als 2 wormkuren. Dan weet je iig of ze wel of geen wormkuur nodig hebben. Hebben ze geen wormen, dan is een wormkuur dus ook niet nodig.

Bij mij kostte een mestonderzoek voor 3 paarden 35euro.

xandergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:55

Je kan eventueel ook tijdelijk de seniore slobber van Subli voeren tot dat ze op gewicht is.
En met voldoende beweging kan wat krachtvoer echt geen kwaad en zeker niet als ze te mager zijn.
Is het ook geen optie om de fjord even apart te zetten dat ze op haar gemak alles op kan eten wat ze nodig heeft zonder dat e andere er bij kunnenkomen.

Succes!!!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:58

bo0tjeee schreef:
Zou je haar niet gewoon krachtvoer kunnen geven? Klinkt best heftig, elke dag een uur rijden en dat ze het alleen maar moet doen op hooi of kuil. Dan krijgt ze gewoon tekort aan voeding. Ruwvoer moet ze eigenlijk de hele dag beschikking over hebben, maar helaas is dit niet op elke pensionstal mogelijk.

Ik zou haar rustig een beetje bix gaan bijvoeren. Dat moet best kunnen en dan zal ze ook wel wat aankomen. Ook kan je na het rijden muesli geven om weer een beetje aan te sterken.

je moet er juist geen krachtvoer in pompen want daar worden ze alleen maar slechter van!

het paard van me zus is overleden aan een overdosis.
die kreeg maagzweren en op een gegeven moment is zijn darm gescheurd.

RUWVOER RUWVOER RUWVOER!

iedereen moet van het krachtvoer idee af gaan! ruwvoer moeten ze van groeien en niet van krachtvoer!!!!!!