ratten op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

ratten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:51

Ik kwam vanmiddag op stal en hoorde iets ritselen, ik op onderzoek uit en zag toen een rat weg kruipen. Ik mijn hond laten snuffelen (border collie), maar die werd er dus niet heet van ;( ;( Dus ik een schop klaar gezet en ruimte maken in de hoop dat ik de rat kon slaan, maar hij was samen met een vriendje en te vlug voor mij.

Nu is het zo dat ik een stal huur samen met iemand anders en ik heb al mijn voer in een oude diepvrieskist zitten, maar die andere mensen hebben het voer in een plastic ton zitten en 2 dozen brood op stal staan, wat ze van de bakkerij meekrijgen. Heb al vaker gezegd dat ze het voer in hun diepvrieskist moeten zetten, om ratten tegen te gaan( zetten alles op de kist). Hun zeggen dat ze geen hinder van de ratten hebben en ik ben bang dat we er steeds meer krijgen.

Wat zouden jullie doen in mijn geval, ik voel me een beetje machteloos en ik krijg het gevoel dat ik alles op kan lossen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:01

Ergens rattengif verstoppen zodat honden enzo er niet aankunnen. Dan ben je er meestal vrij snel vanaf.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:02

als je ze al ziet, heb je er meerdere zitten, wij hebben er onlangs in het kippenhok last gehad, het heeft ons €45 aan gif gekost om het onder controle te krijgen. Nu zitten er geen meer denken we, we zien toch niets meer en ze komen ook niet meer aan het gif, maar we moeten het goed in het oog houden. Echt ongedierte is het, ze zitten zelfs tot onder het fundament gangen te graven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:03

Verhuurder melden dat je ratten hebt gezien en vragen wie nu wat moet doen.
Tigra_ schreef:
Ergens rattengif verstoppen zodat honden enzo er niet aankunnen. Dan ben je er meestal vrij snel vanaf.

Vraag is of ze daar aan beginnen als er kennelijk zat ander eten voor ze te vinden is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:12

Ik heb in mijn gedeelte dus rattengif staan, hou dit contineu bij. Hun vinden het niet nodig om er iets aan te doen, want hun hebben er geen hinder van zeggen ze.

Ik heb veschillende dingen die ik aan het over wegen ben:
* Hun er weer op aanspreken en afwachten, doen ze niets dan naar de eigenaar stappen met het verhaal (wij hebben een contract dat we samen de weide en stal naar behoren moeten onderhouden, tegen lager huurtarief)
* Zelf gif plaatsen en zelf voor de kosten op draaien.
* Zelf gif halen en een rekening indienen (twijfel of ze dit betalen)
* Uit de hand laten lopen en dan maar zien wat er gebeurt.

Maar als hun het voer ( Met name de dozen brood) niet in de oude diepvieskist zetten is het dweilen met de kraan open en de ratten vinden het brood toch lekkerder

Kelly0708

Re: ratten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:15

gewoon naar de eigenaar stappen.hij kan hun daar ook op aan spreken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:19

Ik zou het zeker niet uit de hand laten lopen. Ratten kunnen ook ziekten verspreiden. Daarbij let op het gebruik van rattengif. Een rat die rattengif gegeten heeft en een hond of kat zou de rat aanvreten dan kunnen zij ook dood gaan.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:24

wij hebben er ook last van gehad gif neergezet en ze waren snel dood.
Pas wel goed op met als je ze dood wil slaan! Het zijn vieze beesten die tegen je in komen :\

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:28

inderdaat rattengif neerleggen, waar de honden/katten NIET bij kunnen.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 21-06-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:34

Zoek eens op wat van ziektes paarden kunnen krijgen van urine en uitwerpselen van ratten en geeft dat aan hun. Want ik neem aan dat die ratten ook over het brood lopen.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:35

Gif gebruiken voor ratten wij ook gedaan. En zien we nergens meer ratten. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:40

maar als je 1 keer rattengif neerlegt komen ze dan wel terug of niet? (niet de ratten die dood zijn) ;)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:02

Daarnaast heb ik ook gehoord dat paarden als de dood zijn voor ratten. Dus ook niet echt prettig als ze bij je paard in de stal zitten. Ze verspreiden ziektes en heb ook al eens gehoord dat een rat een keer een paard gebeten heeft!

Reden genoeg tot actie lijkt me!

Kun je niet zelf hun voer in de diepvrieskist doen?!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:49

Ik heb ze gisteren aangesproken en het verhaal verteld, Ze vonden het raar, want ze zagen geen keutels meer bij het brood, maar ze vonden het wel een eng idee. Ze hebben het brood in de diepvrieskist gelegd, maar rattengif vinden ze niet nodig, volgens haar gaan de ratten wel weg als ze geen brood meer vinden. Maar ik vind dat je anderen niet kunt opzadelen met ratten, dus ga ik nu zelf daar maar gif plaatsen, dus draai ik voor de zoveelste keer voor de kosten op. Had voorgesteld dat ik het zou halen en dan samen betalen, maar dat willen ze dus niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:13

Raar. Weet je wel of het bruine of zwarte ratten zijn? Als het zwarte zijn heb je namelijk een ietsie pietsie groter probleem... Lijkt me niet want zwarte ratten komen meestal met stro uit duitsland mee naar NLD, maja ze kunnen natuurlijk ook van de buren ofzo overlopen naar jullie ;).
Daarnaast als het pas sinds kort is? Kan het zijn dat de ratten door de regen uit de sloten naar 'boven' zijn gekomen en vandaar nu in jou droge stal rondscharrelen ;). En inderdaad voer open zetten is natuurlijk niet heel slim :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:18

Oegatsie!!! :r
Ratten wil je idd niet in je stal hebben. :n
En JUIST op brood komen ze graag af.Ze moeten idd hun voer goed afgesloten wegzetten,voorje het weet heb je een hele rattencolonie in je stal.

edit;ratten gaan idd zelf verdwijnen als er geen voedsel meer te vinden is.
Wij hebben ze ook gehad omdat er een dorpsgek eieren en brood tegen de stal aant gooien was -:(- .Toen ons door een vrouw erop gewezen werd (die zag het nml gebeuren)heb ik diegene opgewacht. _-:(
Nu dat er geen rommel meer gegooid word zijn er ook geen ratten meer geweest.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:22

getver ratten,dan ben ik weg als die er komen.bij ons is voer altijd afgesloten in een ton als de zak open is.ook om te voorkomen voor paarden die uit zouden breken en naar voer gaan zoeken.en voer staat op een pallet zodat er geen vocht in de zakken kan trekken dus ook niet kan gaan ruiken

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:24

Ik zou de mensen nogmaals aanspreken steeds als je een rat ziet. En wat gif neerleggen, Maar ratten zijn niet gek. Die eten echt geen gis als er ook lekker verse broodjes liggen

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:15

Als je 1 rat ziet heb je er vaak veel meer.
Gif kan helpen maar niet altijd. Sommige oude ratten zijn zo slim dat ze eerst de jongen van het gif laten eten.
Gaan deze niet dood dan vreten de oude het ook gaan de jongen dood dan laten de oude ratten het gif liggen.

Andere optie is een vangkooi zetten maar ja wat doe je met een levend gevangen rat?

Er zijn speciale voerkisten voor het gif verkrijgbaar daar kunnen de honden niet bij.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:20

Wij hebben ook enorm veel ratten in de achterste stal. En niet van die kleintjes. We hebben alles al geprobeerd met verschillende soorten gif maar ze blijven komen. Daarbij lopen er bij ons honden en katten en niet vergeten de paarden dus ik ben een beetje voorzichtig met gif. Ze hebben tunnels onder de hele fundering van de stal, overal zie je gaten, ze bijten echt door alles heen en het ergste is nog dat ze altijd zo boos naar ons kijken. brbrrrrrrrrrr dus als iemand DE oplossing heeft dan horen wij het ook graag.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:22

Heb je de staleigenaar al aan gesproken?
Ik zou dat als eigenaar toch willen weten en zou er niet blij mee zijn.

Daarnaast zou ik het ook logisch vinden dat hij het gif koopt, mits jullie je voer goed weg stoppen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:27

Er is bij mijn vorige stal ooit een paard gebeten in de neus door een rat.
Nou, ik kan je vertellen, dat wil je echt niet.
Het is zo verschrikkelijk gaan ontsteken.... Dierenarts is meerdere keren terug moeten komen.

Ik zou daarom mijn stal rat vrij willen hebben

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:37

Weet je ook welke kleur de rat is? Bruin of zwart? Er word gezegd (en dan spreek ik over iemand die een varkensbedrijf heeft) dat bruine ratten kieskeuriger zijn met eten en dus niet zo gauw het gif opeten dan zwarte ratten. Daarentegen zijn zwarte ratten weer hardnekkiger.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:40

cavaletti schreef:
en het ergste is nog dat ze altijd zo boos naar ons kijken.

Heel boos terugkijken *D *\o/*

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:54

Ik weet niet of het echt zo is. Maar ik heb gehoord dat halfwilde boerderijkatten een afdoende middel zijn om ratten en muizen uit de stallen te houden. Je mag ze alleen niet teveel bijvoeren. Misschien dat je een dergelijke kat mag lenen of een jong katje hebben? Is in ieder geval minder schadelijk dan gif.