soms weet ik niet meer wat ik moet geven... luchtwegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

soms weet ik niet meer wat ik moet geven... luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:18

Hoi,
mijn paard heeft best veel last van bronchitis en astma...
Veel hoesten en doen, en dampig...

Krijgt al kuil gevoerd stro in haar stal, en zo min mogelijk stof in haar omgeving.
Met droog weer altijd buiten rijden, door de weide (ongv. 5 min. galopperen)
Staat in de zomer altijd in de wei is sowieso beter voor haar, en in de winter ook zo veel mogelijk buitenloop.

Is al tig keer bij de dierenarts geweest, alle medicijnen al gehad maar niks werkt...
Longen schoon spuiten zou een optie zijn, maar of het werkt?? en of ze het nog aan kan?? Heeft ie ook geen idee van.

Ze kreeg Subli hoestsiroop en EJ foenegriek grenulaat, maar dat hielp voor geen meter.
Maar nu dacht ik dat ik het echt had... Subli luchtwegenmix... Maar toch niet, ging vandaag weer rijden maar nee hoor hoesten en proesten...
En ik dacht juist dat ik haar conditie weer op kon gaan bouwen...
Hebben jullie nog tips of middeltjes... Ik had zelf ook al gezocht en zat te denken om dit er bijv. bij te gaan gebruiken
Subli luchtwegenmix helpt alleen als ze er weinig last van heeft dan hoest ze helemaal niet, en als ze veel last heeft wordt het alleen iets verminderd...

Maar dit zijn mijn links:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=7980079
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=7860005
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=7860007
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=7860012
http://divoza.com/shop/a.visit/4dff8201 ... a8c06406de (verzorgin/hoesten en verkoudheid, en dan zologgy hoestmix)
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 06403/1133
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 06402/1133
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 00897/1133
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 00289/1133
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 37195/1133
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 45212/1133

En dit in plek van de Subli hoestsiroop meer bijna hetzelfde, voor bijna dezelfde prijs:
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/h ... 48921/1133

Graag zou ik van zoveel mogelijk dingen jullie mening horen en dan ook waarom en wel of niet...

Bedankt!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:21

Jep hier nog iemand met z'n paard.
Zelf maakt ik zelfs het kuil nog nat, paard staat niet meer op stro, in een buitenbox( idd zo veel mogelijk buiten)
Ik voer zelf dit http://www.babsruitersport.nl/product.php?id_product=81
Sinds ik dat voer, geeft hij bij het rijden twee lichte kuchjes, en verder niets! 2 kuchjes mag van de Da, moet het wel oppervlakkig zijn, dus niet diep van uit binnen
Wie weet heb je er wat aan.
IK heb wel altijd voor "nood" ventipulmin in mijn kast staan
Laatst bijgewerkt door nova_zodiax op 20-06-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Re: soms weet ik niet meer wat ik moet geven... luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:24

In je profiel zie ik foto's van de bak, daar rij ik echt nooit meer in, daar gaat hij ook van hoesten. Gooi hem wel los in de paddock, maar alleen als hij vochtig is

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:27

nova_zodiax schreef:
In je profiel zie ik foto's van de bak, daar rij ik echt nooit meer in, daar gaat hij ook van hoesten. Gooi hem wel los in de paddock, maar alleen als hij vochtig is

Met haar rij ik ook alleen in een natte bak en anders lekker in het weiland.
Losgooien doe ik niet zo heel vaak, ze bokt als een gek, en gaat daar ook weer van hoesten bedankt voor je tip!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:34

Dat scheelt heel veel!
Die kruiden doen het bij mij al een tijdje goed.
Ik hoop dat je iets vind voor je paardje wat werkt

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:36

nova_zodiax schreef:
Dat scheelt heel veel!
Die kruiden doen het bij mij al een tijdje goed.
Ik hoop dat je iets vind voor je paardje wat werkt

En niet duur!! :)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:09

ik gebruik sinds een paar weken breeze spray van de paardendrogist.
het is voor een oude pony, die heel erg hoestte en dampig is en dus ook allergisch is voor stof.
hetis voor drie kwart afgenomen.
je kan het op de boeg of op het hooi sprayen.
ik spray het op haar boeg.
ik hoop dat je er iets aan hebt.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:17

Dankje voor de tip!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:42

Mijn E pony heeft ook veel last van zijn luchtwegen (gehad). Sinds een paar jaar heb ik het onder controle door hem in een schuilstal met uitloop te zetten als de andere paarden op stal gaan. Ik heb indertijd alle soorten poeders en drankjes geprobeerd,medicatie, geweekt hooi, vlas in stal etc. maar niets hielp echt. Nu hij nooit meer op stal staat maar in zijn "hokje" knapte hij zienderogen op.. Als bodembedekking ligt er zand in en als het in de winter heel koud is wat vlas..Ik weet niet of dit een mogelijkheid voor je is?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:45

Ik ga wel proberen om d'r in de grote stallen te zetten er zit alleen een afdak boven en verder een muur maar aan de voorkant helemaal open... Dit moet denk ik wel mogenlijk zijn...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:11

Dat zou al veel beter zijn. Zolang de longen geprikkeld blijven kun je alles voeren maar los je het niet op. Als je de omstandigheden voor je paard ideaal maakt (dus geen stal meer etc..) kun je middeltjes gebruiken om de boel te verzachten en de weerstand op te krikken..Heel veel beterschap voor je paardje.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:47

Vermoedelijk zeg ik iets wat je al lang bent nagegaan, maar heb je een te grote blootstelling aan ammoniak al uitgesloten? Mijn paard was toen ik hem overnam extreem hoesterig en kortademig. De eerste foto's die ik van hem heb zijn met de snottebellen uit zijn neus. Gelukkig ontdekte de - zelf astmatische - dierenarts die hem toen op mijn verzoek bij verkoper onderzocht dat het lag aan ammoniak in de stal. Paard kwam bij vorige eigenaar dagelijks geruime tijd buiten, maar die toch dagelijks terugkerende trigger van ammoniak hield hem ongezond. Eenmaal bij mij kreeg hij uiteraard een schone stal. Samen met 'n maand medicatie, heeft hij vrijwel nooit meer gehoest. En daarvoor was het echt onvoorstelbaar erg (paard mocht op proef, vandaar toch overgenomen). Het wegnemen van de exacte trigger kan een wereld van verschil maken.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:34

i_s schreef:
Vermoedelijk zeg ik iets wat je al lang bent nagegaan, maar heb je een te grote blootstelling aan ammoniak al uitgesloten? Mijn paard was toen ik hem overnam extreem hoesterig en kortademig. De eerste foto's die ik van hem heb zijn met de snottebellen uit zijn neus. Gelukkig ontdekte de - zelf astmatische - dierenarts die hem toen op mijn verzoek bij verkoper onderzocht dat het lag aan ammoniak in de stal. Paard kwam bij vorige eigenaar dagelijks geruime tijd buiten, maar die toch dagelijks terugkerende trigger van ammoniak hield hem ongezond. Eenmaal bij mij kreeg hij uiteraard een schone stal. Samen met 'n maand medicatie, heeft hij vrijwel nooit meer gehoest. En daarvoor was het echt onvoorstelbaar erg (paard mocht op proef, vandaar toch overgenomen). Het wegnemen van de exacte trigger kan een wereld van verschil maken.

Heb ik al gedaan ja, er is wel wat ammoniak maar is echt minimaal...
Maar als ze naar de buitenstallen verhuist zal dat ook bijna over zijn. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:54

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:09

Mijn allereerste eigen grote pony, een new forester werd dampig. Daar heb ik ook wat mee afgetobt.

Het allerbeste voor paarden met luchtweg problemen is dag en nacht op de wei. Weer of geen weer, en anders met een schuilstal/ deken evt.

Ik had 2 cement tonnen staan, en daar hing ik mijn hooinetten 24 uur in te weken, het heeft namelijk 24 nodig om alle stof eruit te krijgen.

Stro is eigenlijk te stoffig voor een paard met luchtwegproblemen.

Ik gaf haar toendertijd (ze is al jaren dood) Vita paard. Dat was een homeopatisch middel dat je door de waterbak heen kon gieten, toen ze dat kreeg kon ik opeens weer ritjes met haar rijden. (let wel zij was al 20 toen ze dampig werd)

Ventipulmin helpt tijdelijk, ik heb zelf astma en gebruik ventolin. Zelfde spul, dit opend de longblaasjes op hem moment dat de benauwdheid er is, maar pakt geen ontstekingen oid aan.

Je moet zoals gezegd, de prikkelende stoffen weghalen (stro, hooi alleen geweekt, ammoniaklucht, ook gras niet in zaad laten schieten mijn new forester kreeg daar ook prikkels van enz enz)

Heel veel sucses, want luchtwegproblemen zijn echt een ellende. Zodra er een paard van mij kucht schiet ik al in de alarm modus door mijn 1e paardje en mijn ervaring hiermee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:55

Lastig probleem en herken het helaas maar al tegoed....

Mijn paard is inmiddels 27 jr en is sinds zijn 19e dampig, veel zitten dokteren en uiteindelijk zijn we eruit gekomen.
Hij krijgt al jaren weerstandcompositum van de Groene Os, om zijn weerstand hoog te houden zodat hij minder vatbaar is voor verkoudheden ect.
Daarnaast wordt hij behandeld door een acupuncturist, voorheen 1 maal per week nu om de 4 tot 6 weken.

Verder is de verzorging ontzettend belangrijk, eigenlijk huisvesting.......wat al eerder aangegeven is:
-Zorg voor eeen frisse stal met voldoende buitenlucht (buitenbox)
-Zorg voor een relatief stofvrije bodembedekking, mijn paard staat op extra geperstte houtkrul, deze is wat minder stoffig dan de reguliere houtkrullen.
-Zorg dat je paard niet in de modder staat, maar altijd een plekje heeft om droog te staan, middels een schuilstal of verhoging in de weide.
-Als je nog met je paard rijd, rijd hem dan niet te nat in het zweet en zorg dat hij alijd goed uitgestapt wordt evt een zweetdekentje na het rijden.
- Voer een goede kwaliteit hooi of kuil, als je hooi voert probeer balen te krijgen war geen halmen meer in zitten dus gen eerste snee en maak het hooi goed nat (enkele uren weken, geen hele dag in een bak water laten liggen).
- Als je de mogelijkheid hebt of gaat krijgen om je paard 24 u.pd naar buiten te laten...doen! mits hij voldoende beschutting heeft middels een tochtvrije schuilstal en niet verplicht is om in de wintermaanden in de natte drek testaan, want dat laatste is funest.
- Probeer als zijn gezondheid dit toelaat hem in beweging te houden, bewegen bevordert de longinhoud en zorgt voor een betere slijmafvoer van de longen. Mocht je paard meer gaan hoesten tijdens het rijden houdt hier dan rekening mee en rijd hem er niet doorheen......kapotte longblaasjes komen niet meer terug, weg = weg.

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar in de periodes dat hij veel hoest of het benauwd heeft, gaat zijn weerstand behoorlijk naar beneden......mocht hij moeite hebben om zichzelf op lichaamtempr. te houden (daar heeft de mijne behoorlijk last van) dan kun je overwegen om hem een deken op te doen.
Houdt er wel rekening mee dat dit erg nauw komt en je bij het omslaan naar mooi weer te deken er weer af moet halen...als je paard niet bij huis staat is dit nogal een heen en weer gereis.
Bij mijn paard is dit een uitkomst geweest, ik ben zelf niet zo van de dekens,. maar sinds hij in de koudere periodes er weer onder staat merk ik een grote verbetering, zo kan hij zijn energie behouden zonder zichzelf warm te hoeven stoken.
Een gezond paard heeft hier geen enkele moeite mee, een ouder paard welke een dergelijke aandoening heeft wel...deze kan zijn door verminderde energie meer moeite hebben om zichzelf warm te houden.

Al met al is het belangrijkste om uit de cirkel te komen van hoesten en slijmproductie....en dat is best lastig, wij hebben dit destijds gered met acupunctuur, aangepaste huisvesting, voeding en natuurlijke medicatie (aangezien de hele apotheek reguliere medicatie al gehad hadden en daar geen steek mee vooruit zijn gekomen).

Veel succes met je paard!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:34

cissie schreef:
Lastig probleem en herken het helaas maar al tegoed....

Mijn paard is inmiddels 27 jr en is sinds zijn 19e dampig, veel zitten dokteren en uiteindelijk zijn we eruit gekomen.
Hij krijgt al jaren weerstandcompositum van de Groene Os, om zijn weerstand hoog te houden zodat hij minder vatbaar is voor verkoudheden ect.
Daarnaast wordt hij behandeld door een acupuncturist, voorheen 1 maal per week nu om de 4 tot 6 weken.

Verder is de verzorging ontzettend belangrijk, eigenlijk huisvesting.......wat al eerder aangegeven is:
-Zorg voor eeen frisse stal met voldoende buitenlucht (buitenbox)
-Zorg voor een relatief stofvrije bodembedekking, mijn paard staat op extra geperstte houtkrul, deze is wat minder stoffig dan de reguliere houtkrullen.
-Zorg dat je paard niet in de modder staat, maar altijd een plekje heeft om droog te staan, middels een schuilstal of verhoging in de weide.
-Als je nog met je paard rijd, rijd hem dan niet te nat in het zweet en zorg dat hij alijd goed uitgestapt wordt evt een zweetdekentje na het rijden.
- Voer een goede kwaliteit hooi of kuil, als je hooi voert probeer balen te krijgen war geen halmen meer in zitten dus gen eerste snee en maak het hooi goed nat (enkele uren weken, geen hele dag in een bak water laten liggen).
- Als je de mogelijkheid hebt of gaat krijgen om je paard 24 u.pd naar buiten te laten...doen! mits hij voldoende beschutting heeft middels een tochtvrije schuilstal en niet verplicht is om in de wintermaanden in de natte drek testaan, want dat laatste is funest.
- Probeer als zijn gezondheid dit toelaat hem in beweging te houden, bewegen bevordert de longinhoud en zorgt voor een betere slijmafvoer van de longen. Mocht je paard meer gaan hoesten tijdens het rijden houdt hier dan rekening mee en rijd hem er niet doorheen......kapotte longblaasjes komen niet meer terug, weg = weg.

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar in de periodes dat hij veel hoest of het benauwd heeft, gaat zijn weerstand behoorlijk naar beneden......mocht hij moeite hebben om zichzelf op lichaamtempr. te houden (daar heeft de mijne behoorlijk last van) dan kun je overwegen om hem een deken op te doen.
Houdt er wel rekening mee dat dit erg nauw komt en je bij het omslaan naar mooi weer te deken er weer af moet halen...als je paard niet bij huis staat is dit nogal een heen en weer gereis.
Bij mijn paard is dit een uitkomst geweest, ik ben zelf niet zo van de dekens,. maar sinds hij in de koudere periodes er weer onder staat merk ik een grote verbetering, zo kan hij zijn energie behouden zonder zichzelf warm te hoeven stoken.
Een gezond paard heeft hier geen enkele moeite mee, een ouder paard welke een dergelijke aandoening heeft wel...deze kan zijn door verminderde energie meer moeite hebben om zichzelf warm te houden.

Al met al is het belangrijkste om uit de cirkel te komen van hoesten en slijmproductie....en dat is best lastig, wij hebben dit destijds gered met acupunctuur, aangepaste huisvesting, voeding en natuurlijke medicatie (aangezien de hele apotheek reguliere medicatie al gehad hadden en daar geen steek mee vooruit zijn gekomen).

Veel succes met je paard!

Dankjewel voor de tips. ze staat nu heerlijk buiten met een verhoging, en bomen om te schuilen!!
Maar door het vechten waar ze de laatste tijd erg veel last van heeft, loopt een nieuwe ruin bij... gaat haar hoesten weer naar een toppunt in maanden...
Ik heb nu voor elkaar gekregen dat ze bij de deur staat 's nachts niet op de tocht dus dat is super!
Wat zou jij dan doen met dekens alleen als het bijv. rond de 2 a3 graden komt een deken of juist al vanaf de herfst en hoeveel gram en hoe opbouwen wanneer stoppen??
Ik hoor het wel ;)

bedankt voor al jullie tips!!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:03

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:07

Ons oude paard had chronische bronchitus. Op een gegeven moment zijn we van stro overgestapt op strokorrels. Veel minder stof (en nog meer andere voordelen). Daarna hoestte hij nauwelijks meer .Hij stond ook zomers 24/7 buiten en in de winter zo'n 12 uur buiten. Hij had een buitenstal, waarbij zijn raam dus altijd openstond.

Succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:18

@CrossHorse:
Dat is best een lastige vrag wbt de deken, omdat dit bij ieder paard anders is.
Mijn paard krijgt in de herfst of als het overdag onder de 15 gr. is een dunne regendeken op, deze is licht gevoerd 50 gram.
Voor de nacht als hij op stal staat (hij staat in een buitenbox) krijgt hij een deken (staldeken) op als het onder de 9 a 10 gr. is.
In de loop van de herfst/winter krijgt hij nav de tempr een dikkere deken op, dit geld ook voor de nachten.

Wij hebben deze tempr. grens aangehouden omdat hij onder deze tempr moeite heeft om zichzelf warm te houden, in een periode van een verminderde weerstand dan zijn we hier flexibel in en krijgt hij soms wat sneller een deken op.
Andersom ook, als hij erg goed in zn vel zit kan kan hij soms zonder deken.

Wij houden daarom buiten de zomermaanden om iedere dag de tempr. in de gaten en voordat hij naar buiten gaat s'morgens of naar binnen gaat sávonds checken we nogmaals de buitentempr. en de tempr. in zijn stal, daar hangt ook een meter namelijk.
Dit in combinatie met zijn goede of minder goede dag besluiten we welke deken hij op krijgt.

soms wordt ik er wel eens tuureluus van...maar het werkt bij hem gewoon erg goed en ik zie hoe hij ervan opgeknapt dus dan heb ik het er voor over.
Dit wil overgens niet zeggen dat voor ieder paard welke hoest of dampig is een mooie oplossing is, er zijn paarden die hier heel anders op reageren.......

Als je paard veel slijm produceert of eigenlijk vasthoud in zijn longen, is het handig om eerst dit probleem aan te pakken, zorg voor een product welke de afvoer van het slijm bevordert (een verdunner), dit doet ventipulmin in zekere zin ook alleen doet ventipulmin net iets teveel van het goeie......daarmee bedoel ik dat dit produkt de luchtwegen vergroot dit om ervoor te zorgen dat het slijm beter afgevoert kan worden.
Klinkt logisch en praktisch maar dat is het eigenlijk niet, omdat de ook de onderste luchtwegen wijder worden is er een groot risico dat het slijm weer de in de longen terecht komt, zoas bij mijn paard gebeurd waardoor hij een longonsteking heeft gehad en daardoor langdurig ernstig ziek is geweest.
Ik heb in die periode van de acupuncturiste een andere slijmverdunners gehad maar ik weet de naam niet meer..grrrr. deze verwijdert de luchtwegen niet.

Als eenmaal het probleem van het overmatig prodsuceren en vasthouden van slijm aangepakt is is het raadzaam je paard een extra vitamine preparaat (middels een spuit of poeder 'opkikker' van de paardendrogist is zeker een aanrader) te geven dit omdat de meeste middelen welke ingezet worden om het slijm aan te pakken antibiotica bevatten (reguliere medicatie) ook al staat dit niet op de verpakking.

Maar dan begint in de meeste gevallen het moeilijkste....hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet meer terugvalt?
Dan kun je aan de slag gaan met de eerder genoemde tips. dus optimale huisvesting, voeding en evt. aanvullende voeders of kruiden.
Probeer stress zoveel als mogelijk te vermijden voor je paard, stress welke niet van korte duur is maar wat langer aanwezg is vermindert de weerstand.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:26

cissie schreef:
@CrossHorse:
Dat is best een lastige vrag wbt de deken, omdat dit bij ieder paard anders is.
Mijn paard krijgt in de herfst of als het overdag onder de 15 gr. is een dunne regendeken op, deze is licht gevoerd 50 gram.
Voor de nacht als hij op stal staat (hij staat in een buitenbox) krijgt hij een deken (staldeken) op als het onder de 9 a 10 gr. is.
In de loop van de herfst/winter krijgt hij nav de tempr een dikkere deken op, dit geld ook voor de nachten.

Wij hebben deze tempr. grens aangehouden omdat hij onder deze tempr moeite heeft om zichzelf warm te houden, in een periode van een verminderde weerstand dan zijn we hier flexibel in en krijgt hij soms wat sneller een deken op.
Andersom ook, als hij erg goed in zn vel zit kan kan hij soms zonder deken.

Wij houden daarom buiten de zomermaanden om iedere dag de tempr. in de gaten en voordat hij naar buiten gaat s'morgens of naar binnen gaat sávonds checken we nogmaals de buitentempr. en de tempr. in zijn stal, daar hangt ook een meter namelijk.
Dit in combinatie met zijn goede of minder goede dag besluiten we welke deken hij op krijgt.

soms wordt ik er wel eens tuureluus van...maar het werkt bij hem gewoon erg goed en ik zie hoe hij ervan opgeknapt dus dan heb ik het er voor over.
Dit wil overgens niet zeggen dat voor ieder paard welke hoest of dampig is een mooie oplossing is, er zijn paarden die hier heel anders op reageren.......

Als je paard veel slijm produceert of eigenlijk vasthoud in zijn longen, is het handig om eerst dit probleem aan te pakken, zorg voor een product welke de afvoer van het slijm bevordert (een verdunner), dit doet ventipulmin in zekere zin ook alleen doet ventipulmin net iets teveel van het goeie......daarmee bedoel ik dat dit produkt de luchtwegen vergroot dit om ervoor te zorgen dat het slijm beter afgevoert kan worden.
Klinkt logisch en praktisch maar dat is het eigenlijk niet, omdat de ook de onderste luchtwegen wijder worden is er een groot risico dat het slijm weer de in de longen terecht komt, zoas bij mijn paard gebeurd waardoor hij een longonsteking heeft gehad en daardoor langdurig ernstig ziek is geweest.
Ik heb in die periode van de acupuncturiste een andere slijmverdunners gehad maar ik weet de naam niet meer..grrrr. deze verwijdert de luchtwegen niet.

Als eenmaal het probleem van het overmatig prodsuceren en vasthouden van slijm aangepakt is is het raadzaam je paard een extra vitamine preparaat (middels een spuit of poeder 'opkikker' van de paardendrogist is zeker een aanrader) te geven dit omdat de meeste middelen welke ingezet worden om het slijm aan te pakken antibiotica bevatten (reguliere medicatie) ook al staat dit niet op de verpakking.

Maar dan begint in de meeste gevallen het moeilijkste....hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet meer terugvalt?
Dan kun je aan de slag gaan met de eerder genoemde tips. dus optimale huisvesting, voeding en evt. aanvullende voeders of kruiden.
Probeer stress zoveel als mogelijk te vermijden voor je paard, stress welke niet van korte duur is maar wat langer aanwezg is vermindert de weerstand.

Dankje voor je tips.
Ik heb zelf nooit gemerkt dat ze last van de kou had, dus denk ik niet dat ik met dekens ga beginnen. Maar als ze last heeft om zichzelf warm te houden, is dit zeker een goeie optie!!

Ik heb inmiddels een goed recept samengesteld met al jullie tips. en de da. vond dit ook een super idee. dus hopelijk gaat het helemaal goed komen! :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:32

@CrossHorse:

Dat kun je zelf het beste inschatten inderdaad, zolang je paard geen moeite heeft om zichzelf op lichaamtempr. te houden zou ik zelf ook niet snel met dekens beginnen, het is vaak een gedoe en als je geen dekens hebt ook een behoorlijke uitgave.
Daarnaast vinden de meeste paarden een deken niet echt prettig.............ik hoop dat je met de tips die door iedereen gegeven zijn vooruit kunt en je paard snel weer opknapt.

Succes met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:41

Wat ik merk aan mijn stofgevoelige paard is dat als hij helemaal goed in zijn vel zit, zijn weerstand dan zo hoog is dat hij zelfs droog hooi kan eten.

Maar voordat hij hier kwam te staan, hingen er grote dikke snottebellen uit zijn neus en hoeste hij als een ouwe vent. Ik heb hem een kuur met antibiotica die ik in de borstspier kon spuiten kunnen geven en een slijmoplosser, het werd steeds beter en beter, verder goede ventilatie op stal, dus ook geen ammoniakgeuren, stof van andere paarden en voldoende frisse lucht, staan ook altijd raampjes open bij ons. Zoveel mogelijk buiten en dan langzamerhand is hij weer helemaal hoestvrij, krijgt zelfs droog hooi, maar die plakken trek ik niet uit elkaar, dat stoft zo erg, zij trekken er wel draadjes hooi uit met hun lippen en dat gaat erg goed. Heb ook wel erg droog stofvrij hooi.

Je kan van alles geven, is mijn ervaring, je helemaal arm kopen, maar als ze niet voldoende geventileerd staan en niet lekker in hun vel, niet goed hooi, dus ook voedzaam hooi krijgen, dus gewoon te weinig voeding om een goede weerstand te krijgen, dan gaat het nooit lukken. Regelmatig even kort zonder bijzet longeren zodat ze even op kunnen hoesten is ook goed, gewoon 5 minuten elke dag als je niet rijdt.

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:17

Komt me bekend voor!
Mijn paardje had ook 1 moment dat ze alles bij elkaar hoeste en proeste en dat ze heel erg benauwd was en heel erg ging pompen met haar buik, zo erg dat als je erop zat dat je benen dan heen en weer gingen. Loopneuzen, moeilijk ademen etc. Dus we hadden de vee arts erbij gehaald en die zei dat haar slijmvliezen opgezet waren. Dus de va had haar een spuitje gegeven zodat die afzakten en dat hielp enorm. Wel krijgt ze idd nog steeds kuil en dat helpt ook heel goed, zoals deze mensen hier boven zeggen. Ze staat nu 24/7 op de wei en is nooit meer benauwd geweest. Dus misschien dat het je paard zijn slijmvliezen ook wel zijn?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:02

SCR schreef:
Komt me bekend voor!
Mijn paardje had ook 1 moment dat ze alles bij elkaar hoeste en proeste en dat ze heel erg benauwd was en heel erg ging pompen met haar buik, zo erg dat als je erop zat dat je benen dan heen en weer gingen. Loopneuzen, moeilijk ademen etc. Dus we hadden de vee arts erbij gehaald en die zei dat haar slijmvliezen opgezet waren. Dus de va had haar een spuitje gegeven zodat die afzakten en dat hielp enorm. Wel krijgt ze idd nog steeds kuil en dat helpt ook heel goed, zoals deze mensen hier boven zeggen. Ze staat nu 24/7 op de wei en is nooit meer benauwd geweest. Dus misschien dat het je paard zijn slijmvliezen ook wel zijn?

Alles is bij haar al bekeken en we komen er maar niet uit...

Ging vandaag echt super doe met haar veel aan freestyle en ze heeft dan ook weinig last... wat gewisseld met medicijnen... Heb nu ook een kuur voor haar waar je resultaat pas na een aant. maanden ziet, hopen dat dat ook helpt ;)