Hoe hoog stroomdraad wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Hoe hoog stroomdraad wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:15

Amber is een welshvuilnisbak van 136 hoog. Ze is altijd een redelijk goede springer geweest, maar echt over het hek springen deed ze zelden. Als het een keer gebeurde vond ik het ook geen ramp. Maar nu is ze afgelopen jaar bevangen geraakt, dus ze staan nu met zijn 3e op een kaal weiland. De krijgen over de dag verspreid voldoende hooi, ze heeft vriendjes, alleen het gras is aan de andere kant dus wel hoog (wil het gaan hooien dit jaar). Dus ik snap wel dat ze liever daar staat. Nu is ze zaterdag, zondag en vandaag dus weer over de draad gesprongen. Die is nu ruim een meter hoog. Normaal sprong ze alleen als de stroom af stond, maar nu vertrouwd ze zichzelf blijkbaar voldoende om ook met stroom erop te springen.

Nu durf ik niet klakkeloos de draad te verhogen, omdat ik bang ben dat ze dan zichzelf overschat en in de draad springt. Hoe hoog zou de draad moeten zijn dat ze het niet meer durft? Zijn er hekverhogers die je in houten palen kunt zetten?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:46

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:53

Bij ons is de weide afgemaakt op 150-160cm en met afstandshouders bovenaan. hier staan paarden in van 1.55 tot 1.70m
ik denk dat het makkelijkst is dat je zo'n "afstandshouders" voor schrikdraad neemt en deze ipv horizontaal te bevestigen deze loodrecht op je palen schroeft... Alleen misschien de schroefgaten dan extra behandelen tegen houtrot.

De vraag is dan alleen of dat het dan hoog genoeg gaat zijn. Ik denk dat zo'n afstandhouders maar een 30cm zijn...
of 2paar gebruiken: een reeks om de draad naar "binnen" te verplaatsen (bemoeilijkt een afzet) en een reeks om de hoogte te vergroten

edit: zoiets bedoel ik

http://www.agradi.nl/afrastering/isolat ... 003882/855
http://www.agradi.nl/afrastering/isolat ... 003053/855
Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-06-11 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:55

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:59

Sjors493 schreef:
yeye schreef:
Even een soort schopje :P
Je hebt wel van die plastieke dingen die je op een houten paal kan maken.

http://www.agradi.nl/afrastering/isolat ... 003882/855

die dingen werken echt super goed, zeker aan te raden!

Haha inderdaad :D
Je moet natuurlijk wel zien dat je palen niet rot zijn de eerste 5 cm want dan werkt het niet.
Ik wou dit bij mij ook proberen maar ze vielen er gewoon terug uit -O-

capopjekop

Re: Hoe hoog stroomdraad wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:09

Ik heb even zitten kijken. Ik kan ook op de bovenkant van de paal een geleider draaien en dan 30 cm van de paal af een hoger prikpaaltje zetten en daar de draad naar toe leiden. Neem aan dat ze daar niet overheen gaat als het zo schuin loopt. Dadelijk even kijken hoe hoog die prikpalen te verkrijgen zijn.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:13

capopjekop schreef:
Ik heb even zitten kijken. Ik kan ook op de bovenkant van de paal een geleider draaien en dan 30 cm van de paal af een hoger prikpaaltje zetten en daar de draad naar toe leiden. Neem aan dat ze daar niet overheen gaat als het zo schuin loopt. Dadelijk even kijken hoe hoog die prikpalen te verkrijgen zijn.

Prikpalen zijn enorm duur voor enkel dit gebruik :j Je kan het natuurlijk altijd met prikpaaltjes doen als je daar wat geld aan kan en wil uitgeven.
Ik denk alleen dat als je de draad met 20-50 cm gaat verhogen, ze nog steeds poging gaat doen om erover te springen .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:16

Je hebt ook palen van 1,50, zou dat nog niet hoog genoeg zijn? Ik heb trouwens enkel in de hoeken houten palen, de rest wordt op spanning gehouden door prikpaaltjes.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:53

capopjekop schreef:
Je hebt ook palen van 1,50, zou dat nog niet hoog genoeg zijn? Ik heb trouwens enkel in de hoeken houten palen, de rest wordt op spanning gehouden door prikpaaltjes.

Ah zo bedoel je :Y)
Als je dan de lage prikpaaltjes verkoopt (heb je wat extra geld voor nieuwe :D ) en je zet in de plaats prikpalen van 1.50 meter dan moet ze normaal wel binnen blijven hoor!
Je kan ook de oude prikpaaltjes toch voor de nieuwe hoge plaatsen zodat je een dubbele draad krijgt. Dan is het optisch bedrog en lijkt de draad hoger dan hij werkelijk is.
Werkt bij de meeste paarden wel. :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:00

Nou ik heel enthousiast prikpalen van 155 geplaatst, dan zit de hoogte draad op ongeveer 1,50. Pony's stonden even te grazen in een stuk van de oude prikpalen. Wilde ik ze halen, maar Amber sprong al weer naar de andere wei toe. Daar flink rondracen richting mijn nieuwe hek. Die springt toch niet, dacht ik nog. Maar wel hoor, madam ging zonder al te veel moeite over de 1,50 heen. Stond nog geen stroom op, dus ik hoop dat ze met stroom wel binnen blijft. Anders weet ik het echt niet meer namelijk.

Dus andere tips om een pony binnen te houden dan hoor ik het graag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:07

stroom gaat geen verschil maken, want je pony weet dat ze erover kan.

Ik zou een "dubbele" afspanning gebruiken. Dus de "gewone die je al had en dan op 1.50 een enkele draad die een halve meter naar binnen geplaatst is. Dit geeft een "raar beeld" om de hoogte en breedte in te schatten voor je pony...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:12

Dat zou ik dan nog eens kunnen proberen idd. Laat haar even afkoelen nu en dan ga ik straks kijken of ze er nog in staat. Zo niet dan ga ik vanavond even verder klussen om de dubbele afrastering te maken.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:12

wij hebben bij de padok voor de hengsten een breed lint van 10 cm waar geen stroom op staat en daar 50 cm tussen en daar een stroomdraat tussen en dat 1.80 hoog en daar gaan de dekhengsten niet overheen, maar dat is waarscheinlijk wel heel duur om over je hele wei te gebruiken.
succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:14

Het is maar een kant waar het om gaat. Aan de straatkant heb ik een houten hek van 1,20 hoog schat ik. Daar is ze nog nooit overheen gegaan. Aan de zijkanten wonen mensen en dat vindt ze niet boeiend om overheen te springen en aan de andere kant staat dus de draad die hun kale wei afscheid van het andere stuk wei waar wel flink gras staat om gehooit te worden.