wie heeft er ervaring met een paard bij andere paarden zette

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

wie heeft er ervaring met een paard bij andere paarden zette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:58

Leg hier maar eens de vraag neer. Misschien kunnen jullie me helpen.
Op het moment bestaat mijn paardenbestand uit twee merries. Omdat de ruinen missen en ze elkaar zitten op te fokken was ik op zoek naar een ruin. Toevallig is hier iemand in de buurt met een 19 jarige ruin die graag haar paard in een open stal had staan. Vorige week paard opgehaald en 1 nacht met een stroomdraadje nog gescheiden. De hele nacht heeft mijn ene merrie bij de ruin staan te gillen en te rossen. De volgende dag de paarden bijelkaar gedaan. Er is over een weer goed gemept maar alles is nog heel. Beide merries blijven echter zwaar rossig en de ruin wil wel dekken. Heb ze dus gisteren weer gescheiden. Mijn vraag is dus gaat dit nog goedkomen? Wanneer de merrie en de ruin elkaar tegen komen wordt er ook flink op los gemept.

mylene32

Re: wie heeft er ervaring met een paard bij andere paarden zette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:06

hoi ik heb wel een tip: minstens een week wachten voor een nieuw paard in een kudde te zetten.

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:09

mijn merrrie heeft zeker een maand naast de andere merries gestaan. beter te lang dan veel te kort..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:11

Ik heb afgelopen oktober mijn pony gewoon cold turkey tussen de rest gezet. Hij een fjord van 1,40 en de rest bestaat uit 2 tinkermerries en een quartermerrie.
Ik verhuisde van stal, ben met paard voor de kar naar de stal gereden (dikke 15 km) en uitgespannen en losgelaten. Dit ging prima. Maar mijn pony is een ruin. Ik denk dat dit wel hielp.
Hij heeft 1 trap ontvangen van de ranglaagste, en heeft zich toen succesvol opgewerkt tot baasje..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:22

Deze 2 merries hebben altijd samen gestaan met 2 ruinen. Die 2 ruinen zijn nu weg. De situatie is dus 1 ruin en 2 ontiegelijk hengstige merries.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:26

dan zou ik het doen :)) De mijne had ook het geluk dat de ranghoogste merrie toevallig hengstig was :)) Hij is een week lang beschermd door haar.
Na die week had hij zijn plekje, en begon zij wat vinniger te doen. Maar dat viel allemaal echt reuze mee :)
wij hadden na 5 minuten dus dit: http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF7268.jpg
(een merrie die haar hengstige doos bij mijn pony in zijn neus drukte.. :+ )
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF7302.jpg
en zo liet ik hem achter..

Ze zijn overigens nog altijd de dikste vrienden :)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:30

Misschien even wachten tot de hengstigheid over is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:30

Mijn twenter werd ook heel erg gegrepen,lag zelfs een keer op de grond.Toen apart gezet met mijn paard er bij, en merrie en andere ruin in andere wei.Na een week heb ik ze bij elkaar gezet en dat ging goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:32

Mijn merrie heeft eerst 4 dagen achter een draadje gestaan. :j Dit omdat het goed ging zo, anders was het nog langer geweest. Dus ik zou ze nog even appart houden.
Tenzij de ruin ijzers heeft zou ik me niet druk maken over dekken. Dat valt vast wel mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

Ikzelf (en mijn opa) hebben paarden altijd er gelijk "bij gegooid".
Het beste werkt, paarden even niet voeren (bv op stal zetten), daarna met het nieuwe paard, hup de wei in. Dan zullen ze na wat heen en weer gemiep sneller gaan eten en elkaar met rust laten.

Mijn paarden staan ook zonder problemen bij andere in de wei.
Natuurlijk hoor je wel af en toe een gil, maar er is er nog nooit 1 door de draden gejaagd door een ander.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:49

Dinopino schreef:
Deze 2 merries hebben altijd samen gestaan met 2 ruinen. Die 2 ruinen zijn nu weg. De situatie is dus 1 ruin en 2 ontiegelijk hengstige merries.

Ik kreeg ooit een tip van een ouw boerke. Die zei dat je altijd een even aantal op de wei moet zetten. Dus of één weg, of er nog een ruin bij zoeken. Hier staan er 3 op de wei en sinds kort 3 ruinen en 1 merrie. De vervelendste ruin gaat nu regelmatig apart. Die denkt dat ie nog hengst is en de merrie is er niet van gediend. Tot nu toe is mij ook altijd opgevallen dat 3 een probleem kan geven. Met ruinen heb je het wel minder dan met merries.

Wij mikken hier ook altijd alles bij elkaar en kijken het een paar dagen aan. Als dan blijkt dat het echt niet gaat, dan gaan we opsplitsen. Ik moet er wel bij zeggen dat we hier een zeer goeie vredelievende baas hebben staan. Mijn WPN is hierin goud waard.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 20-06-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:49

Hengstigheid gaat over, indien er geen (ernstige ) verwondingen vallen gewoon even volhouden.
NU begin je straks weer opnieuwe omdat je ze er uit gehaald hebt.
Geef ze de tijd om weer alles opnieuw te bepalen,kan wel even duren eer de rust er weer is.
Succes!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:07

Maar ik heb nog nooit eerder gemerkt dat de ruin ook daadwerkelijk wil dekken. Ze gescheiden houden tot de hengstigheid over is en dan weer bijelkaar doen misschien een idee?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:41

Gewoon laten staan, ze zullen hoe dan ook de rangorde moeten bepalen, of nu, of over een week. Ze zijn ws hengstig geworden door de aanwezigheid van de ruin.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:43

Ik heb die van mij ook in een kudde er gelijk bij gezet. Was nog 's avonds laat ook omdat we in de file stonden toen we hem gingen ophalen. Is eigenlijk ook na wat schoppen goed gekomen. Ik zou het nog even volhouden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:40

Wij hebben een ruin (shetlander) die al een week of 6 erg kreupel staat. Sinds vorige week een zeer dominante haflinger merrie erbij. Eerst een week met een draadje ertussen... stonden ze af en toe over de draad elkaar te krabben. Maar die merrie gaf ook geregeld een knauw. Nu staan ze twee dagen geheel bij elkaar, de shet is erg bang van merrie en probeert geregeld te rennen (op drie benen)... ik kijk het nog even aan...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 19:46

Nieuwe paard heeft al da bezoek gehad. Hij heeft waarschijnlijk een trap gehad tegen de atlas. Een enorme voetbal en kreunt van de pijn. Kan al een paar dagen amper eten. De verhoudingen tussen de paarden zijn nog steeds gespannen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:11

Mijn pony werd de eerste week (of twee weken, dat ben ik even kwijt) elke dag met een ander paardje uit de kudde los gezet en uiteindelijk stond ze met allemaal tegelijk los in het land en er is nog geen moment onenigheid geweest. Het is een gemengde groep van ruinen en merries, van allerlei verschillende rassen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:17

Ik 'gooi' altijd alles zo bij elkaar. De ene keer vallen er meer 'klappen' dan de andere keer, maar de rust is vrijwel altijd snel terug in de groep en staat alles lekker te eten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:32

Ik doe het net als Lastig.
Zorg dat ik het rond etenstijd doe, dan zijn ze wat hongerig en hebben ze sneller interesse in het eten dan in de vreemde in de wei.
Zorgen dat er genoeg ruimte is zodat de 'underdog' weg kan komen.
Verder niet weer de hele tijd uit elkaar halen, want dan moeten ze steeds opnieuw uitvechten wie de baas is.