Onder het draad door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Meliss_

Onder het draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:39

Hoi allemaal,

Ik verzorg een leuke KWPN merrie van 4 jaar.
Nu staat ze lekker dag en nacht buiten op het land. De boer heeft alleen een schrikdraadje als omheining.
Hier kan ze gewoon onder door! Het maakt haar niet uit over er stroom opstaat of niet ze weet dat ze er onderdoor kan gaan.

De bak moeten we altijd even afzetten om te kunnen longeren, maar ook hier gaat ze altijd onderdoor :n
We hebben wel eens geprobeerd om boven een draadje te spannen en beneden ( en stroom erop!) Maar ook dit heeft geen zin, ze gaat er dan gewoon doorheen! Ze weet dat het touw dan breekt en dat ze weer naar de andere kant van het weiland kan :(

Hebben jullie misschien tips wat we hier aan zouden kunnen doen? De boer irriteert zich hier heel erg aan.
En een ander hek erom heen, gaat het hem niet worden denk ik? Denk niet dat de boer daar geld voor heeft en ik ga die niet zomaar neerzetten op zijn land. Hij kiest bewust voor schrikdraad zodat hij het land steeds een stukje kan verzetten.

ashley1

Re: Onder het draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:41

Meer stroom erop?
Blijkbaar heeft je paard er niet genoeg respect voor, kijk eens je omheining na of er nergens stroom 'afloopt' en met zo'n pen of er nog wel genoeg por opstaat.
Is je stroom apparaat wel sterk genoeg voor het aantal meters omheining?

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:43

Inderdaad kijken of er genoeg stroom opstaat. Ook kan je een ijzerdraadje aan der halster of manen maken dat ze zeker weten het draad goed raakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:44

Ik had zo'n shet die er steeds doorheen schoot. Bleek later dat de draad op een plek oud en versleten was en dat hij daar dus veel kracht verloor. Toen alle draden nagekeken, onkruid eronder weggemaaid en zelf een goed apparaatje aangeschaft (ik gebruikte eerst die van andere mensen en als ze het stopcontact nodig hadden stond er geen stroom meer op mijn hek). Toen heeft Hans een goede optater gehad en toen was het over met het geklooi, terwijl ik hem daarvoor iedere dag 2x uit een andere wei kon vissen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:28

Paarden die door geen schrikdraad heen gaat , dat is altijd vanwege dezelfde problemen...:

- er staat niet genoeg stroom op door slecht draad / slechte verbindingen / slecht apparaat / teveel gras e.d. waardoor stroom weglekt
- er staan te weinig draadjes / palen te ver uit elkaar waardoor het paard er te snel tussendoor kan en de klap voor lief neemt

Dus de oplossing is ook altijd hetzelfde :

Goed alles nakijken en desnoods vervangen , zodat er weer een FLINKE klap stroom door het paard heen gaat als hij de draad aanraakt. En genoeg draadjes spannen zodat het dier er niet binnen een paar seconden doorheen / onderdoor kan schieten maar zodra hij zijn neus tussen 2 draadjes steekt al een flinke klap te pakken heeft.

Aangezie het jouw verzorgpaard is en het dier van de boer is , en de boer ook nog eens gek wordt hiervan , zal hij er wat aan moeten doen en zijn afrastering beter in orde moeten maken als hij wil dat zijn paard binnen de draadjes blijft.

Dat kost geld ja , dat is niet anders :)

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:00

Thnx!

@ schotkamp ik denk niet dat het werkt een ijserdraadje aan der halster maken, want der schoft raakt pas het touw aan.

@pmarena ja de paaltjes staan idd best ver uit elkaar! Het touw is nog in orde want ik heb zelf ook wel eens een schok gekregen en dat deed best zeer :=
Ja de boer moet dat zelf ook oplossen, maar ik dacht misschien kan ik er zelf ook iets aan gaan doen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:07

Als de schoft het eerste is dat tegen de draad komt dan is het geen wonder dat ze er onderdoor gaat...beestje is er dan al voor de helft door dus die blijft dan echt niet meer aan de goede kant als ze een klap krijgt , die klap moet al veel eerder komen : als ze net het hoofd tussen de draadjes wurmen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:30

ik heb er eentje van 2 jaar en die deed dat ook.... die voelde blijkbaar gewoon de stroom niet.... nu met een halster voelt hij het wel

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:33

Goh kwpner en dan draadje raken bij de schoft dat moet dan toch een heel hoog draadje zijn :o... zou beginnen met draad eronder te doen als verder de stroom goed geleid.

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:40

Mijn fjord gaat ook onder het stroomdraad door en toen hebben we dubbel draad gespannen, en dat hielp eerst wel.
Maar op een gegeven moment ging hij daar ook onderdoor eten.
En wat wij toen hebben gedaan is zoon vliegending met van die draadjes (kan even niet op de naam komen) om zijn halster gedaan met wat stroomdraad er aan vast, zodat hij een wat hardere klap krijgt en nu gaat hij daar niet meer onderdoor.
Dus misschien is dat ook wel een oplossing voor je.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:52

pmarena schreef:
Paarden die door geen schrikdraad heen gaat , dat is altijd vanwege dezelfde problemen...:

- er staat niet genoeg stroom op door slecht draad / slechte verbindingen / slecht apparaat / teveel gras e.d. waardoor stroom weglekt
- er staan te weinig draadjes / palen te ver uit elkaar waardoor het paard er te snel tussendoor kan en de klap voor lief neemt

Er zijn altijd uitzonderingen. ik heb er 1 staan en ik heb er 1 gehad...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:22

En hoe heb je het daarbij opgelost dan ? :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:53

pmarena schreef:
En hoe heb je het daarbij opgelost dan ? :)

De ene is verkocht, hij bleef er wel achter mits er geen moestuin naast lag of ander lekker eten, hij leunde wel regelmatig over het gladde ijzerdraad, om aan de andere kant te kunnen grazen, waarbij deze in een huidplooi in zijn hals geklemd kwam waar het begon te knetteren en de rookpluimpjes eraf kwamen (ik twijfel of hij het wel gevoeld heeft, ik denk dat hij gewoon ongevoelig was ervoor)

De ander blijft er wel achter, meestal, wanneer je hardhout gebruikt met stroomdraad langs het hout. Alleen hout gaat ze doorheen, alleen stroom gaat ze doorheen, alles van 170 hoog of lager springt ze als ze er niet doorheen kan. Wij hebben 2 meter hoog harmonicagaas om het land om haar binnen de omheining te houden, dat gaat tot nu toe goed... Ik wil uiteindelijk over naar 2, 2,5 of 3 meter hoog dubbelstaafs hekwerk, dat hoeft niet meer regelmatig strak getrokken te worden.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:31

zo'n hoog hekwerk is wel ideaal! Maar dat gata bij ons niet lukken:P

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:14

Het paard van mijn vriendin gaat ook regelmatig bij zijn buurvrouw op bezoek want daar is het land nog niet helemaal kaalgegeten, gelukkig is hij ruin. Nu hebben ze een extra stroomdraad gespannen, en tot dusver gaat dat goed. Maar er staat dan ook een omheining van ong. 1.70 hoog, en het is een d pony dus als hij niet meer onder/door de draad heen/door kan hij ook niet springen want daar is hij simpelweg niet groot genoeg voor.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:42

ben het met pmarena eens. Heb zelfde gehad met een accu die bijna leeg was. 1 liep gewoon door draad naar de andere kant.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:40

Mijn haflinger gaat ook onder de draadjes door om bij meer gras te komen.
Ik heb al vaak met de boer alles na gelopen en lage draadjes neer gehangen, maar ze kruipt er gewoon onder door. Ook checke we elke dag het stroom en er staat genoeg op maar ze geeft er niks om.
Wie heeft hier tips voor. We hebben alles al geprobeerd en de hele omheining is al aangepast voor haar, maar ze blijft er steeds onder door kruipen. Het onderste draadje hangt zo laag dat er alleen een kleine hond onder door kan. 1 keer hebben we het haar zien doen en dan gaat ze dus op haar knieën onder het draad door. Nu hebben we er nog een lagere draadje bij gehangen en toch lukt het haar steeds. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:32

Dan hangt de draad blijkbaar te slap , anders past er nooit een complete Haflinger onderdoor....het beestje moet de draad dan een eind optillen want ze kan zich ook geen 40 cm hoog maken.

Draad te slap of gewoon te weinig palen.

Hier staan de palen op een afstand van 3 meter , draad goed strak en op elke 30 cm een draadje met een flinke klap stroom erop.....daar komt ècht geen pony doorheen. Het zou hooguit kunnen dat je een HELE lompe hebt die er dwars doorheen loopt en de boel daarbij dan ook sloopt (zou ik ook knap vinden overigens , de notoire ontsnap-Shet gedroeg zich ook ineens heilig achter deze afrastering :P ) maar als een paard / pony gewoon doodleuk onder een draadje doorloopt , kop eronder steekt , draadje optilt en de boel verder heel laat , dan is er simpelweg teveel ruimte om er onderdoor te lopen.

En / of er staat te weinig stroom / komt te weinig stroom bij het dier aan :)

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:30

Nou we hebben het stroom na gekeken en er staat genoeg op ( ook wij voelen dit door af en toe het draad beet te pakken met de handen). mijn andere haflinger en de rest van de paarden gaan er niet onder door. Zelfs ik moet er kruipend onder door om geen schok te krijgen. Ze krijgt wel een schok maar daar geeft ze niks om:S. We gaan er nu nog een draadje onder hangen, maar dan gaat ze ergens anders er wel weer onder of door heen. Geen van de 30 paarden op stal doen dit alleen zij. Er staan ook kleine pony's die er niet eens onder door kruipen. ik ga nu zelf met de boer alles na en draadjes neer hangen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:32

als jij de draad vast pakt met je handen gewoon o mte controleren of er stroom op zit zit er te weinig op :P dit moet je niet willen doen...

Bij mij zit er ook te weinig op maar mijne zijn braaf echter voor jouw hafje ga je toch iets serieuzers aan moetn hangen hoor...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:45

Ik wilde net zeggen , bij ons staat er ook zoveel stroom op dat je het echt wel uit je hoofd laat om hem beet te pakken want je krijgt me dan toch een doodklap..... :P

Wij scheiten zelf ook in onze broek voor de draad , zetten hem zelfs uit als we de wei op gaan want je komt er wel eens per ongeluk tegen aan en dan sta je gewoon even naar adem te happen , hihi.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:01

Wij willen het ook niet, maar we deden dat wel eens om te voelen of er echt wel stroom op stond. En dat ware beste klappen. Ik doe het echt niet met plezier ofzo en ook niet elke dag haha.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:02

Dit verhaal ken ik, mijn pony flikt dit dus ook elke keer XD Wij hebben de wei ook afgezet met schrikdraad, maar madam loopt er gewoon doorheen, ze krijgt een schok maar boeit haar niet veel.
Maar ze doet het alleen nog als ze graag gras wilt en we laten haar niet op het stuk of als ze merkt dat de accu bijna leeg is. Dan is het een regelrechte ramp. En rondom de wei hebben we schrikdraad en prikkeldraad, en als ze merkt dat de accu bijna leeg is dan hangt ze er constant in, resultaat: manen helemaal kapot.

Maar dubbele draad helpt wel meestal. Of meerdere draadjes misschien en goed strak trekken. Zoals de andere zeggen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:17

Ja ze doet het nu ook omdat op dat stukje veel gras staat. En ze het nu dondersgoed door heeft.
Ze komt nu nog s'nachts op stal totdat het allemaal klaar is voor haar haha.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:22

bij ons ook 2 belgen die gaan en staan waar ze willen.
Iedere dag was het draad weer kapot en waren de jongens uit winkelen :')

Nu is er een derde draad tussen gezet met een eigen stroomklok die echt heel hoog staat.
Nu blijven ze toch maar netjes thuis.......... :+
Ik moet zeggen dat de nieuwe tussendraad wel een dik ijzerdraad is, die gaat niet zo maar eventjes stuk zeg maar.