merrie kreupel door dekkende ruinen ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

merrie kreupel door dekkende ruinen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:18

Mijn paard staat nu sinds een week of 6 op een hele gezellige stal , ze heeft t zelf ook bijzonder naar haar zin en is daar echt relax.
Maar ze staan op een landje van niet al te groot met 12 paarden ,ruinen en merries door elkaar.
Nu is ze erg uitdagend naar de mannen en vooral zodra ze hengstig is, ze is nu ook echt bijna iedere 2half week een paar dagen hengstig.
Ze kreeg daar een maatje maar die sprong steeds op haar, als ik het zag gaven we hem een tikje en dan hield het wel op, maar nu staat t paard van mn vriendin erbij , en t leek net of die niet snapte wat ze wilde, dus ze kreeg wat rust (dacht ik) totdat mevrouw 2 dagen geleden uit de wei kwam met een lelijke wond op haar linkerbil, en daarna had ze erg veel last van haar linkerkant,,, dus dacht dan moet dat toch weer komen door de springende ruinen...
Maar nu vandaag stonden die van mij en mn vriendin samen in de paddock en meneer snapte wel degelijk wat ze bedoelde en sprong erop.... maar vind dat niet zo prettig aangezien ze nu langzaam weer iets beter word op haar linker achterhand.... (deze ruin is overigs een week of 6 geleden pas geruind)
Maar weten jullie of er middeltjes zijn zodat mevrouw de mannetjes niet meer zo uitdaagt, of sprays net zoals bij honden dat de lucht beetje weghaalt zodat de ruin niet zo een behoefte heeft,, of andere middeltjes dat iemand weet ???
En in hoeverre kan ze beschadigen nu dat ze continu iedere kleine 3 weken bovenop haar springen (denk meerdere keren per dag)

Heb ook overwogen dat als t moet dat ik haar weghaal hoe erg ze t ook naar haar zin heeft, want denk niet dat de staleigenaar de merries en ruinen gaat scheiden ivm niet zo grote weide....

Nou ,miss weet iemand iets of hebben jullie tips of weet iemand wat de echte conseqenties hiervan zijn, of heeft zelf iets dergelijks meegemaakt wat tot beschadiging heeft gebracht...

Alvast bedankt

Amalarab

Re: merrie kreupel door dekkende ruinen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:26

Mmm...een pas geruinde ruin? Dan kan ze nog drachtig worden ook!

Ik denk dat de enige oplossing toch is om haar apart moet zetten van de ruinen.

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:26

een week of 6 geleden pas geruind? Ik hoop toch iets langer, of dat jouw merrie aan de pil is...daar je waarschijnlijk niet op een veulentje zit te wachten.
Maar inderdaad ze kunnen zeker kreupel raken van springende ruinen, hier in de groep helaas ook wel eens voorgekomen en dan zelfs een peesblessure bij de merrie.
Op splitsen is toch wel het beste,of eventueel verhuizen....
Succes.

dat van die pil dus niet serieus nemen he :+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:36

Pas 6 weken geruind en nog hengstengedrag vertonen... hmm... zou me toch zorgen maken over drachtigheid als ik jou was.

In jouw geval heeft deze "ruin" waarschijnlijk gewoon nog hengstenhormonen. Als die uit zijn lijf zijn is er een grote kans dat hij dan ook geen merries meer bespringt.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:37

ja ik snap wat jullie bedoelen... we hebben zoveel nagevraagt en iedereen is van mening dat t zaad van de man binnen week of 4 niet meer gevaarlijk is...
kijk tuurlijk heb ik daar ook mn bedenkingen bij , maar echt ze stond hem in zijn bekkie te sproeien zeg maar en hij reageerde nergens op.... dus iedere x als ik t zag deed deze ruin niets en ik dacht ook steeds dat t nog de vorige ruin was die wel op haar sprong....
maar net ff in de paddock vond hij het ineens wel erg interesant... dus ja ik heb dat natuurlijk liever niet.
En was net zo blij dat die van mij zo relax was op deze stal.... mja helaas als t echt moet dan gaat ze toch ergens naartoe waar ze wel rustig op t land kan staan... :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:40

Iedereen kan zoveel zeggen maar het is absoluut niet waar dat hij na 4 weken al niet meer vruchtbaar is. Je moet het maar eens navragen bij een paar veeartsen (gewoon telefoonboek en bellen) in plaats van bij "iedereen"... "iedereen" gaat jou niet helpen als je merrie drachtig blijkt.

Overigens worden hier springende ruinen (1 keer voorgekomen) lekker apart gezet met ruinenvriendjes. Het levert teveel verwondingen en toestanden op. De ruin zelf wordt er ook niet beter van, het beest hier vermagerde helemaal omdat hij de hele dag achter de merries aan sjouwde. ;)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:17

ja bij iedereen, was ook een veearts, die zei max 6 weken... dus ja ik heb ook wel zoiets van ja de vraag is of hij er echt ingezeten heeft ,, t is door niemand nog gezien ,maar hij is wel een stuk kleiner dan mn merrie.
Nu staat ivm de regen alles op stal... maar wil zo wat dingen ophelderen voor als ze weer naar buiten gaan...

Overigs ik hoop niet dat ze drachtig is ,maar is t zo dan zal ik t ook met alle liefde houden, want doe mn paard nooit en te nimmer weg dus haar kind zou ik dan ook zeker houden...
mja beter is t niet zo,,, maar t gaat mij eigenlijk t meest om de verwondingen, wat kunnen ze eraan over houden dat ze steeds op haar springen aangezien ze toch beetje kreupel is geworden en het komt echt uit haar heup waar ook die wond zit...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:56

ik zou hier echt niet van gediend zijn. het is steeds zo'n 600 kilo wat op je merrie springt. de kans is dus best aanwezig dat het een keer fout gaat, dat ze een spier verrekt of erger.
daarnaast heb je ook kans op (baarmoeder)onstekingen en infecties als er behalve gesprongen ook echt gedekt wordt.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:28

nee ben er ook nie blij mee want ze heeft dus al dat haar spier verrekt is en ben bang dat ze gewoon ergere dingen oploopt,,, liefst haal ik de hele bende uit elkaar maar dat wil de stal eigenaar niet, en t is zo jammer want op deze stal werd ze gewoon weer sinds jaren een echt gelukkige knol... omdat ze t zo naar haar zin heeft,,,, mja dat springen wil ik echt niet hebben, en ben als de dood dat ze dadelijk met jong zit.
kijk zal t veulen houden maar liever geen zwangerschap voor mn merrie...
Dus heel moeilijk allemaal..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:33

Ruinen kunnen zelfs tot 12 weken na castratie nog vruchtbaar zijn!! Niet zo handig dus....
Verder zijn hoop ik toch de ijzers er wel vanaf in de wei? ijzers kunnen wel schade toebrengen, maar goed, hoeven met rafels ook.
Hier gaan daarom merries en ruinen gewoon apart op de wei,

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:42

Wat ik nog niet zag staan bij de andere berichten.

Als er een penetratie is bestaat er een grote kans dat je merrie ook van binnen word beschadigd.
Vooral als het onervaren ruinen zijn die erop springen.

Ondanks dat je merrie het gezellig vind zou ik haar niet bij die ruinen zetten als ze hengstig is.
Je bent er immers niet altijd (op tijd) bij.

Succes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:46

Ik zou over 17 dagen de merrie laten scannen op dracht. Deze net gecastreerde ruin kan nog wel degelijk bevruchten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:51

ElCamino schreef:
Ruinen kunnen zelfs tot 12 weken na castratie nog vruchtbaar zijn!! Niet zo handig dus....
Verder zijn hoop ik toch de ijzers er wel vanaf in de wei? ijzers kunnen wel schade toebrengen, maar goed, hoeven met rafels ook.
Hier gaan daarom merries en ruinen gewoon apart op de wei,

Als hij goed gecastreerd is, is de termijn volgens de kliniek "enkele weken".
Kliniek Wolvega en Emmeloord gaan uit van 30 dagen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:56

6 weken is ongeveer wat ze aanhouden maar dat kan per paard verschillen zijn hoor kan dus best dat hij nog wel vruchtbaar was.
Ik wil mijn merrie echt niet bij ruinen in de groep hebben hoor ze kunnen je merrie flink beschadigen van binnen en van buiten.
Ik zou met de pensioneigenaar even overleggen en als het niet anders kan zou ik ze weg halen hoe jammer dan ook.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:37

tja...ik heb zelf mogen meemaken dat een"ruin" na 3 maanden nog vruchtbaar was, dus mij boeien die verklaringen van artsen en klinieken niet zo !!
Mijn vriend ging ervan uit dat het ook kon, de DA had het toch gezegd ??? jammer joh....toch drachtig én misgegaan.... erg jammer van de merrie !!!
Dus het is wel degelijk mogelijk, better safe than sorry....ik hou 12 weken aan!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:04

Dan is hij niet goed gecastreerd en als hij na 12 weken nog vruchtbaar was dan is hij dat na 6 maanden ook nog. Zaad kan niet langer dan een paar weken overleven in het lichaam.
Er wordt ook geen nieuw zaad aangemaakt en dus is al het zaad dood na enige tijd.
12 weken is echt te lang om te overleven.

Wel kan een ruin langere tijd hengsten manieren houden en sommige ruinen blijven, ook na castratie, dekken, maar zijn dan onvruchtbaar,

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:12

Mijn ruin is 7 jaar en klimt ook nog regelmatig op een hengstige merrie <3 <3

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:21

Nou ik heb haar uit de groep gehaald zolang ze hengstig is want mevrouw heeft t nou zover dat echt alle ruinen wat van haar willen weet niet hoe ze t doet maar ze zet ze gewoon klem.... zelfs de merries springen op haar... dus ze staat voorlopig op stal en als t weer weer beter is en ze is nog hengstig dan gaat ze in de paddock.... Want t is nu echt een pismerrie geworden ze dwingt de heren gewoon... Dus nu moet ze helaas wel apart.. ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:17

Brainless, die discussie wordt off-topic, paard is nagelopen , was wel degelijk goed gecastreerd. Spreek gewoon uitr eigen ervaring.....uizonderingen bevestigen de regel toch ??
Enfin....ik snap ook wel dat een ruin gewoon kan dekken, mijne van 23 doet dat ook....

TS: beter voorkomen dan genezen, je hebt gelijk dat je haar eruit haalt, jammer maar goed...als ze de hele kudde overstuur helpt moet ze er ook uit, ik zou zelfs al stalhouder dan zeggen "eruit met dat dier".
Hebben ze geen landje apart of kyunnen ze geen stukje afzetten voor je ?
Nu krijg je dit elke 3 weken opnieuw,....