zelf een bak maken, HELP!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

zelf een bak maken, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:04

Hallo
ik wil graag in onze weide een bak gaan maken maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Als eerste wil ik weten wat het me ongeveer gaat kosten en waar ik aan moet denken. Het hoeft geen superdeluxe bak te zijn maar wel eentje waar ik de meeste dagen van het jaar in kan rijden. Ik heb zelf bedacht dat ik een stuk grond (20x40)wil laten egaliseren (recht maken) dan wil ik er eigenlijk iets van een drainage in maken doormiddel van steentjes daartussen een materiaal dat water doorlaat maar geen zand (worteldoek misschien?) en daarop zand. Ik weet totaal niet wat voor soort zand, steentjes en doek ik moet hebben en hoeveel. Er zullen vast wel meer mensen zijn di een bak hebben gemaakt en die me tips willen geven dus kom maar op...
groetjes

tamary

Re: zelf een bak maken, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:15

1. Informeer bij je gemeente wat mag en waarvoor je een vergunning nodig hebt.
2. Bel je lokale loonwerker voor advies en prijs aanleggen bak. Die weet wat de mogelijkheden zijn op jouw grondsoort.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:44

Bedankt daar heb ik wat aan. Ik denk alleen niet dat ik een vergunning ga aanvragen....Als je de tuin laat egaliseren hoef je toch ook geen vergunning en als ik een stuk van de wei met zand wil storten, of een vijver maken of een steentjestuin geloof ik ook niet. Ik vind het zelf dan onzin als je het als paardenbak wil gebruiken mag het meestal niet. Hier krijg je daar in ieder geval geen vergunning voor vanaf de weg zie je het niet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:49

Je loopt wel een risico als je geen vergunning aanvraagd. Mochten ze moeilijk gaan doen kunnen ze je of een boete geven of eisen dat je de boel weer weghaald.
Die keuze is aan jezelf maar ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen.

Steentjes op worteldoek en daarop zand zou ik niet doen. Paarden gaan graven en halen van de steentjes naar boven. Daar wil je dan niet meer op rijden lijkt me.

De tip van tamary om de lokale loonwerker te vragen is wel de beste. Op die manier ben je het goedkoopste uit, ze moeten toch komen egaliseren. Als je geluk hebt kan je het zand ommaken en dan wat ophogen met speciaal zand voor de paardenbak.

Heb je al nagedacht wat je met je omheining wilt? Mijn ervaring is dat een plank aan de onderzijde van de bak achter de palen een erg fijne oplossing is om je zand in je bak te houden en niet elke keer terug te hoeven harken.
Daarnaast is het handig dat je even nadenkt over bv de deuren van de bak ivm het egaliseren/slepen. Ga je dat machinaal doen dan moet je er wel met de trekker door kunnen bv.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:52

Nou ik zou maar oppassen vaak (volgens mij altijd) heb hier toch echt een vergunning voor nodig!

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:53

Idd ...! Ik zou even informeren. Bij ons is de bak omgedraaid met zo'n kraan! Daarna een paar keer geëgaliseerd en plat gemaakt, waardoor hij minder zwaar werd. Het zand ligt dus nu bovenop. Het is echt super rijden! Er is verder niets mee gedaan. Maar ik denk wel dat het eraan ligt op wat voor een grond je zit (klei of zandgrond).

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:14

Hier is sinds 2 maanden ook een bak aangelegd. Hebben ze ook geheel zelfstandig gedaan.
Zou idd maar informeren naar een vergunning, die zal je namelijk wel nodig hebben.

Hoe ze het precies hebben gedaan weet ik niet, volgens mij een stuk afgegraven, daarna geulen gemaakt voor de drainage en toen zand erover.
Het zand is niet ideaal, is aardig zwaar, het moet allemaal ook nog een beetje inzakken, er wordt namelijk niet dagelijks in gereden.
Drainage is wel ideaal, het is een pompsysteem, bij te nat pomp je hem leeg, en bij te droog/te zwaar pomp je hem vol en sleep je even. Daarna heb je echt een perfecte bak. Voor dit systeem heb je wel een waterbron nodig in de buurt, in ons geval een sloot.

Informeer iig goed naar de vergunningen die je nodig zal hebben, niet alleen voor de aanleg van de bak maar ook omheining. Wij beschikken namelijk nog niet over een omheining, er is ons verteld dat voor een vaste omheining hoger dan 1 meter een vergunning nodig is, dit wordt dus ook nog geregeld.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:29

we hebben klei grond met heel veel stenen er in,ik wil gewoon bielzen om het stuk leggen dat een bak word.paarden komen ook niet in de bak dus graven zal niet gebeuren.

zelf dacht ik aan stuk afgraven dan kiezel er in dan worteldoek dan de grond er weer op die afgegraven is goed egaliseen en dan daar over heen de zand voor de rijbak.

wat vinden jullie hier van?

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:46

je moet uitkijken met zwarte grond. als je zwarte grond onder je zand hebt dan ga je dit na een aantal jaar zo hard aanrijden dan water niet meer door kan. Wat betreft je kiezel en je worteldoek, dit wordt veel gedaan. reken dan ook wel op een aardig prijskaartje ( hangt er natuurlijk van af wat je wil uitgeven) mijn bak is sinds een paar weken klaar en de grondwerker die dit voor mij heeft gedaan was ergens anders ook een bak met drainage, kiezel, worteldoek en daarover zand aan het aanleggen. Hij zei dat dit een dikke 10 000 euro koste. Vond ik toch net teveel voor hobby, maar dit is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:17

mag ik vragen hoe jij het dan gedaan hebt.met jou bak.
want eerst was ik misschien aan het denken stuk grond egaliseren dan weer zaaien bielzen er om heen en dan heb je een mooi stuk graslkand om te rijden.dat was ook een optie waar ik over denk
veegeval schreef:
je moet uitkijken met zwarte grond. als je zwarte grond onder je zand hebt dan ga je dit na een aantal jaar zo hard aanrijden dan water niet meer door kan. Wat betreft je kiezel en je worteldoek, dit wordt veel gedaan. reken dan ook wel op een aardig prijskaartje ( hangt er natuurlijk van af wat je wil uitgeven) mijn bak is sinds een paar weken klaar en de grondwerker die dit voor mij heeft gedaan was ergens anders ook een bak met drainage, kiezel, worteldoek en daarover zand aan het aanleggen. Hij zei dat dit een dikke 10 000 euro koste. Vond ik toch net teveel voor hobby, maar dit is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:22

maak eerst eens een grondmonster. Kijk hoe diep je zand zit. Dan kan je dat al melden aan de loonwerker.

Hier is wel een stappenplan maar nog niet de zin om de centjes eraan uit te geven.
eerst bovenlaag eraf tot 30 cm. Deze aan de kant gooien. Dan zandlaag verwijderen. Grond weer terug tezamen met drainage. Netjes afvlakken en dan weer zand erop met eventeel extra zand. Dat is de goedkoopste oplossing voor een ak die niet te snel dichtklapt. (je kan drainage weghalen maar we zitten hier op pure klei met eronder zand, dus geen optie om niet in de winter een zwembak te hebben)

En even navragen bij de gemeente of het mag en vraag het ook alvast aan je buren of ze er bezwaar tegen hebben. Want wil je ook licht ect.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:22

zoals iedereen al zegt vraag een vergunning.
zelf heb ik geen bak, wij gebruiken voor het grondwerk gewoon de wei.
hebben gewoon een stuk grond afgezet en dat gebruiken we dan als ''bak''.
zelf vind ik dit prima werken.

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:31

keona schreef:
mag ik vragen hoe jij het dan gedaan hebt.met jou bak.
want eerst was ik misschien aan het denken stuk grond egaliseren dan weer zaaien bielzen er om heen en dan heb je een mooi stuk graslkand om te rijden.dat was ook een optie waar ik over denk
veegeval schreef:

Tuurlijk mag je dit vragen. Ik heb ervoor gekozen om de zwarte grond, de toplaag dus, te laten afgraven tot op de zandlaag. Deze zwarte grond kon ik goed gebruiken in 1 van mijn andere weien die enorm moest opgehoogd worden. Dan heb ik een tussenlaag zand laten storten, dit was zand die was uitgehaald bij het uitgraven van kelders en als laatste een toplaag zand. Ik heb wel bewust gekozen voor een gelige zand. Niet die grof gekorrelde zandbakzand maar iets wat ergens diep was opgegraven. Deze stoft bijna niet, is veel goedkoper als witte bakzand en wordt niet zo zwaar :)