7172 M2 grond, genoeg voor meerdere paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

basilicum

7172 M2 grond, genoeg voor meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:14

Hallo allemaal,

mijn vriend en ik hebben een huisje op het oog. Waar we zeer graag zouden willen wonen.

Nu zit daar 7172 m2 grond bij, en we mogen er een flinke stal op bouwen.

Nu is mijn vraag, zou dit genoeg zijn voor twee pony's/paarden, en twee koeien?

Ik heb zelf een pony, en wil er een tweede bij, mits het doorgaat.
Mijn vriend wil graag eigen koetjes gaan houden.

De paarden zullen waarschijnlijk snachts op stal komen. De koeien waarschijnlijk niet.
Tevens word er hooi bijgevoerd. En de paarden zullen brok met muesli krijgen.

Mijn vraag is dus puur, is de ruimte groot genoeg, voor twee mooie weides?

Mi_Amore

Re: 7172 M2 grond, genoeg voor meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:15

Ik heb op dit stuk grond 3 grote paarden staan en het is krap met een zomer als deze :j

Als je uiteraard gaat bijvoeren zoals je zegt, is dit echter prima te doen :D

Ik het zo'n grootte weiland trouwens in 6 stukken verdeeld (ik heb 7500m²)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:19

Wij hadden op 1 hectare altijd over met 4 koeien (2 volwassenen en 2 kalveren) en ook over met 3 pony's (D en 2x A maatje).

Wat we over hadden gebruikten we om te hooien. Dit voerden we dan weer in de winter als we te weinig gras hadden.

Wat jij wil kan wel maar zelf hooien zit er dan niet in. Dat zul je dus moeten kopen en voor een deel moeten bijvoeren. Paarden en koeien is wel een mooie combi om afwisselend op het land te laten lopen, koeien eten vaak wat paarden laten staan en andersom.

Ik ben gewend dat koeien in de winter naar binnen gaan ivm de kou. Weet niet wat voor koeien je vriend wil maar denk dat het handig is om dit even uit te zoeken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:22

Koeien gaan meer naar binnen vanwege het land wat ze anders stuk lopen dan voor de kou volgens mij hoor. Koeien zijn op hun best rond de 0 graden, die kunnen best wel wat hebben. M

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:23

Ja hoor.
Koeien zou ik niet weten, daar heb ik geen verstand van.
Maar als je zorgt dat er voor de paarden een paddock of bak is, waar ze kunnen staan als het gras op is of het erg regent (dan is je land in notime kapot gelopen).
Als je bijvoert, en bij slecht weer uit de wei haalt, kan het gras ook weer wat aankomen.
Ik heb zelf in het vorige huis 2 pony's (fjord en shetlander) op ong. 2000 meter gehad.
Dat ging prima, elke dag een paar uur op het gras en voor de rest in de paddock en bijvoeren.
Nou moesten zij sowieso niet de hele dag op de wei, omdat ze anders veel te dik werden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:27

ook koeien krijgen zo een lekker winterjas net als paarden..;) kunnen in de winter dus gewoon buiten blijven staan

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:29

Wij hebben op 1,2 hectare 2 schapen, 2 shetties en twee paarden staan. ongeveer de helft wordt gebruikt voor hooi. Wij zetten het gewoon met paaltjes af zonder dat je een permanente wei hebt en veel kunt wisselen.
's avond staan ze wel op stal en wij sproeien ook als het erg droog is en we bemesten het met kunstmest.
Koeien heb ik geen ervaring mee;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:12

Nee ik vrees het niet gezien de koeien. Of je moet de koeien veel op stal houden en flink bijvoeren. Maar met dit oppervlakte zal het snel een typische 'paardenwei' worden en dat is echt te weinig voor koeien heel de zomer.
Wel is het idee koe-paard door elkaar heel slim! Alleen denk ik dat dit oppervlakte geen 4 dieren toelaat om heel de zomer te kunnen begrazen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:14

Mbt koeien ligt aan het ras....

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:37

Google eens op paddockparadijs. Dan kun je vinden hoe je paarden meer loopruimte kunt geven; je ruimte efficiënt kan gebruiken.
Wel hou je dan idd minder wei over. Maar je zult sowieso met deze oppervlakte moeten gaan bijvoeren 's winters en wrs ook wel zomers.
Koeiengras is ander gras dan paardengras, maar dat geldt voor "produktiekoeien". Waarvoor wil je vriend de koeien houden?

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:43

1 koe word mijn grote vriendin, een MRIJ koetje van de boerderij waar ik "werk" (Meehelpen zo af en toe).

De andere zal ook een soortgelijke zijn. Geen melkras, maar ook geen zwaar vleesras. Iets ertussen in. (Richting brandrood, MRIJ dat soort).

Ik heb een tijdje zitten nadenken. En ik heb besloten de paarden snachts op stal te doen. En de koeien indien zij samen op stal kunnen (Zo niet word zon stal gebouwt) ook.

Hooi word inderdaad aankoop :j