Hier op bokt word veel over paddok (of hoe je het dan schrijft) geschreven. Ik wil nou eens weten wat het verschil is tussen een bak en een paddok? Is het gewoon hetzelfde als een bak?
paddock is over het algemeen kleiner en niet geschikt voor rijden, maar meer om los te gooien ipv weides
troi
Geplaatst: 14-06-11 20:00
Het heeft een heel ander doel, paddock is min of meer een zandweide en bak is natuurlijk om in te rijden. Daarom moet de bodem van een bak ook anders zijn dan van een paddock (bijvoorbeeld wel of niet stroef afhankelijk van wat je rijdoel is) en moet de bak vaak groter zijn.
suuzepuus
Geplaatst: 14-06-11 20:01
in mijn paddcok kan ik wel longeren maar het is te klein om te rijden. en mijn paarden staan erin als ze niet in de wei staan. Voor mijn beestjes is het een grote woonkamer zeg maar. de stallen staan er naast waar ze zo in en uit kunnen.
Ik vind dat een paddock een zandbak is waar paarden in kunnen spelen en paard kunnen zijn, en ik vind ook dat ze er gewoon hooi en water moeten hebben als ze er hele dagen in doorbrengen. Vaak staan ze er echten een paar uurtjes in om te luchten. De grootte ervan: liefst zo groot mogelijk maar dat is vaak niet haalbaar, vooral niet op grote stallen waar hele hordes paarden in groepjes naar buiten moeten Een RIJbak moet groot genoeg zijn om in te rijden.
Zelf heb ik de rijbak van 20 x 35 en deze fungeert tevens als paddock. Prima beodem erin, en ik schep 's morgens én 's avonds de mest eruit, en voor het rijden. Mijn paarden kunnen 24/7 kiezen tussen hun stal, een stuk straatwerk, de rijbaan en de wei...
Barvrouwke
Geplaatst: 18-06-11 12:01
Interessant topic. Ik zat hier van de week ook aan te denken. De eisen aan een paddock wijken in mijn ogen niet zo heel veel af van die van een goede rijbak. De bodems moeten goed begaanbaar zijn, niet enorm mul of knetterhard en natuurlijk niet te nat. Dus de bodem moet goed waterdoorlatend zijn en stabiel liggen.
In mijn ogen dus eisen die je voor beide doeleinden wilt. Bij een paddock doet het formaat er echter niet zo toe al ligt ie in een S vorm bij wijze van. Een afwijkend punt kan natuurlijk het onderhoud zijn dat je eraan uitvoert. Een bak wordt vaak eerder gesleept als een paddock. Maar ook uit een paddock moet de mest eigenlijk verwijderd worden om de doorlaatbaarheid te behouden.
Waarom wel een dure bak, maar een mindere bodem voor de paddock waar een paard zich toch meestal langer moet vertoeven.