Opfok vraagje..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linnebill

Opfok vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:17

Hoi allemaal!
Ik zit al een tijdje met een vraag. Wat zijn nou precies de "opfok" regels?
Mn hengstje staat nu in de opfok (Het is niet echt een opfokbedrijf, het is een opfok aan een pension/dressuur stal) en ik ga toch wel elke week een keertje kijken.
Nu zou ik hem ook weleens uit het land willen halen om even met hem "alleen" te zijn zonder in een kudde met hengsten. Maar ik heb het idee dat dit niet zo wordt gewaardeerd.
Is het nou de bedoeling dat je je pony/paard in de opfok zet, en hem er 2 jaar later weer uit haalt? Of ben ik nou teveel gehecht aan mn kleine man.... :o

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:22

Er kan onrust ontstaan omdat er 1 uit de kudde gehaald wordt. Jou paardje ruikt anders en kan weer voor onrust zorgen als hij weer bij de kudde gezet wordt.
Overleg even met de staleigenaar of het mag (al is het maar 1 x in de maand). Het verschilt per opfok adres of het wel of niet gewaardeerd wordt.

Misschien een optie om eens te overwegen om hem in een andere kudde te zetten, waar de eigenaren de dieren uit de wei halen om te werken. Voordeel daarvan is dat je zelf ook kan tutten en je veulen ook door oudere dieren opgevoed wordt.

En gelukkig ben je gehecht aan je dier, maar een keuze moet je denk ik wel maken. Of laten staan of verhuizen van kudde of genoegen nemen met minder tutten.

Wat ben ik blij dat ik onze 2 jarige bij onze 13 jarige heb staan en elke dag kan tutten :P

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:28

BlueStar schreef:
Er kan onrust ontstaan omdat er 1 uit de kudde gehaald wordt. Jou paardje ruikt anders en kan weer voor onrust zorgen als hij weer bij de kudde gezet wordt.
Overleg even met de staleigenaar of het mag (al is het maar 1 x in de maand). Het verschilt per opfok adres of het wel of niet gewaardeerd wordt.

Misschien een optie om eens te overwegen om hem in een andere kudde te zetten, waar de eigenaren de dieren uit de wei halen om te werken. Voordeel daarvan is dat je zelf ook kan tutten en je veulen ook door oudere dieren opgevoed wordt.

Het is een kudde van 5 hengsten. Dus het valt inprincipe mee hoeveel onrust er is.
Bij ons in de buurt is het een drama om een hengst te hebben. Als dino alleen al merries ruikt wordt ie al gek, dus t moet wel een stuk uit de buurt staan en dat is moeilijk natuurlijk op een pensionstal. Ik vind t echt lastig, hij wil ook zo graag mee als ik weg loop!
Morgen maar eens overleggen hoe of wat, wil m namelijk ook goed in de gaten houden kwa wonden etc. In een groep opdringerige hengsten kan dit gewoon niet...

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:57

ik heb de mijne ook in de opfok staan. Ik ga gewoon lekker de wei in en dan tutten. bij ons mag ik haar ook niet uit de wei of box halen, dit heeft vooral ook met risico te maken. als je er 1 uit de groep wil halen en de boel wordt onrustig en er gebeurt iets met het paard van een ander.... dan wordt natuurlijk het bedrijf erop aangegeken, terwijl er een pennymeisje niet goed opgelet heeft :o

de mijne staat overigens wel bij een officiele opfok, met 14 anderen op een gigantische wei.

ClaudiaHS

Re: Opfok vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:01

Mijn paard staat ook in de opfok (nog wel, is nu 3) en het is absoluut niet de bedoeling dat hij uit de groep wordt gehaald.
Als je dat wel wilt moet je hem op pension zetten.
Ik mag rustig de wei/opfokstal in om hem te aaien en te knuffelen, maar hem er uit halen, nee echt niet.
Idd zoals de anderen zeggen, het zorgt voor teveel onrust in de kudde en daar kunnen ongelukken van komen.
Die van mij staat er echt al 2,5 jaar in zonder dat ik ook maar 1 keer met hem aan het halster heb gelopen o.i.d.
Volgende week mag ie eruit en dan kunnen we doen en laten wat we willen :D

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:58

Ik ben er toch ook uit dat de opfok echt een opfok is.
Hoe jammer het ook is, Dino moet gewoon in het land blijven. Net wat Evita2009 zegt, als de hele kudde door het hek of wat dan ook gaat, ligt de schuld bij het penny meisje haha.
Ik heb er wel wat moeite mee om mijn kleine man daar elke keer te moeten laten, maar ach. Wat moet, dat moet. Dino kan nog niet gecastreerd worden ivm het indalen van de ballen, dus het is niet een keuze geweest die ik met plezier heb gemaakt :\
Binnenkort moet ie "show" klaar gemaakt worden dus dan komt ie weer op stal te staan en daarna mag ie nog even flink uitgroeien in de opfok.
Ik moet maar zo denken, hij wordt alleen maar een grote stoere mooie vent! :D

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:42

linnebill schreef:
Ik heb er wel wat moeite mee om mijn kleine man daar elke keer te moeten laten

als ie niet al te ver van huis staat, kun je er in ieder geval vaak naar toe. :D

doe ik ook, minimaal 1 keer per week. <3

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:05

dit verschilt heel erg per opfok, dus als je wilt weten of het mag zou ik gewoon naar de eigenaar gaan. ik ken namelijk verschillende opfokken en overal zijn verschillende regels.