pony vind waterslang geluid eng.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofiexx

pony vind waterslang geluid eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:41

hallo allemaal,
Ik wil graag van de zomer mn 2 verzorgshetlander hengstjes van 2 jaar oud wassen, ik heb het al wel gedaan met een emmer en spons, het water vinden ze niet heel erg, maar ze zijn erg bang van het geluid van de waterslang.
Dat is ook de reden dat ik het met emmer en spons heb gedaan laatst.

Hebben jullie tips om ze eraan te laten wennen?
want shampoo uitspoelen gaat met spons nogal lastig..

Alvast bedanktt!

Lusitana

Re: pony vind waterslang geluid eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:44

Gewoon volhouden, eerst een tijd ergens uit de buurt spuiten en langzaam dichterbij komen. Als ze gaan springen en dansen gewoon blijven spuiten op hun hoeven. Als ze doorkrijgen dat het niet valt te ontvluchten, geven ze zich over en kun je de rest ook afspuiten. Altijd van beneden naar boven beginnen, dus de hoeven, de benen en dan pas naar de hals en over de rug en kont gaan.

xxirisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 01:13

ik doe altijd eert naast het paard dan rustig beginnen met de hoeven en dan verder omhoog werken.

lovep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:43

missien eerst de slang heel zacht zetten en dan steeds herder zo den ook van verder weg naar dichterbijat ze aan het geluid kunnen wennen

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:55

Ik heb ook zo'n pony die de tuinslang doodeng vond!
We hadden hem met zijn 2-en vast, en nog sleurde hij ons mee. Hij raakte helemaal over zijn zeik als de slang maar aan ging en hij stond in de buurt.
Nu kan ik zijn hoeven natspuiten, en ik kan zijn staart wassen. Maar hij vindt het niet leuk als ik bijvoorbeeld zijn benen nat maak.
Ik ben nu bezig om dat ook gewoon normaal en vertrouwd voor hem te laten worden.

Hoe ik het gedaan heb:
Ik heb de slang heel zacht gezet (echt een mini straaltje), en dan de slang zo dicht mogelijk bij de grond houden dan hoor je het water niet zo op de grond kletteren.
Niet op je pony spuiten, gewoon op de grond. Laat je pony zien dat er niks aan de hand is en dat het niet eng is.
Mijn pony ging rondjes om me heen rennen, dat liet ik ook toe.
Vaak als ze vervelend gaan doen omdat ze het spannend vinden en je wordt boos, dan wordt het alleen maar spannender voor ze.
Als je pony wat heen en weer gaat draaien, laat maar lekker gaan! Als hij het braaf toe laat dat jij met de slang in de buurt komt (je hoeft hem niet eens te raken), beloon hem dan goed!
Geduld is het belangrijkste! Ze gaan er vanzelf aan wennen!

jfnijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:56

Idd niet boos worden, heel veel geduld en blijven volhouden

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:57

Terwijl je met de waterslang bezig bent fluiten, heeft bij die van mij geholpen.
Kan ook nu dr hoofd afspuiten :-)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:59

Zelfde probleem hier. Ik was mijn paard gewoon met de spons en veel water met weinig zeep. Daarna goed nadrogen met een handdoek zodat het zeep er zo goed mogelijk uit is.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:20

Bedankt voor alle tips!
ik ga het binnenkort maar eens proberen eerst op de grond etc

marjanko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:59

Niet te veel aandacht aan besteden, zodat ze voelen dat het eng moet zijn. Bijvoorbeeld met de slang weglopen, dan worden ze wel nieuwsgierig! Geef ze de tijd om er aan te wennen en als ze bang zijn stop je pas met waar ze bang voor zijn als ze rustig worden. Ik zou ze niet meteen helemaal nat gaan spuiten natuurlijk, maar op afstand kan je ook proberen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:53

De tips hierboven zij goed, maar vergeet niet het 'enge ding' weg te halen op het moment dat je pony's stilstaan of ontspannen.
Je beloont ze dan namelijk voor hun goede gedrag. En ze leren: rust = eng ding weg.
Op die manier geef je ze een positieve beloning en kun je het afspuiten zo rustig aan opbouwen, zonder dat de boel escaleert.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:22

Rumpleteaser schreef:
De tips hierboven zij goed, maar vergeet niet het 'enge ding' weg te halen op het moment dat je pony's stilstaan of ontspannen.
Je beloont ze dan namelijk voor hun goede gedrag. En ze leren: rust = eng ding weg.
Op die manier geef je ze een positieve beloning en kun je het afspuiten zo rustig aan opbouwen, zonder dat de boel escaleert.

dat is inderdaad nog een erg goede tip! bedankt :D ik ga zodra ik een middag de tijd heb en het zonnetje lekker schijnt aan de slag met 1 van de 2;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:42

Even blijven doorzetten. En uitvinden wat voor de pony's werkt. Mijn paard die wijkt ook altijd uit als je aan haar benen begint, als ik het water direct over haar rug heen laat gaan vindt ze het heerlijk. Maar ik moet echt niet bij de benen beginnen.
Maar bij de meeste werkt het het beste om juist bij de benen te beginnen en langzaam aan omhoog te gaan. Verder is de aanpak per paard ook wel wat verschillend. Als het paard gewoon wat staat te draaien ga ik gewoon door maar als ze helemaal in paniek raken is meer geduld nodig en moet je het opbouwen.

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:39

Inderdaad blijven doorzetten en eerst op de grond beginnen en van beneden naar boven werken. :))

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:50

gewoon je paard lang laten wennen aan het geluid. Hij herkent het geluid en word schrikt er minder van.