Verzorging van de manen&staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Verzorging van de manen&staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 16:26

Hee,,
Ik denk dat hier al een topic over is maar kon hem niet zo 1-2-3 vinden, ben niet zo handig als sommige bokkers :o
Hoe ziet de verzorging van de manen en de staart van jullie pony uit. Dus bijvoorbeeld:
Elke dag kamen dan met vlechten in de wei. Dan na een week eruit antiklit erin dan weer ontklitten. Enzovoort.
Zouden jullie er s.v.p. ook erbij vertelen hoelang de manen zijn(lang,halflang,kort,enz.)
Ben benieuwd :D
Xxxx

ZusJacobs

Re: Verzorging van de manen&staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:29

Mijn shetlander heeft lange manen (denk rond de 50/60 cm). Die worden elke week opnieuw gevlochten, doe er om de week anti klit in, borstel ze dan licht uit. Eens in de zoveel tijd gaat er teatree shampoo in.

Mijn pony heeft heeft nu even stekeltjes (vanwege zomereczeem afgeschoren....) maar eerst sportkapsel. Moeders paard heeft half lang (denk rond de 25 cm) en daar word niks bijzonders mee gedaan.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:59

De manen van mijn paard zijn ook erg lang, denk aan zo'n 60 a 70 cm. Ik heb aan beide kanten het in een hengstenvlecht zitten. Om de dag haal ik het los en kam ik het even lichtjes door en daarna vlecht ik het weer in. Maar ik gebruik geen antiklit ofzo. Vind het aan een kant erg handig, maar aan de andere kant vieze troep. Je aait je paard over de hals en komt uit bij zijn hoeven zo glad, terwijl je het gewoon voor de manen gebruikt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:07

de manen doe ik 1 keer per week met anti klit spray,niet vaker omdat ze anders zo dun worden en af kunnen breken.ze zijn zo'n 50 cm lang.even sprayen en borstelen ,das alles,
de staart ook max 1 keer per week en dan ook met anti klit spray.in een paar delen verdelen en als je 1 deel klaar hebt even een elastiekje erin om alles uit elkaar te houden.
de sokken doe ik wat vaker maar dat is ook voor op te kammen en te zorgen dat de lucht eronder door kan.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:09

Ik wou de manen van mijn pony korter maken maar er was vanalles misgegaan en nu heeft ze dus een kuif. :o
Dit vraagt niets van verzorging. Alleen de voorlok kam ik uit.
Ondertussen zijn haar manen al wat gegroeid en zijn het bijna terug 'normale' manen.
Normaal zijn mijn pony haar manen een hand breedte en een half lang.
Deze kam ik gewoon uit men een staartkam en ik kort ze in met een trekkammetje.
Waar ik erg fier op ben is de mooie volle staart van mijn pony. :D
De staart is niet mega dik zoals bij een Tinker ofzo, maar wel mooi vol.
Ik doe er eerst anti-klit in, laat het eventjes inwerken en dan gewoon met de staartkam kammen tot er niet meer van knopen in zit.
Daarna doe ik er een strakke vlecht in en poets ik mijn pony verder.
Voor het rijden haal ik de vlecht er uit en het reasultaat is altijd erg netjes!
Voor op de wei of in de stal doe ik nooit een vlecht in de staart!
Als je paard last zou hebben van vliegen slaagt hij zichzelf énorm hard met de vlecht ...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 17:32

Oke,,Bedankt allemaal. :D

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:39

Bij de haflingers van vriendin wordt er niet zoveel aan gedaan. Af en toe eens een borstel er doorheen, wat antiklit erin en verder niets. Ze zien er heel mooi uit en zijn ook mooi dik :))

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:40

De manen van mijn paarden zijn niet erg lang (ong.handbreedte). Ik kam die elke dag voor het rijden. In de staart sproei ik elke dag antiklit maar ik kam die enkel door als we concours hebben...

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:54

Gewoon als ik er ben borstel ik het helemaal uit. Hij heeft echt hele dikke manen, het is een shetje.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:58

Mijn pony heeft korte tot half lange manen, al naar gelang of ik zin en tijd heb om te trekken. Ik gebruik om de 3-4 dagen anti klit. Verder borstel ik ze gewoon uit, maar haal van te voren wel alle rotzooi eruit (stro e.d. met de handen, gedroogde modder met een harde borstel).
De staart ontwar ik eerst elke dag met mijn handen, als dit moeizaam gaat, gebruik ik antiklit (dat kan dus soms 1x in de week zijn, maar soms ook twee dagen achter elkaar). Daarna borstel ik het weer uit. Ik gebruik overigens een gewone haarborstel. Mijn pony heeft gewoon volle manen en straat trouwens.
Ik vind het wel belangrijk om het regenmatig bij te houden. Ik knip ook een keer per maand zijn staart bij.

ann_sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:04

hee
ik heb een arabiertje en die heeft niet echt een dikke staart of dikke manen dus dat scheelt wel veel
maar haar manen zijn kort ongeveer op handbreedte en die kan ik elke dag voor het rijden en haar staart doe ik ook elke dag voor het rijden en die vlecht ik niet in ofzo voor dat ze naar de wei gaat.
en volgens mij als je het elke dag doet dat het dan prima te doen is;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:26

Bedankt allemaal ;)
Leuk omdit te lezen.

celiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:58

mijn pony's

1 daarvan krijgt om de dag anti klit ze heeft touw achtig haar dus klit heel makkelijk en is moeilijk uit elkaar te kammen.

de andere krijgt 1x in de 2 weken anti klit alleen in zijn staart om zijn staart mooi vol te houden.

ik vlecht haast nooit en als ik vlecht haal ik het na het rijden of longeren of wandelen er meteen weer uit. anders valt bij hun der haren uit. bij hun breekt het dan af.

marjanko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:56

Ik borstel zo nu en dan de manen en staart met een gewone oude haarborstel van mezelf. De manen zijn niet zo dik, maar doe dit ook wel bij shetlanders en het werkt heel goed!

Rythm_Hooves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:57

Ik ben erg trots op het behang van mijn dame, op advies kam ik haar manen dan ook zo min mogelijk maar haal eventuele klitten en knoopjes er met de hand uit. Even wat anti-klit/glansspray er in en laten intrekken voor je begint, af en toe even de laatste tand van een stalen kam gebruiken als extra sterke vinger haha! Nu staat ze met vlechtjes in de wei. Dat bevalt me eigenlijk prima, en zij vind het ook best. Ze zitten gewoon lekker los op de nek dus geen trekkerig gevoel en het staat haar leuk. <3 vind ik....

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:09

mijn pony heeft lange dikke manen
en ik borstel de manen en staart elke dag door
doe er eerst baby olie in en dan kam ik het door

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:42

Mijn pony, heeft een sportpony kapsel zegmaar, en best wel dik.
Ik kam ze dagelijks even uit, en wat anti-klit en glans erin!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:25

Dankejwell Allemaal ;)
Blijft leuk om te lezen O:)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:53

Mijn paard heeft half lange manen, ongeveer zo lang tot onder aan haar hals.
Ik doe er 1 keer per week cowboy magic in en dan kam ik het. Staart doe ik ook ongeveer 1 keer per week met antiklit en kam ik dan ook goed uit.

xx_marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:42

Eigenlijk heel simpel..
Wij hebben enkel sportpaarden / rijpaarden op stal.
Deze hebben allemaal korte manen (hand breedte) die ik knip of trek, dat ligt aan de dikte van de manen.
Verder kam ik ze iedere dag even snel door met gewoon een haarborstel.

De staart was ik 2 maal per week met groene zeep en spuit er daarna anti-klit in als de staart nog half nat is.
Als de staart volledig droog is pluk ik ze met de hand uit of ik haal er even snel een haarborstel door.

Voor concour leg ik er meestal even een vlecht in, maar dat is enkel om een mooie slag erin te krijgen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:00

Oke, Bedankt ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:39

Ik kam het meestal met zon rode harde plastic borstel, even een paar keer doorheen en het is beatiful.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:20

Mijn shetmerrie loopt met dubbelgeslagen vlechten in het land. Haar manen zijn ontzettend lang, tot over de knieën. Als ze los hangen gaat ze erop staan en breken ze af, dat is ook het geval als we de vlechten niet dubbel slaan. Foto in mijn profiel, maar daar zijn de manen nog niet zolang als ze nu zijn.
We halen het eens in de maand los, sprayen er veel anti-klit in, borstelen het dan uit met een harde borstel (geen plastic roskam en al helemaal geen manenkam). Als alles uit de klit is, worden de manen de andere kant op geslagen en borstelen we het nog eens uit. Daarna de manen weer terug en weer invlechten.
Staart doen we helemaal niks mee, deze knippen we alleen bij. Alleen voor de keuring wassen we hem en pluizen we hem uit.

Bij de andere 2 shetten doen we helemaal niks met manen en staart. Behalve het bijknippen van de staart en heel af en toe wat anti-klit door de manen.