Hoe ziet jullie ideale stal eruit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thea_Dinske

Hoe ziet jullie ideale stal eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 15:08

Sinds 02-06-'11 heb ik Inde een haflinger van 8jaar oud in mijn bezit.
Afbeelding
Inde staat nu te genieten op de stal van mijn Oom en Tante, waar ze het heel erg naar haar zin heeft.
Maar het is eigelijk te bedoeling om volgend jaar onze eigen stallen te hebben.

Ik mag van mijn ouders mijn eigen stal 'ontwerpen'.

Voor leuke ideetjes heb ik jullie hulp nodig, om voor Inde en haar aanstaande vriend(in) een prefect huis te maken.

Kom maar op met die leuke ideeen en foto's

:wave:
Thea en Inde
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-06-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [center] [/center] uit tekst verwijderd, sommige mensen kunnen daardoor de tekst niet meer lezen.

Natasjaa

Re: Hoe ziet jullie ideale stal eruit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:11

Ik zou denk ik voor een inloopstal gaan, grote box, met ruime uitloop in een (zand)paddock als ik het helemaal zelf zou mogen bepalen.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:30

Ik zou denk ik een buitenstal maken met een paddock er aan vast.
En dan zou ik de deur gewoon de hele dag open laten staan, zodat ze
naar buiten kan wanneer ze wil.
En dan in de stal een voerbak, drinkbak, en een hooiruif. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:41

Buitenstal met daaraan verharde uitloop, met daaraan zandpaddock. Liefst aangrenzend nog de wei, zodat je in de zomer alles kan opengooien, en in de winter alleen de wei dichtgooien.
Belangrijkste vindt ik dat ze (liefst altijd) buiten kunnen lopen met schuilmogelijkheden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:43

Paddock Paradise! *\o/*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:46

Karin_deB schreef:
Buitenstal met daaraan verharde uitloop, met daaraan zandpaddock. Liefst aangrenzend nog de wei, zodat je in de zomer alles kan opengooien, en in de winter alleen de wei dichtgooien.
Belangrijkste vindt ik dat ze (liefst altijd) buiten kunnen lopen met schuilmogelijkheden.

Helemaal mee eens, inloopstal met altijd een uitloop.

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:16

wooow zaalig :)

grote stal met speeltjes, hooiruif, automatische drinkbak, ...
paddock eraan en grote wei --> absoluut paddock paradise maken!
verder grote voorraadruimte voor voer, bodembedekking, hooi, ...
grote zadelkamer met kasten, planken, dekenrek en zadelsteunen =)

xx

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:27

Ik zou inderdaad een grote inloopstal maken. Een groot gedeelte binnen, en een grote paddock buiten. Niets fijner dan in een kudde leven voor een paard:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:10

2 aparte stallen met daaraan een verharde uitloop. Die overgaat in een zand paddock en daaraan weer een doorloop naar de wei.
Maar wel zo gemaakt dat je alles als aparte plekken af kunt sluiten.
De reden dat ik kies voor 2 aparte stallen(of 1 grote die je indien nodig makkelijk in tweeen kan delen) is meer gezien vanuit nood. Want mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 vrije uitloop.
Op het verharde gedeelte een soort ruif/kuubskist voor hooi waar ze onbeperkt uit kunnen eten

En natuurlijk ruimte voor je biks, stro/vlas (eventueel hooi) en je andere spullen.

En als je dan toch ruimte genoeg hebt een bak...

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:13

een weide met grote inloopstallen, voor de inloopstallen een opstapje van steen zodat de bodem niet blubberig wordt. op dat steen aan de binnenkant van de stal stro of zand :P ook verschillende weides zodat er niet eentje helemaal vertrapt wordt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:18

groepstal met verharde uitloop naar zandpaddock, verharde uitloop voor het vegen.
wat heerlijk dat je je eigen stal mag bedenken!
wat ook erg fijn is is rubbere matten zodat je maar heel weinig op hoeft te strooien en dat is makkelijker met uitmesten :o

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:07

hihi roze :o

haha nee, wat ik wel ideaal vindt is een stal bij ons op de manege. dan heb je gewoon een box zeg maar, en dan een 'achterdeur' en dan een soort hekje om de box ( gewoon op de stenen ) waar je een soort '' tuintje '' hebt. dat is anderhalf x de box.
dat is wel leuk om te hebben zodat je paard kan kiezen, buiten of binnen. en hij heeft ook wel aandacht van langslopende mensen krijgt hij al snel een aai ofzo.

okee heel vaag verhaal. := maar ik zou vooral voor een stal gaan met veel ruimte en verharde uitloop, en dan gewoon dichtbij een wei met houten hek. ik vind stroomdraad al snel rommelig staan. nouja, bruin stroomdraad met bruine paaltjes ofzo..

echt vet dat je je eigen stal mag bedenken zeg! ben benieuwd hoe het wordt, zet je een foto neer?

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:10

Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik hoop dat er nog veel komen.
Want ik weet het nog niet helemaal prescies.

Al weet ik wel dat er zeker 2 'losse' stallen komen.
met een paddock en een grote wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:21

ideaal lukt niet, daarvoor hebben we te weinig bouwruimte en budget, maar bijna ideaal zijn we nu aan het bouwen...

We bouwen een stal van ruim 7 bij 16.
Daarin een blok van 7 bij 6 met paal in het midden, voerwanden met schuifdeuren aan gangpad en voorwanden met glas aan de zuidkant en dubbele deuren met glas aan de noordkant. Daar kunnen 4 verwijderbae lichtgewicht schotten tussen van 1,25 hoog en dan heb je maximaal 4 boxen. Zonder schotten 1 ruimte en allerlei varianten daartussen mogelijk.

Dan smal gangpad van 2 meter breed en langs de zuidkant nog 2 boxen met glazen voorwanden en 1 verwijderbaar tussenschot.
De achterste stal heeft alleen een doorgang naar buiten, de andere stal heeft een voorwand die uitkomt op de stalgang/wasplaats (1 box groot)
Daar zit ook de deur naar de zadelkamer (ook 1 box groot)

Er komt binnen een ophijsbare trap naar de hooizolder, grote luiken aan de westgevel om grote spullen op zolder te krijgen en alle deuren van de stal komen uit op de bestrating rondom de stal.
Aan de zuidkant begint aan de andere kant van de bestrating de zandpaddock. Als de staldeuren open staan kunnen ze zelf in- en uitlopen, en de zandpaddock op. Aan de oostkant zit nog een korte overkapping zodat ze daar kunnen schuilen tegen regen, wind of zon en als de paarden niet vrij in en uit kunnen lopen kun je daar eventueel droog je voordroog of strooisel kwijt, en je gereedschap/kruiwagens etc.

Ik heb straks binnen en buiten een vorstvrije kraan, geen waterbakjes in de stal (erg duur om die allemaal vorstvrij te krijgen, dus dan maar emmers als het nodig is ze op te sluiten) en buiten wel een verwarmde vorstvrije drinkbak. Achter de stal hebben we een stukje tussen de bomen bestraat voor opslag van strooiselpakken en grote voordroogbaal, daar komt nog een partytent of overkapping boven zodat het voordroog niet nat regent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:35

Zorg voor goede een goede afvoer in je stallen. Persoonlijk vind ik een grub heel fijn, omdat de plas direct weg is en geen kledderbende maakt van je strooisel. Maar als je dat niet hebt, dan een goede afvoergoot in je stalbodem maken. Is ook heel prettig als je de stallen een keer wil schoonspuiten.
Verder zou ik kiezen voor een verwijderbaar tussenschot tussen de 2 boxen en de mogelijkheid om je ventilatie op verschillende manieren te regelen in verband met verschillende windrichtingen. Oostenwind is 's winters erg koud, westenwind is vaak wat nat, beide is niet fijn om in je stal te krijgen.
Buitenluik is fijn, stukje uitloop aan de box is ook fijn, overkapping voor je box is ook handig om toch droog buiten de stal te kunnen staan.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:53

In ieder geval een mooi grote stal zodat hij teminste genoeg bewegingsvrijheid heeft

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:04

Kijk maar in mijn profiel :D
Je hoeft nooit vroeg je bed uit om of op tijd thuis te komen om te voeren! De computer regelt alles. En natuurlijk voor de paarden heel erg fijn. Ik zou alleen nog een weilandje erbij willen hebben zodat ze regelmatiger kunnen grazen.

Als ik jou was zou ik geen boxen nemen maar een goede schuilstal. Voor de paarden fijner en voor jou scheelt het uitmesten.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:53

by ons op stal hebben ze een hele ruime box en een verharde paddock eraan dat ze zelf kunnen bepalen of ze wel of niet naar buiten gaan ideaal :)
dat bevalt echt heel goed

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:51

ik zou een dan wel een buitestal willen met veel licht, en heel ruim zodat het een loopstal is. maar ook een afdakje buiten