Hoefvraag: ribbel op de hoefwand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoefvraag: ribbel op de hoefwand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:41

Mijn paard (Fries ruin 8 jaar) heeft van de winter op stal gestaan met dagelijks paddocktijd. Staat sinds enkele weken eerst 9-17 buiten en sinds 1 juni 24/7 buiten.
Heeft goede degelijke sterke hoeven en heeft geen gezondheidsklachten gehad in de 2 jaar dat ik hem nu heb. En nu heb ik op de linkervoorhoef iets raars.
Met deze hoef is NOOIT iets raars gebeurd (rest vd hoeven ook niet trouwens) Wordt eens per 8 a 10 weken bekapt want zo hard groeien zijn hoeven niet.

Op de linkerhoef zit nu halverwege een soort ribbel. Het is een dunne lijn die iets naar buiten toe opbolt met minieme scheurtjes erin. Hij loopt vrijwel horizontaal over de hoef heen, dus lijkt mij iets dat vanuit de kroonrand aan het uitgroeien is. Kan dit met overgang stal/paddock naar wei te maken hebben bijv (of andersom want gezien de "snelheid" van groeien kan het ook van ong de tijd zijn geweest dat ie juist van wei naar stal is gegaan ivm komst vd winter) Maar waarom dan maar aan 1 hoef ipv alle 4?

friesiszwart

Re: Hoefvraag: ribbel op de hoefwand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:43

volgens mij heeft dat te maken met de wisseling van voeding. Maar dan zou dit op alle hoeven zichtbaar moeten zijn. Als de smid komt zou ik dit navragen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:49

Als er een horizontale "ribbel" in de hoef zit dan wordt dat meestal veroorzaakt door een verandering in het leefpatroon van het paard.
Dat kan zijn; een overgang van stal naar weide of omgekeerd. Verandering van eetpatroon. Een ziekte hebben of hebben gehad. Medicatie.

De hoef groeit heel langzaam dus zo'n verandering zie je veel later terug in de hoef.

Het is wel raar dat het maar in een voet is.
Kan ook zijn van stoten oid maar dan is het bijna nooit een ribbel langs de hele hoefwand.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:52

Verandering in voeding :j een hoef groeit ong 1 cm per maand dus je kunt zo terugrekenen in welke maand de ribbel ontstaan is ;) Meestal met de overgang stal-wei

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:55

diega schreef:
Als er een horizontale "ribbel" in de hoef zit dan wordt dat meestal veroorzaakt door een verandering in het leefpatroon van het paard.
Dat kan zijn; een overgang van stal naar weide of omgekeerd. Verandering van eetpatroon. Een ziekte hebben of hebben gehad. Medicatie.

De hoef groeit heel langzaam dus zo'n verandering zie je veel later terug in de hoef.

Het is wel raar dat het maar in een voet is.
Kan ook zijn van stoten oid maar dan is het bijna nooit een ribbel langs de hele hoefwand.

Ben wel benieuwd naar hoeveel mm per maand (?) of cm per jaar dat is. Dan kan ik eens "uitrekenen". Heb de andere 3 bekeken en daar zit niks op. Dus dan zou er echt iets emt deze ene hoef moeten zijn geweest.

Verandering van voedsel: dat kan. Vorig zomer stond hij 24/7 opde wei en kreeg weidemix van Pavo. Van de winter stond hij (sonds oktober denk ik?) op stal/ zand met basisbiks en hooi/kuil. Sinds dat hij in april weer de wei op ging ben ik begonnen met een kruidenmix plus biks te voeren en kreeg meer gras. maar het rare is dus idd dat het op 1 hoef is.

Eerdaags moet smid weer komen dus dan vraag ik het ook. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:56

Splinter schreef:
Verandering in voeding :j een hoef groeit ong 1 cm per maand dus je kunt zo terugrekenen in welke maand de ribbel ontstaan is ;) Meestal met de overgang stal-wei

Ha, je was me net voor terwijl ik aan het typen was. 1 cm per maand dus, zal het eens opmeten. Maar dan maar op 1 hoef?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:01

Ja wellicht was die witte lijn verbinding al wat minder :j
Maak anders foto's van de hoeven van de voor en zijkant

Vijlt je smid de buitenkant van de hoef? Zo ja Mss heeft hij die minder goed gevijlt en valt het daardoor op :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:48

Bij hoefbevangenheid ontstaan er ook ribbels in de hoef (in de kroonrand)op het moment van bevangenheid. Die groeien er later dan langzaam uit.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:49

Heb je misschien een foto van de hoef, zoals die nu in staat is?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:25

Door de 'scheurtjes' die je zegt zal het waarschijnlijk een hoefzweertje geweest zijn dat naar buiten is gekomen.
Zolang paard goed loopt is er niks aan de hand, anderS dagelijks met hoef in soda zetten is het zo over :).
Hoefbevangen lijkt me onwaarschijnlijk dan zou je er meer aan moeten hebben gezien

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:41

Hoefbevangen is ie zeker niet geweest. Paard heeft altijd goed gelopen en is goed gezond.
Zal deze week foto maken en rest vd hoeven bekijken. En smid komt eerdaags langs, die laat ik ook kijken.