Tips&Trucs gezocht voor de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Tips&Trucs gezocht voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:29

Lucky en Danielle staan samen op een stuk wei en betegelde paddock + inloopstal wat ik momenteel huur.
Zelf ben ik het in overweging aan het nemen om het ook swinters te gaan huren en nu ben ik benieuwd naar tips en trucs om het dan nogsteeds een zo ideaal mogelijke plek voor hun te kunnen laten zijn.

Momenteel staan ze overdag op de wei en snachts in de betegelde paddock van 7,5 X 10 meter met een inloopstal waar ze snachts ook samen in gaan staan/liggen.
Ze krijgen nu sochtends en savonds Een beetje brok/muesli en hooi+overdag dan de weidegang en swinters wil ik ze de mogelijkheid bieden om onbeperkt hooi te kunnen nuttigen.

Het kan swinters voorkomen dat ze bij erg slecht weer overdag niet de hele dag de wei op kunnen, hebben ze dan voldoende aan de paddock van 7,5 X 10 meter?
En zijn er nog dingen waar ik rekening me moet houden?
Ik weet dat ik bij sneeuw/vorst de straat goed schoon moet houden en goed moet strooien :) .
Doordat ik er geen stroom heb wil ik een aggregaat gaan aanschaffen zodat ik er savonds wel licht zal hebben.
Verder heeft Lucky altijd op pensionstallen gestaan en is het swinters nog niet gewend om 24/7 met een inloopstal buiten te staan.

Even ter impressie 2 foto's van het stekkie.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Calice op 10-06-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Re: Tips&Trucs gezocht voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:32

ik zouy zeggen dat dat prima zou gaan in de paddock, en inloopstal, als het vriest kunnen ze nog een beetje scharrelen in de wei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:48

Het ziet er al erg goed uit!

Je zou kunnen overwegen om een stukje wei in te leveren, en hier nog zand te storten. Dan kunnen de paarden zelf kiezen of ze op het harde willen staan, of in het zand op de dagen dat ze niet op de wei kunnen. Paarden zijn graag buiten, en willen ook graag even kunnen liggen. Dat is op het zand fijner als op het harde.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:51

Als het in de winter echt te gek wordt (zoals afgelopen jaar), dan kun je ook nog zand of grond over de sneeuw strooien om zo meer hou-vast te geven. Mijn paarden staan in de winter ook gewoon op bevroren zand (net zo hard als steen) met daarover sneeuw. Daar kunnen ze prima mee omgaan :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:07

wat doet die ondergrond in de winter? Voor zover ik weet zit je daar op het veen en dat wordt in de winter een grote baggerbende.
Het weiland voor de winter even doorzaaien zou overigens geen kwaad kunnen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:08

Prima voor de winter, schuilstal en betegelde paddock. Inderdaad onbeperkt hooi geven en een lekkere laag stro in de stal, dan redden ze zich prima. Wat Angela aangaf ga ik helemaal in mee, stukje zand is fijn in de winter zolang het een beetje droog blijft. De wei zou ik ze de hele winter niet in laten om die even bij te laten komen, heb je volgend voorjaar veel plezier van.
Ik heb hier twee (KWPN) paarden enkele jaren terug in september/oktober in de wei gezet, kwamen uit (pension)stal en die mochten meteen de hele winter 24/7 buiten blijven. Gaat prima, zeker als ze vanuit de zomer al niet meer in een stal staan snachts. In het najaar, bij de eerste koude nachten, zul je ze wellicht een paar keer zien rillen van de kou, ze schakelen dan om naar 'winterstand' dus ga dan niet meteen naar dekens grijpen. Succes ermee, je paarden hebben geluk met zo'n plek!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:20

Helemaal prima wat je al hebt! En als je ze nog iets meer vrijheid wilt geven, kan je misschien een stukje wei opgeven voor de winter.

Heb zelf 2 paarden die het hele jaar door gewoon buiten staan, in weer en wind. Ze hebben een inloopstal (behoorlijk warm in de winter als ze er samen instaan door al het hout en opslag van hooi/stro), paddock een stuk wei wat niet meer te redde viel. En de rest van de wei is dan verboden toegang voor hun in de winter. En ze vinden het best :) Heb ze vaak betrapt dat ze in de kou als het -10 vriest en er sneeuwt ligt, liggen te slapen in de sneeuw dus. :D

En ik zie dat je een kwpn'er hebt. Die van mij heeft hiervoor ook altijd op pensionstalling gestaan, maar dit vindt hij veel leuker, hij haat het op stal. En koud heeft hij het niet gehad, maakt een hele goede dikke vacht meteen aan. En als het te erg vriest, krijgt hij pas zijn deken.

Succes :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:04

Ziet er idd goed uit.
Ik zou ook eens met de eigenaar overleggen of je een stukje wei mag opofferen om de paddock iets groter te kunnen maken.