Zekerheid dat paard gras binnen krijgt met grasmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Zekerheid dat paard gras binnen krijgt met grasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:22

Hoi hoi,

Sinds vandaag heeft mijn paard een grasmasker (Die van Imperial Riding via de Paardendrogist) Ik heb er vandaag even mee rond gelopen maar echt soepel ging het eten nog niet...

Kan iemand mij misschien vertellen of ze met zekerheid gras binnen gaat krijgen? Zit morgen tot 3 uur op school en zou me namelijk erg rot voelen als ze een hele dag op de wei staat zonder iets binnen te krijgen...

Alvast bedankt!

Groetjes Iris

Jilletje

Re: Zekerheid dat paard gras binnen krijgt met grasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:24

het zal je verbazen hoeveel gras ze nog eten met een masker ;)
ze moeten het even door hebben maar je hoeft je er geen zorgen over te maken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:26

Ja hoor ze vinden wel een manier :j Maak je geen zorgen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:10

Het is vaak even wennen maar als ze het door hebben gaat er nog aardig wat gras naar binnen. Houd wel even de lippen en neus in de gaten. Mijn shet heeft daar in het begin vaak last van schuurplekjes door de wrijving..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:52

mijn paard durfde er eerst ook niet mee te eten, die schrok als ze de grond raakte met het masker. Maar nu ze echt niet meer zonder masker de wei op mag had ze het zo door, in veel minder dan een uur! Ze weet nu precies hoe ze met het masker het gras te pakken kan krijgen en zoekt naar de plekjes waar ze het makkelijkst kan eten.

Ik heb een Greenguard met bijbehorend halster overigens. Ze mag maar kort op de wei (doe 2x per dag een uur op het moment) en dat heeft nog geen schuurplekjes gegeven, maar kan me voorstellen dat wanneer ze de hele dag of dag en nacht met dat graasmasker oplopen dat ze daar last van krijgen.
Drinken ging overigens gelijk goed.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:25

Mijn paard heeft dag en nacht buiten gelopen met de greenguard en dat ging prima! Ze bleef mooi op gewicht, viel zelfs af!! In het begin snapte ze er niks van maar na 1 dag was dat over. Dus maak je geen zorgen!

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:04

De mijne heeft ook een Greenguard. In het begin twijfelde ik ook of hij wel wat binnen kreeg. Maar als je er dan naast gaat staan en luister, kun je aan zijn kauwen horen dat er toch nog heel wat naar binnen verdwijnt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:12

Ik denk erover om de greenguard te kopen, maar kan het kwaad als hij die 24/7 omheeft?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:25

Billy dat kan absoluut geen kwaad! Wel goed opletten dat je paard niet te snel en te veel afvalt in korte tijd. Ze hebben wel wat schuurplekjes wanneer ze de greenguard dag en nacht om hebben, maar dat liever dan hoefbevangenheid!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:03

Mijn pony loopt (liep, momenteel even niet) 24/7 met een greenguard ging prima, even in de gaten houden steeds dat er geen irritatie plekjes ontstaan, mijne heeft ooit eens een kinnetje open gehad erdoor, maar dit jaar gaat het goed. Met greenguard krijgen ze echt nog wel gras binnen. Zo'n imperial ding weet ik het niet zeker. Mijn shet kreeg daarmee niets naar binnen, omdat haar mondje niet bij het gat zat precies, zat heel raar en scheef, dus die is gelijk weer afgegaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:12

Mijn pony moest er ook even aan wennen, maar hij kreeg snel genoeg door hoe hij moest eten met dat ding.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:55

Wij hadden ook zoiets toen ons paard hoefbevangen was en lang de zijkant zaten gaten en aan zijn lippen ook zodat hij kon drinken? hierdoor kon hij wel wat grazen , maar niet te veel :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:07

Ik had gisteren mijn paard een grasmasker voor het eerste keer omgedaan, hij werd me toch te dik en wordt niet slanker, nu zelfs het gras al enige tijd kort is, dan maar een grasmasker om, nou hij raakt er heel snel aan gewend en kon er gelijk mee grazen, alleen hahahaha hij ergert zich wel af en toe aan dat ding, dat het niet meer zoveel in 1 x naar binnen kan werken, dus ging hij schrappen met het voorbeen, net of hij wil zeggen "Aai grasje aai grasje, groei groei groei dan kan ik je lekker makkelijker opvreten".

Ach ja liever een masker om dan een halve dag in paddock of stal of een ziek en hoefbevangen paard.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:46

ja ze kunnen nog eten hoor, iets moeilijker maar dat is toch ook de bedoeling :P

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:51

Bedankt allemaal :) Ze kan inderdaad weer goed eten, maar in het begin had ik toch mijn twijfels als ik haar dan zo woest zag lopen haha.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:56

Gaat heus wel goed komen ;) Die van mij loopt trouwens ook veel meer als hij dat ding om heeft, omdat hij naar het makkelijk te pakken gras zoekt, dus dat is 2 vliegen in 1 klap! Ze leren er heel snel "snel" mee teen hoor! (zie mijn profiel voor filmpje)

Ik heb denk de zelfde als jij, met 1 gat in het midden? Alleen heb ik wel een band er tussenuit gehaald bij zn neusgaten, want ik vond het iets te benauwd!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:59

Klopt we hebben dezelfde! Hee dat is een goede, ga ik me ook eens mee bezig houden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:01

xMERCURY schreef:
Hoi hoi,

Sinds vandaag heeft mijn paard een grasmasker (Die van Imperial Riding via de Paardendrogist)] Ik heb er vandaag even mee rond gelopen maar echt soepel ging het eten nog niet...

Groetjes Iris

Het is ook niet de bedoeling dat je het masker zelf draagt natuurlijk :D
(sorry, kon het niet laten)

Ze leren het vanzelf hoor... duurt even. In het begin niet hele dagen, rustig opbouwen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:02

Ik zat ook te denken aan een grasmasker voor mijn fjord, die staat nu 24/7 op een hele voedzame wei, en elke week krijgen ze er een stuk vers gras bij. Maarja, hij groeit dus van elke hap die hij neemt en hoeveel ik ook rijd, die buik gaat er niet af. Maar als hij aan het stoeien is met de andere ruinen, kan zo'n masker dan geen kwaad? omdat hij natuurlijk niet terug kan bijten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:14

Wat is de minimale graslengte waarmee ze nog kunnen eten met een graasmasker op?

Kunnen paarden er ook mee eten als het gras echt kort is, pak m beet niet langer dan 1 cm?

Mijn pony staat op bovenstaande kale wei en krijgt daarnaast wat structuurrijk droog hooi, geen krachtvoer en flink beweging. Maar helaas blijft hij zwaarder worden (haflinger van 23).
Ik vraag me af of een graasmasker daarvoor de oplossing zou kunnen zijn en of hij dan niet niks meer kan eten? Het gras in zijn wei staat echt heel kort nl.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:50

Als bij ons het gras echt heel kort is dan mag hij soms zonder en anders krijgt hij 's ochtends eerst wat hooi voordat hij het land op gaat en dan wel zn masker om. Dan heeft ie toch een bodempje in zn maag en kan hij de hele dag spietjes scharrelen. 's Avonds krijgt hij dan weer hooi op stal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:01

Tja, het lastige met die van mij is dat hij 24/7 op dat korte gras staat. Hij krijgt wel in de wei bijgevoerd. Maar gaat hooi (uit een bak) eten goed met zo'n masker?

Ik heb niet de mogelijkheid om het masker bijv. 's morgens tijdens hooitijd af te doen en daarna weer om. 's Avonds zou het kunnen, hoewel ik normaal gesproken het erf verlaat als hij lekker staat te knabbelen.
Zou er dan op neerkomen datie het masker 24/7 om krijgt en dat staat me eigenlijk ook wel tegen.

Ik vind het eigenlijk geen oplossing, maar weet ook niet hoe ik anders kan voorkomen datie maar door blijft groeien.