Veilig verhoogd opstapje in de binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UnlimitedS

Veilig verhoogd opstapje in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:53

Wij willen onze binnenbak uitrusten met een vaste verhoogde opstap, op dit moment wordt er gebruik gemaakt van losse krukjes maar wij vinden dit onveilig en zoeken dus naar een andere oplossing. Wij hebben wel wat ideeën maar wellicht dat er hier iemand een voorbeeld heeft zodat wij het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:26

Wat dacht je van een afgezaagde stuk boom (schijf) staat nog leuk ook met barst, en die kan je zo hoog laten zagen als je maar wilt.

joyce B

Re: Veilig verhoogd opstapje in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:11

een opklapplankje/bankje in een hoek gemonteerd? Heb geloof ik zoiets op een Duitse site gezien, na het opstappen kon of ging die weer omhoog en dan was de wand weer vlak.
Je hebt ook van die dichte kunststof opstapblokken. Die zijn ook vrij veilig omdat ze groot zijn en stevig staan, dicht zijn zodat je paard er niet per ongeluk in kan stappen (dat laatste is mij eens gebeurt met kunststof open trapje en heeft me bijna laten verongelukken in een houten hek aan de andere kant van de bak...) en je kunt ze ook als "trapje" gebruiken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:06

dynamiek schreef:
Wat dacht je van een afgezaagde stuk boom (schijf) staat nog leuk ook met barst, en die kan je zo hoog laten zagen als je maar wilt.

En met wat zoeken liggen die er genoeg in het bos, zolang je de onze maar laat liggen!!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

Ik zou ook denken aan een opstapje wat ingebouwd zit in de bakrand en wat inklapt ofzo als je er op zit..

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:17

Op onze manege hebben ze een stevig hout (look-a-like ikea goedkoop tafeltje) geraamte met een trappetje. Het is wel erg handig maar je hebt dan natuurlijk wel iets in de hoek staan. Maar de paarden zijn er niet bang (meer) voor.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:22

joyce B schreef:
een opklapplankje/bankje in een hoek gemonteerd? Heb geloof ik zoiets op een Duitse site gezien, na het opstappen kon of ging die weer omhoog en dan was de wand weer vlak.
Je hebt ook van die dichte kunststof opstapblokken. Die zijn ook vrij veilig omdat ze groot zijn en stevig staan, dicht zijn zodat je paard er niet per ongeluk in kan stappen (dat laatste is mij eens gebeurt met kunststof open trapje en heeft me bijna laten verongelukken in een houten hek aan de andere kant van de bak...) en je kunt ze ook als "trapje" gebruiken

Ja die ken ik hadden wij in de binnenbak ook (in Dld) 2 tredes en die klappen in zodra je ervan af stapt

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:56

Is een idee als z'n lift stoeltje voor ouderen niets ? Die klapt vanzelf omhoog ? Neemt niet veel ruimte in en is makkelijk, moet je wel zorgen dat die geen vreselijke klap maakt met omhoog komt anders krijg je het probleem van schrikkende paardjes :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:02

Kun je niet gewoon een stukje van de bakrand zover verlagen dat het de juiste hoogte heeft (en voldoende breedte en sterkte)?
Dan heb je geen uitstekende delen en geen wegklappende delen; waar paarden dan weer van kunnen schrikken.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:57

wij hebben zo'n ikea houten opstapje.. zo'n 2 treden ding.. erg handig alleen je moet wel iemand bijhebben die hem weghaald

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:49

MissAmazone schreef:
wij hebben zo'n ikea houten opstapje.. zo'n 2 treden ding.. erg handig alleen je moet wel iemand bijhebben die hem weghaald

Nee hoor ik zet dat gewoon aan de kant van de bak bijna in de hoek en ik leer mijn paarden daar te gaan staan. No problem :)

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:54

Bij ons op stal staat er een kruk in de binnenbak in de hoek en bij de buitenbak staat hij net buiten de bak bij de ingang.

In engeland stond er zo'n ding in de hoek van de bak.

Maar dan aan twee tegen elkaar zeg maar (soort erepodium)
Afbeelding

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:11

ik gebruik een houten fruitkistje die op de kop staat. Ik laat het ding gewoon staan in de bak met rijden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:55

Zoiets maar dan wat kleiner en smaller laten namaken ?
Afbeelding

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:22

Afbeelding

Deze staat er bij ons in de bak. :D
Afbeelding

Als de paarden wegstappen met opstappen kunnen ze nergens tussen komen met de hoeven. :j

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:42

Wij gebruiken gewoon een wit bankje...

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:47

Bedankt voor de goede ideeën!

Overigens moet er echte een vaste opstap komen, geen losse krukjes.

MissAmazone schreef:

Deze worden inderdaad nu gebruikt maar ik vind dat niet veilig en alsof de duvel er mee speelt; vandaag zat ik op een paard wat tijdens het opstappen niet stil wilde staan en op mijn correctie een paar passen achterwaarts maakte daarbij het krukje wat iemand had laten staan omver liep en er met zijn hoef in kwam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:03

UnlimitedS schreef:

Even voor mijn beeldvorming, wil je dat IN de bak of (ook) in de gang naar de bak?
Volgens mij is de beste oplossing in de bak toch gewoon verwerken in de boarding. De randen deugdelijk (schuin) afwerken, zodat je er niet achter kan blijven hangen.
Bij bewegende delen raak je van de regen in de drup. Allemaal extra onderhoud en risico's op defecten.

Op veel Britse stallen kom je een of andere vorm van gemetselde muur tegen die zodanig is opgebouwd dat ie ook als opstapje gebruikt kan worden. Nu hebben die Britten iets meer ongelijkheden in het land dan wij, waardoor keermuurtjes iets gebruikelijker zijn dan bij ons, maar het idee is er niet slechter om :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:07

ikke schreef:
Kun je niet gewoon een stukje van de bakrand zover verlagen dat het de juiste hoogte heeft (en voldoende breedte en sterkte)?
Dan heb je geen uitstekende delen en geen wegklappende delen; waar paarden dan weer van kunnen schrikken.

Je hebt tegenwoordig toiletbrillen die langzaam zakken, er moet toch ook een manier zijn om zoiets langzaam omhoog te laten gaan?

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:49

Het moet echt ìn de afgesloten binnenbaan komen, wij zaten zelf o.a. te denken aan een plank in de hoek, maar dat vind ik niet echt veilig, of een opstapje wat automatisch omhoog klapt of in de schuine boarding een soort treetjes weg werken.
Ik kan mij niet voorstellen dat wij de eerste zijn die met dit probleem zitten, er moeten toch al voorbeelden te vinden zijn op andere stallen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:11

UnlimitedS schreef:
Het moet echt ìn de afgesloten binnenbaan komen, wij zaten zelf o.a. te denken aan een plank in de hoek, maar dat vind ik niet echt veilig, of een opstapje wat automatisch omhoog klapt of in de schuine boarding een soort treetjes weg werken.
Ik kan mij niet voorstellen dat wij de eerste zijn die met dit probleem zitten, er moeten toch al voorbeelden te vinden zijn op andere stallen?

Ik heb bij jullie al meer dingen gezien die ik niet eerder ben tegengekomen (en ik heb de nodige toko's gezien in de loop der jaren) of die zodanig beter doordacht waren, dat dit ook wel weer iets zal zijn wat jij bedenkt omdat je die stap verder denkt.......
Waar het in GB al sinds jaar en dag gebruikelijk is om een vorm van opstaphulp te gebruiken, is dat in NL pas iets van de laatste vijf - zes jaar dat men daar wat serieuzer over nadenkt en het meer algemeen aanvaard is (en je niet meer voor ouwe sok wordt uitgelachen) om een opstapje te gebruiken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:14

de ikea heeft houten opstapjes!
voor maar 10 euro

je moet hem zelf in elkaar zetten wat overigens heel makkelijk is, maar het is echt een super ding!

edit: ik zie dat je deze niet veilig vind...

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:50

Bedankt voor het compliment Ikke!
Gisteren heb ik nog een flinke tijd doorgebracht op Google en geprobeerd een voorbeeld te vinden in Engeland of Duitsland aangezien die daar inderdaad op voorlopen maar helaas, ik heb niets kunnen vinden, alleen krukjes en opstapjes zoals die hierboven al geplaatst zijn. Nu hebben we vanmorgen tijdens het gezamelijke ontbijt zelf iets bedacht en uitgeschetst en ik hoop daar binnenkort het prototype of wellicht al het eind resultaat van te kunnen laten zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:04

Het feit dat er niet zoveel zijn, behalve op maneges die met gehandicapten werken en dan vind je ze eerder in de hal dan de baan, is omdat de meeste instructeurs niet te beroerd zijn om iemand een zetje te geven.
Een opstapje is alleen nodig als je alleen bent.

Een half vat, eventueel gevuld met zand voor extra stevigheid, is een goede opstap, die door de ronde vorm geen problemen oplevert als er tegen wordt gestoten. Past in een hoek en wekt gewoonlijk geen argwaan bij paarden.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:05

UnlimitedS schreef:

MissAmazone schreef:

Deze worden inderdaad nu gebruikt maar ik vind dat niet veilig en alsof de duvel er mee speelt; vandaag zat ik op een paard wat tijdens het opstappen niet stil wilde staan en op mijn correctie een paar passen achterwaarts maakte daarbij het krukje wat iemand had laten staan omver liep en er met zijn hoef in kwam.

Ze moeten inderdaad wel stil blijven staan en je moet ook gelijk weg stappen ja..

Wat ze voor de gehandicapten bij ons wel hebben is een picnic tafel.. maar die maken altijd een bosrit dus stappen buiten op.. Weet niet of dat voor jou kan dat je buiten de bak op kunt stappen?