afmeting Weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

afmeting Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:44

Ik ben bezig met een pony aan te schraffen een D pony
Nu vroeg ik mij af hoe groot stuk land is zo'n pony nodig?

toevallig hebben we nog een stukje land al gedraad (stonden voorheen een paar koeien in, wonen op een boerderij trouwens)
en dit stuk land is ongeveer 170 vierkante meter.
is niet gemaid (redelijk lang gras op + beetje onkruid)

Maar is dit stuk land groot genoeg voor 1 pony?
ook met het idee dat hij eerst nog even moet wennen etc.

Wonen op boerderij dus anders plekje zou ook wel gerealiseerd kunnen worden, maar dit staat al start klaar

fjordnina

Re: afmeting Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:59

De stelregel is 0,5 hectare om 1 paard 24/7 buiten te kunnen houden. Voor een D pony zou je redelijk weg moeten kunnen komen met 0,4 ha en minder als je ze 's nachts op stal hebt.

Een pony alleen houden is echter niet goed voor een kuddedier. Gaat dit puur om gewenning of blijft hij alleen staan?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 16:00

hij komt overdag in het land, s avonds in de stal :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:59

Is de omheining veilig en geen prikkeldraad?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:16

Komt de pony alleen te staan? Ik zou toch echt willen aanraden om wel andere dieren om het paard te houden. Mocht een ander paard erbij (bijv. een kleine shetlander) geen optie zijn, dan misschien een van de andere dieren van de boerderij?

170 m2 is wel heel klein. Als paddock zou het kunnen (maar is nog steeds klein), maar als wei kun je het vergeten, dat is binnen een paar dagen helemaal kaal, en blub als er regen valt...

Zoals hierboven aangegeven: ga echt uit van zo'n 5000 m2 (een halve hectare) als het dier echt van het gras moet leven. Ik heb 2 pony's op 3500 m2 weiland staan, en dat gaat het hele jaar goed, als ze er niet dagelijks staan. Daarnaast hebben ze nog zo'n 1000m2 aan paddock, en nog eens een kleine wei van 750 m2. Die is echter altijd in no-time weer leeggegeten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:22

170 m2 is inderdaad heel erg klein.. Ik zou als je toch de mogelijkheid hebt een groter weiland maken, zeker voor in het begin. Dan kan hij lekker rennen. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:28

170 m2 is niet voldoende. als je hier toch voor kiest dan kun je er beter een zandpaddock van maken en het hele jaar hooi voeren. van 170 m2 kan een paard maar enkele weken gras eten en in de winter zal hij alles kapot lopen.

richtlijn is 2500 m2 per paard en zelfs dat is krap, maar met aanpassingen wel te doen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:43

het is wel een veilige weide ja. Netjes afgezet met draad en via een hek openener makkerlijk in en uit te lopen :)
oke dat word nog even een stukje bij draden dus ook geen probleem

Of hij moet tussen de koeien lopen dan heeft hij een heel groot stuk land maar handig is anders! :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:51

170 M2 is imo echt te klein dat is iets van 10 x 17. Ik zou toch minimaal 2500 m2 aanhouden voor 1 paard. Mooiste is 5000 m2 en dan nog een paardje erbij. Maar hoe groter hoe beter. Eventueel ook zo afzetten dat je ze kan af en toe in een andere wei zet zodat de andere weer kan groeien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:58

Een pony alleen is dierenmishandeling. Hoe groot de weide ook is.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:31

Klopt die 170m2 wel ? Het lijkt me namelijk vrij sterk dat er een aantal koeien heeft gelopen op een stukje ter grootte van nog geeneens een halve grote volte :P

Hoe groot het stukje wei moet zijn daarover verschillende de meningen , het ligt er ook heel erg aan hoe je de pony precies wilt gaan houden , wat het dier gewend is en wat voor beestje het precies is.

Sowieso moet je een pony niet alleen houden maar altijd met minstens 2 , als je tenminste een èchte dierenliefhebber bent dan zet je een pony niet alleen :n

Als je de ruimte hebt en de pony is niet gevoelig voor hoefbevangenheid , dan zou je bvb. kunnen denken aan het afzetten van bvb. 4 weitjes van elk minimaal 20x40 meter , met daar omheen een looppad.

Dan kunnen de ponies het looppad rondom de weitjes gebruiken om lekker te rennen en spelen , en ze mogen dit helemaal kaal eten. Je zet dan een deel van de dag de toegang naar 1 van de weitjes open zodat ze daar lekker een paar uurtjes kunnen grazen. Voor de meeste ponies is het namelijk wat teveel als ze de hele dag door kunnen blijven grazen , dan worden ze moddervet en heb je een grote kans op hoefbevangenheid. Door ze dan lekker veel op het looppad te houden kunnen ze toch veel lopen zonder dat ze te vet worden :)

De weitjes gebruik je omstebeurten zodat ze steeds een beetje kunnen herstellen.

Het is nog mooier als het looppad aansluit op een inloopstal zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze binnen willen staan. NOG mooier is het als die inloopstal een stukje bestrating er voor heeft zodat ze ook tijdens natte periodes lekker schoon en droog kunnen staan , en niet in de modder hoeven te lopen soppen. Als je dan ook nog die bestrating uit laat komen op een zandpaddock of bakje dan hebben je ponies helemaal een heerlijk plekje waar ze het hele jaar door heerlijk kunnen leven :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:35

Je omzeilt vakkundig de vraag of je de pony alleen laat staan. Ik denk dat we daaruit dan ook mogen concluderen dat dat wel je bedoeling is.
In dat geval kan ik alleen maar zeggen dat ik dat erg egoïstisch vind. Blijkbaar gaat je eigen plezier voor het welzijn van een dier...

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:17

om maar een einde te maken over het gezeur, alleen staan of niet
Nee hij komt niet alleen te staan. (zit alleen heel verhaal aan vast en heb geen zin om dit uit te moeten leggen, klaar.)
Maar dat was mijn vraag ook niet.

Maar mijn antwoord heb ik gevonden dus er mag een slotje op :)