Ik vroeg me af wat jullie vinden van zijn idee over lichtrijden in draf. Hieronder enkele fragmenten uit zijn boek.
Lichtrijden is een Engelse uitvinding. Tegen het einde van de achttiende eeuw raakte het ook op het vasteland van Europa in zwang. De Engelsen dachten bij lichtrijden echter meer aan hun eigen rug dan aan de rug van hun paard.
Als jachtruiters hielden ze in de weliswaar weinige drafreprises op hun lange en ver uitgrijpende jachtpaarden een vlot tempo aan. Doorzitten was daarbij nauwelijks te doen. Al gauw werd er iets op bedacht: alleen om de andere drafpas uit het zadel komen.
Om dat te doen hoefden ze zich maar in de beugels af te zetten. Al snelde waaide het 'voortdurend op en neer' naar het vasteland van Europa over.
Wat tegenwoordig lichtrijden wordt genoemd, laat de gerechtvaardigde vraag opkomen wat hier 'licht' is en zo ja, voor wie?
(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 57)
Vooral jonge paarden zijn over het bij elke tweede drafpas over het zadel 'zwevende' en niet uit te balanceren gewicht van de ruiter uiterst geïrriteerd. Meestal komen er dan ook nog een te sterk aangedrukte knie en een extra belastend, naar voren gebogen lichaam bij.
(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 57)
Wie graag langere buitenritten maakt, kan ik alleen maar aanraden om ook door te zitten, voor het paard, maar ook voor uzelf.
(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 49)
Nu vind ik deze stellingen toch wel min of meer botsen met wat ik vroeger geleerd heb, & waar ik me nooit echt veel vragen bij gesteld heb...
Penquitt raadt wel een zadel met een groter oplegvlak dan een 'gewoon' zadel aan (westernzadel, portuguesa of stockzadel). Wat als je toch met een gewoon veelzijdigheids- of dressuurzadel rijdt?
Weet er iemand iets meer over zijn rijstijl? Het boekje dat ik hier bij me heb werkt eigenlijk niet echt verhelderend, en op internet vind ik ook al niet veel bijzonders. Nu ja, maakt niet zo veel uit, maar ik heb het boekje hier en dus wil ik graag meer weten, that's all, wie weet kan ik er iets van bijleren
.
niet eens meer zittend galopperen, alleen zwevend......
nooit van gehoord b.v.
) en onder je billen...bovendien zit het vaak niet echt geweldig.