Geen gras meer in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceR

Geen gras meer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 23:48

Hey,

Ik wilde eens weten wat jullie zoal op het moment doen, nu er geen gras meer in de wei staat en het niet echt groeit.
Normaal zetten we stukken af en verplaatsen we de paarden, maar alles is nu kaal.

Ik voer hem brok, mais, muesli bij en hooi, maar het lijkt of mijn paard heel erg honger heeft, of beeld ik me dat nou in?

Ik was even nieuwsgierig naar wat jullie doen :j

Groetjes!

quintolover

Re: Geen gras meer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:52

Hier nog gras zat:p haha.
Deze week nog een paar akkers gemaaid, en hopelijk over 2 weken weer 8 akkers maaien.
Wij hebben gras genoeg hier, en madam staat ook met grasmasker in de wei.
Moet wel zeggen, een maand voordat ze erop gingen is er een hoop kunstmest opgegaan.
Wie weet helpt dat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:53

Hoi,

ik heb mijn 2 ponies 1,5 week geleden toch op een kleiner stuk gezet. Het andere stuk is nu toch mooi aan het begroeien. Ik wil ze van de week op dat stuk gaan zetten. Hier was het 'gras' ook helemaal dor geel en kort. Hier heeft het net 2 dagen goed geregend en dat doet wonderen. Nu heb ik twee simpele shetjes en die zijn al blij met wat hooi en een handje brok ;) En ik heb mijn 'voortuin' afgezet met paaltjes en ze daar ook even wat uurtjes laten lopen.

Bij ons lopen er ook 3 oude ooitjes bij. Ik merk dat puur alleen het belopen al erg belastend is. Nu wordt er op dat stuk totaal niet gelopen en daardoor bekomt het gewoon snel. Ook eten ze elk groen sprietje dat boven komt.
Kunstmest helpt zeker wel! Wij hebben een akkerbouwbedrijf en als wij KM gestrooid hebben, strooien wij het restant wel eens uit op de wei en dat zie je echt wel hoor. Nu alleen niet gedaan, omdat ik bang was dat het zou verbranden met die zon en ze tot een paar dagen geleden weinig tot geen regen afgaven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:56

Hier zijn net de paarden naar de andere wei gegaan. Het eerste weiland is via strookbegrazing nu kaal.
Ze gaan 's ochtends naar de wei en om 22.00 weer op stal.
Dan krijgen ze hun brokken en wat hooi voor de nacht.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:57

hier alleen maar kale weides! Ik kies daar bewust voor.. wil niet dat ze te dik worden of gevoelig orden voor hoefbevangenheid.
Ik voer ze gewoon hooi en brok bij..

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 05:52

Bij mij is ook alles helemaal kaal. ik geef nu maar gewoon af en toe een kruiwagen vol hooi in de wei. ze moeten ja geen honger hebben. gelukkig heeft het nu de laatste dagen bij ons weer wat geregent en kan het gras weer een beetje groeien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:50

als je gewoon hooi bij voert kan je paard niet meer honger hebben dan in de winter wanneer het land kaal is of ze in de paddock/bak lopen. Misschien wel meer zin in gras ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:27

Hier zijn de landjes ook heel kaal. Ze krijgen elke ochtend muesli en
een plak hooi of kuil en als ze naar binnen gaan rond 7 uur weer hooi en
muesli en dan savonds nog een plakje hooi/kuil. Eigenlijk hetzelfde als in
de winter dus.

Toen er nog veel gras op het land stond kregen ze smorgens niet, en
smiddags ook niet, alleen savonds.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:56

Hier nog iemand met kale weilanden. Ik voer gewoon flink hooi bij op het land. Dan hebben ze tenminste genoeg te knabbelen. Voer nog net zo veel bij als mid winter momenteel. :(

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:00

Geen last van gelukkig, wel heel even last van gehad met de droogte.
Toen een grote baal hooi van 300 kilo het land ingebracht, om de andere weides wat tijd te geven.
Inmiddels staat er weer genoeg voor alle paarden.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:01

wij voeren ook al kuil bij, en wij sproeien de stukken waar ze niet op staan

en hoop dat er dan weer een beetje gras op komt

normaal hebben we niet zo droge voorjaar zoals dit jaar. ik denk dat vele dit probleem al kent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:25

hmm, zelfs het stuk wat gemaaid is is niet helemaal kaal. De boer heeft het niet al te kort gemaaid en het is ook alweer groen. Echt nog genoeg gras, maar moet toch wel bijvoeren ivm dieet en in de paddock staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:46

Bij mij groeit het gras als kool. Ik heb 2 weides die ik ga hooien zodra het weer het toelaat en de derde waarop ze nu staan staat ook zat op. Ik doe aan strookbegrazing (maar wel ruime stroken) en splits de wei op in 2 stukken zodat de ene helft nu weer kan aangroeien.
Ik heb het na de winter allemaal met koemest laten injecteren, dat heeft qua groei enorm geholpen... en het regent hier ook regelmatig :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:37

Hier is het echt enorm kaal, zo kaal is het nooit geweest. Ze krijgen daarom ook enorme dotten hooi te eten, ze doen het eigenljk alleen op het hooi momenteel, zo weinig dat er staat. Graszaadhooi onbeperkt en 1x per dag een dot voordroog. Ook hier doen ze savonds of ze nooit te eten krijgen overigens :o Maar ze krijgen zo'n beetje de hoeveelheid als ze swinters krijgen, dus naar mijn inziens meer dan genoeg. Ze hebben ook lekkere buikjes en glimvacht, dus daar ligt het niet aan.