Wanneer valt iets onder dierenmishandeling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Wanneer valt iets onder dierenmishandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:27

Ik zit nogal ergens mee...

Gisteren ben ik bij een veulen gaan kijken.
Op het eerste zicht ziet het er allemaal goed uit bij de mensen, goed wel veel dieren en wat rotzooi, maar grote weides goed doorvoedde dieren...alleen toen ik dus verder de weides inkwam om naar het veulen te gaan schrok ik toch wel enorm.
Er was 1 merrie waar haar halster echt een flinke ingroeiplek had gemaakt, de huid was eraf en het stonk ook behoorlijk , ze duwde ook steeds met haar hoofd tegen me aan...omdat het volgens mij flink pijn deed, het halster zat veel te strak.
De vrouw haar reactie was dat ze moeilijk te vangen is en weer naar de hengst moest.
Uiteindelijk hebben ze het wel uitgedaan omdat we door bleven zeuren, maar zo'n plek kan niet van een paar dagen komen lijkt me?
Ook waren bij alle paarden de hoeven veel te lang en ook flink ingescheurd.
Daarna kregen we de hengst te zien....wij vroegen of hij wel eens op de weide kwam, nooit was zijn antwoord.
Het beest staat op een uitloop'stal' van 4 bij 4 denk ik, behoorlijk vieze ondergrond en hij was naar mijn mening echt te mager.

Nu heb ik dus het idee dat de mensen echt wel het beste met de dieren voor hebben, op hun manier, maar eigenlijk wat verdrinken erin.
Dit jaar hebben ze 3 veulens, als het meezit volgend jaar 4 veulens, alle paarden zijn weer gedekt.
Ze houden de merries, dus er komen er steeds meer bij, mevrouw zei al grappend...we gaan het nog drukker krijgen...

Het was zo moeilijk in te schatten in hoeverre hun dit 'bewust' doen of het meer begonnen is uit een idealisme (zoals bij meerdere verzamelaars).
Maar ik was dus vooral enorm geschrokken over het halster en de hoeven en de apatische hengst....sneu om te zien, een pracht van een friese hengst(als hij op gewicht zou zijn) die niet eens op of om kijkt.

Maar wat moet ik hiermee doen, ik wil ook niemand met de dierenbescherming opzadelen zomaar...wie ben ik om te oordelen dat het fout is, alleen blijft het in mijn hoofd rondspoken..

Rideltje1992

Re: Wanneer valt iets onder dierenmishandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:31

heeii

ik zou ze wel ff op bellen en het voor leggen.. hun schatten dan wel in of het erg genoeg is om er heen te gaan.. zou het niet laten lopen als ik jou was

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:35

Dat zijn erge moeilijke situaties.
Dierenbescherming zal in dit geval niet veel doen, paarden hebben onderdak en voldoende eten. zullen hoogstens een aanmaning geven dat de hoefsmid moet komen.
kwa dikheid van de hengst: veel hengsten staan in het seizoen wat schraler: de hormoontjes spelen zo op dat ze teveel energie verspillen en niet aan eten toe raken.

ik denk dat het enige dat je kan doen is op de een of andere manier je hulp aanbieden, door bv regelmatig eens langs te gaan, wondverzorging te doen, mss verzorgster worden van die hengst en hem regelmatig buiten laten, etc, en hopen dat je min of meer kan doordringen

Let wel op: dit is een zware taak, je bent geen eigenaar, dus hun wil is wet, 9 op 10 zal je er niks kunnen aan veranderen, of toch niet genoeg, en zit je constant met de belasting van die dieren die niet goed verzorgd worden. dit is zwaar, erg zwaar. als je eraan begint, weet zeker dat je sterk genoeg bent voor je eraan begint.
indien je dit niet wil, zou ik toch de DB eens bellen, normaal gaan ze dan toch wel eens gaan kijken, en mss is dit wel een trigger voor de eigenaars om het iets beter te doen

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:44

Daarom zal ik ook niet zomaar bellen...
Maar je voelt jezelf ook zo machteloos en vooral zo niks doen voelt helemaal fout.

Verzorgster ervan worden zal hem niet worden, heb zelf 2 paarden, straks 3 .
Het veulen vond ik overigens echt leuk, twijfel nu alleen een beetje om hem te nemen, voelt als zo'n principe kwestie.
Zal in ieder geval nog wel eens terug naar het veulen gaan kijken en zien hoe het met de halsters en hoeven gesteld is, misschien kwam ik op een fout moment.

edit : de dikte van de hengst tot daar aan toe nog, maar zo apatisch zijn..en dan in dit seizoen..
Ik ben natuurlijk ook vooral mijn eigen paarden gewend die heel sociaal en alert zijn :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:57

Gewoon bellen, laat ze maar gaan kijken toch?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:11

Ik zou ook gewoon bellen.
Misschien kunnen ze niets doen, maar misschien ook wel.
Daarnaast zullen de eigenaren waarschijnlijk wel schrikken als de dierenbescherming op de stoep staat
en wie weet realiseren ze zich dan waar ze mee bezig zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:13

Bellen zou ik zeker doen... als het IETS oplevert is het iig een groter bewustzijn.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:16

ik zou ook zeker bellen en kijken of ze er iets mee kunnen.
dan heb je voor jouw gevoel het toch goed gedaan?!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:58

Ik zou dit absoluut melden. Dan weten ze er namelijk vanaf en krijgt het een "zaaknummer". Ingegroeid halster en slecht behandelde hoeven is voor mij wel mishandeling hoor. Dat is er natuurlijk in bepaalde gradaties van licht tot zwaar.

Zelf zou ik zo'n last nooit op mijn eigen schouders nemen. Het zijn hun dieren, zij "vermeerderen" en zij moeten ook de verantwoordelijkheid nemen! Bewust of onbewust, dan moeten ze niet meer hooi op hun vork nemen dan ze aankunnen... :n

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:37

Bellen! Als zij niks doen, heb jij in ieder geval wel je plicht gedaan. Dit blijft aan je knagen dus voor je eigen gemoedsrust moet je gewoon je instinct volgen.
Dierenbescherming is er niet voor niets.

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:54

Ik zou ook zeker even bellen, dat ingegroeide halster kan echt niet!!!!!
Het paard houd er een trauma aan over!
Wat ik raar vind dat het ingroeit, die merrie groeit niet meer met haar hoofd, veulens daarentegen wel,
dus is het zoieso al te strak omgedaan! Dat getuigd van onkunde.

Over de hoeven kun je nu vrij weinig zeggen, mijn hoefsmid moet ook al om de 4 weken komen om ze bij te veilen, ze scheuren en brokkelen waar je bij staat en ik smeer me een ongeluk met vochtinbrengende goedjes!

Maar dat halster.... dat zegt al genoeg!

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 05:56

ik zou zeker gaan bellen en ook geen veulen bij die mensen kopen daarmee houdt je het alleen in stand is mijn mening

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:01

Jahoor, gewoon bellen, daar zijn ze toch voor!
En dan houden ze het ook in de gaten, want ze weten al van de situatie.
Er is hier een vrouw in de buurt, die belt voor iedereen de dierenbescherming, zo zijn ze ook eens bij mij langsgeweest!
Ze vond het volgens mij zielig dat ze zonder deken buiten stonden, haha, ze hebben een inloopstal maar staan vaak buiten :+
Maarja, dat vind ik niet erg, ze hebben alles gezien en vonden het (natuurlijk) prima, het is wel goed dat ze het controleren, je hoort toch wel erge gevallen af en toe!