Stappenplan om zelf cavaletti's te maken(ongeveer €20,-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Stappenplan om zelf cavaletti's te maken(ongeveer €20,-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:59

Ik was al een poosje van plan om zelf cavaletti's te maken, maar wist niet zo goed hoe ik eens zou beginnen. Vanmorgen heb ik er (samen met mijn vriend) een in elkaar gezet, en met dit topic als inspiratie dacht ik, misschien zijn er wel meer van die klusklunzen zoals ik. :+ En misschien vinden zij het wel fijn om een soort van 'stappenplan' te hebben voor als ze zelf beginnen. Daarnaast hoop ik hier misschien ook nog wat handige tips te lezen O:) Voor de volgende die ik wil gaan maken, hihi.

Benodigdheden

Ik heb alles gekocht bij de GAMMA, misschien is het ergens anders wel goedkoper/beter. Heb ik nog niet naar gekeken.

- (Hout)schroeven 40mm €4,29
- (Hout)schroeven 80mm €6,49
- Balk 69x69mm 3.90m €20,64
- Balk 44x44mm 3.90m €8,55
- 8 Verstevigingshoeken €10,58

Samen: €50,55
Dit is voor 2 cavaletti's, en ik heb heel veel schroeven gekocht, dus daar kan ik nog veeeeeeeel meer cavaletti's mee maken :+ Dus voor ongeveer €20,- heb je een cavaletti.

- Boormachine
- Schroevendraaier
- Zaag
- Vriend die kan helpen als iets scheef zit/niet past zodat het met brute kracht/grof geweld WEL past :D

Aan de slag

1. Zaag de balk van 69x69 door midden (1.95)
2. Zaag de balk van 44x44 in 8 stukken van ongeveer (tja, ik blijf een kluskluns) 48cm.
3. Leg 2 balkjes van 48 cm op elkaar, ik heb gemeten dat er aan de 'onderkant' 30 cm zat. Dan krijg je een cavaletti van ongeveer 38 cm hoog. En schroef deze aan elkaar.

Afbeelding
Het lijkt een beetje scheef (is het vast ook) maar dat komt ook omdat hij iets scheef ligt.

4. Herhaal stap 3 :')
5. Leg de balk van 69x69 in de kruisjes van stap 3, en bevestig de verstevigingshoeken. In het totaal heb je er 4 nodig, 2 per kant.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er nog een likje verf (beits) overheen gedaan:

Afbeelding

Tips (Of: wat ik fout heb gedaan)

- Bij stap 3 is het waarschijnlijk beter/steviger om het hout uit te frezen en dan vast te boren. Maar dat durf ik helemaal nog niet aan.
- Doe niet zo eigenwijs als ik door te denken dat het binnen wel kan omdat het buiten regent, bij ons was het namelijk niet handig :+ Zeker het verven niet, want ondanks het afdekplastic zit het laminaat toch onder.
- Aan de onderkant van de cavaletti de 'pootjes' zijn nu nog 'gewoon' afgezaagd, je kan ze dus niet echt stapelen, dan zou je hem 'vlak' af moeten zagen. Dat komt hier vast nog wel een keer, maar zag ik nu nog niet zitten. Of misschien maak ik er wel een soort rechte plaatjes op, dat zie ik nog wel.
- Maak alles iets rechter dan ik :+

Verder heb ik geen klustips meer, maar ik sta altijd open voor ideeën :D

DearLove

Re: Stappenplan om zelf cavaletti's te maken(ongeveer €20,-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:02

De poten konden beter allemaal evenlang zijn denk ik want dan kun je hem ook op 'half' leggen zegmaar.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:03

Ik kan hem nu ook op half zetten, door hem een kwartslag te draaien. Als ik hem 180 graden draai, dan ligt hij zo goed als op de grond als een balkje. Met 90 graden draaien komt hij een stukje van de grond.

Mijn 'half' is ongeveer 18cm

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:14

_Kiki_ schreef:
Ik kan hem nu ook op half zetten, door hem een kwartslag te draaien. Als ik hem 180 graden draai, dan ligt hij zo goed als op de grond als een balkje. Met 90 graden draaien komt hij een stukje van de grond.

ja maar dan zit het toch anders dan zo een?:
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:46

ziet er netjes uit. Zit er alleen mee dat ik het gevoel heb dat ze niet zo snel om kunnen vallen met alle gevolgen van dien. Kan je ook niet beter ronde balken gebruiken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:52

KLfan schreef:
_Kiki_ schreef:

ja maar dan zit het toch anders dan zo een?:
Afbeelding

Het punt met deze cavaletti is dat ie veel langer mee gaat, tegen ongeveer twee keer de kosten (hardhout). Bovendien is de ingefreesde verbinding inderdaad een stuk steviger. Zoiets is heel simpel te doen, mits je het even met beleid aanpakt.

Nog een tip: gebruik RVS materiaal bij buitengebruik. Deze schroeven roesten in no-time door en dan stort de boel uit elkaar. De verf is leuk voor het oog, maar bij buiten-opslag geeft het nauwelijks bescherming aan het hout.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:06

Handig!
Ik weet alleen niet of dat mij gaat lukken :P

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 17:49

Ik heb bij de GAMMA gevraagd wat ik het beste kon doen, en dat was beits erop. Dus dat heb ik gedaan, volgens hun had dat echt wel effect.

Waarom zou ik ronde balken gebruiken PBA? Ik heb hiervoor gekozen omdat het veel makkelijker werkt voor mij. De cavaletti valt zo om als ik er een 'schop' tegenaan geef, dus als een paard dat zal doen verwacht ik dat dat ook gebeurd.

Ik weet dat een gefreesd steviger is, maar daar moet je dan wel de materialen voor hebben. Ik heb voor dit (niet al te dure hout) gekozen omdat ik nog helemaal niet wist of het zou lukken, en ik het dan zonde vind om twee keer zoveel geld uit te geven. Nu kan ik eerst met 2 cavaletti's kijken of het überhaupt wel werkt/gaat.

Wat anders is aan die op het plaatje is dat ik meer hoogteverschil heb als ik de cavaletti kantel geloof ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:42

_Kiki_ schreef:
Ik heb bij de GAMMA gevraagd wat ik het beste kon doen, en dat was beits erop. Dus dat heb ik gedaan, volgens hun had dat echt wel effect.

De gamma is een aardige toko, zolang je zelf weet wat je wil.
_Kiki_ schreef:
Ik weet dat een gefreesd steviger is, maar daar moet je dan wel de materialen voor hebben. Ik heb voor dit (niet al te dure hout) gekozen omdat ik nog helemaal niet wist of het zou lukken, en ik het dan zonde vind om twee keer zoveel geld uit te geven. Nu kan ik eerst met 2 cavaletti's kijken of het überhaupt wel werkt/gaat.

Dat het zou werken, had ik je van te voren kunnen melden. Dat het met hardhout en frezen nog beter gaat ook, overigens. Twintig jaar geleden was een cavaletti standaard zo gebouwd.
Volgende keer even melden als je weer eens iets gaat construeren.....

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 06:46

ikke schreef:
_Kiki_ schreef:

De gamma is een aardige toko, zolang je zelf weet wat je wil.
_Kiki_ schreef:

Dat het zou werken, had ik je van te voren kunnen melden. Dat het met hardhout en frezen nog beter gaat ook, overigens. Twintig jaar geleden was een cavaletti standaard zo gebouwd.
Volgende keer even melden als je weer eens iets gaat construeren.....

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:00

Ronde balken gebruik je om het paard te beschermen, hier zal hij zich eerder aan bezeren, alleen al als hij met de bal van zijn hoef eropkomt.
Ook de dikte van het hout maakt het veiliger, de zijkant vind ik te dun en puntig, en het middenstuk is ook te dun, je moet er rekening mee houden dat het paard er ook op kan gaan staan.
Als het snel breekt is het ook gevaarlijk, krijg je heel scherpe punten.
Het idee is leuk, maar ik vind het niet veilig zo!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:29

wij hebben cavaletti's met ronde balken.
als de paarden er dan tegenaan stoten vallen ze makkelijk om.
het nadeel is: wij moeten ze iedere x van de schuur naar de bak slepen, en geloof me, die dingen zijn best zwaar :+

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:07

bedankt voor alle info , ik ga er nu zelf ook een maken!