Wat voor veulen bij mijn haflingerveulen zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Wat voor veulen bij mijn haflingerveulen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:48

Ik hoop dat het hier goed staat, aangezien het niet enkel over haflingers gaat.

Maar goed mijn vraag dus, ik heb een haflingerhengstveulen van 6 maanden oud.
Hij staat samen met mijn ruin van 10 jaar op de wei, dit gaat heel goed maar ik wil graag een leeftijdsgenootje erbij zodat hij ook lekker veulen/jong paard kan zijn.
Maar wat zet ik er nu het beste bij, heb er meerdere op het oog, van haflinger kruisingen tot warmbloedpaarden, tot welsh cob enz.
Enige wat mijn smaak gewoon niet is is een fjord of tinker of iets anders bont, bont is niet mijn kleur... :o .
En dan richting welke leeftijdsklasse, aangezien mijn veulen een uitzonderlijke geboortedatum heeft ga je niet snel iets van exact zijn leeftijd vinden, dus dan meer een jaarling of een veulen van dit jaar?

Het gebruiksdoel van het veulen is nog niet helemaal van belang, ben er nog totaal niet uit of ik zelf richting de dressuursport wil of een leuke pony voor mijn dochter later(die nu 8 is).
Ook is het gebruiksdoel van mij momenteel van later belang, eerste wat ik belangrijk vind is dat de veulens fijn samen op zouden kunnen groeien.

Graag zou ik eens wat meningen horen.

tamary

Re: Wat voor veulen bij mijn haflingerveulen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:57

Zelfde geslacht in elk geval, of die ouder of jonger is hangt van de dominantie van beiden af. Fijnste is om zelfde ras te kiezen omdat ze daar het beste aansluiting mee vinden.
Als je niet kan vinden wat je zoekt kan je ook een advertentie zetten voor een opfokmaatje voor hem, dan heb je vriendje om mee op te groeien en is hoe die uitgroeit niet belangrijk aangezien ik begrijp dat dat ook geen echte prioriteit is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:04

Eentje van hetzelfde geslacht is wel zo handig ;) verder maakt het niks uit, zou beetje zelfde hoogte nemen. Niet een ukkie of een reus.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:10

Zelfde geslacht was ik wel van plan ja :+ .
Degene die voor mij er nog het meeste uitspringen van alle veulens die ik gezien heb zijn een Fries/haflinger, een haflinger/d-pony en een welsh veulen van 7 maanden die rond de 1,50 m wordt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:12

veulen van dit jaar, moet dat wel vroeg geboren zijn.

een jaar verschil moet je niet hebben bij hengsten (kan goed gaan hoor)maar. bij opfok bedrijf hier worden ze per jaargang ingedeeld.

zodra er een jaar jongere er tussen loopt gaat het fout. de ouderen spelen al veel wilder en springen dan op de kleinere dat wil je niet.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:19

Nu moet ik wel zeggen dat mijn veulen echt nog baby is, steigeren heeft die nog nooit gedaan, bokken ook niet, misschien komt het nog wel , maar nu is hij echt nog een sappie :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:28

Het ras maakt niet zoveel uit, maar als het de bedoeling is dat ze de komende jaren samen blijven, dan is eenzelfde geslacht het handigste. Tenzij je ze tijdelijk uit elkaar kan halen als je je hengstje wilt laten ruinen. Bij ons staat ook van alles door elkaar en ze gaan super met elkaar om! ;)

friesiszwart

Re: Wat voor veulen bij mijn haflingerveulen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:46

Ik zou een fries veulen (Tjalbert X Nykle) of jaarling (Olgert X Nykle) voor je kunnen hebben. Beiden komen uit dezelfde moeder.
Zij is een grote merrie van 1.66 mtr hoog en heeft een vol papier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:14

Ik zou vooral kiezen wat het beste bij jou past, zelfde geslacht en ruwweg zelfde leeftijd als jouw veulen natuurlijk maar verder.. Ik zou voor een dier gaan dat lief in de omgang is en waar je later veel kanten mee op kan.