ik wil graag een uitloopstal hebben met houtsnippers is het zo dat daar soorten in zijn in verband met schimmelen rotten enz ? welke snippers zijn geschikt ?
daar zou ik niet snel voor kiezen. in het begin werkt het waarschijnlijk mooi, maar uiteindelijk gaat het rotten en zich met de grond vermengen en dan wordt het nog veel erger dan het was.
Bij ons op stal hebben we in alle paddocks houtsnippers liggen. Dit blijft redelijk goed in de winter maar er ligt ook wel een flinke laag op. Denk wel dat je het om de zoveel jaar moet vernieuwen of nieuwe snippers erop moet doen.
misschien moet je de grond om laten doen, het zwarte zand afgraven, en daarna het witte eronderuit, het zwarte terug in het diepe gat, en dan het witte er weer bovenop... snap je het nog? gewoon het witte en zwarte zand uit je bodem omdraaien!
heb ik onlangs ook laten doen, heeft me voor een paddock van 25-13 meter ongeveer 300 euro gekost! viel me echt alles mee... ik ken ook een plek waar ze houtsnippers hadden genomen voor een bodem buiten. maar vooral als je paarden er altijd op lopen, word het een baggerzooi. ook kun je niet je bodem meer slepen, of omwoelen, erg lastig! mijn paard loopt trouwens ook niet geheel lekker op houtsnippers.. dat is ook iets om rekening mee te houden!
Als je buiten voor houtsnippers kiest, dan moet je om het effect te laten hebben wel echt een enorme laag erop doen.
Beter idee: al dan niet gedeeltelijk: eerst een laag puin van een cm of 20 a 30, en daar nog een paar cm zand overheen. Wij hebben het sinds nu 2 jaar, en het is echt ideaal. De paarden staan nu ein-de-lijk niet meer in de blubber, het water is echt zo weg, ook na een stortbui. Door het zand erop ziet het er wel netjes uit, en kunnen ze er ook prima op liggen.