Hoog gras; eerst maaien of niet nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Hoog gras; eerst maaien of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:37

Wij hebben een klein stukje land bij ons "erf" waar ik graag de paarden (paard + shet) op wil laten grazen.
Nou staat het inmiddels op kniehoogte maar wij zijn zelf niet in de gelegenheid het te maaien.

Is het nodig om het land eerst te maaien voor de paarden erop komen? Het is de bedoeling dat ze steeds een klein stukje krijgen zodat ze niet alles in één keer op kunnen eten.

fjordnina

Re: Hoog gras; eerst maaien of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:47

Zolang je aan strookbegrazing doet kan het geen kwaad. Dan eten ze het geleidelijk aan wel op.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:56

Je hoeft niet eerst te maaien. Zolang je ze het niet in een keer geeft, zoals je al zegt, moet het goed komen. Heb ik zelf ook bij mijn eigen paard gedaan. Elke dag of elke 2 dagen een stukje erbij.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:57

Oke, bedankt voor jullie reacties!
Hoe groot zou het stuk zijn waar jullie mee zouden beginnen?
Het gaat dus om 1 KWPN-er en een minishetje.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:59

Ik zou het stuk waarmee je begint wel maaien, en dan elke dag een klein beetje erbij.
Als je ze ineens op een stuk zou zetten (ook al is het klein) krijgen ze alsnog veel gras binnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:09

Als een klein stukje maaien ook niet gaat lukken dan kun je ook een stukje af zetten en ze hier eerst elke dag een uurtje of 2/3 op laten grazen totdat je het kort genoeg vind.Daarna kun je ze er langer opzetten en ze langzaam aan steeds een metertje erbij geven.

Houd er wel rekening mee dat ze bepaalde stukken niet zullen eten,dit zul je alsnog moeten maaien met bv een zeis.Houd je landje ook schoon door de mest dagelijks of om de dag weg te halen.Vooral belangrijk op een klein stukje.

Als je voor elke meter die je erbij geeft nu een meter aan de andere kant inkort,verplaats je het stukje over het hele land.Het afgegraasde stuk kan dan weer herstellen zodat het straks weer lang genoeg is om gegeten te worden.Dit is vooral fijn als je land niet zo groot is,je maakt er dan optimaal gebruik van ;)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:12

ik zou het eraf halen.
teveel gras is niet goed .

shets zijn erg snel hoefbevangen door het gras (teveel eiwitten)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:14

Ik wil inderdaad beginnen met een paar uurtjes per dag omdat ze nu helemaal geen gras gewend zijn.
Maar met wat voor stuk zouden jullie beginnen, 20x20 of 20x40 of nog kleiner of groter?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:22

20x40 lijkt me aan het begin prima, daarna misschien iets vergroten.

Bij ons op stal zijn de weides ongeveer 50x50, sommige iets groter/kleiner.
Kunnen ze niet echt gaan 'sjeesen' maar wel lekker een sprintje trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:20

sharontucker schreef:
ik zou het eraf halen.
teveel gras is niet goed .

shets zijn erg snel hoefbevangen door het gras (teveel eiwitten)

Met de droogte is veel gras aan het doorschieten of heeft dat al gedaan. Groot deel van de energie is er dan al weer uit.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 09:15

Pion schreef:
20x40 lijkt me aan het begin prima, daarna misschien iets vergroten.

Bij ons op stal zijn de weides ongeveer 50x50, sommige iets groter/kleiner.
Kunnen ze niet echt gaan 'sjeesen' maar wel lekker een sprintje trekken.

"Sjeesen" kunnen ze wel in de bak, ze gaan eerst toch maar een paar uurtjes per dag op t gras.
't Gaat meer om hoeveel vierkante meters gras ze in één keer kunnen hebben zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:27

Ik zou ze gewoon lekker er op gooien , maar dan slechts een paar uurtjes per dag. Je kunt beter dit oudere hoge gras hebben qua risico op HB dan "vet" jong gras.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:30

Hoe langer het gras hoe ouders en dus hoe minder suikers etc. Kan best, gewoon een klein stukje geven en lekker kaal laten vreten, dan pas een nieuw stukje. Hier hield ik een metertje per dag aan met twee shetlanders.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:37

Zal allemaal best dat lang gras minder suikers (fructaan wordt bedoelt?) bevat, maar vergeet het zetmeel van de zaadjes niet. Die suikers zijn wel ergens gebleven namelijk. Vooral met die shet is het oppassen.
Als je een stuk van 20x40 afzet kun je ze dat af laten eten (steeds paar uurtjes/dag). Als er dan niet meer veel op staat kan de shet daar blijven en de kwpnner op het hogere gras ernaast staan? Dan kunnen ze er wel wat langer op.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:49

Je kunt inderdaad eerst een stuk van 20x40 afzetten, dat kaal laten eten (door middel van aantal keren paar uurtjes per dag). Wanneer het stuk kaal kun je ze langer laten staan en strookbegrazing toepassen.

Naderhand kun je er voor kiezen het weiland iets groter te maken, of ze bijvoorbeeld een grotere strook te geven. Gewoon kijken naar de buikjes :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:15

Het is overigens wel zo dat ze dat lange gras meestal niet zo lekker vinden en dus erg selectief gaan eten. Dan moet je op enig moment toch maaien.... Ik zou het laten maaien maar niet te kort.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:34

voor een pony en een paard kan beginnen met 20 bij 20 ook prima hoor...

Heb 2 pony's en een paard een paar uurtjes per dag op een stukje gras kleiner dan dat. De rest van de dag staan ze in de bak. Schuif het draadje elke dag een halve meter op en zo wordt het stukje vanzelf groter. Dit kleine stuk is omdat het grote land nu helemaal gemaaid is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 09:57

We hebben nu een stuk van 20x45 verdeeld in 3 stukken (20x15). Nou ze hebben er gister twee uurtjes op gestaan, maar dat zie je niet hoor, dus voorlopig hebben ze hier wel genoeg te eten! Als alles kaal is krijgen ze een groter stuk zodat ze er de hele dag ook kunnen staan, maar dat lijkt me nu nog niet zo'n slim plan..

Hoe hoog hebben jullie de omheining om het land? Je ziet daar zoveel verschillen in. Uiteindelijk willen we net als om de bak gewoon een permanente omheining met op 3 hoogtes lint (Gallagher). Nu hebben we stekpaaltjes geslagen met twee draadjes. Eentje op ongeveer 50 cm voor de shet en eentje op ongeveer 1 m-1.20 voor t paard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:02

wij hebben een stuk van de buurman wat erg hoog gras is, maar omdat het van de buurman is maaien we het met de zeis af.
dagelijks zoveel dat ze genoeg krijgen. maar ze staan wel al zelf op een landje maar daar staat niks meer op.

mn shetlander krijgt hiervan ook een redelijke portie maar die van hem word altijd nog 1 dag gedroogt.
voor de andere geld afmaaien en voeren en mn shet geld afmaaien en na minimaal 8 uren pas voeren...