paard zo lang mogelijk over hooi laten doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

paard zo lang mogelijk over hooi laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 14:45

Ik zit alweer een beetje te denken aan als mijn paard straks weer van het land afgaat. Hij staat dan van 10 tot 5 in een paddock, dan kom ik savonds en is die er nog 2 uur uit en snachts maar daarnaast staat ie echt op stal.

Nou wil ik iets verzinnen zodat mijn paard zolang mogelijk over zijn hooi doet. Het hooi is wel natgemaakt, hier moet wel een beetje rekening mee gehouden worden. Dus bijv houten dingen kunnen dan gaan verrotten (ik ben echt geen bouwkundig persoon, is hier een oplossing voor?) en ik vind het ook zonde om zo'n giga hooinet te kopen met die fijne mazen, dat is niet echt wat ik zoek....

Ik zoek iets wat hem bezig houd, zodat ie zich vooral op stal niet zo hoeft te vervelen. Wilgentakken zijn volgens mij niet altijd beschikbaar en die vind die ook niet zó lekker...

Iemand tips en advies?

Kahawa

Re: paard zo lang mogelijk over hooi laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:48

Hooi in een hooinet doen (als dat daar op een veilige manier ergens kan hangen) en er dan nog een hooinet overheen doen? :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:53

Hooinet is niet zo'n goed idee want dan gaat hij het schrapen, hij gooit zijn been erin :') Gelukkig stond ik er nog bij dat hij dat voor het eerst deed...

vrouwke900

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:05

je hebt ook hooi bakken met gaas erop !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:16

maar in de stal is zo'n hooibak niet echt een optie lijkt me.

dat het in de stal moet beperkt je heel erg in je keuze. waarom wil je perse niet zo'n fijnmazig hooinet? die kun je heel makkelijk zelf maken van een aanhangernet.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door loulou op 01-06-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:19

Ik volg dit topic even want ik wil graag hetzelfde. Bij een fijnmazig net langs de wand gespannen ben ik persoonlijk een beetje bang dat hij de boel gaat slopen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 23:41

soesita schreef:
Ik volg dit topic even want ik wil graag hetzelfde. Bij een fijnmazig net langs de wand gespannen ben ik persoonlijk een beetje bang dat hij de boel gaat slopen.

Daarom ;) en daarnaast moet ik het ook een beetje simpel houden voor degene die het hooi voerd, ik ben er namelijk rond 5 uur niet zelf bij als die op zijn stal zijn hooi krijgt. Denk niet dat ze het waarderen als ik er een heel stelsel van maak...

Een bak met gaas had ik ook gezien maar als het hooi aan de bovenkant op is kan die er niet meer bij lijkt me :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:45

jawel hoor, dat gaas zakt mee naar beneden met het hooi. er zijn wel topics waarin de contstructie uitgebreid met foto's beschreven wordt :j
probleem lijkt mij eerder dat zo'n bak veel ruimte inneemt in je stal. en je krijgt er rare hoeken door in je stal, wat ik dan weer niet zo fijn zou vinden ivm vastliggen.

van zo'n groot aanhangernet kun je makkelijk 2 of 3 hooinetten maken. je zou deze dan zelf kunnen vullen en klaarleggen voor de ochtend en avond. ook zijn ze veel groter dus veel makkelijker te vullen dan zo'n klein hooinet wat ze in de winkel verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:46

Gewoon een hooinet met fijne mazen langs de wand hangen , hier hebben we daarvoor netten van anderhalve meter breed , daar kun je dus een half baaltje hooi in kwijt en dan hangt het vrij plat tegen de wand aan waardoor het zo weinig mogelijk ruimte inneemt. Mazen zijn 3 cm dus dat levert ook geen enkel gevaar op voor een paard , maar ze moeten echt "grazen" om het hooi te pakken te krijgen.

Als ze er handig in worden dan eten ze er nog vlug zat uit hoor , daar niet van :P
Maar ze doen er wel een HEEL stuk langer mee.

Als je het handig vastmaakt dan hoeft degene die het net komt vullen ook alleen maar de voorkant los te haken en open te houden , plakken hooi er in , en voorkant weer dicht haken. Dat is allemaal VEEL makkelijker dan dat gedoe met een standaard hooinetje dat je helemaal los moet maken , ermee zit te tobben om het te vullen , en dan weer zit te sjouwen en tobben om het weer vast te maken :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:51

ik heb die van mij aan de zijkant dichtgeregen met touw. aan de bovenkant heb je dan een heel groot gat waar je makkelijk kunt vullen.

ik heb mijn netten vastzitten met paniekhaken. ik was voorheen ook altijd bang dat mijn shet zijn hoefjes erin zou krijgen, maar ik praktijk blijkt die angst niet nodig. toch vind ik die paniekhaken wel een fijn idee, mocht het nodig zijn dan heb je ze zo los.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:54

Je hebt ook plastic hooibakken. Kan er gewoon nat hooi in. Zo'n ijzeren ding met gaas erover en als je dan het touwtje om de baal laat moeten ze wel echt moeite doen hoor!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:55

Ik heb een bak welke niet erg groot is, van hard plastic, met daarop een soort loodzwaar rek welke meezakt. Het hooi er tussen uit trekken gaat zo lastiger en het duurs een stuk langer! De bak is geloof ik van havens. Ook gebruik ik hooinetten met kleine mazen, daar doen ze ook echt een stuk langer mee en we in blijven hangen is vrijwel onmogelijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:58

ik heb die bakken ooit gezien, maar ik dacht dat die niet meer verkocht werden?
kan het best mis hebben hoor :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:03

Ik heb m een paar maanden terug gekocht, hier bij de voerhandelaar. Hij verkoopt ze nu nog!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:04

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:30

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:32

En de horsegraze van Agradi? kost wel wat maar werkt bij mij super. Hij zit vast aan de muur en als je er dikke plakken in doet krijgen ze het haast niet eruit. Als ik om 07.00 uur hooi erin doe hebben ze om 15.00 uur nóg hooi erin zitten...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:00

Hooinetten is het niet helemaal. Het gaat namelijk zo: Ik vul savonds een x aantal hooinetten voor de volgende dag. Deze worden geweekt door mijzelf. Gemiddeld krijgt hij minstens 4, soms 5 (soms geef ik zelf een extra hooinet) hooinetten hooi per dag. Maar het moet dus makkelijk zijn voor die persoon om het er in te gooien. Maar een hooinet, dat betekend dus dat ze het vanuit het ene hooinet moet vissen naar de andere, en daarvoor ook zijn stal in moet. Dat is op basis van 4 keer per dag, 7 dagen in de week toch wel extra werk wat ik de stalhoudster liever niet aan doe.

Eigenlijk zou ik op zoek moeten gaan naar een hooinet die er goed tegen kan om een paar uur te weken elke dag, zodat ze hem alleen maar op hoeft te hangen en verder geen zorg aan heeft. Maar de meeste gaan dan met een maandje of 2 of 3 al stuk, omdat ze er natuurlijk niet voor gemaakt zijn voor dat.

zo'n bak vind ik wel een goed idee voor minstens in de paddock. Hij krijgt dan tussen 12 en 1 zijn hooi, en kan die daar dan nog de hele dag mee doen.

Horsegraze zou wel een idee zijn afgezien van de prijs, maar omdat ik het hooi week zijn het geen dikke plakken meer helaas...

Wel bedankt iedereen voor de ideeën! :D Kan ik zelf ook weer even mee verder denken zo...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:38

Je kan misschien een driehoekige hooibak maken in de hoek van de stal, dan onstaan er geen rare hoeken. Als je halve staldeuren hebt, kun de de bak ook buiten de stal zetten, zodat hij over de deur heen kan eten.
Ook kun je van een kliko een slowfeeder maken. Je kan ze trouwens ook kopen.
Er zijn hier meerdere topics over slowfeeders/hooiruiven ed waar een heleboel verschillende soorten staan beschreven met foto's.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:49

Ik heb even gezocht op het woord slow feeders, heb dit gevonden wat mij wel trok:

http://paddockparadise.wetpaint.com/pag ... 7s+Barrels

voor in de paddock tenminste. Kost niet veel om te maken, kost niet veel moeite voor de persoon die het hooi erbij moet doen (gewoon bovenin een klepje weghalen en het erin gooien denk ik? En het valt dan meteen naar beneden, dan hoeft het fijnmazige hooinet niet in het water en blijft ie wat langer goed dan een maand of 2 :Y)

En een driehoekige bak in z'n stal is ook wel een idee, aangezien ze die ruimte in de hoeken toch niet gebruiken en is het is ook simpel te gebruiken.

zitten er ook nadelen aan het gaas? krijgen ze geen last van hun lippen?

edit

bedenk me net, hoe ga ik zo'n ding in zijn paddock ophangen? :Y) Misschien toch maar ook zo'n doos met gaas in de paddock? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:55

Heeft je stal zo'n roldeur die je opzij trekt voor de box langs ?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:59

Ik heb er 1 die ik gewoon opentrek, naar buiten toe dus. Geen schuifdeur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:03

Maar dan zie ik het probleem niet zo met gewoon zo'n breed en "plat" hooinet dat aan de bovenkant helemaal open kan ? :)

Dat hang je dan aan de binnenkant van de deur en degene die voert kan het hooi zo over de deur heen in het net stoppen. Hoeft daar de stal ook niet voor in.

Komt grofweg op hetzelfde neer als dat verhaal met die hooibak in de paddock waar je wel een goed gevoel bij hebt :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:08

Dat is wel een idee inderdaad. Dacht meer dat het dan aan de zijkant moest en ze daarvoor dus de stal in moest. Vandaar dat ik het niet zo zag zitten ;)

Hoe groot is de kans dat hij met zijn hoef er in vast bijft zitten? Meneer gaat namelijk uitgebreid staan poten tegen die hooinetten aan :+

En hoe is het het handigste om zo een hooinet op te hangen zonder dat ik ergens spijkers of iets dergelijks hoef te slaan? :) Is dat mogelijk? Of misschien ergens met tiestraps... Zou even kritisch naar moeten kijken.

edit

lees nu eerder berichten waar ik overheen heb gelezen, hoef me dus geen zorgen te maken dat hij zijn hoeven erin verwikkeld :D

heb denk ik ook een idee in mijn hoofd waar de barrel kan hangen, er is namelijk over elektriciteit bij ons, maar op 1 plekje niet, en toevallig ook nog handig voor degene die het hooi doet :D

ik ben een beetje gaan zoeken voor redelijk geprijste fijnmazige hooinetten voor onder de ton. Heb deze gevonden:

http://boerenwinkel.nl/index.php?item=h ... 14&lang=NL
http://www.dewelpenhoeve.nl/index.php?m ... anguage=nl
http://www.ruiterwebshop.nl/product_inf ... anguage=nl

en zo ben ik er nog een paar tegen gekomen :+ Denk dat ik voor in de stal een grotere nodig heb, die van hooinet.nl zijn mooi maar ook enorm aan de prijs...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:35

Die netten zijn er vaak in maaswijdte 3 / 4,5 / 6 cm , dus om daar in te blijven hangen is wel vrij knap :)

Het is het handigst om iets te maken waar je het net achter kunt haken. (bvb. schrikdraadisolatoren) Je kunt de achterste helft dan achter die uitsteeksels haken en die gewoon laten zitten. De voorste helft haak je er ook overheen , maar haal je dan makkelijk en snel steeds even los....je stampt het hooi erin en haakt het weer vast. Eitje :)

Moet je inderdaad alleen even kijken hoe je dat precies gaat vastmaken.