Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vlooike

Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:17

Hoe is het bij jullie op stal geregeld w.b. de weidegang?
Staan de ruinen en merries bij elkaar of staan ze apart van elkaar?
Ik stel deze vraag n.a.v. een probleem op onze stal.
In principe staan de merries bij elkaar en de ruinen bij elkaar.
Nu is er een ruin die in de ruinenwei problemen geeft met de andere ruinen.
Toen is er besloten dat de ruin maar bij de merries moest. Dat ging even goed maar nu er een merrie hengstig is, dekt de ruin de merrie. Ik vind het niet prettig dat wanneer mijn merrie hengstig is deze gedekt gaat worden door de ruin. Nu weet ik wel dat ze van een ruin niet drachtig kan worden maar ik vind het gewoon niet kunnen dat de ruin de merries dekt.

Wat vinden jullie ervan?

o0eefje0o

Re: Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:20

jha hoor mijn 2 merries staan met een ruin op de weide en heb van dit gedrag totaal geen probleem!

zou het overgens ook niet prettig vinden het arme ruggetje van mijn merrie

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:22

Bij ons staat het net zoals het uitkomt. Toevallig hebben wij veel merries, dus de meeste groepjes bestaan uit merries bij elkaar. Maar er wordt meer gekeken naar hoe het gaat. Mijn jonge paard kan nog echt niet met merries, hij springt er nog op. Wellicht wordt dat beter naarmate hij ouder wordt, maar er staan ook ruinen bij andere merries, en dat gaat gewoon goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:24

wij hebben een merrie kudde met 1 ruin. 2 gaat niet omdat die meestal gaan vechten om de merries. Gelukkig heeft nooit 1 van de ruinen de merries gedekt als ze hengstig waren. Ook al zouden sommigen dit wel heel erg graag hebben... (tot op de grond gaan liggen voor een pony z'n neus etc).

ik kan best begrijpen dat jij dit gedrag niet zo leuk vind... Het wil echter niet zeggen dat jou merrie ook al is ze hengstig dit gaat toelaten, maar fijn is iets anders.
Wat ik al heel belangrijk vind is dat de ruin "proper" is en dus niet teveel vuil kan binnenbrengen als er niets anders aan gedaan kan worden...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:27

Mijn ruin staat nu 1,5 jaar bij een merrie en dat is geen probleem.
Hij springt er sowieso niet op en de merrie slaat toch wel van zich af als hij te dicht bij komt.
Gevalletje: ze kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar :+

Op mijn vorige stal stonden ze gescheiden en dat ging ook prima.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:28

Het wel of niet laten dekken is vaak afhankelijk van de merrie. Meeste merries zullen afslaan en dan is het na 2 maal ruiken echt klaar. Anderen vinden het blijkbaar prettig en blijven staan of gaan er zelfs voor staan. In principe kan elke ruin ineens gaan dekken, dus het is altijd afwachten wat er gebeurd.

Als een merrie zich laat dekken is het geen ideale situatie. Een keertje zal niet zo erg zijn (hoe krijgt een merrie in de natuur anders veulens) maar bij telkens op en afstijgen ;-) kan ze toch rugblessures oplopen. Zeker als de heer in kwestie ook nog ijzers heeft.

Mijn merrie staat bij twee ruinen die ooit weleens een poging hebben gedaan, maar bij haar echt niet zover komen. ;-) Maar een dekkende ruin tussen de merriegroep zonder een dame die hem even aan ze verstand brengt dat dit gedrag niet zo galant is, zou ik niet doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:29

Bij ons op stal staat alles door elkaar. Er zijn meerdere groepen, waarbij sommige paarden met 2 of 3 samen staan, een enkeling alleen (die echt niet met andere paarden kunnen, of er maar tijdelijk zijn), en een grote groep. Ruinen en merries door elkaar.

Het dekken op zich is geen probleem, als ze elkaar heel houden, en de merrie het niet vervelend vind.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:34

mijn ruin staat met 3 merries samen... gaat heel erg goed maar als ik er nu een ruin bij zou zeten gaat dat fout omdat hij ''zijn'' dames wil beschermen, mijn ruin springt er overgens niet op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

Het groepje waar mijn paarden in staan bestaat uit 5 ruinen en 3 merries en dat gaat helemaal goed :)
In het verleden hebben ze altijd gemengd gestaan en dit heeft nooit problemen gegeven.
Ik zou er ook niet zo blij mee zijn als mijn merrie gedekt zou worden...

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

op mijn vorige stal stonden ze allemaal door elkaar 3 ruintjes en 5 merries geloof ik
dat ging echt heel goed!!
op de stal waar ik nu staan toevallig alleen maar ruinen

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:37

Wij hebben ze altijd gemengd staan, nog nooit problemen gehad met 'dekken' van de merries door de ruinen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:38

Hier staan ze samen 2 merrie's en 2 ruinen. Jaar of 5 geleden sprong 1 van de ruinen nog weleens op een merrie maar niet echt dekken. Als mijn merrie hengstig is trekt ze wel naar 1 ruin toe en gaat allemaal voor z'n neus zitten draaien van spring der eens op. Maar hij moet er niets van hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:39

Bij ons staan ze door elkaar en laten de merries zich ook wel (eens) dekken door de ruinen. Tja, misschien niet altijd wenselijk maar wel natuurlijk gedrag. Behalve scheiden is er niets wat je er aan kunt doen. Tot nu toe gingen de hengstige merries uit de kudde totdat de hengstigheid over was.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:41

Ik heb 2 groepjes lopen, beide een aantal merries en 1 ruin.

Mijn ene ruin lust andere mannen voor ontbijt. Die ander vind iedereen lief (heeft afgelopen winter bij een dekhengst en merrieveulen in het land gelopen, en toen hij nog hengst was bij andere hengsten en/of ruinen).
Mijn oude ruin (als 13 jarige pas gecastreerd na een leven als dekhengst) dekt niet meer. Mijn jonge ruin (3, en vorig jaar gecastreerd) vind zijn twenter zus soms bijzonder lief :o. Zolang het niet te gek word laat ik het zo.

AppelQueen

ik zou zeggen dat die ruin uit de wei moet! dekken van merries is niet normaal en kan ernstige schade aan benen en rug opleveren. En inwendige infecties!
bij ons staat alles door elkaar maar er wordt niet gedekt. Dat is wat mij betreft wel een voorwaarde

LS_

Bij ons op stal gaan ze ook gemengd naar buiten, er wordt vooral gekeken naar hoe het tussen de paarden klikt. Er is 1 ruin die durft gaan dekken als hij bij een hengstige merrie staat. Dit wordt in de gaten gehouden, wanneer er een merrie hengstig is komt deze ruin er gewoon niet bij. Overigens gaan de paarden bij ons slechts per koppel naar buiten, dus kan wel wat in gewisseld worden :)
Zou er ook niet van gediend zijn moest er een ruin op mijn merrie springen, kan nare gevolgen hebben.
Als jouw merrie hengstig is zou ik het dus goed in de gaten houden en kijken wat er gebeurt. Als het je niet aanstaat zou ik er toch op aandringen dat de ruin verplaatst wordt..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:44

Bij ons stonden merries apart en ruinen apart in aparte weilanden, dit om haantjesgedrag en dekken te voorkomen. Daarbij waren dit dag-en nacht landen.
Er was ook een dagland waar paarden alleen overdag in stonden, dit was wel gemengd. Je kon zelf aangeven wat je wilde. Probleem gevallen werden eruit gehaald en ging het niet ergens in de andere weilanden dan had ie pech...ging het paard de paddock in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:45

AQ, in de kudde staan 6 ruinen en 3 merries. Niet iedere merrie-eigenaar heeft er problemen mee ;).

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:47

Waarom zouden ze niet bij elkaar kunnen! Gewoon geleidelijk laten wennen net als iedere nieuwe kudde en uiteindelijk zal dat zonder problemen kunnen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:47

Gemengd. Maar zodra er op de merries gesprongen wordt is dat meteen afgelopen, dat gedoe moet je niet hebben!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:48

Tja, je hebt het niet altijd voor het zeggen. Het beleid bij ons is gemengd, dat heeft soms consequenties (zowel positief als negatief). Je kunt niet altijd alles naar je hand zetten.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:48

Wij hebben 2 weilanden. In het ene weiland staan 3 ruinen en 3 merries. In het andere weiland ook zoiets. :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:02

Wij hadden voorheen ruinen en merries bij elkaar staan.
We hebben nu alleen geen merries meer staan.

Op de stal waar ik werk zijn 4 weilanden. 1 voor de 'kleinere' ruinen, 1 voor de 'grotere' ruinen, en dat ook voor de merries.
Er zijn ook een aantal kleinere weides. Hier kan je zelf bepalen wat je neer zet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:04

Bij ons staat ook alles door elkaar.
Nu momenteel 2 ruinen en 5 merries.
Normaal was de groep 4 ruinen en 7 merries maar we hebben een kneuzengroepje gekregen

Dat gaat al 3 jaar super goed

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:46

bij ons nu apart, maar dat is meer omdat de merries op een schrale wei moeten en de ruinen op een vollere wei kunnen. In de winter hebben ze een paar dagen met z'n vijven samen in de bak gelopen en dat ging ook prima.