Voor en nadelen Weide met enkel schuilstal op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Voor en nadelen Weide met enkel schuilstal op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:12

Hallo,

Ben volop aan het bedenken hoe ik het op onze weide wil inrichten, zodat ik eens we verhuizen er onmiddellijk kunnen invliegen.

Ivm met bouwaanvragen zal het wat moeiljk worden om een stal te zetten daar het agrarisch gebied is. Schuilstal mag wel zelfs zonder aanvraag.Dus echt wel gewoon
3 wanden, en that"s is. Meer mag niet.

Maar nu vroeg ik mij af wat de voor en nadelen zijn.

Zijn ze in de winter dan niet te dik in het haar om te rijden en droog te krijgen?
Hoe doe je het dan om je paard te poetsen, op te zadelen (wetende dat er nog een paardje rondloopt) want je kan ze niet opsluiten.

En hoe doe je dan de vloerbedekking? Moet er nog iets in? Want als het regent is de ondergrond toch nat en dan staan de paarden constant met hun voeten in de nattigheid :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:09

Zelf zou ik het rijden in de winter aanpassen zodat ze niet zeiknat zijn.
Als je dat niet wilt zou ik de schuilstal zo maken dat deze ook dicht kan en kun je je pony daar in zetten tot hij droog is? Eventueel scheren en dekens gebruiken maar zelf zou ik dat niet doen.
Daarnaast zou ik een stuk verharden (rond de schuilstal)want ik weet niet hoe de grond daar is, maar paarden kniehoog in de blubber moet je niet willen denk ik. Als je dan een stuk verhard hebt met schuilstal kun je daar prima je ene pony zetten als je met de andere gaat rijden? Ondergrond schuilstal zou ik verharden dan rubbermatten doen en daarboven bijvoorbeeld stro.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Dat de vacht nat is dat geeft geen probleem. Het is belangrijk dat de huid droog is. Zolang die droog is zal een paard geen kou vatten.
Verder is het per paard verschillend hoe ze er op reageren als ze alleen blijven maar na verloop van tijd zal dat wel wennen als je telkens terug komt. Maar dat ze in het begin roepen is niet gek doen ze hier ook zolang het paard in het zicht is of als ze hem horen. En als het paard terug komt komen ze hem allemaal weer begroeten.

Het poetsen zou ik alleen doen op de plekken waar het zadel komt en eventueel overtollig zand eraf maar niet uitgebreid poetsen.
Als ondergrond zou je speciale stalmatten kunnen doen. Ik neem aan dat die niet glad worden als het nat is/wordt.

MirandaMalik

Re: Voor en nadelen Weide met enkel schuilstal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:42

Je kan ook een dek opdoen hoor, ze gewoon kort in de vacht houden kan prima met een schuilstal, als je dat wil.
Ik laat meestal wel de wintervacht zitten, omdat ik niet fanatiek rij, dan wil je niet tijdens je stapbuitenritje een hyper paard omdat hij geen vacht heeft.
Maar ik heb de mijne ook wel eens geschoren, je moet gewoon een goede, passende regendeken hebben.
Als het kouder wordt doe je daar een dikke deken onder, dus een dunne regendeken is het handigst.
Stro is niet handig, dat waait en loopt eruit, zand is beter, gewoon lekker ophogen met zand ook voor de stal.
Stalmatten worden vaak wel glad als het nat is en zand is comfortabeler.
En het alleen laten van het andere paard, dat hangt wel van het paard af, mijn ene gaat door de draad, de andere niet.
Maar volgens mij kan je er best een deur in maken, als je die er maar makkelijk weer uit kan halen, het blijft toch handig, ook als je paard een keer ziek is of kreupel enz.
Als dat echt niet kan kun je ook een stroomdraad ervoor zetten.
Je kan je paard vast zetten in en buiten de stal gewoon aan een goede ring die je aan de stal maakt!
Maar als je paard altijd los loopt, is die meestal mak genoeg (of te maken) om alles los te doen.
Ik krab mijn paard z'n hoeven ook gewoon los in de wei, das gewoon een kwestie van oefenen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:53

Ik zou zorgen dat de opening van de schuilstal naar de kant opstaat waar de wind het minste vandaan komt, zodat ze dus uit de wind staan.

Op de grond zou ik gewoon stoeptegels neerleggen en daarop of zand of ander bodembedekker. Zodat ze lekker droog kunnen liggen.

Voor de stal zou ik ook tegels leggen, want het gaat een baggerbende worden om die stal heen als het veel regent en ze continu in en uit lopen. Dan lopen ze als ze direct uit de blub komen, al die modder in je schone stal.

Verder kunnen ze dan ook voor de stal op een droog stuk staan.

En jij kan goed met je kruiwagen erin en eruit.

Je zou voor als je paard bv een keertje ziek is, een soort van hek/lange deur kunnen maken, dat je hem/haar ook op kan sluiten als het nodig is. Of alstie moet opdrogen na het rijden. Dan heb je geen 4 wanden, maar drie met een lange deur erin.

Als je dan bv wil gaan rijden, zet je je paard een paar uurtjes van tevoren in de stal met het hekje dicht zodat je op een droog paard een zadel kan zetten.

Ik leg overigens gewoon op een nat paard een zadel. Zorg dat er geen viezigheid op de plek van het zadel en de singel zitten.

Mijn paarden staan in de winter in de uitloop (zie profiel) ik heb mijn deuren nooit dichtgedaan. Alleen als er eentje ziek is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:11

Ukoldaatje, ziet er goed uit in je profiel.
maar boven al (offtopic) van harte gefeliciteerd met jullie zoon, hoop voor jullie dat het snel augustus is!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:39

ik zet mijn kwpner gewoon op tijd onder een deken, zodat zijn vacht kort blijft. in de winter rijden is dan geen probleem, korte vacht is zo droog en de deken kan er dan zo weer op.

als je keus hebt inderdaad de opening uit de wind. in en rondom de stal betegelen en eventueel in de stal rubber tegels, dan kunnen ze ook in de stal liggen als ze willen.
mijn paarden staan veel vaker naast de stal uit de wind dan echt in de stal. daar staan ze eigenlijk alleen als ze eten.

denk wel even na hoe je het gaat doen met hooi opslag en je spullen als je echt alleen een schuilstal hebt.

ik poest en zadel mijn paarden gewoon voor de stal, daar heb ik een ring in de muur zitten

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:48

Onze paarden staan 24/24 op de weide met schuilstal. In de winter krijgen de paarden die gereden worden een dik (waterbestendig) deken op. Als ik ga rijden, zadel ik mijn paard gewoon in de weide op en zet hem dan ergens vast. Afhankelijk van de paarden die samen met hem in de weide staat (de jonkies komen je namelijk nogal vaak lastigvallen en vinden de lederen spullen zeer interessant om in te bijten), kunnen de andere paarden er gewoon bij blijven, maar meestal zet ik andere paard in een ander deeltje van de weide. Ik rij meestal gewoon in de weide, dus moet de paarden toch apart zetten om te kunnen rijden. Rijden met een loslopend bokkend paard erbij vind ik nogal gevaarlijk.

Het probleem bij ons in wel de modder voor de stal, dus ik denk dat een verharde grond wel een groot voordeel zou zijn. Wij hebben nu ook een nieuwe weide gekocht (stal moet nog gebouwd worden) en denk dat ik voor en in de stal van deze paddockmatten http://www.tackroom.nl/paddockmat/paddockmat.html ga leggen. In onze huidige stallen ligt er geen verharde grond en dit blijft ook gewoon droog. In de winter mesten we wel iedere week uit en leggen dan houtkrullen, anders word het heel vuil. In de zomer moeten we niet zo vaak uitmesten en is het verwijderen van de mesthoopjes meestal voldoende.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:42

Onze paarden staan ook 24/7 op een weide met schuilstal. Deze schuilstal bestaat dus ook uit 3 wanden maar heeft er wel een complete box inzitten. Hier zou je je paard in de winter gewoon neer kunnen zetten? Heb nog geen tocht gevoeld(: De paddockmatten zoals Katharinaa zegt zijn echt ideaal.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:31

Jammer genoeg wel vrij duur he Jennifeerr, moet mijn papa nog overtuigen :-).
Heb jij een ondergrond in en rond je stal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:26

Gewoon een schuilstalletje met 3 wanden neerzetten is al prima hoor.

Let er op dat je de vloer van de stal minstens een cm of 10 hoger houdt dan het omliggende gebied , zodat er niet snel water in komt te staan en je de stal makkelijk schoon kunt maken en houden.

En let er op dat de opening van de stal in de winter goed van de wind af staat zodat ze er echt goed in kunnen schuilen. Rondom de stal leg je bestrating zodat ze daar ook stevig en droog op kunnen staan , en aan alle kanten rond het stalletje kunnen schuilen tegen wind , regen en zon. Dan heb je veel meer schuilplek dan alleen IN de stal , veel efficiënter :)

Rondom de bestrating zet je een afrastering , dan kun je de paardjes ook nog opsluiten op dat schone stuk stal + bestrating , altijd fijn om ze ergens neer te kunnen zetten waar ze zich niet vies kunnen maken.

Eventueel kun je nog een wegdraaibaar hek maken aan de stal , waarmee je de voorkant af kunt sluiten zodat je ze ook nog op stal op kunt sluiten wanneer nodig.

Als je het ècht fijn wilt maken , kun je het stukje bestrating nog uit laten komen op een zandpaddockje waar ze lekker wat kunnen rollen en slapen , ook in de winter is dat superfijn wanneer de wei zelf erg modderig wordt , dan kunnen de paarden toch lekker wat door het zand rennen en spelen en lopen ze je wei niet kapot..en lopen ze die bagger ook niet naar binnen in je stalletje :)

Dan heb je bovendien ook nog de mogelijkheid om daar wat te spelen of longeren met je paard , en ook daar in de paddock kun je dan een paard opsluiten wanneer nodig.

Het zandpaddockje kun je dan weer uit laten komen op de wei , en als ze op de wei mogen zet je alles open.

Eventueel kun je dan meteen vanaf de zandpaddock de wei splitsen zodat je kunt kiezen welk stuk van de wei ze op mogen vanaf het zand :)

Of maak een paddock-paradise , helemaal gaaf !

Als je dat goed doet heb je echt enorm veel mogelijkheden en in elke situatie (qua bodemgesteldheid of gezondheid) een goed plekje voor je paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:36

Mijn paard staat 24/7 buiten zónder schuilstal en dat gaat ook super :) In de winter rijd ik niet zo intensief.
Als je een schuilstal hebt hoeft er nieteens een stalbedekking in.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:56

hier heb ik een oude dubbele garage box staan als schuilstal, de paarden hebben in de winter een regendeken opgehad, maar ik denk er hard over om dat niet weer te doen. Ze blijven wel droog en schoon. Maar de winters zijn laaste jaren zo veel van sneeuw, niet eens echt veel nattigheid, dat e eigenlijk bijna nooit te vies zouden zijn geweest om te rijden. Het is wel heerlijk dat ze lekker buiten kunnenn lopen.
Bestraten is een heel goed iets. Ik heb ook een stuk bestraat, maar daar moet nog een heel stuk bij, want is een modderpoel als het goed nat is. Gelukkig kunnen de paarden ook kiezen om niet in die modderpoel te gaan staan.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:17

Katharinaa: Rond de stal is bestraat anders wordt het één modderboel in de herfst/winter

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:51

Wat bedoelen jullie met bestraten? Gewoon tegels leggen, mag toch ook niet zonder bouwvergunning denk ik? Zijn er andere manieren om een bestrating te doen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:06

ik heb ook buiten rubber tegels, maar ik heb geen idee of dat wel mag?

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:46

wij hebben gewoon klinkers, volgens mij mag dat wel hoor