Wit paard schoon houden/krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wit paard schoon houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:09

Ik heb een moddermonster :j
Een tinker met VEEL wit, die ook nog eens in de paddock staat dag en nacht!

En het liefst door de blubber EN mest rolt :')
Iemand een tip om vieze vlekken makkelijk weg te krijgen? (en beetje goedkoop.. ik wil namelijk wel greenspot remover van Cowboy Magic halen voor de momenten dat ze echt schoon moet.. maar als ik dat om de dag gebruik gaat dat wel hard natuurlijK!)

Ik zal niet de eerste zijn met een wit-vies-paard :')
Tips? _/-\o_

Olikea

Re: Wit paard schoon houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:09

Mijn tip.. Gewoon accepteren dat hij vies is.. Dat heb ik toch gedaan. :D :D . heb ook een bonte met redelijk wat wit.. Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij liever piesgeel en poepbruin is.. :+
Voor gelegenheden.. Houtskool.. goed erin wrijven en een uurtje later uitborstelen.. Werkt voor ons beter dan betadine, oude vrouwenshampoo, yellow out, shine in, green spot remover, biotex. Heb alles geprobeerd..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:13

Schoon krijgen: wassen, cowboy magic, poetsblok etc etc :')
Schoon houden: van top tot teen inpakken in waterafstotend plastic. 8-)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:33

haha thanks ;)

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:08

Cactus poetshandschoen werkt ook! :D

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:10

Olikea schreef:
Mijn tip.. Gewoon accepteren dat hij vies is.. Dat heb ik toch gedaan. :D :D . heb ook een bonte met redelijk wat wit.. Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij liever piesgeel en poepbruin is.. :+
Voor gelegenheden.. Houtskool.. goed erin wrijven en een uurtje later uitborstelen.. Werkt voor ons beter dan betadine, oude vrouwenshampoo, yellow out, shine in, green spot remover, biotex. Heb alles geprobeerd..

houtskool..... nooit van gehoord.
helpt dat echt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:24

Ja, houtskool, talkpoeder en verder heeft je paard gewoon wat meer vlekken... :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:26

Er zijn genoeg middeltjes om je beest weer schoon te krijgen. Maar schoon houden... laat het dier lekker paard zijn en accepteer het. Anders een andere kleur paard aanschaffen ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:42

Houtskool werkt super.. en ook in de winter, omdat je het niet nat moet maken..
Ik vond het eerst een raar idee, maar heb het toch maar eens geprobeerd.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:24

GamblersCup schreef:
Er zijn genoeg middeltjes om je beest weer schoon te krijgen. Maar schoon houden... laat het dier lekker paard zijn en accepteer het. Anders een andere kleur paard aanschaffen ;)

Schoon houden hoeft niet.. ze mag van mij in de modder rollen als ze wil.. maar het lijkt nu net alsof ik haar nooit poets :)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:26

Ik volg dit topic ook even. Mijn 3 jarige is nu nog mooi grijs maar wordt spierwit....en ik zie nu al de vlekken...maar, van mij mag het nu gewoon nog even. ;-)

anne12374

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:59

heeey,
ik heb ook een koetje(mn pony zijn bijnaam) en mn koetje heeft ook veel wit. mn pony heeft gisteren nog in een vieze natte paddock gestaan en in zn stal houd hij zich ook niet schoon.
dit is wat ik doe! IK HEB DINGEN ONDERSTREEPT ZODAT JE NIET DINGEN HOEFT TE LEZEN DIE JE NIET NODIG HEBT! DUS IS JE PONY BV STOFFIG EN HEB JE VEEL TIJD KIJK DAN BIJ VEEL TIJD EN DAN STOFFIG SNAPPIE?
Als ik moet rijden, of iets anders waardoor ik weinig tijd heb, dan borstel ik hem gwn en moet ik het maar accepteren... maar ik gebruik bepaalde trucjes; heel stoffig? NIET rossen, eerst met een harde borstel flink erover heen, daarna met een speciale borstel met extra lange haren erover(hoeft niet per se, het helpt wel) daarna ga ik er meestal met een handschoen van wol overheen zodat je het stof niet goed meer ziet(het zit er nog wel ;) ) als je dit niet hebt dan helpen babydoekjes of een vochtige doek wel, maar let wel op bij de babydoekjes moet je ze zo goedkoop mogelijk kopen en regelmatig een verse pakken. bij de vochtige doek zorgen dat hij niet te vochtig is enregelmatig goed schoonmaken(anders krijg je strepen). dat doe ik als hij heel stoffig is...
heel veel opgedroogde modder? eigenlijk haal je daar gwn heel hard een borstel overheen, en af en toe wat wrijven. als je daar mee klaar bent en alle modderdeeltjes zijn eraf hoef je alleen het stof nog maar weg te halen... hetzelfde als hoe ik het hierboven heb uitgelegd.
mestvlekkentja... ik weet hoe het is als je pony veel mestvlekken heeft en hij is wit... :j |( maar ik heb zins kort een oplossing, ook als ik weinig tijd heb! bij de boerenbond kan je een soort handschoenborstel kopen, aan de ene kant een borstel en aan de andere kant een soort kleine nopjes; moeilijk uit te legen. daarmee moet je eens heel hard over de mestvlekken wrijven, ook al is hij stoffig.... dat helpt echt :) heb je deze niet of geen geld? dan helpt een schuurblokje ook gwn... op de benen gebruik ik nog het ouderwetse heen en weer wrijven met de borstel... :n als je pony dit allemaal tegelijk heeft moet je gwn even een fijne volgorde vinden.

als je heel veel tijd hebt?
stoffig? als je veel tijd hebt moet je gwn je pony onder de slang zetten... ik doe het altijd zo;
1 ik spuit hem helemaal nat. (zorg echt dat hij goed vochtig is!)
2 ik smeer hem in met shampoo. (er zijn genoeg goedkope shampoo's: driehoek zeep, gwn hele goedkope babyshampoo of het wel iets duurrdere zilvershampoo<--- alleen op de witte delen!)
3 ik doe ook een beetje shampoo op een roskam en ga hem op zn gezeepte lichaam lekker rossen(zorg echt dat je pony goed nat blijft)
4 spoel hem goed af! en doe de zwarte plekjes of niet helemaal schone plekjes opnieuw.
5 de staart en manen zorg dat deze heel goed nat zijn(voor veel sop) wrijf lekker over elkaar(doe de manen misschien met een manenborstel erbij...) bij zijn staart werkt zilvershampoo goed als zn staart wit is!!
6 spoel zn manen uit en zn staart!
7 je kunt zn benen ook nog doen net als zn lijf maar GEBRUIK BIJ ZN BENEN GEEN ROSKAM!
droog hem af(met zweetmes) en loop misschien nog een rondje met hem(op de stenen!!) of doe als het koud is een dekentje op.

mestvlekken
1 als je zin hebt zn hele lichaam en anders alleen waar de mestvlekken zitten nat maken.
2 als de mestvlekken op zn lichaam zitten shampoo op de rosborstel en rossen maar! als ze op zn benen zitten; shampoo erop en met een zeiknatte borstel erover heen!
3 spoel hem goed af! en doe de zwarte plekjes of niet helemaal schone plekjes opnieuw.
4 de staart en manen zorg dat deze heel goed nat zijn(voor veel sop) wrijf lekker over elkaar(doe de manen misschien met een manenborstel erbij...) bij zijn staart werkt zilvershampoo goed als zn staart wit is!!
5 spoel zn manen uit en zn staart!
6 droog hem af(met zweetmes) en loop misschien nog een rondje met hem(op de stenen!!) of doe als het koud is een dekentje op

opgedroogde modder
1 borstel eerst het groffe vuil weg.
2 maak hem goed nat.
3 borstel gwn met een natte borstel over de vieze plekken
4 doe daarna hetzelfde als bij een stoffige pony.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog meer vragen hebt of een speciafiekere situatie bijv. wedstrijd en een vieze pony ofso. vraag het dan gerust.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:10

Dé tip: bijhouden. Ook al weet je dat hij wel weer een vlek krijgt van het liggen, toch even afspoelen na het rijden (doe ik zonder shampoo overigens, want ze staat 24/7 buiten). Als je te lang alles laat zitten verkleurt het haar en wordt het alleen maar lastiger, m.n. bij staarten. Niet nat/vochtig buiten zetten nadat je hem net hebt afgespoeld hoe lekker warm het ook is, geheid dat ze gaan rollen en met droge vacht valt de zooi er toch net wat makkelijker uit :D Verder gooi ik wanneer ze schoon móet op haar staart en voetjes alles wat maar kan, van Biotex tot Zilvershampoo.

En ik heb maar gewoon geaccepteerd dat ze een blij varken in de modder is en ik dus regelmatig commentaar zal krijgen op mijn SmerigSchimmel :+:

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:15

hmm ik ken het! Tja er zit niks anders op dan poetsen poetsen en nog eens poetsen. Mijn bonte rolt altijd in het zand, als ze stoffig is maakt het niet uit, maar zij heeft écht zand. Daar kan ik dus moeilijk een zadel opleggen. Ik heb ook een middeltje, snelreiniger, werkt top, ik merk echt verschil maar het gaat ontzettend snel op en is ook niet echt heel goedkoop. Dus dat heb ik alleen voor wedstrijden.

Dus als ik geen wedstrijd heb doe ik het volgende:
voor vlekken heb ik een poetsblok, daarmee krijg je het niet helemaal weg maar het geheel ziet er al een stuk schoner uit,
Voor het zand moet je gewoon goed en lang borstelen. Ik doe eerst rossen, dan goed eroverheen met de harde borstel. Op plekken waar echt veel zand zit doe ik dit: Bij mijn pony zit er vaak veel bij haar vlanken en billen, dan borstel ik zegmaar een kwartslag de verkeerde kant op. Dus ik ga van links naar rechts over haar vlank. Dan komt het zand een beetje ''bloot te liggen'' en als ik er dan weer in de goede richting (met de haren mee) over heen ga borstel ik al veel meer weg dan normaal. Daarna zachte borstel en eventueel het hele gedoe nog een keer opnieuw.

Benen was ik eigenlijk het hele jaar door, behalve als het vriest. En ik heb gelukkig een pony met zwarte staart en manen dus daar heb ik ook geen problemen mee!

Maaaaaaaar, niet getreurd want de zomer komt eraan dus dan kunnen we allemaal weer lekker wassen! :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:00

Klijntjuh schreef:
Schoon houden hoeft niet.. ze mag van mij in de modder rollen als ze wil.. maar het lijkt nu net alsof ik haar nooit poets :)

Tja, dat heb ik ook met mijn toch echt zwarte Fries... dat "probleem" heeft iedereen geloof ik :D
Hoewel ik er geen probleem van maak. Laat het beest lekker in de drek rollen als ie dat wil. Ik poets wel als ik ga rijden of als ik haar binnen haal 's avonds en ze zó smerig is dat ik niets kan zien. Aangezien ik altijd een rondje check bij binnenkomst (wondjes e.d.) wil ik dat wel kunnen zien ;)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:09

ik heb een schimmel en vind vooral het stof wat je nu krijgt bij dat droge weer heel irritant! als ik poets lijkt het net alleen maar erger te worden :+ . maargoed ik borstel gewoon heel goed met een harde borstel, ga er daarna nog een keer goed met een zachte borstel overheen en haal dan al het zwart/naar boven gekomen stof weg met een schapenwolletje, dat helpt goed.

en als zijn staart heel vies is, dan gebruik ik altijd vloeibaar wasmiddel (niet voor de bovenkant/staartwortel gebruiken!) daar word het stralend wit van. alleen niet te lang in laten zitten want dan kan het nog wel eens een dagje een blauwe staart worden :D

verder, tja, paarden met veel wit zijn nou eenmaal niet zo makkelijk om schoon te houden :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:11

Trouwens, heb paardlief weken geleden met Cowboy Magic shampoo (Rosewater?) gewassen, en hoeveel ze ook in het stof rolt, ze glanst als een spiegel! Het valt iedereen op, ze komen één voor één vragen wat ik met mijn paard gedaan heb, zo glanst ze. En dat een paar weken geleden...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:19

rommulus, als je er zo van moet zuchten, waarom doe je dan al die moeite om linken te plaatsen? ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:22

omdat deze alleen nog maar in mijn post verleden zitten dus is het makkelijker voor de ts ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:23

Lees even mee hier.. Mijn schimmel is eigenlijk heel keurig schoon, niks op aan te merken...
Behalve als we de volgende dag naar de keuring gaan :') Wat t is, is t, maar hij presteert t om, van top tot teen ingepakt, tóch stinksmerig te worden.. Zelfs ónder zn deken :=

Rosewater en houtskool ga ik onthouden iig! Tien tegen een dat ie zich als hij eenmaal wedstrijdjes gaat lopen ook ''mooimaakt'' voor de volgende dag :+

SanneT84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:31

lekker laten zoals het is. ik krijg de vlekken er ook niet uit, maar het misstaat niet, ze zijn toch al bont..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:01

Vientje schreef:
Dé tip: bijhouden. Ook al weet je dat hij wel weer een vlek krijgt van het liggen, toch even afspoelen na het rijden (doe ik zonder shampoo overigens, want ze staat 24/7 buiten). Als je te lang alles laat zitten verkleurt het haar en wordt het alleen maar lastiger, m.n. bij staarten. Niet nat/vochtig buiten zetten nadat je hem net hebt afgespoeld hoe lekker warm het ook is, geheid dat ze gaan rollen en met droge vacht valt de zooi er toch net wat makkelijker uit :D Verder gooi ik wanneer ze schoon móet op haar staart en voetjes alles wat maar kan, van Biotex tot Zilvershampoo.

En ik heb maar gewoon geaccepteerd dat ze een blij varken in de modder is en ik dus regelmatig commentaar zal krijgen op mijn SmerigSchimmel :+:

Hier ben ik het mee eens, zo doe ik het ook in de zomer
In de winter wat lastiger maar dan staat hij toch onder een dik winterdeken + hals.
Die benen doe ik dan met een spuit water en groene zeep :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:06

Ik deed altijd even elke dag met een sponsje en een beetje water. Als het een erg vieze plek was dan alleen de plek met een klein beetje shampoo erbij. Nooit problemen gehad.

Bijhouden is erg belangrijk :)

esmee_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:43

Ik heb een witte maar gewoon geaccepteerd dat ze vies is en behalve houtskool kan ik er niet zo veel aan doen.