agrarische grond bloementeelt--->veeteelt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

agrarische grond bloementeelt--->veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:42

Hallo,

ik hoop dat een medebokker mij meer kan vertellen over het volgende:

via een makelaar kunnen wij een stuk grond kopen voor de paarden.
Nu ben ik vandaag bij de gemeente geweest en gaven zij aan dat het om een braakliggend stuk ging die bestemd was voor agrarische grond bloementeelt en niet voor veeteelt.
Het is wel zo dat we een verzoek kunnen indienen om het te laten omzetten.
Hierna weer contact gehad met de makelaar en die zegt tja er heeft altijd al vee op gelopen en daar heeft in al die jaren de eigenaar van het land niets over gehoord dat is ook de reden dat er ondertussen grasland van is gemaakt, maar de keuze blijft aan jullie.
Nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met het omzetten van bollenland naar veeland, hoe lang duurde dit en was het gemakkelijk.

Ik zou in principe het risico wel durven nemen maar het gaat hier niet over een klein bedrag dus ja dat zet je dan toch wel even aan het denken.
Dan nog de vraag kan je uberhaupt een verzoek indienen als het land nog niet van jezelf is?

Ik hoop dat er bokkers zijn die me verder kunnen hulpen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:47

Slordige makelaar, die had zijn huiswerk beter moeten doen.
Nieuwe eigenaar betekent vaak dat ook gemeente wakker wordt/gedoogbeleid vervalt, dus als bestemming van perceel niet klopt met gebruik zit je met voor jouw waardeloze grond.
Beste kan je er even over bellen met de gemeente, beleid kan wel eens wat verschillen, kan je gelijk navragen hoe het zit met andere beperkingen, schuilstal, waterput, mesthoop, etc.

Als je de kosten weet onderhandelen met de makelaar of die van de prijs af kunnen en dat koop afhankelijk is van slagen aanvraag. Liever nog dat de makelaar het anders regelt, die heeft wat meer juridische achtergrond en spreekt de taal beter.

Blablabla11

Re: agrarische grond bloementeelt--->veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:50

Je bent ook al langs geweest dus de gemeente is al wakker ..
zou het risico nemen en alles via de officiele weg doen..

Je kan het land onder voorbehoudt kopen met als regel dat alleen wanneer het omgezet an worden naar veeteelt..

Indien dit dan niet lukt en je de koop ongedaan maakt is daar geen enkel risico voor jou omdat je het hebt vermeld en in contact hebt

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:52

Het is zo dat toen ik bij de gemeente aankwam dat de man toen ik de straatnaam noemde direct al wist waar het over ging ik was niet de eerste en er waren er al een hoop voor me geweest.
Alle overige hebben niet de moeite gedaan om te kijken of ze het konden laten omzetten naar agrarisch...
Schuur is al aanwezig en ook toegestaan mestput mogen we gebruiken aan de andere kant van de weg (mini stukje lopen) waterput is niet nodig ivm brede sloot en niet stilliggend water.
Het gaat dus echt puur om het omzetten ;)
Lindy: dat van kopen onder voorbehoud is een goed idee alleen als het dan vervolgens een half jaar duurt voor de gemeente antwoord geeft betaal ik wel al die tijd al ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:41

Herkenbaar :(

Met het enige verschil dat alles wat wij aandroegen bij de gemeente (o.a. illegale huis in stallen/omgebouwde kas te verwijderen) van tafel geveegd werd. Toendertijd (15 jaar geleden) waren ze met dreigementen van dwangsommen bezig paarden weg te krijgen in de gemeente. En de grond was "vervuild" door het 10 tallen jaren koeien en paarden en veeeeeeelste klein voor een agrarier, dus verkopen gaat never meer lukken dan. En er werd nogal wat voor gevraagd...
Wij hebben het dan ook niet aangedurfd. Financieel gezien.
Echter, heeft een vent met heeeeeel veel geld het gekocht en verhuurde het jaren (volgens mij nu nog) alszijnde vakantiehuisje met paardenstalling... En het ergste is, de gemeente weet ervan en het wordt gedoogd.

Het is 15 jaar geleden, maar ik ben nog steeds woedend hierover. En het blijkt maar weer hoe het spelletje werkt... vriendjes politiek enz.
Het had ons zoveel dromen kunnen waarmaken, een eigen landje in dit drukke en veel te volle gebied.....

Dus, ik weet niet in welke gemeente je gevestigd bent, maar ik heb er een hard hoofd in. Ben overigens wel nieuwsgierig :D
Ik wens je succes.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:23

Wel navraag doen hoe lang het als bollenland is gebruikt en welke bestrijdingsmiddelen er zijn gebruikt, desnoods grond laten onderzoeken op gifstoffen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:51

NoGo schreef:
Het is zo dat toen ik bij de gemeente aankwam dat de man toen ik de straatnaam noemde direct al wist waar het over ging ik was niet de eerste en er waren er al een hoop voor me geweest.
Alle overige hebben niet de moeite gedaan om te kijken of ze het konden laten omzetten naar agrarisch...
Schuur is al aanwezig en ook toegestaan mestput mogen we gebruiken aan de andere kant van de weg (mini stukje lopen) waterput is niet nodig ivm brede sloot en niet stilliggend water.
Het gaat dus echt puur om het omzetten ;)
Lindy: dat van kopen onder voorbehoud is een goed idee alleen als het dan vervolgens een half jaar duurt voor de gemeente antwoord geeft betaal ik wel al die tijd al ;)

je betaald dan toch nog helemaal niets?
kennissen van ons doen het ook op die manier meen dat het al 3 kwart jaar duurt

NoGo

Re: agrarische grond bloementeelt--->veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:15

Madamx is dat ook nodig als het al meerdere jaren als gras weide voor vee gebruikt word?

Lindy: sorry zat niet op te letten maar dat kan je idd laten vastleggen, misschien wel makkelijk ook daar het toch al wat jaar ongebruikt staat op een enkele x nog wat koeien na en ze er echt niet vanaf komen.