Bakslepen met paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Bakslepen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 08:46

Waar mijn paarden nu staan, is een buitenbak, mooi hobbelig en wel :+ Ik wil hem graag wat vlakker hebben, maar zie het niet zitten om hem met de hark netjes bij te houden :+

Nou dacht ik, dat ik het misschien met mijn paard kon doen, de bak slepen. Het lijkt me een leuke afwisseling, en nog handig ook. Maar ik ben echt een guppie als het niet over rijden of een beetje ernaast spelen gaat, dus ik roep hier heel hard HELP. Is dit mogelijk, of een leuke gedachte maar gaat het echt niet werken? Waar moet ik op letten, wat moet ik kopen en wat mag ik zeker niet vergeten :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:09

Op marktplaats kun je diverse paardensleeps kopen, ik heb er ook eentje, span mijn paard in en wandel de bak door. Duurt 45 minuten, dan heb ik de hele bak gedaan..

Eerst je paard tussen de lange lijnen leren lopen, dan aan het tuig wennen, dan aan iets slepen laten wennen....

Tivara

Re: Bakslepen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:11

Tussen de lange lijnen lopen kent ze gelukkig al :j Ik longeer regelmatig met de dubbele longe, en hobbel er vaak zelf ook een stukje achteraan dan.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:13

Kennissen van mij doen dat altijd met hun haflinger, werkt prima :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:10

De sleep kost iets van 250 euro, je hebt paard en ponymaat.
Koop wel een goed enkelspan tuig, ze trekken nl met de boeg....niet zelf iets met touwtjes in elkaar klooien...
En ik sleep met broek.... zonder kan ook maar bij bochten loopt de sleep er dan niet mooi achter, ik heb de 1e versie... met de touwen door de broek heen ( waar hij normaal mee aan de bomen zit) blijft hij nét beter liggen achter mijn paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:09

Wat ook goed werkt als sleep, is een pallet.
Dat zou ik eerst eens proberen, (gewoon zo'n houten onderding waar bijv. zakken zand opliggen) die kan je meestal wel ergens meekrijgen als je lief kijkt, bij de bouwmarkt ofzo.
Of anders kopen voor 5 euro ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:53

Ik heb nog een paar pallets liggen op de wei :j

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:57

ik deed het wel eens bij de buren, maar die hadden zo´´n zware bak dat me haflinger niet vooruit kwam := Maar het werkt opzich prima met een pallet en is ook nog goedkoop ook

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:19

Ik gebruik altijd een betonmat, die was over van de bouw. daar leg ik iets op om te verzwaren. Gaat goed

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:29

-Een goed tuig werd al genoemd, ook qua hoogte goed afgesteld, omdat de sleep laag is, een kar is meestal hoger qua bevestiging. Het bosttuig moet niet de ademweg gaan afknellen maar zeker ook niet te laag hangen i.v.m. schoudervrijheid.
-En lange strengen, je wilt de sleep er niet te kort achter hebben.
-Strengophouders, zodat de strengen niet op de grond liggen als je halt houdt (en dan stapt je paard erover heen en dat kan eng zijn/ voor paniek zorgen). Kan met een goed stuk elastiek over het kruis of 'echte'.
-Ook lange leidsels dan, of bv een dubbele longeerlijn, zodat je zelf kunt varieren waar je loopt (naast of achter de sleep).
-En een zweng tussen de strengen en de sleep, niet direct de strengen aan de sleep vast. Dit omdat de strengen met een zweng ertussen in bochten strak blijven. Zonder zweng gaat de streng aan de binnenkant slap hangen, waardoor je tuig scheeft trekt (niet goed voor je paard). Zweng kun je knutselen van een stevige houten paal, of laten lassen van een stevige buis.

Is je paard al gewend aan slepen/ trekken? Zoniet, dan even goed bedenken of je dit wel zelf wilt doen of liever iemand erbij die meer verstand heeft van mennen en slepen. Een ongeluk is met een onervaren paard zo gebeurd en dat wil je je paard niet aandoen.

De bak slepen met je paard is erg leuk, is een leuke oefening voor de afwisseling en, als je paard een goede trekhouding heeft, ook een goede training van de achterhand! Doen dus! (En je bak wordt er beter van.)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:33

Ik zou geen pallet doen, mijn ervaring is dat het zand daar in blijft en daardoor heel zwaar word. Dit had ik niet met een paard gedaan maar met een quad. Maar voor een paard zou het heel zwaar zijn lijkt maar aangezien de quad al niet meer vooruit ging :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:37

Wat leuk! Ik ben ook bezig om mijn pony tuigmak te maken, om in de toekomst te kunnen slepen :j
Vorige week heeft hij voor het eerst gelopen met een beetje druk op de strengen (ik liep bij hem, mijn vader zette iets druk op de strengen, gewoon door vasthouden). Dit wil ik nog doen totdat het helemaal vanzelf gaat, en dan gaat er een sleepje achter, in eerste instantie een zweng met een autoband er achter.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:38

Voor een sleep kun je heel goed een aantal oude autobanden aan elkaar knopen met strotouwtjes. Bv 2 of 3 naast elkaar en dan 1,2 of 3 rijtjes achter elkaar, je kunt het zwaarder maken als je denkt dat je paard dat aan kan. Zo doe ik het vaak, werkt prima en de zwaarte is zo makkelijk aan te passen. Zand komt er aan de bovenkant weer uit of er tussendoor.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:42

Ik heb voor mijn pony een sleep gemaakt van een eikenhouten balk (zweng) en 3 vw Crafter banden (grote bestelauto) Heb hem alleen nog niet kunnen testen ivm blessure, maar ik vermoed dat hij er zo mee weg komt :)
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07831.jpg
zo sleepten wij op de vorige stal. Een tractorachterband, op het loopvlak doormidden, verstevigd met ijzeren strips.
Ik heb wel nu een ander borsttuig om te slepen, het geeft heel andere krachten dan met de kar, vond het zonde.. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:45

Ik heb 2 autobanden aan elkaar gebonden en dat lang als sleep gebruikt.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:33

Ik dacht dat je die alleen nog in shetlander maat kon kopen.
Wel grappig. Ik heb ook weleens gezien dat ze een soort ploeg achter een tractoor doen.
en dan alles omploegen.