vraagprijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ginabel

vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:16

Beste bokkers!

Ik rij al 10 jaar maar heb nooit de behoefte gehad om mijn ouders om een paard te vragen,
ik heb sinds 3 jaar ook al een verzorgpony, alleen daar kan ik natuurlijk niet altijd heen.
Ik heb een hele leuke haflinger gezien sinds een jaar op een manege.
Maar ik vroeg me af hoeveel er gevraagd zal worden, want ik had een deal met mijn moeder dat als ik
zal sparen voor het paard + zadel enz. ze er goed over na zal denken.

Ik ben dus druk aan het sparen , maar ik nog geen baan dus het schiet nog niet op.
Volgende week kan ik wel beginnen bij een supermarkt! :)

- Het gaat om een haflinger
- E pony
- 5/6 jaar
- geen papieren
- en heeft scheve voorbenen waardoor die een soort van draai maakt tijden het lopen met zijn benen.

zelf zat ik te denken aan 1.500 euro.
maar ik weet niet zoveel van dat soort dingen af dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen ;)

Hoop op een reactie! :)

ps. mijn ouders hebben mij voor mijn 16e verjaardag aangeboden mijn scooter certificaat te betalen, hartstikke lief natuulijk!
maar eigenlijk stop ik het natuurlijk liever bij mijn spaar geld, alleen mijn ouderss hebben liever geen pony en ik wil ze niet kwetsen want het is natuurlijk harstikke lief!

pps. ik weet niet of dit onder het goede onderwerp staat, snap bokt nog niet zo goed :$

albert1975

Re: vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:20

Hoi,

1500 euro voor een 5 of 6 jarige met scheve voorbenen is echt te veel, kijkend naar de huidige prijzen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:31

heb voor mijn haf 1600 euro betaald er zitten hele goeie en volle papieren bij. ook is ze klinisch goed gekeurd. weet watt je doet. ik zoe hem laten staan met kromme benen. kan hij later problemen mee krijgen.
kwa leeftijd is het niks teveel. vraag de dierenarts wat voor invloed die scheve benen kunnen hebben, en altijd laten keuren.succes ermee.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:49

kinel schreef:
heb voor mijn haf 1600 euro betaald er zitten hele goeie en volle papieren bij. ook is ze klinisch goed gekeurd. weet watt je doet. ik zoe hem laten staan met kromme benen. kan hij later problemen mee krijgen.
kwa leeftijd is het niks teveel. vraag de dierenarts wat voor invloed die scheve benen kunnen hebben, en altijd laten keuren.succes ermee.

jaa door de keuring zal die niet doorkomen, jaa hij loopt niet verkeerd door zijn scheven benen, maar ff anders.
ik zat ook al te denken ja dat het misschien op latere leeftijd atrose kan opleveren, omdat hij natuurlijk anders loopt snellere slijtage zal hebben.

maar het is een heel leuk beest, dus ik zal hem niet laten staan :p als k er een mag word hij het!

maar 1500 euro is dus zeker wel te doen voor zo'n paard?

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:50

albert1975 schreef:
Hoi,

1500 euro voor een 5 of 6 jarige met scheve voorbenen is echt te veel, kijkend naar de huidige prijzen.

wat zal jij der dan voor betalen? xx

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:52

1500 lijkt mij te veel als hij niet helemaal goed op z'n benen staat.
Voor dat geld kun je ook een goede haflinger kopen.
Er zijn zoveel leuke haflingers, staar je niet blind op die ene.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:53

Tja als het beestje echt een scheef been heeft, zou ik het nooit doen. 1500 euro lijkt nu niet veel, tot je door het scheve been dierenartskosten moet gaan maken en je misschien nog eens 1500 euro of meer moet uitgeven.
Als je een pony mag van je ouders kan je voor die 1500 euro ook wel een gezonde pony kopen, en met een beetje geluk nog met papieren ook.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:59

mika11 schreef:

jaa maar hij loopt nu op de manege en ik denk dat als ie daar nog lan blijft lopen hij zeker niet lang zal leeven als die benen erg slijten daardoor
en ik heb gewoon echt een zwak voor hem, ik wil hem gwn graag helpen..

maar ik wil niet teveel voor hem betalen, want idd er kunnen veel dierenarts kosten komen in de loop der jaren.
Dus il ik even weten waarvoor ik moet sparen, en dat ik nietveel ga betalen als het eens doorkomt bij me ouders.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:00

In deze huidige markt, kun je veel leuke pony's kopen voor leuke prijzen, een kwestie van goed zoeken.
Pony met scheve benen is moeilijk te taxeren, daar zul je een dierenarts bij moeten laten komen voor een klinische en hoogstwaarschijnlijk zelfs röntgenologische keuring om te kijken hoe erg het is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:01

Voor 1500 kun je een leuke haflinger kopen zonder scheve benen!!

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:02

Storm schreef:
In deze huidige markt, kun je veel leuke pony's kopen voor leuke prijzen, een kwestie van goed zoeken.
Pony met scheve benen is moeilijk te taxeren, daar zul je een dierenarts bij moeten laten komen voor een klinische en hoogstwaarschijnlijk zelfs röntgenologische keuring om te kijken hoe erg het is.

maar dat kost ook niet niks denk ik?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:03

Ginabel schreef:
mika11 schreef:

jaa maar hij loopt nu op de manege en ik denk dat als ie daar nog lan blijft lopen hij zeker niet lang zal leeven als die benen erg slijten daardoor
en ik heb gewoon echt een zwak voor hem, ik wil hem gwn graag helpen..

maar ik wil niet teveel voor hem betalen, want idd er kunnen veel dierenarts kosten komen in de loop der jaren.
Dus il ik even weten waarvoor ik moet sparen, en dat ik nietveel ga betalen als het eens doorkomt bij me ouders.

Denk er nog maar eens goed over na. Als jij hem koopt slijten z'n benen ook, als ie inderdaad zulke scheve benen heeft.
Dan kun je er zelf ook weinig tot niks mee, dierenartskosten, verdriet en misschien op een gegeven moment wel naar de slager.
Alleen dan ben jij degene die het allemaal moet doen en betalen.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:06

dat is echt veel te veel! ik zou ongeveer 700 euro bieden.
maar als ik jou was zou ik gewoon een "gezonde" haflinger kopen. Het aanbod van paarden is enorm! zeker voor ene goed huis. ook mocht je eventueel gaan studeren of het paard niet meer kunnen houden is een "normaal" paard al moeilijk te verkopen laat staan een met een enorm gezondheidsrisico.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:07

Ginabel schreef:
Storm schreef:

maar dat kost ook niet niks denk ik?

Je zou eerst een klinische keuring kunnen laten doen, dat is ongeveer 100 á 150 euro, maar bij iederen dierenarts verschillend.
Als de dierenarts de pony goed genoeg vind, kun je altijd nog foto's laten maken. Maar als hij meteen al ziet dat deze pony erg scheve benen heeft, zal dat niet eens nodig zijn. De kosten zullen sowieso voor jou zijn, ik denk niet dat de manege eigenaar mee zal willen betalen.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:08

AppelQueen schreef:
dat is echt veel te veel! ik zou ongeveer 700 euro bieden.
maar als ik jou was zou ik gewoon een "gezonde" haflinger kopen. Het aanbod van paarden is enorm! zeker voor ene goed huis. ook mocht je eventueel gaan studeren of het paard niet meer kunnen houden is een "normaal" paard al moeilijk te verkopen laat staan een met een enorm gezondheidsrisico.

jaa ik vind het erg moeilijk..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:08

Haflingers zijn er momenteel in overvloed, voor 1000 euro koop je een gezonde. Ik zou er persoonlijk niet meer dan 500 euro voor geven met een max van 750 euro.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:11

Tja hoe scheef zijn de benen.
Vergeet niet dat bij een pony met scheve benen je behoorlijke da rekeningen kunt gaan krijgen.
Als je besluit om de pony weer te verkopen denk ik dat dat ook niet heel gemakkelijk gaat.

Voor minder geld heb je een leuke pony zeker nu.
Vergeet niet om bij aankoop te keuren ook al ik de nieuwe aankoop kort daarvoor al gekeurd. Altijd keuren door een door jou uitgezochte da, dit om problemen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:12

Met alle respect, maar waarom zou je in hemelsnaam een pony met scheve benen gaan kopen? Da's vragen om (toekomstige) ellende...
Joh de markt is prima om te kopen, voor het door jou genoemde bedrag koop je een gezonde leuke pony zonder afwijkingen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:13

Wat is je doel als je een eigen paard gaat kopen?

- lekker rijden, trainen, plezier met je paard hebben

of

-een 'zielig' paard kopen en die een fijn leventje geven

Daar zit al heel veel verschil in en je moet wel voor jezelf duidelijk hebben wat je verwacht van een eigen pony/paard.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:13

hotchocolat schreef:
Tja hoe scheef zijn de benen.
Vergeet niet dat bij een pony met scheve benen je behoorlijke da rekeningen kunt gaan krijgen.
Als je besluit om de pony weer te verkopen denk ik dat dat ook niet heel gemakkelijk gaat.

Voor minder geld heb je een leuke pony zeker nu.
Vergeet niet om bij aankoop te keuren ook al ik de nieuwe aankoop kort daarvoor al gekeurd. Altijd keuren door een door jou uitgezochte da, dit om problemen te voorkomen.

ja ik zal nog even sparen voor het zadel me ouderss het voorleggen, en idd even laten checken dan hoe erg het is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:15

Ik snap niet dat mensen 'zomaar' een prijs aan de haflinger met de scheve beentjes kan plakken.
Jullie weten niet eens wat het diertje heeft en er worden al prijzen in het rond gegooit.

Nogmaals, eerst laten keuren door een goede dierenarts (en geen vriendje van de manege-eigenaar).
Pas daarna weet je wat er aan de hand is en kun je met een ervaren persoon overleggen wat de maximale prijs is wat je aan dit dier uit zou mogen geven.

Ik heb zelf ook een paard gehad die voor heel erg met 1 beentje maaide en veel minder met het andere. Paard stond met 1 been wat doorgeknikt. Heb het dier op goede ijzertjes gezet, kostte flink wat moeite én ik had een goede hoefsmid, maar het is bijna 100% goed gekomen. Dier loopt nu in de sport in Engeland en het gaat heel goed met hem. Paard is nooit, echt nooit kreupel op dat voorbeen geweest. Ben al 2 keer bij hem in Engeland geweest en hij staat inmiddels ook niet meer bokbenig.
Laatst bijgewerkt door Storm op 30-05-11 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:16

mika11 schreef:

of

Daar zit al heel veel verschil in en je moet wel voor jezelf duidelijk hebben wat je verwacht van een eigen pony/paard.

nou hij's niet zielig en heeft geen pijn. natuurlijk let k op zijn gezondheid. maar je kan hem momenteel echt niet zielig noemen, dus ik wil gewoon lekker recreatie dingen kunnen doen met hem.

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:17

Storm schreef:
Ik snap niet dat mensen 'zomaar' een prijs aan de haflinger met de scheve beentjes kan plakken.
Jullie weten niet eens wat het diertje heeft en er worden al prijzen in het rond gegooit.

Nogmaals, eerst laten keuren door een goede dierenarts (en geen vriendje van de manege-eigenaar).
Pas daarna weet je wat er aan de hand is en kun je met een ervaren persoon overleggen wat de maximale prijs is wat je aan dit dier uit zou mogen geven.

Ik heb zelf ook een paard gehad die voor heel erg met 1 beentje maaide. Heb het dier op goede ijzertjes gezet, kostte flink wat moeite én ik had een goede hoefsmid, maar het is bijna 100% goed gekomen. Dier loopt nu in de sport in Engeland en het gaat heel goed met hem. Paard is nooit, echt nooit kreupel op dat voorbeen geweest.

jaa idd, nou ligd het bij hem denk bij ze knien , maar hij loopt zeker niet kreupel, hij kan alles. alleen maakt hij een soort van in draf bijv. draaid hij met zijn voeten zeg maar een soort van klein ovaaltje.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:19

Toe ik mijn paard kocht die dat ook wat deed, heb ik hem heel goed laten keuren en foto's laten maken van zijn voorbenen. Dierenarts gaf me een positief koopadvies. Maar dat zul jij met je haflinger eerst moeten laten keuren. Wij kunnen vanuit hier niet zien hoe ernstig het is. Misschien valt het mee, maar misschien is er al wel veel slijtage...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:22

Ginabel schreef:
mika11 schreef:

of

nou hij's niet zielig en heeft geen pijn. natuurlijk let k op zijn gezondheid. maar je kan hem momenteel echt niet zielig noemen, dus ik wil gewoon lekker recreatie dingen kunnen doen met hem.

Maar wat is scheef.

Ik heb ook een haflinger staan (van een vriendin) Is een echte toontreder. Maar daar is ze echt niet zielig mee, Ze kan daarnaast ook nog eens zeer goed bewegen.