Ervaringen gevraagd voor laten plaatsen van binnenstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Von_P

Ervaringen gevraagd voor laten plaatsen van binnenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:56

Hallo,

Binnenkort gaan wij verhuizen en kunnen de paarden eindelijk bij huis.
We hebben een schuur van 8x13, waar achterin rechts een hoek uit is (dit is een bijkeuken aan het huis) waardoor 1 zijde dus 8x11 is.
De bedoeling is om hier vier paardenboxen in te laten plaatsen. Ik denk aan twee boxen van 3,5 bij 3,5 en twee boxen van 4 bij 3,5.
Graag zou ik tips en ervaringen willen van mensen die zelf ook stallen hebben geplaatst.
De vragen die ik onder andere heb;

- Waar ik goede boxen (nieuw of tweedehands) kan kopen. Kwaliteit vs prijs. Ik wil graag stallen waarbij de paarden over de voordeur kunnen kijken. Mag middels een weefrek, of gewoon alleen een onderdeur etc.
- We willen in principe een ruwe betonvloer storten die wat afloopt naar achteren. Wat zijn goede mogelijkheden om eventueel urine op te vangen? Een putje, een geul?
- Waar mijn paarden nu staan liggen rubberen matten in de stal. Lijkt mij lastig schoon te houden en ik ben zelf gewend voldoende stro in de stal te hebben. Wat is jullie voorkeur?

Overige vragen;
- de weide moet nog volledig afgerasterd worden. Wat is de minimale diameter die weidepalen moeten hebben, en hoe ver uit elkaar worden de palen geplaatst? Wat is de meest optimale manier om de palen in de grond te krijgen?
- aan welke eisen dient een mestplaats te voldoen?

Alle overige tops mbt huisvesting van de paarden zijn welkom!
Alvast bedankt

tamary

Re: Ervaringen gevraagd voor laten plaatsen van binnenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:48

Let er op dat paarden op stal 's nachts behoorlijk rumoerig kunnen zijn. Zorg dus voor goede geluidisolatie of maak meteen een schuilstal van die schuur.
Elke box een deur naar buiten is aan te raden ivm flexibiliteit gebruiksmogelijkheden van je stal en evacuatie bij brand.
Voor diezelfde flexibiliteit zijn wegdraaibare wanden of dikke balk + rubber mat als afscheiding ook te overwegen.
Let heel goed op waar je verharding plaatst ivm modder in de winter en koppel als het enigsinds kan paddock aan verharding en stallen. Zorg dat je dat stuk het gehele jaar kan gebruiken, zodat je paarden altijd naar buiten kunnen hoe slecht de wei ook is.

Diameter weidepalen hier weet ik even niet uit mijn hoofd, dacht 8cm, afstand tussen de palen is hier 4 meter.
Met de hand erin zetten is het goedkoopst, maar als je het budget hebt kan je een loonwerker met machine laten komen. Dan staan je palen meteen goed stevig en scheelt je een hoop tijd en spierpijn.
Mestplaats eisen hangt ook af van hobby of niet en wat de gemeente gedoogd. Even bij het betreffende gemeentehuis navragen en even paardeneigenaren in de buurt vragen wat de praktijk is.

voodookim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:11

Hallo Von_P,

Ik weet niet of je inmiddels al voorzien bent, maar anders zou je eens kunnen kijken op www.smulders.pl
Ze leveren een goede kwaliteit paardenboxen, tegen een scherpe prijs!

Groetjes, Kim.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:08

voodookim schreef:
Hallo Von_P,

Ik weet niet of je inmiddels al voorzien bent, maar anders zou je eens kunnen kijken op http://www.smulders.pl
Ze leveren een goede kwaliteit paardenboxen, tegen een scherpe prijs!

Groetjes, Kim.

Die wou ik net noemen ze hebben Nederlandse kwaliteit tegen Poolse prijzen. Ze hebben ook een Nederlandse vertegenwoordiger, aardige kerel die alles perfect regelt, van inmeten tot montage en after sales

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:41

Wij hebben toen we ons stekje hier hadden gekocht alles laten inmeten en op maat laten maken door Corton B.V.
Super kwaliteit en service, alles keurig netjes geplaatst en afgewerkt en echt voor een hele nette prijs! +:)+

Zeker de moeite waard om bij hun ook eens een offerte aan te vragen!

Donja

Re: Ervaringen gevraagd voor laten plaatsen van binnenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:54

Ik heb mijn stalwanden gekocht bij Kelders (www.kelders-ho.nl), ben er erg tevreden over en ook prijstechnisch erg leuk!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:59

klinkt heel leuk.

De stallen zijn goed van afmeting. Zelf hebben wij staldelen gekocht bij "Wikobox" goed bedrijf en nog belangrijker hij kon op zeer korte termijn leveren.
Als er momenteel geen afvoer in de stal is is dit naar mijn idee niet meer te realiseren. Wij hebben matten en stro al ondergrond van de boxen.

buiten:
wij hebben vierkante palen van 9 cm en zij staan 3 meter uit elkaar en 2 rijen 4 cm band.
het makkelijkste is een loonwerker erbij te halen die de palen zo de grond in kan drukken. Je zou zelf ook de palen in de grond kunnen zetten maar dan heb je een grondboor nodig en zo'n slagijzer. Veel werk maar geeft wel voldoening als je klaar bent.
Als je niet wilt besparen op kosten raad ik je wel de loonwerker aan.