Help bij een eigen paard kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolesz

Help bij een eigen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 23:27

Ik wil graag een eigen paard want na paardenhouderij wil ik paardensport gaan doen maar daar is het handiger om een eigen paard te hebben want je moet minstens L1 gestart zijn.

Hebben jullie tips waar je op moet letten als je een paard koopt, en wat je moet vragen?
Ik heb al een leuke op het oog. Ik rij nu al 5 jaar en rij in een gevordenenles.
Ik moet nog veel leren vind ik zelf, en ga ook niet zeggen dat ik de sterren van de hemel rij, want dat valt best mee.

Bedankt voor jullie tips alvast!

mika11

Re: Help bij een eigen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:54

Tips
Goede huisvesting zoeken voordat je een paard aanschaft.
Financieel plaatje rond krijgen (eigen paard is duur, ongeveer 300-400 euro bij elkaar, alle kosten meegerekend)
Ouder, ervaren leerpaard zoeken, denk ik?
Neem een ervaren iemand mee bij proefrijden.
Laten keuren voordat je gaat kopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:07

Ook kijken wat je nu kunt en wat je in de toekomst zou willen met het paard en hier het geschikte paard op uitzoeken. Leeftijd vind ik daarbij minder belangrijk dan karakter en gezondheid.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:19

Iemand inschakelen met verstand van zaken (je instructeur of iemand die al heel lang in de paarden zit) is de beste tip die ik je kan mee geven. Neem deze persoon dan mee naar de paarden die je hebt uitgezocht om te gaan kijken. Laat hem of haar eventueel ook even proef-rijden.
Gezien je ervaring (is dat trouwens 5 jaar manegeles of heb je ook een verzorgpaard waar je les mee hebt?) zou ik ook gaan voor een (ouder) ervaren leerpaard.

Verder kan je de zoekfunctie gebruiken (zie rechtsboven, onder de advertentie-banner), want er zijn heel veel topics te vinden over dit onderwerp.

En er is ook een wiki-pagina over tips bij het kopen van een eigen paard: WIKI: Hoe paard kopen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:53

En mocht je een paard via bokt/van een bokker vinden: lees de berichten van de huidige eigenaar eens door (zoek functie en naam paard gebruiken), daar kun je een hoop verleden uithalen!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:08

Tipje heb ik wel: Goed naar het verhaal van de verkoper luisteren, wanneer deze niet klopt, denk dan eerst na of je het paard wel wil kopen. Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer het het verhaal bij het paard niet klopt, dat je dan beter nog even goed achter je oren kan krabben.

Verder is het inderdaad slim om iemand mee te nemen die zelf ook in de paarden zit. Twee personen zien meer dan 1. Als laatste; als het kan, probeer het paard dan meerdere keren of ga meerdere keren kijken, want dan is de kans groter dat je het maatje van je leven vindt.

Verdere dingen waar je op moet letten vind ik een beetje verschillend per paard, bij een merrie zou ik erop staan dat er een röntgenologische keuring bijzit ivm eventueel fokken. Kijk of het paard mooi droog beenwerk heeft, of de tanden goed zijn, of hij/zij gevoelig is op de rug, zijn manen heel mooi of borstelig (staart- en manenexceem), paspoort bekijken, laat het paard even op het harde heen en weer draven, dan kun je zien of hij/zij uitzwaait met de benen en of hij/zij goed loopt op het harde. Verder moet je gewoon heeel goed nadenken over wat je precies wil, wil je braaf of mag het ook pittig zijn, voor springen of dressuur, zo kun je overal onderscheidt maken, en die dingen die jij belangrijk vindt, bijvoorbeeld verkeersmak, zeg dat dat je het dier langs de weg met verkeer wilt zien. Dan heb je zekerheid. Niet klakkeloos uitgaan van wat de verkoper zegt, mijn ervaring is dat dit heel verkeerd kan zijn. Blijf er met je gezonde verstand bij, en laat je niet opjagen door een verkoper. Het is een grote aankoop!

En bijvoorbeeld, wil jij dat het dier geschikt is voor een bepaalde tak van de sport en je hebt er zelf niet zoveel verstand van, laat het dan iemand testen die zelf in die tak van de sport zit en kan beoordelen of hij/zij wel of niet geschikt ervoor zou zijn.

Succes met de aankoop van een paard.

Nicolesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:23

mairead schreef:
Iemand inschakelen met verstand van zaken (je instructeur of iemand die al heel lang in de paarden zit) is de beste tip die ik je kan mee geven. Neem deze persoon dan mee naar de paarden die je hebt uitgezocht om te gaan kijken. Laat hem of haar eventueel ook even proef-rijden.
Gezien je ervaring (is dat trouwens 5 jaar manegeles of heb je ook een verzorgpaard waar je les mee hebt?) zou ik ook gaan voor een (ouder) ervaren leerpaard.

Verder kan je de zoekfunctie gebruiken (zie rechtsboven, onder de advertentie-banner), want er zijn heel veel topics te vinden over dit onderwerp.

En er is ook een wiki-pagina over tips bij het kopen van een eigen paard: WIKI: Hoe paard kopen

Ik heb ook een verzorgpaard gehad. Die is vorig jaar overleden vanwegen oogtumoren maar toen reed ik er al niet meer op. Ik rij nu in de manege lessen op een 4 jarige. Best een fel ponytje. Moet nog veel leren maar ik heb wel geleerd dat als ik door blijf zetten dat het gaat lukken. Het enigste nadeel is aan manege paarden dat iedereen erop rijdt. Je leert hem/haar iets aan en de volgende keer weet ze het niet meer omdat iemand anders het zus en zo doet.
Allemaal bedankt voor de tips. :j Ik hoop nog meer tips te krijgen en ik ga ze zeker gebruiken.

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:08

een eigen paard is een hele grote verantwoordelijkheid,
denk goed na of je dat wel wil/aan kan voordat je eraan begint.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:00

Zou inderdaad alle kosten e.d goed op een rijtje zetten voordat je er aan begint. En mocht je bij een paard gaan kijken neem dan iemand mee die er echt verstand van heeft. Want je wordt nergens zo voor de gek gehouden als bij een paard kopen!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:51

Wie betaald de hoge rekening dan als je paard ziek word?
En als je een paard koopt eerst klinisch laten keuren! Het liefst ook nog rontgelonisch dan weet je zeker dat het paard gezond is.
Je kan vast ook wel zonder paard, een paard hebben is een grote verantwoordelijkheid en er komt nog wel meer bij dan alleen 'leuk' je krijgt het denk ik ook nog heel druk met school.