Elisa2 schreef:Dank jullie allemaal voor de adviezen..rubbber matten is dus op langere termijn het goedkoopste alternatief lijkt me.Maar daarvoor moet je dus eigenlijk wel een afvoerput in je stal hebben zitten..die hebben wij niet.Hoe zouden rubber matten zijn met daarop een hele dikke laag {wit} zand en wat stro?
madam:ik bedoel op de lange termijn inderdaad,gewoon echt een alternatief voor de dure bodembedekkers.
Vraag me af waarom je eerst rubbermatten in de stal zou leggen en daarop dan nog eens zand. Beetje onlogisch imo
Dan kan je net zo goed gelijk zand in je stal gooien, of eerst zand en daarop de rubbermatten. Heb je er meer nut van.
Afvoerput is dus niet noodzaak als je dan maar matten neemt, of beter gezegt een gietvloer, die waterdicht is. Maar daarop moet je nog wel iets van bedekking gooien. Iets moet het vocht opnemen. Dat kan dus een beetje zand zijn, of vlas of hennep of mot.
Rechtstreeks op zand heeft idd wat risicos. Ze kunnen zand binnenkrijgen. Maar denk er ook even aan als je al een smeerpoets hebt, dat zand gaat niet op z'n plek blijven en hij gaat dus heerlijk roeren en mag je de drollen tussen het zand uit gaan zoeken (is net zon leuke klus als het tussen de vlas of strokorrel te moeten zoeken
). Voordat ik de rubbermatten in de stallen kreeg had ik ze ook gewoon op zand staan. gewoon lekker geel zand. Werkte bij een aantal wel en bij een paar echt niet. Die liepen het zand los en alles (mest en stro/hooi) kwam er doorheen te zitten. Daarom heb ik nu die matten erop liggen. Dan zou ik in jou geval dus eerder zand erin doen met matten er overheen. Het zand kan dan alle vloeistoffen opvangen. nadeel is wel dat je die zandbodem er ook zeker wel 1 of 2 keer per jaar eruit zult moeten halen. En die is zeiknat en dus ontzettend zwaar dan.
Wat er bij Joltsje in de stal ligt is wrs turfmot en geen compost
Turfmot lijkt er erg op, maar compost is toch nog net even wat anders. Turfmot is uit elkaar geplozen turf. Het neemt ontzettend veel water op, maar ziet er dus niet erg schoon uit.