jaarling tovert zichzelf elke dag door draad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lataar

jaarling tovert zichzelf elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:29

hallo,

ik heb alle topics bekeken over dit onderwerp, een aantal tips al gebruikt, maar niks helpt.ik
en ik ben eigenlijk vrij radeloos op dit moment.

wat is er gebruikt en wat is er:
3 tot 5 draden stroom onder elkaar.
onze stroom is goed, daar is echt niks mis mee....eerder te veel dan te weinig
als afrastering gebruiken we hebben dun wit band EN oranje (meteen brekend) draad.
ik heb zelfs al een nieuwe paddenstoel bij gekocht maar niks helpt
of palen nou 2 meter uit elkaar staan of 10 het maakt allemaal niks uit.

het zit hem niet in de afrastering maar in het karakter.

ik wil gras dus ik zal het hebben :Y) ...
pijn of een beetje tegen gas maakt dan niet uit..

het gaat om een tinker jaarling
erg apart want voor de rest is ze zo helemaal niet in haar karakter.
als ik haar weer eens uit de wei moet halen dan kan ik haar meteen een halstertje om doen en dan loopt ze braaf mee.
in de omgang is ze nu eigenlijk geen doordrammer, ze let goed op en luistert graag.
de eerste 6 maanden stond ze bij moeders en daar ging ze ook door de draad.. daar hadden ze echter meestal 1 tussen draad waar ze gewoon onder door kroop, zich zelf gewoon aangeleerd eigenlijk.

haar tover specialiteiten:

- door de draad lopen,gewoon door gaan tot het lukt, zo dat alle strak gespannen draden slap liggen
- onder te draad gewoon met je neus het het touwtje slap duwen, en daarna met lichaam er onderdoor.
( waarschijnlijk krijgt ze dan een schok en juist daarom gaat ze nog sneller vooruit)
- door een houten hekwerk, (dit om bij andere paarden te komen) dus zat ook een stukje angst bij denk ik.
-springen...( maar dan er dwars door heen want ze kan niet zo hoog :P

ze lopen dus snachts in een kleine wei van 40 bij 30, dit omdat ze niet meer op andere plekken konden komen omdat de jaarling er uitbrak
overdag staan ze op een half hectare, speciaal voor hun afgezet omdat het gras om hun heen ongeveer tot mijn knieën komt.
dat is ook het gras waar de jaarling naar toe ontsnapt, maar als ze er te lang in staat krijgt ze last van haar maag... daar houd ze zelf alleen geen rekening mee.
ik ben daarom erg bezorgt voor koliek, de andere paarden kunnen daar ook niet lopen omdat er gewoon te veel in zit.

pff... ik weet het echt niet meer, ik heb alles geprobeerd volgens mij.

als iemand een idee heeft hoor ik het heel graag :)
ik moet nu eigenlijk elke dag zeker 3 keer de draad repareren... :x

Peerke_

Re: jaarling tovert zichzelf elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:36

Ik heb ooit een boer gezien met een hele mooie constructie hiervoor :P
Het was wel een beetje apart :+

Hij heeft zn 2 jarige een bit ingedaan, en die aan het halster geknoopt, bovenop het halster van stevig ijzerdraad een soort antenne, en die aan het bit :P
Ik denk niet dat het een hele veilige constructie is, maar het hielp wel
Die is nog 1 keer aan de stroom gekomen, en dat heeft ie geweten }:)

Maar als ik jou was zou ik nog even verder kijken voor een andere optie :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:39

Ja maar ja, als die door het stroom vooruit gaat inplaats van terug deinen dan heb je daar nog niks aan.. Moeilijk hoor.. Staat ze wel samen op dat stukje waar ze 's nachts staat?

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:46

bedankt voor jullie reactie's!

bit vind ik niet zo'n fijn idee, zeker niet bij een jonge jaarling...beetje een nare ervaring voor zon paard de eerste keer ;) (en wil tevens zoiezo geen bit in mijn paard :P)

ZusJacobs het is inderdaad echt moeilijk, als ze een schok krijgt heeft ze het idee dat ze er echt doorheen moet... maar dan zit ze er meestal al wel half onder, (ze is snel)

alleen bij haar neus wil ze ook nog wel eens achteruit gaan,
maar het ligt echt aan wat ze wil, als ze gras wil dan zal ze het krijgen.. pijn maakt niet uit
ze weet dat ze daarna het gras heeft als beloning.

beetje moeilijk...:P

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:50

Er staat dan toch te weinig stroom op. Met genoeg stroom komen ze niet met de neus aan de draad. Hier staan een ford en tinker waar de ford bekend staat in uitbreken maar hier durft hij niet meer. Toen ik hier pas minder stroom erop had kreeg ik het dan ook benauwd.
Kun je vanuit een aangrenzende koeienboer geen stroom krijgen? Want een accu geeft vaak te weinig. Heb je green stroommeter dan weet je exact wat er op staat.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:37

hallo, bedankt voor je reactie!

we hebben een accu EN een gewone kast,
als ze geen zin heeft in gras blijft ze er ook een meter bij uit de buurt ;).. ze ruimt/voelt het ook al vanaf een meter.
maar als ze bedenkt dat ze gras wil maakt het niet uit of ze stroom krijgt..
het zit meer in haar hoofd denk ik :P...

een aantal maanden geleden heb ik de klok nagekeken met een stroom meter, hij gaf 4,5 aan...de klok zelf
dat vond ik laag... ik heb hem toen late na kijken, maar de man zij dat er niks mis mee was, en dat er genoeg op staat voor de wei

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:46

Het wil nog wel eens helpen om het paard goed nat in de wei te zetten. Door het water wordt de stroom beter geleid en krijgt hij de schokt sneller en/of harder.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:51

misschien moet je je voerschema veranderen

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:53

je kan ook een antenne van ijzerdraad in de manen maken, dan komt de klap ook nog wat harder aan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:55

Misschien handig om het draad te checken ipv de klok.....

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:09

de draad is ook goed, heb ik na gekeken...de het gras word ook afgesnoeid onder de draad
wat ik wel volgende week ga doen is alles apart zetten...nu zitten de 2 hectare allemaal aan elkaar... n ik ga nu iets maken zodat elke wei part stroom krijt.

de jaarling staat bij nog een jaarling en 2 oudere merrie's, dag en nacht.
het is wel zo dat de andere jaarling meer met een oudere merrie loopt... en dat de andere oudere merrie de de tinker jaarling de heletijd uit haar buurt wil hebben... dat is nu erg aan de orde.
maar savond staat ze wel altijd bij de andere jaarling en oudere merrie te knuffelen.
maar aan de andere kant is ze zelf ook vaak op pad en zoekt ze het niet zo op.
wel gaat ze aan het hek staan als ik aan kom lopen, dus wie weet heeft ze niet echt een speel kameraatje,
of een echt vriendinnetje waar mee zesamen is heel de dag.
want de andere jaarling strekt toch ook veel naar de andere en chany gebruikt dat andere jaarling veulen ook veel als speelbal..:P...
chany is zoiezo niet echt sosiaal, want als er iets gebeurd met schrikken ofzo dan blijft ze eerst nog stil staan om te kijken wat er is, en als ik er bij blijf staan gaat ze zoiezo niet mee met de rest.
ook gaat ze heel veel zelf op pad en met eten wil ze alles voor zichzelf hebben..
en als de paarden samen knuffelen dan vind ze het fijn om geknuffeld te worden maar zelf doet ze niets bij andere.
daarintegen hangt ze wel echt heel erg aan mij, toewel ik haar gewoon als veulen behandel.. een keer aaien of knuffelen meer niet. dus ze is niet alleen mens gericht opgevoed, ze heeft altijd in een kudde gestaan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:20

TS, heb je er rekening mee gehouden dat je kast en/of paddestoel niet genoeg stroom geeft voor je draad. je moet uitrekenen hoeveel meter bedrading je hebt en voor hoeveel hectare je kast bereik heeft. Wanneer je dus twee draden zou spannen, dan zou er per draad veel meer stroom op staan als dat je 5 draden zou hebben. Ik had ook een paddestoel en die was perfect, maar zodra ik van 3 draden 5 draden maakte, was hij gewoon niets sterk genoeg meer. Ook met netstroom kasten moet je kijken wat hun capaciteit is. Het zou heel goed kunnen dat je teveel meters draad hebt om je stroom op volle toeren te laten werken. Dan geeft hij bij de stroom meting perfectie aan, maar is de voltage toch te laag.

Ik heb ook tinkers en ik moet zeggen dat mijn ervaring met het ras ( meer dan 10 jaar nu al) is dat ze hun verstand op nul zetten als ze gras zien. Er mag een voltage van een electrische stoel op staan, gras is gras. Om je tinker tcoh eens flink een knal te laten krijgen door het stroom, zou je hem een natte/vochtige deken op kunnen doen. Zorg dan wel dat je stroom niet op maximaal staat. Ze hebben vaak maar 1x een goede klap nodig om het te weten, maar ze hebben ook maar 1x nodig om door te hebben dat er niet genoeg voltage op het draad staat om er doorheen te komen. Die van mij hoefte het draad niet eens te breken. Zetten een voetje ertussen door en dan gewoon de rest van het draad omhoog duwen. En dat deden ze met zo een snelheid dat het ze blijkbaar niet eens wat deed ( wat logisch was omdat ik teveel meters draad op mn paddestoel had staan).

dus weet dat als je een oppervlakte van 500m2 hebt, dat dat dus al 2000 meter is en dat dan keer 5 draden is dat al 10.000 meter bedrading. (ik heb gelezen dat je er iemand naar hebt laten kijken, maar doe toch voor jezelf even de rekensom om het uit te sluiten)

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:26

owjeej! dat klopt... ik heb natuurlijk wel de afgelopen paar maanden een aantal draden er bij gespannen voor haar ... dus dan kan het kloppen dat de grote wei niet goed is dan.. ga het meteen uitzoeken.

de kleine wei staat aangelote op een nieuwe paddestoel, die is zeker weten goed, en heeft 3 draden maar dat kan met die paddestoel.
toch is ze er vandaag voor het eerst door heen gegaan.

maar als de klok goed staat, en de draden klopen ( hoeveelheid) en ik maak de weie kleiner die dan ook meer stroom krijgen... misschien helpt het. ik heb op somige stukken 5 draden...dat is wel veel natuurlijk

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:38

4,5 is niet zoveel, iig teweinig om een liefhebber tegen te houden, dan moet je meer
richting de 7 }>
Wat het probleem is van dat lint is dat het even duurt voordat ze een tik krijgen,
dat is mijn ervaring. Ik knoop ook welleens 2 draadjes aan elkaar en pas halverwege
de knoop komt de stroom een keer waarschuwen :+
Een oplossing is om aluminiumdraad te gebruiken, gewoon voor je lint langs. Dan krijgt het
paard vele malen sneller een knap stroom, geleid altijd en supergoed.
Aluminiumdraad heeft een breekkracht van 70kg zo uit het hoofd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:44

Een paddestoel is goed, maar geeft niet bijzonder veel stroom hoor. Wanneer ze eenmaal door een draad heen zijn gegaan dan is dat iets wat ze snel weer doen. Als de stroomschok opweegt tegen het uiteindelijke doel, dan zullen ze het blijven doen.
Dus wat je kan doen is ( als je twee paddestoelen hebt) je draaden splitsen en zorgen dat er op de bovenste of de onderste ( moet je even zien wel draad ze het liefste als eerste aanraakt) 1 paddestoel staat en op de andere twee de ander. Dit geheel voor een paar dagen, totdat ze weer respect heeft voor het draad. Batterijen verliezen ook sneller hun kracht door vocht en helemaal als hij op een puntje contact maakt met de aarde ( paal, gras, spinnenweb, etc).

Mijn tinkers hebben nu respect voor het draad, maar elke keer calculeren ze ofdat het de moeite waard is om er doorheen te gaan of niet. het blijft toch in ze zitten.
Je kan beter zorgen dat je een tijdje iets zwaarder stroom hebt op je draad, gewoon om ze weer respect bij te leren. Maar wat je ook kan doen is toch even zien ofdat je draad echt heel goed geleid. Draad wat uit zichzelf tikt, is slecht draad. Dat is draad dat dus geen goed contact maakt ( ik heb ook wat van dat draad hangen...)

@barvrouwke, dat is een heel goed idee, maar dan zou ze het stroom van haar lint af moeten halen, want anders betekend dat nog meer draad dat stroom moet hebben en dus nog minder stroom per draad... en 4.5 is igg niet zo heel veel. Ik geloof dat ze voor koeien al tegen de 9 gaan. Je moet ook meerekenen hoeveel vlees er op je paard zit, gewicht van het paard heeft ook te maken met de voltage die ze voelen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:54

oe lastig probleem. Mijn merrie is ook wel een beetje een houdini. Wat hielp tegen erdoor gaan was paard af en toe even echt tegen het draad te houden zodat ze een tik stroom kreeg. Nu staat ze tijdelijk op een andere plek en door het draad is over.......helaas gaat ze nu over het draad, ze kan heel goed springen. Arg.....

Ik hoop dat je snel een goede oplossing vind!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:00

En die wei waar teveel staat gewoon even maaien zodat ze er wel gewoon helemaal op kunnen?

Dan hoef je helemaal niet te gaan klooien met draden, maar kan je gewoon rustig slapen dat ze is waar ze wil zijn en nergens uitbreekt ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:22

Lataar, ik bedoel ok niet dat je moet gaan kijken of je draad goed is maar meten of er stroom op staat! het apparaat kan misschien wel stroom geven, maar staat er ook op de hele omheining genoeg prik??

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:24

Ik heb voor mijn uitbreekshetters gewoon schapengaas om de wei heen gezet. Daar kunnen ze echt niet tussendoor. En mijn fjord staat er ook prima achter. De mazen zijn 10X10 en groot zat om een hoefje in en uit te krijgen mochten ze verzinnen daar een doorheen te duwen. Fjord heeft ook geen ijzertjes (jaarling) en ik maak me dus weinig zorgen hierover. Aan elke omheining heb je voor en nadelen kleven.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:32

http://www.gebruikthekwerk.nl/

Wij hebben nu 2 meter hoog harmonicagaas, maar het is me nog wat te flexibel en door het er af en toe in hangen om te schuren of het hoofd eronderdoor proberen te steken om toch langer bermgras te kunnen plukken rekt het wat op en wordt het slapper, moet het opnieuw gespannen worden eigenlijk, of een stroomdraadje aan de binnenzijde ervoor met afstandshouders, dat proberen we volgend jaar wel eens. Ik wil over enkele jaren over naar dubbelstaafsmatten :) of een gemetselde muur van 3 meter hoog dan blijven ze ook wel binnen denk ik :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:37

Zie al hele goede ideetjes voorbij komen!
Wat je ook nog zou kunnen proberen is om twee draden te spannen (dus de eerste, en dan de tweede op een meter afstand, dan word het voor een paard ook wat ''meer'' hek zeg maar..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:46

Oh, ik bedenk me dit ook nog. Paarden zijn erg visueel ingesteld. Je draad moet overal even hoog zitten en met net zoveel ruimte ertussen. Een paard ziet van een afstand al wat de zwakke plek in de omheining is en zal zich daarop concentreren.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 13:55

dat wist ik niet dat lint niet zo snel stroom geeft... we hebben wel ook nog oranje (goedkoop) schrikdraad dat snel afbreekt, daar zou het dan sneller mee moeten gaan ? dat hangt tussen het lint.
die probeerd ze wel te ontwijken altijd :P...

4,5 vond ik toen ook niet veel omdat ik toen ook dacht dat hij 7 moest zijn.
op de draad zelf stond overal 3,5... dus toen heb ik het contact van klok naar wei aangepast en toen zat er op de wei ook 4,5.... maargoed... ik toen toch die klok na laten kijken omdat ik dacht dat het 7 moest zijn, en die man vertelde me dat de klok helemaal goed was.
beetje verwarrend :P..

wei maaien moet zeker gedaan worden! het is echt te lang... het probleem is dat het gras sneller aan groeit dan dat de paarden kunnen eten ;)... ben bang voor koliek
EN daar is het echte probleem niet mee opgelost..

LecyTinker, dat is wel een goede ja... want ze flikt het heb altijd bij het gedeelte dat net iets lager hangt of slapper is door de wind.

echt super bedankt iedereen! had niet gedacht dat er zoveel mensen hier op bokt zijn om met het probleem mee te denken! super is dat!
ik denk dat ik zoiezo eens moet gaan kijken hoeveel kilometer ik nou echt aan bedrading heb...misschien is het inderdaad wel zoveel dat de klok het niet zoveel aan kan.
en ik ga aparte weitjes maken zodat de stroom alleen op die ene wei kan komen.

verder zou een 2e rand om het weiland ook een oplossing zijn... ik denk dat ze dat teveel moeite zou vinden .... zo is ze dan ook weer.
want er over heen springen doet ze dus ook echt niet ... liever er door heen :P

we zullen het zien! ik ga het meteen hier melden als ze langer dan een week in het weiland blijft :D...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:16

TS, ik wil die van mij wel langs sturen, dan is het zo kort. Hier groeit geen gras vanwege de droogte... dus als ik hoor dat mensen TE VEEL gras hebben dan gaat het bij mijn rinkelen...

en je schrikdraad apparaat kan ampere of volt aangeven... is allebei andere hoeveelheid.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:31

LecyTinker, erg bedankt voor je hulp! zal eens vragen wat er dat op het apparaat stond (is niet van mij)
hier groeit alles super hard ...klei grond.. pff... dat krijgen de paarden echt niet kort.. ook al zijn ze met zun 4e!
het is wel 2 hectare natuurlijk, maar ze zeggen altijd dat het een halve hectare is per paard :P