ik heb alle topics bekeken over dit onderwerp, een aantal tips al gebruikt, maar niks helpt.ik
en ik ben eigenlijk vrij radeloos op dit moment.
wat is er gebruikt en wat is er:
3 tot 5 draden stroom onder elkaar.
onze stroom is goed, daar is echt niks mis mee....eerder te veel dan te weinig
als afrastering gebruiken we hebben dun wit band EN oranje (meteen brekend) draad.
ik heb zelfs al een nieuwe paddenstoel bij gekocht maar niks helpt
of palen nou 2 meter uit elkaar staan of 10 het maakt allemaal niks uit.
het zit hem niet in de afrastering maar in het karakter.
ik wil gras dus ik zal het hebben

pijn of een beetje tegen gas maakt dan niet uit..
het gaat om een tinker jaarling
erg apart want voor de rest is ze zo helemaal niet in haar karakter.
als ik haar weer eens uit de wei moet halen dan kan ik haar meteen een halstertje om doen en dan loopt ze braaf mee.
in de omgang is ze nu eigenlijk geen doordrammer, ze let goed op en luistert graag.
de eerste 6 maanden stond ze bij moeders en daar ging ze ook door de draad.. daar hadden ze echter meestal 1 tussen draad waar ze gewoon onder door kroop, zich zelf gewoon aangeleerd eigenlijk.
haar tover specialiteiten:
- door de draad lopen,gewoon door gaan tot het lukt, zo dat alle strak gespannen draden slap liggen
- onder te draad gewoon met je neus het het touwtje slap duwen, en daarna met lichaam er onderdoor.
( waarschijnlijk krijgt ze dan een schok en juist daarom gaat ze nog sneller vooruit)
- door een houten hekwerk, (dit om bij andere paarden te komen) dus zat ook een stukje angst bij denk ik.
-springen...( maar dan er dwars door heen want ze kan niet zo hoog

ze lopen dus snachts in een kleine wei van 40 bij 30, dit omdat ze niet meer op andere plekken konden komen omdat de jaarling er uitbrak
overdag staan ze op een half hectare, speciaal voor hun afgezet omdat het gras om hun heen ongeveer tot mijn knieën komt.
dat is ook het gras waar de jaarling naar toe ontsnapt, maar als ze er te lang in staat krijgt ze last van haar maag... daar houd ze zelf alleen geen rekening mee.
ik ben daarom erg bezorgt voor koliek, de andere paarden kunnen daar ook niet lopen omdat er gewoon te veel in zit.
pff... ik weet het echt niet meer, ik heb alles geprobeerd volgens mij.
als iemand een idee heeft hoor ik het heel graag

ik moet nu eigenlijk elke dag zeker 3 keer de draad repareren...