wat is een fijne bodem bedekker voor je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

wat is een fijne bodem bedekker voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:09

ik heb eigelijk altijd stro als bodem bedekker gehad
maar ik vraag me af wat een paard nou zelf het liefste heeft
ik zag haar vanavond liggen in stal en vroeg me dat ineens af :+
wat hebben jullie in stal en wat denken jullie ?

knollentuin

Re: wat is een fijne bodem bedekker voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:10

stro,gewoon altijd iets te knabbelen en bezig kunnen zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:41

Ikzelf zweer bij vlas, vind het echt ideaal, hoewel ik het niet oppot omdat de stallen daar niet geschikt voor zijn. Op dit moment, omdat ze ook een veulen aan de voet heeft, ligt er ook nog een laagje stro over het vlas, zodat het veulen lekkerder ligt, het niet glad is en er nog wat te knabbelen is. Ik heb overigens niet overal in de stal stro liggen, op de plek waar gepoepd en geplast wordt juist weer niet, ik vind stro namelijk waardeloos mesten en ontzettend smerig als het nat wordt.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:25

Ik gebruik altijd houd krullen ,bevalt primma

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:43

Toen ik mijn paard nog niet op pension had staan stond ze altijd op vlas, dat vond ik het fijnst.
Nu staat ze op krullen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:46

vraagje aan degenen die kiezen voor vlas of krullen, krijgt je paard dan ook onbeperkt ruwvoer? stro is idd meer werk,grotere mesthoop ,maar ik kies hier voor mn paard.dat was ook de vraag van de ts..als ik voor mezelf moet kiezen wrd t houtmot maar dan staan de paarden zo saai [als je snapt wat ik bedoel]

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:48

Ik vind stro nog steeds het beste voor mijn paardje, heeft hij ook lekker wat te knabbelen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:11

Ik zweer bij vlas! Hij staat bij mij op vlas en krijgtdaarnaast ook stro om van te knabbelen dus hij heeft altijd iets te eten.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:29

Stro, hebben ze altijd iets te knabbelen, net als in de natuur. Is wel wat meer werk met mesten, maar dat heb ik er voor over. Mijn paard heeft ook op vlas gestaan, maar vond ik niks. Zodra het hooi op was dan had ze niks meer om te knabbelen. En dan is vlas ook nog eens erg gevaarlijk als ze er van gaan eten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:31

Zaagsel met een laagje stro erover. Het wordt een bende, maar ze hebben iets te knabbelen.
Het liefst zoveel mogelijk buiten de wei op natuurlijk ;)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:35

Mijn paard staat ook op vlas, vind het veel fijner om te mesten en neemt ook erg goed de urine op. Mijn paard heeft op stal onbeperkt ruwvoer, dus heeft altijd wat te knabbelen.

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:54

Ik vind stro nog steeds het beste

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:19

Mijn pony heeft een schuilstal, staat verder 24/7 buiten. De bodem van de schuilstal is zand. Vorig jaar had ik daar vlas bovenop liggen, na de winter een poos alleen het zand gehouden, maar aangezien ponylief bezig was met een urine-zwembad aan de leggen in het midden van zijn schuilstal, heb ik er nu houtkrullen/houtmot ingegooid, op advies van de stalbaas. Ik had ook weer vlas kunnen krijgen, maar hij zei dat dit spul het vocht beter opneemt. Dit ligt er nu een week in en ik ben er erg tevreden over.
Iets te knabbelen heeftie zat, aangezien hij daarvoor niet op stal, maar in zijn wei moet zijn. Stal is om in te schuilen tegen zon/regen/wind en om in te liggen slapen, eten doetie maar buiten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:09

Ik ben een tijdje 'proefstal geweest' voor een nieuw product en heb zodoende bijna alle bodembedekkers gehad en uitgeprobeerd.
Mijn voorkeur gaat uit naar katoen, maar dit komt dus niet op de markt omdat het veel te duur is. Maar het is echt de perfecte bodem als het gaat om stof, reukopname, vochtopname en gebruiksgemak voor de verzorger.
Houtmot geeft eerder last van hoefproblemen en is vrij stoffig.
Vlas is glad, geeft veel bende in en om de stal, en als je paard het eet heb je echt een probleem. Vlas bestaat uit heel kleine weerhaakjes die zich hechten aan de darmwand en niet loskomen na een parafinebehandeling of met lijnzaad. Je snapt dat dat problemen geeft en ik vind het daarom geen goede bodembedekker.
Koolzaad is glad en stoffig, neemt wel goed vocht op net als vlas.
Hennep idem dito.
Mijn paarden staan nu op stro. Dit bevalt goed. Ze worden dagelijks uitgemest en krijgen weer vers stro. Je hebt inderdaad een grote mesthoop en bent vrij duur uit met het weghalen daarvan. Daarentegen heeft je paard op stal altijd wat te eten en je hebt minder last van stalondeugden.

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:15

Zaagsel

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:21

Ik heb gewoon stro. Het wordt wel snel smerig als het nat wordt maar de plas en mest plekken haal ik er dagelijks uit dus dan blijft het gewoon netjes.
En ze hebben ook nog wat te knabbelen.
Vlas durf ik niet omdat mijn bijna 2 jarige alles wilt eten wat los en vast zit.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:26

Hennep van Hempbed, daar zit oa eucalyptus en citronella olie in. Niet stoffig, goed vochtopnemend en doordat de olie in een brokje geperst zit wat oplost blijft er een fijne geur aan zitten.
Mijn paard revalideert van een gebroken knie en deze bodem geeft hem de grip die hij nodig heeft om op te kunnen staan.
Uiteraard wel met royaal ruwvoer en regelmatig een plakje voerstro voor de knabbel, 23 uur en 50 minuten stalrust is al zo saai.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:27

Hemparade (hennep)! Neemt heel veel vocht op en het mest gemakkelijk uit.
Stro is inderdaad fijn om op te knabbelen, maar die van mij knabbelt niet die schranst... dus dan is het binnen een halve dag een dikke natte bende.
Koolzaadstro heb ik een tijdje geprobeerd, erg fijn spul maar uitmesten duurt eeuwen. Geef mij maar Hemparade!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:38

Ik heb de Hemparade ook wel gehad maar mis dan toch de frisse geur van de Hempbed, verder dezelfde voordelen met mesten inderdaad.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:46

knollentuin schreef:
vraagje aan degenen die kiezen voor vlas of krullen, krijgt je paard dan ook onbeperkt ruwvoer? stro is idd meer werk,grotere mesthoop ,maar ik kies hier voor mn paard.dat was ook de vraag van de ts..als ik voor mezelf moet kiezen wrd t houtmot maar dan staan de paarden zo saai [als je snapt wat ik bedoel]

Precies moet je dit maar eens lezen: http://www.pavo.nl/advies/stalstrooisel ... ilter=stro
En dat is ook mijn ervaring, ik heb een keer een half jaar op een stal gestaan waar de paarden op vlas stonden in combinatie met een paar uur weidegang en twee keer ruwvoer. Ik heb nog nooit zoveel onrust meegemaakt en paarden met stalondeugden gezien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:05

Voor mij is het niet echt een keuze..

Mijn paard staat op stro omdat het niet anders kan..
de rest eet hij op :-(

hij heeft op vlas gestaan maar dat moest ik zo smerig houden (schoon met vies) mengen zodat hij het niet op at.

van stal verhuisd en daar stonden ze eigenlijk op zaagsel.. hij had zn voorbenen nog net in de stal en nam gelijk 3 happen.

dus voor mij is de enige optie stro.. zo heeft hij wat te knabbelen ;)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:45

Ik heb eerder altijd vlas gehad, vond ik erg fijn maar dat vonden de paarden weer minder..
Nu staan ze dus op stro, hebben ze altijd wat te knabbelen en hoef ik me geen zorgen te maken als ze het eten. Dit lijkt me voor het paard het fijnste. Ik vind vlas echt ideaal is fijn uit te mesten en neemt goed op. Enige nadeel als ik hierbij flink veel hooi geef dat de helft door het vlas gemengd wordt en ze het niet meer eten.

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:06

stro lijkt me, dan hebben ze altijd wat te knagen.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:23

vlas, vindt ik veruit het fijnste om te mesten. Al denk ik dat het paard zelf het liefste stro heeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:27

Mijn pony staat op hout-pellets als basis en daarover een dikke laag stro. Iedere dag hark ik het stro aan de kant en haal de natte plekken uit de stal om deze opnieuw te bestrooien. Zo blijft het stro 90% fris en hoef ik iedere dag een minimum bij te vullen om dat bed lekker dik te houden. Echt ideaal gewoon. Poepen doet hij overigens in zijn uitloop dus dat maakt het ook nog makkelijker.